Batteri räckvidd kortare

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mwafak+Chukro
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jul 2020 08:51
Ort: Västerås

Batteri räckvidd kortare

Inlägg av Mwafak+Chukro »

Hej alla
har en S Modell 2020 P . gått ca 4200 mil 100kw batteri
593mil enligt WLTP.

när jag laddar nu till 90% så visar gröna batteri visaren på displayen ca 480km. laddar jag till 100% så får jag ca 520km
jag vet att bilen räknar ut hur man kör samt olika förhållanden som kan påverka . men jag har svårt att förstå var dessa ca 70km försvunnit
ovan siffror är baserade på senaste laddningar under Maj-Juni månad 2022. Jag har sommar däck på samt kör läget är normalt, mesta dels stadskörning.
har ni tips och råd. kan det vara så att batteriet tappat kapacitet ?
vet att man får räkna med 1% förlust/år
detta borde ge ca 2kw i förlust. dvs 98% = 98Kw borde vara kvar i batteriet.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av Generalbogge »

Man har tyvärr inte 100kWh tillgängligt, utan det är väl snarare 95 eller något i den häraden. Sedan vet jag inte exakt vilken förbrukning som Tesla räknar med, men säg att det är 180kW (för så verkar det vara i min MS 90D) per km, så får du i så fall 180 x 520 = 93600, vilket skulle ge tillgängliga 93,6kWh i ditt batteri.

Så då kanske degraderingen är mer rimlig.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av macksie »

Hej och välkommen till forumet.
Grattis till din första post.

Ja. Vid 4000 mil har din bil absolut tappat kapacitet. Kallas för degradering, skriver inte detta för att skriva dig på näsan utan bara för att det ska bli lättare med de rätta sökorden.
Det finns spaltmeter efter spaltmeter efter spaltmeter skrivet om detta.
Men mina egna fem öre blir ungefär följande efter 14000 mil i en model X

Bilen tappar ganska mycket den första tiden. Sen planar det ut snabbt.
Försök att inte oroa dig så mycket om detta, det kommer göra bilägandet roligare. Lättare sagt än gjort, jag vet, var likadan när jag var ny Teslaägare. Du har en fantastisk bil med suverän räckvidd och bra laddkurva.
Att bilens batteri har degraderat några procent spelar nästan ingen roll överhuvudtaget vid verklig användning. Du kommer kanske få stå tre minuter längre nånstans och ladda. "That's it"
Var normalförsiktig med batteriet, det viktigaste du kan göra och gör om jag förstår dig rätt är att inte ladda till 100% vid vardagskörning. Och låt den inte stå en längre tid med riktigt låg eller riktigt hög laddnivå.
Samtidigt, var inte rädd för att ladda till 100% och ladda ur lågt vid långresa. Bara du inte stannar på hög eller låg laddnivå.
Använd https://abetterrouteplanner.com/, en suverän ruttplaneringstjänst för att planera dina långresor.

Här är lite länkar om du vill läsa mer.
https://teslike.com/
https://insideevs.com/news/525820/tesla ... tention-90
https://electrek.co/2018/04/14/tesla-ba ... tion-data/
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Mwafak+Chukro
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jul 2020 08:51
Ort: Västerås

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av Mwafak+Chukro »

Tack vänner för er tid och svar ni ger mig..
jag förstår det hela.
fick tips när jag servade bilen mars 2020 på Tesla att man ska våga ladda till 100% säg varannan eller var tredje månad ( om man har endast laddat till 90% oftast ) och låta bilen ligga fulladdad ca 48h orört.
just för att väcka ev sovande celler.
annars så är jag mer än lycklig över denna bil :)
bara gilla läget att batteriet degraderas med åren

en annan nackdel är att inte ladda med Supercharge allt för ofta.. hur ser ni på detta ?
Västerås kommer få sig supercharge Q4 2022. då jag bor där . kan man våga använda denna station som permanent ladd punkt ? eftersom jag har free supercharge
eller ska man variera mellan hemladdare på 11kw och supercharge då och då ?

jag åkte med denna bil Västerås-Grekland sommaren 2020, det vart supercharge hela sträckan T/R kanske lite skadligt för batterit på så lång sträcka ? säg ca 600 mil..
normalt laddar jag hemma med 11kw 9 av 10 ggr.

// MC
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av AAKEE »

Mwafak+Chukro skrev:
Hej alla
har en S Modell 2020 P . gått ca 4200 mil 100kw batteri
593mil enligt WLTP.

när jag laddar nu till 90% så visar gröna batteri visaren på displayen ca 480km. laddar jag till 100% så får jag ca 520km
jag vet att bilen räknar ut hur man kör samt olika förhållanden som kan påverka . men jag har svårt att förstå var dessa ca 70km försvunnit
ovan siffror är baserade på senaste laddningar under Maj-Juni månad 2022. Jag har sommar däck på samt kör läget är normalt, mesta dels stadskörning.
har ni tips och råd. kan det vara så att batteriet tappat kapacitet ?
vet att man får räkna med 1% förlust/år
detta borde ge ca 2kw i förlust. dvs 98% = 98Kw borde vara kvar i batteriet.
Räckvidden vid batteriet på skärmen påverkas inte av körsätt etc utan är en fast gradering i km per kWh.

Den räckvidden visar aldrig WLTP utan visar EPA-räckvidden eller i vart fall en siffra som bygger på detta.

Model S Performance 2020 hade 348miles EPA-räckvidd, dvs 560km. Bilen visade troligen nära det som ny, med 19”-hjul valda i menyn om det påverkar för model S.

En enkel grov beräkning visar att 520/560km pekar på ca 7% degradering vilket låter rätt normalt på några år (milen i sig har inte lika stor inverkan som tiden).
34D70D85-F2EF-4CBF-917A-CCE6ECD8CA7E.jpeg
https://teslalogger.de/degradation.php kan du välja din bilmodel i listen, sedan trycka OK och se hur andra likadana bilars räckvidd ser ut beroende på miltal.

Tesla använder en buffer i botten på batteriet. Det brukar pratas om 4kWh för ett 100kWh batteri.
Model 3 har 4.5% buffer i botten och det är rimligt att anta att det är lika på model S.

För 100 kWh kan man oavsett räkna med att ca 4-4.5kWh är under noll % på mätaren. EPA- och WLTP-räckvidderna räknar in all energi i batteriet även det under 0%, så vill man köra lika långt som EPA eller WLTP måste man köra till bilen stannar(dvs köra upp buffern också).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Mwafak+Chukro
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jul 2020 08:51
Ort: Västerås

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av Mwafak+Chukro »

Hej igen. annan fråga
kommer lämna S modellen 2020 Parkerad över 4v nu under sommaren
dvs kommer ej att köras under semestern. vad är bästa tippset gällande batteriet ?
ladda fullt och låta stå ? eller ladda ca 80% och låta stå. tack för alla tips
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av macksie »

Det allra bästa är om du kan koppla in bilen på något sätt, räcker med ett vanligt 240v uttag.
Har du den möjligheten, sätt bilen på 50% och plugga in den.

Har du inte den möjligheten är det viktigt att du stänger av precis allt som drar ström, ev tom fjärråtkomst. Definitivt sentry mode. Har du sentry mode påslaget gissar jag att du kommer tillbaka till en helt urladdad bil.
Stäng sen av bilen helt när du lämnar den, finns ett menyalternativ för detta.
Undvik också att gå in och kolla för mycket via app'en. Varje gång du gör det vaknar bilen ur sin dvala och drar då mer utav detta allena.
Gör du detta så skall den klara sig, framförallt sommartid.

Om jag var du skulle jag först kolla hur stor så kallad "vampire drain" du har. Dvs hur mycket bilen drar på tomgång med allt avstängt.
Ladda till 80% och låt den stå helt orörd ett eller några dygn.
Har den tappat mer än nån enstaka procent så har du något påslaget som drar ström
Sen kollar du hur mycket den tappat och extrapolerar fram hur mycket det blir under fyra veckor.
Om det visar sig vara att du behöver dra upp den långt, gör det, men det borde verkligen inte behövas.
Dvs håll dig borta från extrema värden under längre tid. (Typ över 90 och under 10)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Mwafak+Chukro
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jul 2020 08:51
Ort: Västerås

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av Mwafak+Chukro »

He jmacksie
stort tack för de fina tipps jag får.
ja.. den kommer stå hemma i sitt fina garage under dessa 4v. kommer även ha den inkopplad till 11kw hemladdaren.
då går jag på att ha den på ca 50% laddning och inkopplad.
tack för de goda tipsen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri räckvidd kortare

Inlägg av AAKEE »

Mwafak+Chukro skrev:
He jmacksie
stort tack för de fina tipps jag får.
ja.. den kommer stå hemma i sitt fina garage under dessa 4v. kommer även ha den inkopplad till 11kw hemladdaren.
då går jag på att ha den på ca 50% laddning och inkopplad.
tack för de goda tipsen.
50% är absolut lagom.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar