Bonusutbetalningarna återupptas

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av patohr »

Riksdagen har beslutat om att godkänna regeringens förslag på höständringsbudget. Beslutet innebär att Transportstyrelsen får ett tillskott på 1,9 miljarder kronor för att kunna betala ut klimatbonusar till den som köpt en klimatbonusbil. Utbetalningarna återupptas inom de närmaste dagarna.

Den som har köpt en bil med små eller inga koldioxidutsläpp är berättigad till en klimatbonus. Bonusen varierar beroende på hur stora utsläpp bilen har, bilens drivmedel och om köparen är en privatperson eller ett företag. Som mest kan klimatbonusen vara 70 000 kronor.

Inför 2021 hade Transportstyrelsen cirka 2,9 miljarder kronor att använda för utbetalningar av klimatbonusar. Det stora intresset från bilköpare gjorde dock att de tilldelade medlen tog slut under augusti månad. Sedan dess har inga klimatbonusar betalats ut. I stället har det bildats en kö med väntande bonusmottagare.

– Riksdagsbeslutet innebär att vi nu återupptar vårt arbete med att betala ut klimatbonus. Det känns tillfredsställande att allt är klart. Det har inte känts bra att behöva meddela bilägarna att de behöver vänta på sina pengar, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

Då det rör sig om en stor mängd utbetalningar kan inte alla uppköade utbetalningar göras omedelbart utan behöver delas upp under flera dagar.

– Vi tar allt i tur och ordning. Tyvärr tar det lite tid att genomföra alla utbetalningar då det är rätt mycket som ska ut. Men alla berättigade kommer få sina pengar innan jul, säger Mats Einarsson.

Bonus (på transportstyrelsen.se)

Källa: https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhets ... terupptas/
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av MWall »

Och nu är pengarna tydligen slut för 2022.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 3dMNq0JuVY

Vad f-n håller regeringen på med? Man undrar ju...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av jonasl »

Skulle det inte vara självfinansierande dessutom?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Aida »

Va fan!? Nu får regeringen ge sig! Avtal skall hållas! Skjut till mer pengar nu! Hur går det med trovärdigheten eg??
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1548
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Klintan »

Pengarna är ju inte slut nu, men kommer ta slut om sex månader, om inga medel tillförs. Ingen panik nu.
Elbilist sedan 2014
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Aida »

Måste man behålla bilen tills man får pengarna eller kan man ändå sälja den efter 6 mån och ändå få pengarna när medel väl finns?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Måste man behålla bilen tills man får pengarna eller kan man ändå sälja den efter 6 mån och ändå få pengarna när medel väl finns?
Man måste behålla bilen (iaf. om jag förstått det) till dess att bonusen blivit utbetald.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Dexter86 »

Klintan skrev:
Pengarna är ju inte slut nu, men kommer ta slut om sex månader, om inga medel tillförs. Ingen panik nu.
Som jag tolkar det har alla cash som sköts in nu nyligen, tagit slut till alla som köpt bil -21 ?
Alla som får lev från 1 januari i år får vänta o se om det skjuts in cash i vårbudget …

Då tänker jag fel med andra ord ?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1548
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Klintan »

Dexter86 skrev:
Klintan skrev:
Pengarna är ju inte slut nu, men kommer ta slut om sex månader, om inga medel tillförs. Ingen panik nu.
Som jag tolkar det har alla cash som sköts in nu nyligen, tagit slut till alla som köpt bil -21 ?
Alla som får lev från 1 januari i år får vänta o se om det skjuts in cash i vårbudget …

Då tänker jag fel med andra ord ?
Första januari är inte någon gräns, Ynnor har räknat ut att det är om sex månader from nu som det behöver tillföras medel, så bilar som redan är i trafik ska få utan tillförsel. Sen får man hoppas att det görs en tillförsel, lika spännande varje år.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Dexter86 »

Klintan skrev:
Dexter86 skrev:
Klintan skrev:
Pengarna är ju inte slut nu, men kommer ta slut om sex månader, om inga medel tillförs. Ingen panik nu.
Som jag tolkar det har alla cash som sköts in nu nyligen, tagit slut till alla som köpt bil -21 ?
Alla som får lev från 1 januari i år får vänta o se om det skjuts in cash i vårbudget …

Då tänker jag fel med andra ord ?
Första januari är inte någon gräns, Ynnor har räknat ut att det är om sex månader from nu som det behöver tillföras medel, så bilar som redan är i trafik ska få utan tillförsel. Sen får man hoppas att det görs en tillförsel, lika spännande varje år.
Jo det är en gräns för att ettt nytt år börjar
Som sagt, jag tolkade det som att dom 4 miljarderna är/ska delas ut och täcka alla -21
Och dom bilarna som är reggade detta året får vänta på tillskott i vårbudget
Därav sa jag första Januari
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Fredrik j »

Aida skrev:
Va fan!? Nu får regeringen ge sig! Avtal skall hållas! Skjut till mer pengar nu! Hur går det med trovärdigheten eg??
Avtalet:

”1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya
bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en
bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller
företag som förvärvar sådana bilar.”
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Dexter86 »

Pengar kommer att komma, det är nog inga problem, blir bara lite mkt hack i kurvan
Har svårt att se att dom ska börja krångla med sånt inför val osv
Man vet ju aldrig men, tror verkligen inte dom plockar bort det bara sådär, inte iår
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Avtalet:

”1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya
bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en
bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller
företag som förvärvar sådana bilar.”
Det är inget avtal. Det är en bonus. En bonus som man kan bli utan om det inte finns pengar. Gör som jag. Börja se det som vad det är och sluta oroa er över att pengarna tar slut hela tiden. Annars är det lite som att köpa en trisslott och klaga över att man inte vinner.
Jag har kalkylerat hela min bil som om bonusen inte fanns. Jag räknar inte med den helt enkelt. Skulle den komma så blir jag jätteglad och min leasingkostnad kommer minska till en försumbar summa. Kanon. Kommer den inte så kan jag inte säga nånting heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av LarsL »

Det är ju bra om man har så bra ekonomi att inte 70000kr spelar så stor roll. Men för mig är det en ganska avgörande skillnad. Tänk också på att tillverkare och återförsäljare lägger på lite av bonusen eftersom folk räknar med att få den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av mati »

Jag har sannerligen inte så bra ekonomi att 70k inte spelar någon roll för mig. Men ska ett bilköp vara beroende av en statlig bonus som man kanske aldrig får?
Hela systemet är alldeles för skakigt och osäkert för det. Det har jag numera förstått med allt hattande kring förmånsvärden och bonusar hit och dit. Det är inget man kan lita på helt enkelt. Det är därför jag har skapat en "mental buffert". Jag blir inte längre upprörd när reglerna ändras eller så. Det är förvisso tråkigt att man behöver göra det. Men så ser verkligheten ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Melon Must »

Som det är nu så är det som att kasta bonuspengarna i sjön eftersom det är så jävla hattigt och osäkert om man överhuvudtaget får några pengar. Det är bara de som inte bryr sig om 70kkr mer eller mindre och köper elbil nu i vilket fall. Tycker det är helt kass att det är så kort framförhållning.
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Nikohm »

Är det 16 April man får mer vetskap om detta eller ? Känns så sjukt dåligt att dom inte har bättre framförhållning
Arma
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 apr 2022 21:01

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Arma »

20/4 om jag förstår den här informationen rätt: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901SkU20
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4317
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av dstr »

Arma skrev:
20/4 om jag förstår den här informationen rätt: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901SkU20
Ögnade bara igenom som hastigast, men den där verkar inte handla om elbilar öht.
Arma
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 apr 2022 21:01

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Arma »

dstr skrev:
Arma skrev:
20/4 om jag förstår den här informationen rätt: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901SkU20
Ögnade bara igenom som hastigast, men den där verkar inte handla om elbilar öht.
Ja du har nog rätt, läste nog lite för snabbt. Var relaterat till malus-delen av bonus-malus-systemet endast, bonusen avhandlas tydligen separat
Teslaone
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 maj 2022 10:34

Re: Bonusutbetalningarna återupptas

Inlägg av Teslaone »

Hej

Google Translate :)
Vilken är den senaste statusen i Climate Bonus för år 2022? :?:
Dela gärna webblänk om du har någon gedigen information från riksdagen om.
Allt jag kan säga är lycka till för de som vill få 70000 klimatbonus år 2022.

---
What is the latest status in Climate Bonus for year 2022 ?
Please share weblink if you have any solid information from Riksdag about.
All I can say is best luck to those who wants to get 70000 climate bonus in year 2022.

BR
Sachin
Skriv svar