Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kameraövervakning?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Re: Kameraövervakning?

Inläggav Mickep » 31 maj 2021 09:39

Borde vara en lampa som talar om att kameran är påslagen, såsom webkameror. Annars blir det som avlyssning. Biometri kan annars vara en del att starta bilen (och få personifierad inställning). Så det finns fördelar. Men för den skulle får man inte blunda för det missbruk som kan inträffa.
Kina har det också i bilar. Är väl lite freudianskt att de varnade att tesla bilar kan spionera på ägarna.
Mickep

Inläggav Teslaägare mans71 » 31 maj 2021 10:46

Jerka skrev:Att min bil ska övervaka mig med kamera tycker jag helt enkelt är oacceptabelt. Men jag verkar vara rätt ensam om den åsikten.

Nej, du är inte ensam. En sån bil väljer även jag bort om inte tillverkaren garanterar biometri hanteras på samma sätt som t.ex Apple hanterar det. Jag vill också ha en försäkran om att data om mig inte kommer att delas med tredje part eller användas mot mig t.ex i försäkringsfrågor.
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Referralkod: mns5307

Inläggav Teslaägare martinot » 31 maj 2021 12:47

Mickep skrev:Borde vara en lampa som talar om att kameran är påslagen, såsom webkameror. Annars blir det som avlyssning. Biometri kan annars vara en del att starta bilen (och få personifierad inställning). Så det finns fördelar. Men för den skulle får man inte blunda för det missbruk som kan inträffa.
Kina har det också i bilar. Är väl lite freudianskt att de varnade att tesla bilar kan spionera på ägarna.

Har telefoner en sådan lampa?

Mina datorer på jobbet (Dell) har det inte. Men tycker det är en utmärkt idé att alla telefoner, bilar, mm. borde ha.

Tycker det även är nyttigt och riktigt att man som kunder ifrågasätter alla datainsamling som sker.

Men för att skydda sig så blir det ju lite obalanserat om man bara fokuserar på en enhet, och inte andra. Gäller att man ser över samtliga produkter man använder, om man vill ha en riskmappning över bevakningsmöjligheter/dataläckage om en. Sedan måste man ju även se på plus-sidan (och inte bara minus-sidan), som tex. säkerhetsfunktioner i bilar att man inte somnar vid ratten, eller för ID-inloggning (tex. i telefoner, datorer, men i framtiden kanske även bilar). Inte bra om en bil läcker data som man inte vet om eller inte gått med på (no-no), men samtidigt så är en telefon något som oftast följer de flesta människor dygnet runt (till skillnad från en bil), och läcker massivs med data om dess användare. Så gäller att se helheten, och även att fokusera på rätt problem när man skall se över ens personliga integritet.

Angående Kina så har de ju i deras lag krav på att alla kinesiska tillverkare måste samla in data och spionera på sina användare, och göra all denna data åtkomligt åt myndigheterna. Så låter ju märkligt om Kinas myndigheter klagar på något som de själva lagstiftat om.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare frippan » 31 maj 2021 18:34

Med senaste uppdateringen så har Tesla skrivit detta i release noten:

The cabin camera above your rearview mirror can now detect and alert driver inattentiveness while Autopilot is engaged. Camera data does not leave the car itself, which means the system cannot save or transmit information unless data shared is enabled. To change your data settings, tap Controls > Safety & Security > Data Sharing on your car's touchscreen.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Teslaägare martinot » 31 maj 2021 18:37

frippan skrev:Med senaste uppdateringen så har Tesla skrivit detta i release noten:

The cabin camera above your rearview mirror can now detect and alert driver inattentiveness while Autopilot is engaged. Camera data does not leave the car itself, which means the system cannot save or transmit information unless data shared is enabled. To change your data settings, tap Controls > Safety & Security > Data Sharing on your car's touchscreen.

Tack för infon. Bra att de förtydligar detta.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mans71 » 01 jun 2021 06:19

martinot skrev:
Har telefoner en sådan lampa?

Mina datorer på jobbet (Dell) har det inte. Men tycker det är en utmärkt idé att alla telefoner, bilar, mm. borde ha.

Apple har, både på telefoner och laptops. Håller med om att det borde vara en självklarhet för alla tillverkare.
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Referralkod: mns5307

Inläggav Teslaägare IcePic » 01 jun 2021 07:48

mans71 skrev:
martinot skrev:Har telefoner en sådan lampa?

Apple har, både på telefoner och laptops. Håller med om att det borde vara en självklarhet för alla tillverkare.

Sen ska man ju minnas att Apple-maskiner fram till 2008 kunde filma utan att slå på dioden även om de alltid hävdat att det inte skulle vara så.
Blir strax med M3 LR...
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare

Referralkod: jan21228

Inläggav Teslaägare martinot » 02 jun 2021 00:14

IcePic skrev:
mans71 skrev:
martinot skrev:Har telefoner en sådan lampa?

Sen ska man ju minnas att Apple-maskiner fram till 2008 kunde filma utan att slå på dioden även om de alltid hävdat att det inte skulle vara så.

Jo, de flesta sådana system går att hacka runt, då de oftast styrs mjukvarumässigt.

Det enda säkra för att inte bli filmad är att täcka för kameran. Har faktiskt det inbyggt på min jobb-Dell (men saknar det på mina Macar och Surface).

Finns även för Model 3 som tillbehör:

https://www.amazon.se/Fesjoy-Protector- ... 093BZGN3F/
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Föregående

Återgå till Nyheter