Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
Northvolts fabrik i Tyskland, hinner inte ens påbörjas innan den ska bli 50% större.
Rykten säger att ID3 har ca 400.000 förbokningar.
När samarbetet tillkännagavs talades det om en produktion på 16 gigawattimmar per år.
Nu förbereder Volkswagen en bygglovsansökan som möjliggör en årsproduktion på 24 gigawattimmar, rapporterar nyhetsbyrån DPA.
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!
Fabriken i Västerås ska komma igång i år.
Det är väl enbart en forskningsanläggning?
I Västerås kommer produktionslinorna utvecklas och testas innan idrifttagning i fabrikerna. Så en viss del produktion kommer köras i dessa enligt info jag fått. När jag är på jobbet har jag Northvolt som granne. Hr varit kul att se deras utveckling.
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
Hade vägarna förbi en stor (!) byggarbetsplats. Dock fick jag veta att detta var en bråkdel av den totala ytan. Helt otroligt så enorm skala det är på allt.
Sista bilden är en del av all den sågspån som genererats av skogsavverkning...
Batteriföretaget Northvolt bygger för fullt inför öppnandet av den stora fabriken i Skellefteå.
”Den ska producera i första fasen 16 gigawattimmar litiumjonbatterier, vilket innebär ungefär 150 000 elbilar”, säger Emma Nehrenheim, miljö- och hållbarhetschef på Northvolt.
Runt 2 000 personer kommer att arbeta på Northvolt i Skellefteå där hållbarhet kommer att vara i fokus:
”Att göra litiumjonbatteriet helt hållbart är nyckeln för att vi ska klara elomställningen och omställningen till ett förnybart samhälle”, säger Emma Nehrenheim.
”Vår strategi bygger på att vi både får ned koldioxidavtrycket i själva batteriet ordentligt, men också att vi jobbar med återvinning av batterier”, fortsätter hon.
Elnätet där fabriken ligger på ett ställe där det bygger helt på vatten- och vindkraft.
Att bygga upp en hållbart trovärdig leverantörskedja är också viktigt för Northvolt.
I somras stängde Northvolt en finansieringsrunda på runt 1 miljard dollar. De stora investerarna bakom projektet är Volkswagen och Goldman Sachs.
Runt fabriken kommer det givetvis byggas upp ett lokalt ekosystem med bostäder och underleverantörer.
2021 ska anläggningen vara igång och 2024 ska den vara fullt utbyggd.
Naturvårdsverket ger den svenska batteritillverkaren Northvolt 159 miljoner kronor i stöd för återvinning av bland annat kobolt, nickel och litium från elbilsbatterier. Pengarna kommer från Klimatklivet, ett statligt investeringsstöd som går till regionala och lokala åtgärder som bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser.
Northvolt meddelar att bolaget i ett första steg startar en pilotanläggning i Västerås redan i år. Därefter ska en fullskalig återvinningsanläggning uppföras i Skellefteå, och vara i drift under 2022.
Anläggningen ska återvinna cirka 25 000 ton battericeller per år, vilket kan jämföras med att kapaciteten i hela Europa i dag är 33 000 ton per år. Målet är att företagets batteriproduktion, som också planeras i Skellefteå, ska få 50 procent av sina råvaror från återvinningen år 2030. Tekniken för återvinning har utvecklats i samarbete med Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Den färdiga anläggningen beräknas ge totalt 2 700 jobb i Skellefteå.
I vårändringsbudgeten kommer regeringen, Centern och Liberalerna att satsa på Northvolts batteriproduktion genom ett EU-projekt. Det meddelar Centerns energi- och klimatpolitiske talesperson Richard Nordin. Västerås blir därmed centrum för utveckling av battericeller i Europa.
”Ur mitt perspektiv kan det här bli lika strategiskt som den svenska järnmalmen”.
I vårändringsbudgeten kommer regeringen, Centern och Liberalerna att satsa på Northvolts batteriproduktion genom ett EU-projekt. Det meddelar Centerns energi- och klimatpolitiske talesperson Richard Nordin. Västerås blir därmed centrum för utveckling av battericeller i Europa.
”Ur mitt perspektiv kan det här bli lika strategiskt som den svenska järnmalmen”.
Bra, men en viss skillnad är ju att flera av råvarorna inte finns i Sverige så en batterifabrik kan smällas upp i princip överallt, till skillnad från gruvindustrin.
I vårändringsbudgeten kommer regeringen, Centern och Liberalerna att satsa på Northvolts batteriproduktion genom ett EU-projekt. Det meddelar Centerns energi- och klimatpolitiske talesperson Richard Nordin. Västerås blir därmed centrum för utveckling av battericeller i Europa.
”Ur mitt perspektiv kan det här bli lika strategiskt som den svenska järnmalmen”.
I vårändringsbudgeten kommer regeringen, Centern och Liberalerna att satsa på Northvolts batteriproduktion genom ett EU-projekt. Det meddelar Centerns energi- och klimatpolitiske talesperson Richard Nordin. Västerås blir därmed centrum för utveckling av battericeller i Europa.
”Ur mitt perspektiv kan det här bli lika strategiskt som den svenska järnmalmen”.
Nog för att jag redan sagt det men det kan bli så sjukt jäkla bra för Sverige att det knappt går
att överdriva betydelsen!
Northvolt hoppas på att sälja batterier för 520 miljarder kr per år 2025!
Helt galet!!!
Jo det är en typisk prognos av "start-ups" som man ser när man värderar företag/rörelser. Det är den där ständiga hockyklubban till prognos som sedan skjuts på framtiden för att i de flesta fall falla ner och dö.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Visst kan saker hända, men har man många miljarder i kassan och 122 miljarder i order, då ligger man bra till!
Absolut, nu kan jag inte Northvolt men har de några patent som gör dem unika inom produktion av batterier?
Det är 2 saker som skeptikerna har till Northvolt.
1. Pengarna som ska fram, tror de har 15-20 miljarder just nu.
Så det verkar ordna sig.
2. Tekniken, kommer Tesla nu med 50% bättre batterier. Hur går det då för Northvolt?
Tänk dock på att Northvolt har starka kopplingar till Tesla.
Teslafolk, Teslapengar(Peter Karlsson fick väl 1 miljard i Teslaaktier) och Tesla kunnande.
Så Northvolt kunde lika gärna heta Gigafactory.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
har dom inte patent på någon batteriteknik eller produktion av batterier så kan ju vem som helst göra de dom tänker göra, eller?
Pengar, kommer alltid upp på bordet där det finns potential till vinst och försvinner lika fort när den potentialen försvinner.
Gissar att de tar folk från Tesla som kan batterier bra.
Har inte hört om att de har nåt patent.
Det gäller ju att vara bäst och först.
Att licensiera nån annans teknik hjälper föga.
Att vara bäst och först hjälper föga om dina idéer inte är skyddad i form av t.ex. patent. På 60-70 talet var det Japanerna som kopierade idéer nu är det Kineserna. De kan smälla upp en fabrik var som helst i världen och göra det bättre.
Men Northvolt måste ha något unikt om det är som du säger att de har rest X milijarder i kapital. Det är det första som profisionella investerar tittar på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%