Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt
De kanske skulle valt ett namn som inte liknade Northland så mycket (gruvan som gick i konkurs med nio miljarder i skulder)
Så känns inte bra för mig att en massa pensionspengar investeras här.
Så känns inte bra för mig att en massa pensionspengar investeras här.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Northvolt
Och Northvolt klarar sig nog ganska bra ändå ser det ut som…
Fast samtidigt så är det nog rätt att investera i en framtidsteknik som mycket väl kan bli ett av Sveriges största
industrier (och alltså en mycket stor arbetsgivare)
Fast samtidigt så är det nog rätt att investera i en framtidsteknik som mycket väl kan bli ett av Sveriges största
industrier (och alltså en mycket stor arbetsgivare)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Northvolt
https://www.di.se/nyheter/porsche-nobba ... batterier/Porsche nobbar Northvolts batterier.
Svenska Northvolt tecknade så sent som i mars ett jätteavtal med Volkswagen.
Men den tyska biljättens lyxmärke Porsche väljer en egen - inhemsk - lösning för sina bilbatterier, skriver nyhetsbyrån Reuters.
I mars meddelade svenska Northvolt att bolaget tagit en stororder från Volkswagen, värd 120 miljarder över tio års tid. Northvolt fick dessutom sälja en ännu inte byggd fabrik till biljätten.
Men Volkswagens dotterbolag Porsche föredrar en egen lösning för att utveckla och producera batterier till elbilar.
Sportbilstillverkaren ska starta ett samägt bolag med Customcells, ett företag från Tübingen i södra Tyskland som har specialiserat sig på samma teknik som Northvolt: litiumjonbatterier. Det skriver nyhetsbyrån Reuters.
Det nyskapade, ännu inte namngivna, bolaget ska ta fram bilbatterier med högre energidensitet än de som används i Porsches nuvarande elbilar.
Högre energidensitet innebär dels lägre råvaruanvändning för samma effekt, dels lägre priser vilket i slutänden kan sänka priset ut mot slutkund.
Enligt Reuters ska Porsche, som blir majoritetsägare med 80 procent, investera ett ”tvåsiffrigt miljontal” euro i bolaget, vilket motsvarar minst 100 miljoner kronor.
Målet är att kunna leverera batterier för ungefär 1 000 bilar om året.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
1000 bilar om året? Det låter ju lite även för Porsche. Måste vara tänkt som någon special för enskilda premium varianter.
Re: Northvolt
https://norran.se/artikel/l6vvq6wjEn lastbil var fjärde minut om fabriken går för fullt.
Med två produktionslinor igång, 16 gigawattimmar, kommer det att innebära att ungefär 100 fordon – lastbilar – kommer att anlända till fabriken Northvolt Ett med material.
Låt säga att Northvolt i Skellefteå kan, fullt utbyggt, tillverka 60GWh batterier per år.
Om batterierna väger 400kg och räcker till ca 1 miljon bilar.
Då måste material för minst 400 miljoner kg in och ut ur fabriken per år.
Det blir en del logistiska problem att lösa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg ... etsplatserVoltpack Mobile System levererar upp till 225 kW effekt med en skalbar kapacitet från 255 kWh till 1275 kWh tillgänglig energi. Fem fristående batterienheter kan kopplas parallellt.
En Northvolt Voltpack är på 255kWh och väger under 3 ton.
Kostar säkert en rejäl slant att köpa.
Knöligt dock att varje vecka transportera bort och ladda.
Tror inte på någon större succé dock.
En elpickup löser en byggarbetsplats elförsörjning problem
1. Billigare
2. Lättare att transportera bort och ladda
3. Ger ju ett stöldskydd eftersom på natten står inte batteriet på byggarbetsplatsen.
Visst finns det tillämpningar för en Voltpack, men en elpickup, som dessutom kan ha ett extrabatteri på flaket eller på en släpvagn.
Känns som en billigare och smidigare lösning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Det går bra nu för Northvolt!
Bygga en ny gigafabrik i Europa med en potentiell kapacitet på upp till 50 GWh per år.
Bygga en ny gigafabrik i Europa med en potentiell kapacitet på upp till 50 GWh per år.
https://evertiq.se/news/40625
Volvo och Northvolt ska utveckla och producera batterier.
Volvo Car Group meddelar att man planerar att bilda ett joint venture-bolag med Northvolt för att utveckla och producera mer hållbara batterier – skräddarsydda för nästa generations helelektriska modeller från Volvo och Polestar.
Som ett första steg för joint venture-bolaget – vilket kommer att vara ägd till hälften av de båda bolagen – siktar Volvo och Northvolt på att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter i Sverige som ska tas i drift under 2022, det framgår av ett pressmeddelande.
Men planerna för joint venture-bolaget tar inte slut där, det kommer även att bygga en ny gigafabrik i Europa med en potentiell kapacitet på upp till 50 GWh per år. Vart denna fabrik kommer att vara placerad är ännu inget som bolaget gått ut med, men produktionen är planerad att starta 2026.
Som en del av planerna har Volvo Car Group också som mål att 15 GWh av battericellerna per år ska köpas in från den befintliga Northvolt-fabriken i Skellefteå från och med 2024.
Volvo Cars har tidigare gått ut med delmålet att hälften av företagets bilförsörjning ska utgöras av helt elektriska bilar i mitten av årtiondet, med målgången är att man enbart ska sälja elbilar senast 2030.
– Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar. Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group i pressmeddelandet
Den nya gigafabriken beräknas sysselsätta cirka 3,000 personer. Var den nya fabriken ska byggas är ännu inte bestämt, vad som dock är bestämt är att den första bilen com kommer att utrustas med battericeller från JV-bolaget, blir den elektriska efterföljaren till Volvos XC60-modell.
– Volvo Cars och Polestar är branschledande i omställningen till elektrifiering och perfekta partners på den kommande resan, eftersom vi strävar efter att utveckla och producera världens mest hållbara battericeller. Vi är stolta över att bli deras exklusiva partner för produktion av battericeller i Europa, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Northvolt
Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Låtsas du nu att Volvo och Polestar ska bygga "murar" mot Kina?Zalman3 skrev:Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Re: Northvolt
Northvolts Peter Carlsson pratar ju hela tiden om gröna murar.Fredrik j skrev:Låtsas du nu att Volvo och Polestar ska bygga "murar" mot Kina?Zalman3 skrev:Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Kan tänka mig att EU snart inför regler om hur mycket CO2 batteritillverkning får släppa ut.
Vilket i praktiken är ett handelshinder mot Kina.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Det är rimligt att eu företag vill skydda sig mot kina som inte har lika rigorösa bestämmelser. (mänskliga rättigheter, löner och klimatutsläpp).
Att se det som något annat än handelshinder är svårt.
Att se det som något annat än handelshinder är svårt.
Re: Northvolt
Ok. Du tänker så. Naturligtvis kommer kinesiska förteg då, via dotterbolag, etablera batteritillverkning inom EU vilket ju verkar vara vad vi ser här.Zalman3 skrev:Northvolts Peter Carlsson pratar ju hela tiden om gröna murar.Fredrik j skrev:Låtsas du nu att Volvo och Polestar ska bygga "murar" mot Kina?Zalman3 skrev:Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Kan tänka mig att EU snart inför regler om hur mycket CO2 batteritillverkning får släppa ut.
Vilket i praktiken är ett handelshinder mot Kina.
Resultatet blir att varje region får dom batterier av den renhetsgrad man förtjänar.
Re: Northvolt
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... llsammans/
Första bilmodell att utrustas med mer hållbara batterier från joint venture-bolaget blir den helt elektriska uppföljaren till Volvo XC60.
Utgår ifrån att det blir på nya 800V SEA plattformen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Samma tema som innan, men ser detta som mycket positivt:
https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-oc ... 1.49848412
https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-oc ... 1.49848412
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Northvolt
https://www.nyteknik.se/fordon/northvol ... rs-7016958Northvolt bygger jättefabrik på 50 GWh – tillsammans med Volvo Cars.
Han säger att fabriken har en effekt på ungefär 400 MW och ett årligt elbehov på 2-3 TWh, alltså i samma nivå som Northvolt One.
Det enda som än så länge är sannolikt är att batterifabriken i alla fall inte kommer att placeras i norra Sverige.
”Jag kan säga så mycket som att det inte blir i Skellefteå. Och antagligen inte norr om Skellefteå heller med tanke på alla de
aktiviteter som sker där. Norden är jätteintressant, men vi ska inte utesluta andra ställen”, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, till DI.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
"Rena elbilar tror vi inte på"Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... llsammans/
Första bilmodell att utrustas med mer hållbara batterier från joint venture-bolaget blir den helt elektriska uppföljaren till Volvo XC60.
Utgår ifrån att det blir på nya 800V SEA plattformen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Northvolt
Hamnar 50GWh batterifabriken i Norge?
Enligt Northvolts vd och grundare Peter Carlsson kommer energifrågan och koldioxidavtrycket spela en avgörande roll för placeringen.
– Det gör Norden jätteintressant, kärnkraft är bättre än kol, men vattenkraft är bättre än kärnkraft. De bitarna spelar roll. Men vi ska inte utesluta andra ställen, säger Peter Carlsson till DI.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Låter som att stora fabriksbyggnader med stor tillgång till vattenkraft är vad han letar efter. Skulle kanske vara intressant att kika på Stora Ensos lokaler vid pappersbruket i Borlänge som läggs ner efter sommaren. Visserligen är deras vattenkraftverk sålt sedan länge men det ligger på samma indutriområde. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... nhall-2004Zalman3 skrev:Hamnar 50GWh batterifabriken i Norge?
Enligt Northvolts vd och grundare Peter Carlsson kommer energifrågan och koldioxidavtrycket spela en avgörande roll för placeringen.
– Det gör Norden jätteintressant, kärnkraft är bättre än kol, men vattenkraft är bättre än kärnkraft. De bitarna spelar roll. Men vi ska inte utesluta andra ställen, säger Peter Carlsson till DI.
Re: Northvolt
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/n ... samarbete/
Northvolt och svenska tillväxtraketen Polarium i batterisamarbete.
Två snabbväxande svenska batteribolags vägar korsar varandra när Polarium och Northvolt ingår ett långsiktigt partnerskap för att förse telekombranschen med gröna batterilösningar. ”Utan tvekan finns det möjlighet för oss att revidera våra tillväxtmål uppåt enkom på grund av det här samarbetet”, säger Polariums vd Stefan Jansson.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Zalman3 skrev:Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.
Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter
Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Peter Carlsson har nu förvaltat sin kunskap och stora säck med pengar han fick från Tesla.
Detta har gjort Peter till miljardär.
I takt med att pengarna har flödat in har värderingen av Northvolt alltså skjutit i höjden. 15 miljarder har blivit 100 miljarder på mindre än två år.
Det innebär att de 2,2 miljoner aktier som vd:n och medgrundaren Peter Carlsson äger är värda 7 miljarder kronor idag. Allt enligt bolagets aktiebok som SvD har tagit del av.
Peter Carlsson har en central roll i visionen att förverkliga ett av de största svenska industrisatsningarna i modern tid. Han slutade på Tesla 2015, strax efter att Model X hade lanserats.
Tiden tillsammans med Elon Musk formade honom, både som människa och entreprenör.
”Det var enormt spännande och enormt jobbigt. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under den perioden. Det var en berg- och dalbana. Hade jag inte arbetat på Tesla hade jag inte startat Northvolt, och jag hade inte varit förberedd på allt som skulle komma”, har Peter Carlsson sagt i en intervju med Dagens Industri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Tillstånd har getts för att starta en teststräcka mellan Skellefteå Airport och Northvolt med så kallade eVTOL.
https://norran.se/nyheter/artikel/skapa ... t/r2me3g3j
https://norran.se/nyheter/artikel/skapa ... t/r2me3g3j
Re: Northvolt
Vore intressant att läsa men är endast för prenumeranter.Vasp skrev:Tillstånd har getts för att starta en teststräcka mellan Skellefteå Airport och Northvolt med så kallade eVTOL.
https://norran.se/nyheter/artikel/skapa ... t/r2me3g3j
Re: Northvolt
Zalman3 skrev:Zalman3 skrev:Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.
Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter
Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Peter Carlsson har nu förvaltat sin kunskap och stora säck med pengar han fick från Tesla.
Detta har gjort Peter till miljardär.
I takt med att pengarna har flödat in har värderingen av Northvolt alltså skjutit i höjden. 15 miljarder har blivit 100 miljarder på mindre än två år.
Det innebär att de 2,2 miljoner aktier som vd:n och medgrundaren Peter Carlsson äger är värda 7 miljarder kronor idag. Allt enligt bolagets aktiebok som SvD har tagit del av.
Peter Carlsson har en central roll i visionen att förverkliga ett av de största svenska industrisatsningarna i modern tid. Han slutade på Tesla 2015, strax efter att Model X hade lanserats.
Tiden tillsammans med Elon Musk formade honom, både som människa och entreprenör.
”Det var enormt spännande och enormt jobbigt. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under den perioden. Det var en berg- och dalbana. Hade jag inte arbetat på Tesla hade jag inte startat Northvolt, och jag hade inte varit förberedd på allt som skulle komma”, har Peter Carlsson sagt i en intervju med Dagens Industri.
Coolt! Fler såna eldsjälar och entreprenörer behövs i vårt avlånga land (runda värld!?). Berg och dalbana kan ju inte bara tolkas positivt. Elon verkar ju ställa orimliga krav på sina medarbetare och också få utbrott… Allt är inte glass och ballong på Tesla. Sån ledarstil hade nog inte funkat så bra i landet lagom och konsensus… Tyskarna är mer vana vid auktoritära arbetsplatser.