Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt
Fantastiskt positivt!
Nu känns det som om den första fasen är i hamn. Med så stora investeringar kommer fabriksbygget bli av. Företaget kan förstås fortfarande misslyckas på andra sätt, men det blir inte ingenting.
Nu känns det som om den första fasen är i hamn. Med så stora investeringar kommer fabriksbygget bli av. Företaget kan förstås fortfarande misslyckas på andra sätt, men det blir inte ingenting.
Re: Northvolt
Ger lite rysningar att VW sätter sig i styrelsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Northvolt
Hade kunnat vara värre, ex Toyota. Ser man på roadmap för biltillverkarna så är ändå VW de som jämte Tesla har klart intressantaste produkterna de närmsta åren. Skoda Vision iV, ID Buzz, ID.3, Q4 e-Tron osv.taliz skrev:Ger lite rysningar att VW sätter sig i styrelsen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Northvolt
Superbra att man satsar, men galet hög riskaptit ändå. 45miljarder är isf värderingen nu och det är bara en PowerPoint mer eller mindre.
Påminner lite om boo.com ”vi ska sälja saker på nätet så vi är värda en miljard”.
Påminner lite om boo.com ”vi ska sälja saker på nätet så vi är värda en miljard”.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Northvolt
Åja, lite mer än en PowerPoint är det allt. Men såhär är det ju med alla startups, det krävs kapital för att få fram något konkret och då speciellt när det handlar om storskalig tillverkning av fysiska produkter.Remuz skrev:Superbra att man satsar, men galet hög riskaptit ändå. 45miljarder är isf värderingen nu och det är bara en PowerPoint mer eller mindre.
Påminner lite om boo.com ”vi ska sälja saker på nätet så vi är värda en miljard”.
Re: Northvolt
Peter Carlsson om miljardregnet, blodsbatterier och stödet från Elon Musk
https://www.breakit.se/artikel/20602/pe ... -elon-musk
https://www.breakit.se/artikel/20602/pe ... -elon-musk
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Kan vara lönsamt att börja jobba hos Northvolt.
"Så är verkligen fallet för Northvolt, kan Breakit nu berätta.
I ett nytt program av teckningsoptioner får ett sextiotal anställda löfte om att kunna köpa aktier till ett värde av 34 miljoner kronor. Om bolagets planer går i lås kommer aktierna om ett tag vara värda åtminstone 230 miljoner. Det blir med andra ord en rejäl vinst för de tidiga anställda."
https://www.breakit.se/artikel/14199/no ... pris-eller
"Så är verkligen fallet för Northvolt, kan Breakit nu berätta.
I ett nytt program av teckningsoptioner får ett sextiotal anställda löfte om att kunna köpa aktier till ett värde av 34 miljoner kronor. Om bolagets planer går i lås kommer aktierna om ett tag vara värda åtminstone 230 miljoner. Det blir med andra ord en rejäl vinst för de tidiga anställda."
https://www.breakit.se/artikel/14199/no ... pris-eller
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://www.tidningenvastsverige.se/art ... i-sverige/Northvolts råvarubehov
Beräknad ungefärlig årlig förbrukning av några av råvarorna till batteritillverkningen vid första halvan av Northvolts fabrik i Skellefteå:
Grafit: 27 000 ton
Nickel: 21 000 ton
Stål: 13 000 ton
Koppar: 7 800 ton
Aluminium: 3 600 ton
Kobolt: 2 600 ton
Litium: 2 600 ton
Mangan: 2 600 ton
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Efterfrågan på metaller till batteritillverkning kommer alltså sannolikt att öka gruvnäringen i Sverige. Intressant. Så antalet arbetstillfällen som försvinner i själva bilindustrin när man ställer om till elbilstillverkning kanske kompenseras till viss mån inom gruvindustrin. Inte samma sorts arbeten, men ändå.Zalman3 skrev:https://www.tidningenvastsverige.se/art ... i-sverige/Northvolts råvarubehov
Beräknad ungefärlig årlig förbrukning av några av råvarorna till batteritillverkningen vid första halvan av Northvolts fabrik i Skellefteå:
Grafit: 27 000 ton
Nickel: 21 000 ton
Stål: 13 000 ton
Koppar: 7 800 ton
Aluminium: 3 600 ton
Kobolt: 2 600 ton
Litium: 2 600 ton
Mangan: 2 600 ton
Re: Northvolt
https://news.cision.com/se/arbetsformed ... a,c2879670Batteritillverkaren Northvolt behöver anställa drygt 2 500 personer i Skellefteå fram till 2023. Nu pågår en massiv rekryteringsprocess med bland annat en informationsturné på olika arbetsförmedlingskontor runtom i landet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Northvolt
Samarbetet mellan Northvolt och VW är ju ingen nyhet, men lite klargörande angående hur planen ser ut iaf. Byggstart i Salzgitter 2020.
https://www.industrinyheter.se/index.ph ... i-tyskland
https://www.industrinyheter.se/index.ph ... i-tyskland
Re: Northvolt
Nu verkar litium-leveranserna vara säkrade. Från Australien: https://www.mining.com/web/tianqi-lithi ... northvolt/
Re: Northvolt
Så de skall alltså frakta mineralen från Australien och swedan kobolten från.. kongo?
(inte för att någon annan tillverkare har gruvdrift runt hörnet, men man förstår att det finns en klimatskuld att dra in. (vilket man måste göra direkt när man får bilen, och därmed är det lag på att de första man gör när elbilen hämtats ut är att burna ut däcken ordentligt och länge)
Skulle de inte ta ämnerna från närområdet?
(inte för att någon annan tillverkare har gruvdrift runt hörnet, men man förstår att det finns en klimatskuld att dra in. (vilket man måste göra direkt när man får bilen, och därmed är det lag på att de första man gör när elbilen hämtats ut är att burna ut däcken ordentligt och länge)
Skulle de inte ta ämnerna från närområdet?
Re: Northvolt
Tråkigt om du trodde att de skulle starta litium- och koboltgruvor i Skellefteå. Det är energi och stål som skall tas från närområdet.
Stekenjokkgruvan, där kobolt finns, är stängd sedan 90-talet eftersom renskötarna använder området.
Stekenjokkgruvan, där kobolt finns, är stängd sedan 90-talet eftersom renskötarna använder området.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Northvolt
Northvolt är leverantör av batteritekniken till Epiroc som många säkert redan vet.
https://www.epirocgroup.com/en/media/co ... -countries
Elektrifiering av gruvorna ser jag som en mycket viktig pusselbit för att batterierna ska kunna bli ännu grönare, vilket ju är något Northvolt vill kunna skryta med.
Som anställd på Epiroc är jag glad att man satsar stort på detta!
https://www.epirocgroup.com/en/media/co ... -countries
Elektrifiering av gruvorna ser jag som en mycket viktig pusselbit för att batterierna ska kunna bli ännu grönare, vilket ju är något Northvolt vill kunna skryta med.
Som anställd på Epiroc är jag glad att man satsar stort på detta!
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Northvolt
Northvolt får så mycket ordrar att det måste bygga större en fabrik.
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... ar-6972612Northvolt Ett växer – vill utöka till 40 GWh per år
Batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå kan bli större än först planerat.
En ökad efterfrågan har fått företaget att vilja öka produktionen till 40 GWh per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... illfallen/Nya siffror: Northvolts etablering kan ge 15 000 nya arbetstillfällen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Jag tycker att det var en läsvärd artikel. Bra sammanfattning.Zalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Northvolt
Tycker nog det finns anledning att vara lite kritisk till valet av australien som leverantör av litiumZalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-australia
Som syns på bilder här är det dagbrott i australien medans det i exv. Bolivia är salt i saltöken som man i princip samlar ihop och kör till bearbetning
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-bolivia
Miljöavtrycket torde bli avsevärt högre med de sprängmedel som behövs för att lösgöra malmen i dagbrottet samt de dumpers som behövs för frakten upp till ytan (garanterat inte den elektriska variant som finns i Österrike, även om det är möjligt).
Men vem vet det kanske finns saltöken i aussy med...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Northvolt
Wahll skrev:Tycker nog det finns anledning att vara lite kritisk till valet av australien som leverantör av litiumZalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-australia
Som syns på bilder här är det dagbrott i australien medans det i exv. Bolivia är salt i saltöken som man i princip samlar ihop och kör till bearbetning
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-bolivia
Miljöavtrycket torde bli avsevärt högre med de sprängmedel som behövs för att lösgöra malmen i dagbrottet samt de dumpers som behövs för frakten upp till ytan (garanterat inte den elektriska variant som finns i Österrike, även om det är möjligt).
Men vem vet det kanske finns saltöken i aussy med...
Men varför inte använda avsaltningsanläggningar, då får man ju både sötvatten och litium.
https://www.nyteknik.se/energi/forskarn ... et-6900263En avsaltningsmetod som ger både dricksvatten och litium. Nu har ett forskarteam hittat lösningen som verkligen är en win-win. Tack vare sin teknik kan de på ett effektivt sätt få fram den viktiga metallen ur världshaven.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!Zalman3 skrev:http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Re: Northvolt
Fabriken i Västerås ska komma igång i år.Jerker skrev:Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!Zalman3 skrev:http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Det är väl enbart en forskningsanläggning?Zalman3 skrev:Fabriken i Västerås ska komma igång i år.Jerker skrev:Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!Zalman3 skrev:http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.