Det är rimligt att eu företag vill skydda sig mot kina som inte har lika rigorösa bestämmelser. (mänskliga rättigheter, löner och klimatutsläpp).
Att se det som något annat än handelshinder är svårt.
Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Låtsas du nu att Volvo och Polestar ska bygga "murar" mot Kina?
Northvolts Peter Carlsson pratar ju hela tiden om gröna murar.
Kan tänka mig att EU snart inför regler om hur mycket CO2 batteritillverkning får släppa ut.
Vilket i praktiken är ett handelshinder mot Kina.
Ok. Du tänker så. Naturligtvis kommer kinesiska förteg då, via dotterbolag, etablera batteritillverkning inom EU vilket ju verkar vara vad vi ser här.
Resultatet blir att varje region får dom batterier av den renhetsgrad man förtjänar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Northvolt bygger jättefabrik på 50 GWh – tillsammans med Volvo Cars.
Han säger att fabriken har en effekt på ungefär 400 MW och ett årligt elbehov på 2-3 TWh, alltså i samma nivå som Northvolt One.
Det enda som än så länge är sannolikt är att batterifabriken i alla fall inte kommer att placeras i norra Sverige.
”Jag kan säga så mycket som att det inte blir i Skellefteå. Och antagligen inte norr om Skellefteå heller med tanke på alla de
aktiviteter som sker där. Norden är jätteintressant, men vi ska inte utesluta andra ställen”, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, till DI.
Enligt Northvolts vd och grundare Peter Carlsson kommer energifrågan och koldioxidavtrycket spela en avgörande roll för placeringen.
– Det gör Norden jätteintressant, kärnkraft är bättre än kol, men vattenkraft är bättre än kärnkraft. De bitarna spelar roll. Men vi ska inte utesluta andra ställen, säger Peter Carlsson till DI.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Enligt Northvolts vd och grundare Peter Carlsson kommer energifrågan och koldioxidavtrycket spela en avgörande roll för placeringen.
– Det gör Norden jätteintressant, kärnkraft är bättre än kol, men vattenkraft är bättre än kärnkraft. De bitarna spelar roll. Men vi ska inte utesluta andra ställen, säger Peter Carlsson till DI.
Låter som att stora fabriksbyggnader med stor tillgång till vattenkraft är vad han letar efter. Skulle kanske vara intressant att kika på Stora Ensos lokaler vid pappersbruket i Borlänge som läggs ner efter sommaren. Visserligen är deras vattenkraftverk sålt sedan länge men det ligger på samma indutriområde. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... nhall-2004
Northvolt och svenska tillväxtraketen Polarium i batterisamarbete.
Två snabbväxande svenska batteribolags vägar korsar varandra när Polarium och Northvolt ingår ett långsiktigt partnerskap för att förse telekombranschen med gröna batterilösningar. ”Utan tvekan finns det möjlighet för oss att revidera våra tillväxtmål uppåt enkom på grund av det här samarbetet”, säger Polariums vd Stefan Jansson.
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.
Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter
Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Peter Carlsson har nu förvaltat sin kunskap och stora säck med pengar han fick från Tesla.
Detta har gjort Peter till miljardär.
I takt med att pengarna har flödat in har värderingen av Northvolt alltså skjutit i höjden. 15 miljarder har blivit 100 miljarder på mindre än två år.
Det innebär att de 2,2 miljoner aktier som vd:n och medgrundaren Peter Carlsson äger är värda 7 miljarder kronor idag. Allt enligt bolagets aktiebok som SvD har tagit del av.
Peter Carlsson har en central roll i visionen att förverkliga ett av de största svenska industrisatsningarna i modern tid. Han slutade på Tesla 2015, strax efter att Model X hade lanserats.
Tiden tillsammans med Elon Musk formade honom, både som människa och entreprenör.
”Det var enormt spännande och enormt jobbigt. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under den perioden. Det var en berg- och dalbana. Hade jag inte arbetat på Tesla hade jag inte startat Northvolt, och jag hade inte varit förberedd på allt som skulle komma”, har Peter Carlsson sagt i en intervju med Dagens Industri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.
Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter
Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Peter Carlsson har nu förvaltat sin kunskap och stora säck med pengar han fick från Tesla.
Detta har gjort Peter till miljardär.
I takt med att pengarna har flödat in har värderingen av Northvolt alltså skjutit i höjden. 15 miljarder har blivit 100 miljarder på mindre än två år.
Det innebär att de 2,2 miljoner aktier som vd:n och medgrundaren Peter Carlsson äger är värda 7 miljarder kronor idag. Allt enligt bolagets aktiebok som SvD har tagit del av.
Peter Carlsson har en central roll i visionen att förverkliga ett av de största svenska industrisatsningarna i modern tid. Han slutade på Tesla 2015, strax efter att Model X hade lanserats.
Tiden tillsammans med Elon Musk formade honom, både som människa och entreprenör.
”Det var enormt spännande och enormt jobbigt. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under den perioden. Det var en berg- och dalbana. Hade jag inte arbetat på Tesla hade jag inte startat Northvolt, och jag hade inte varit förberedd på allt som skulle komma”, har Peter Carlsson sagt i en intervju med Dagens Industri.
Coolt! Fler såna eldsjälar och entreprenörer behövs i vårt avlånga land (runda värld!?). Berg och dalbana kan ju inte bara tolkas positivt. Elon verkar ju ställa orimliga krav på sina medarbetare och också få utbrott… Allt är inte glass och ballong på Tesla. Sån ledarstil hade nog inte funkat så bra i landet lagom och konsensus… Tyskarna är mer vana vid auktoritära arbetsplatser.
Det är inom ramen för Energimyndighetens utlysning “Fossilfritt flyg 2045” som Skellefteå Airports ansökan blivit beviljad. Projektet kommer att utreda och planera för infrastruktur, luftrumsfrågor, tillstånd, marknadsfrågor samt ur forskningsperspektiv undersöka den elmiljö som utökad användning av elektrifierade luftfarkoster ger på flygplatsen. Därmed skapas förutsättningar för en av de allra första teststräckorna i Norden.
Skellefteå Airports vd Robert Lindberg menar att på grund av låga driftskostnader och ett begränsat behov av infrastruktur på marken är det här ett ”oerhört intressant” transportmedel för framtidens regionala resor i glest befolkade områden.
– Dessutom ser vi det här som en hållbar, bekväm och tidsbesparande transportlösning till och från flygplatsen inom bara några år. Det här är det första nödvändiga steget för att så snabbt som möjligt få igång kommersiell trafik, säger Robert Lindberg i ett pressmeddelande.
I projektet med teststräckan medverkar även Skellefteå Kraft, Luleå tekniska universitet, Northvolt, Jonair och ACR.
– När vi är klara är målet att utvecklare av eVTOL-farkoster ska kunna nyttja sträckan. Att kunna testa och utveckla i kallt klimat och mörker är en förutsättning för att få farkosterna certifierade. Detta tillsammans med den kunskap kring elektrifiering som finns i regionen skapar unika förutsättningar, avslutar Robert Lindberg.
Kampen om var Northvolts nästa fabrik ska hamna är i full gång.
INSÄNDARE: ETT enat Västernorrland välkomnar Northvolt och Volvo Cars.
Tillsammans är vi starka och skapar hållbar utveckling i Västernorrland. Vi, Region Västernorrland och länsstyrelsen, har med länets kommuner, Mittuniversitetet, näringsliv och flera organisationer en färdplan i vår regionala utvecklingsstrategi där vi enats om visionen ETT Västernorrland med handlingskraft, livskraft och naturkraft.
Swedish battery cell manufacturer Northvolt wants to go public. The intended listing is to take place in 2022 or 2023 and bring the company a valuation of 20 to 30 billion euros.
Peter Carlsson är sommarpratare idag, 28/7, Kan nog vara intressant, men har nog inga större förväntningar på spännande musik.
Intressant om han tar upp risken för cementbrist i höst.
Kanske off topic men ja man undrar vilka miljö konsekvenser de blir om men stänger den produktionen på Gotland.. Sen är de nog ännu större ekonomiska konsekvenser.
Ska lyssna på de sommar pratet idag när vi ska köra bil någon timme.