Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt
Lär man inte behöva en fabrik innan man börjar bygga celler till försäljning? Cellerna från labbet i Västerås är ju inte vits att sälja, de vill man ju ha att forska på snarare än att slumpa bort till kunder.
Att deras batterier skulle vara undermåliga ser jag inte som ett alternativ, de frågetecken som kan finnas gäller ju snarare om de kan nå tillräckligt låg tillverkningskostnad.
Att deras batterier skulle vara undermåliga ser jag inte som ett alternativ, de frågetecken som kan finnas gäller ju snarare om de kan nå tillräckligt låg tillverkningskostnad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Northvolt
Hur som haver så är det en helt sjuk orderstock och jag tror fortfarande, som jag skrev
för länge sedan att det kan bli ett av Sveriges största företag, kanske det största till och med
för länge sedan att det kan bli ett av Sveriges största företag, kanske det största till och med
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Northvolt
Vitsen med Västerås fabriken är ju att kunder vill ha prover på batterier som de kan testa innan de lägger en stor beställning.tor-ake skrev:Lär man inte behöva en fabrik innan man börjar bygga celler till försäljning? Cellerna från labbet i Västerås är ju inte vits att sälja, de vill man ju ha att forska på snarare än att slumpa bort till kunder.
Att deras batterier skulle vara undermåliga ser jag inte som ett alternativ, de frågetecken som kan finnas gäller ju snarare om de kan nå tillräckligt låg tillverkningskostnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Verkligen kul detta men när ska de börja leverera i volym? Allt går ju så galet fort, man expanderar gång på gång utan att ha fått igång första linan för volym produktion.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
chaffis75 skrev:Verkligen kul detta men när ska de börja leverera i volym? Allt går ju så galet fort, man expanderar gång på gång utan att ha fått igång första linan för volym produktion.
https://northvolt.com/skelleftea/Under slutet av 2021 beräknar vi starta produktionen av världens grönaste batterier i vår fabrik i Skellefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Hur stort blir Northvolts batteritillverkning i Skellefteå egentligen?
Nu har man ytterligare en order från VW på 120 miljarder.
Totalt 247 miljarder i order.
Och det pratas om ännu mera utbyggnad I Skellefteå.
Tidigare har man pratat om 2 TWh i elbehov.
Men nu pratar Peter om 3-4 TWh behov i Skellefteå.
Ökar man från 40 GWh batteriproduktion till 60-80TWh i Skellefteå?
Nu har man ytterligare en order från VW på 120 miljarder.
Totalt 247 miljarder i order.
Och det pratas om ännu mera utbyggnad I Skellefteå.
Tidigare har man pratat om 2 TWh i elbehov.
Men nu pratar Peter om 3-4 TWh behov i Skellefteå.
Ökar man från 40 GWh batteriproduktion till 60-80TWh i Skellefteå?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Alltid kul att lyssna på Peter även om de var lite tekniska problem..Zalman3 skrev:Hur stort blir Northvolts batteritillverkning i Skellefteå egentligen?
Nu har man ytterligare en order från VW på 120 miljarder.
Totalt 247 miljarder i order.
Och det pratas om ännu mera utbyggnad I Skellefteå.
Tidigare har man pratat om 2 TWh i elbehov.
Men nu pratar Peter om 3-4 TWh behov i Skellefteå.
Ökar man från 40 GWh batteriproduktion till 60-80TWh i Skellefteå?
Ska bli så kul att se de påbörja sin produktion..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
Northvolts batterier letar sig ut i verkligheten!
https://www.nyteknik.se/premium/forsta- ... on-7011923
Första eldrivna gruvskrotaren har ett batteri på 1,8 ton.
Det 1,8 ton tunga batteriet, med kapaciteten 160 kilowattimmar, har levererats av Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
160 kWh och 1,8 ton? Lite sådär vad det gäller energidensiteten eller?Zalman3 skrev:Northvolts batterier letar sig ut i verkligheten!
https://www.nyteknik.se/premium/forsta- ... on-7011923
Första eldrivna gruvskrotaren har ett batteri på 1,8 ton.
Det 1,8 ton tunga batteriet, med kapaciteten 160 kilowattimmar, har levererats av Northvolt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Northvolt
Om maskinen ändå behöver en motvikt på 1,8 ton. Då är ett tungt batteri inget problem.iAkita skrev:160 kWh och 1,8 ton? Lite sådär vad det gäller energidensiteten eller?Zalman3 skrev:Northvolts batterier letar sig ut i verkligheten!
https://www.nyteknik.se/premium/forsta- ... on-7011923
Första eldrivna gruvskrotaren har ett batteri på 1,8 ton.
Det 1,8 ton tunga batteriet, med kapaciteten 160 kilowattimmar, har levererats av Northvolt.
Priset per kWh är nog betydligt mera intressant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Eskilstuna kuriren skriver idag att de erfar att Northvolt skall etablera sig i Eskilstuna.
Imorgon torsdag skall det i så fall presenteras.
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Imorgon torsdag skall det i så fall presenteras.
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Northvolt
frippan skrev:Eskilstuna kuriren skriver idag att de erfar att Northvolt skall etablera sig i Eskilstuna.
Imorgon torsdag skall det i så fall presenteras.
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Eskilstuna-Kuriren erfar att etableringen kan sättas i samband med batteritillverkaren Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Kan nån förklara hur det kommer sig att personalkostnaderna är så höga?
Får de anställda aktier?
Får de anställda aktier?
https://www.allabolag.se/5590158894/bokslut
Personalkostnader per anställd (tkr) 2.383.000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Zalman3 skrev:Kan nån förklara hur det kommer sig att personalkostnaderna är så höga?
Får de anställda aktier?
https://www.allabolag.se/5590158894/bokslut
Personalkostnader per anställd (tkr) 2.383.000kr
De flesta anställda hittills är väl på högre positioner med relativt höga löner.
Är ju först när man kommer igång med produktion som "fotfolket" anställs, och då sjunker snittkostnaden per anställd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Northvolt
Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Northvolt
Inte många startups som har fasta order för hundratals miljarder...Remuz skrev:Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Northvolt
Får se vad morgondagen säger
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Northvolt
Nej, men tror man på sitt bolag får man ju bättre hävstång på optioner än lön.taliz skrev:Inte många startups som har fasta order för hundratals miljarder...Remuz skrev:Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Northvolt
Nja, kvalificerad arbetskraft ligger ofta däromkring.Remuz skrev:Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Northvolt
Nyheten från Eskilstuna är att Senior material group ab skall etablera en fabrik och ett Europahuvudkontor i Eskilstuna och leverera seperatorer till Northvolts batterier.
Och avtalet som NV fick med VW ingick det leveranser från Senior att leverera seperatorer
Och avtalet som NV fick med VW ingick det leveranser från Senior att leverera seperatorer
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Northvolt
https://evertiq.se/news/40362
Northvolts batterier ska driva Pons elektriska grävare.
Northvolt har tecknat ett leveransantal med Pon Equipment för batterisystem som ska integreras i Z-line-serien av elektriska grävmaskiner.
En första beställning av Voltpack Core litiumjonbatterisystem kommer att ge Pon, Cat-återförsäljaren för Norge och Nederländerna, en teknisk lösning som kommer att användas i kombination med elektriska drivlinor för elektrifiering av 90 Z-line-grävmaskiner.
Dessa batterier kommer att integreras i både 12- och 25 tons varianter av grävmaskinen med 150 respektive 300 kWh installerade batterisystem.
– Med detta partnerskap går Northvolt ivrigt in på en ny marknad med sina batterisystem. Elektrifiering av byggutrustning kommer att inleda viktiga förändringar för industrin. De lösningar som vi demonstrerar här kommer att bidra till att minska stadsföroreningarna och vårt beroende av fossila bränslen, säger Emad Zand, President Battery Systems vid Northvolt, i ett pressmeddelande.
Laddning av dessa maskiner sker via ett standardiserat CCS2-snabbladdningsgränssnitt eller under natten via en standard CEE-anslutning.
Northvolt skriver i pressmeddelandet att operatörerna kan räkna med en körtid på mellan 5 och 6 timmar vid tung grävning och mellan 6 till 8 timmar vid lättare grävningsarbeten. Maskinerna kan också köras samtidigt som de är anslutna till nätet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
http://www.di.seDi erfar: Northvolt laddar för ny miljardemission
Batteriproducenten Northvolt förbereder en ny miljardemission, erfar Di. Kapitalanskaffningen genomförs för att finansiera tillväxt, samtidigt som produktionen i Skellefteå rycker närmare.
”Northvolt är i en kontinuerlig finansieringsprocess”, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Enligt en låst artikel i lokaltidningen, https://norran.se/artikel/jpgx737j har Northvolt nu 10 000 sökande i månaden till lediga tjänster.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Volvo TGB11
Re: Northvolt
Är orsaken bra löner?larkar skrev:Enligt en låst artikel i lokaltidningen, https://norran.se/artikel/jpgx737j har Northvolt nu 10 000 sökande i månaden till lediga tjänster.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Ja det kan ju inte vara den geografiska placeringenZalman3 skrev:Är orsaken bra löner?larkar skrev:Enligt en låst artikel i lokaltidningen, https://norran.se/artikel/jpgx737j har Northvolt nu 10 000 sökande i månaden till lediga tjänster.