Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Laddning av Taxi vs privat

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Hermes » 05 mar 2018 18:46

Undrar över hur Stockholm stad har tänkt att publika laddstationer skall fungera. Idag har jag vid två tillfällen försökt ladda utanför tingshuset, men varje gång har det stått en Taxi där och laddat. De kör öfta 100D vilket också medför längre laddtid.

Är de publika laddplatserna tänkt som laddstationer för taxi blir det inte bara trångt om platsen men kanske även lite märkligt att de skall benytta tjänsterna när bilerna har ett till 100% kommersiellt syfte.

Taxiföretagen borde väl ha egna laddstationer där deras bilar kan laddas.... när dessa används i deras verksamhet.

Vad tycker ni om detta?
Hermes
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 18:22

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Teslaägare Remuz » 05 mar 2018 19:06

Eons chademo utanför tingshuset får man bara ladda på i 30min. Det finns en som sällan är upptagen på krypavstånd vid eiraskolan.
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Teslaägare mgorgis » 05 mar 2018 20:30

Remuz skrev:Eons chademo utanför tingshuset får man bara ladda på i 30min. Det finns en som sällan är upptagen på krypavstånd vid eiraskolan.


Finns det någon tjänst/app för att hitta E.ons laddare? jag kan inte filtrera på t.ex. uppladdning.nu
http://ts.la/martin1516
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
 
Inlägg: 709
Blev medlem: 06 aug 2017 21:12

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav TiborBlomhall » 05 mar 2018 20:47

Publika laddstationer är just det: publika. Alla ska kunna ladda oavsett. Därmed har taxi lika stor rätt att ladda som alla andra, de betalar ju samma pris. Priset är dessutom inte subventionerat av staten. Att aktören E.On har valt att inte ta betalt för sitt el än så länge påverkar ingenting.

Jag ser ingen som helst anledning varför taxi inte skulle få ladda på dessa ställen.

Finns det skyltning om max laddtid gäller det alla, inkl taxi.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5437
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Teslaägare Remuz » 05 mar 2018 20:49

Inte vad jag vet :)
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Teslaägare joje » 05 mar 2018 21:26

EON:s laddare hittar man här:

https://apps.mobility.eon.com/etsweb/


/J
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jun 2015 08:21
Ort: Täby

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Teslaägare mgorgis » 05 mar 2018 21:36

joje skrev:EON:s laddare hittar man här:

https://apps.mobility.eon.com/etsweb/


/J


Tackar!
http://ts.la/martin1516
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
 
Inlägg: 709
Blev medlem: 06 aug 2017 21:12

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Hermes » 05 mar 2018 22:15

TiborBlomhall skrev:Publika laddstationer är just det: publika. Alla ska kunna ladda oavsett. Därmed har taxi lika stor rätt att ladda som alla andra, de betalar ju samma pris. Priset är dessutom inte subventionerat av staten. Att aktören E.On har valt att inte ta betalt för sitt el än så länge påverkar ingenting.

Jag ser ingen som helst anledning varför taxi inte skulle få ladda på dessa ställen.

Finns det skyltning om max laddtid gäller det alla, inkl taxi.



Jag håller inte helt med i det. En tolkning av publikt är att det är till för alla. En snarlik är att det är för allmänheten. Ingår taxiverksamhet i allmänheten. Jag tycker inte det. De är näringsidkare som bör betala för den "bensin" som är underlag för för deras näringsverksamhet där all tid de annars använder bilen är för att dra in inkomster på den. Om det finns ett begränsat antal laddstationer i stan och poängen är att få allmänheten att växla över till elbil. då vore det väl tråkigt eller även dumt om laddplatserna för det mesta är upptagna av taxibilar.

Om taxiägarna har betalt för en bil med fri laddning, då gäller det fri laddning på Teslas SUC's runt om i landet. De är dock placerade så att det skall vara mindre intressant för Taxi att ladda på dem. Att de laddar på de laddstolpar som är avsedda för det allmänna är snarare att snylta på systemet och få mindre utgifter i relation till intäkterna på bilen - så länge det går.

Enligt min mening bör Taxi ladda på egna stolpar placerade vid deras egen verksamhet - typ Taxi Kurirs huvudkontor..., och minimera utnyttjandet av allmänna laddstolpar i stan.

I övrigt håller jag med om att det givetvis är utmärkt att taxi växlar över till el. Det bör alla göra.
Hermes
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 18:22

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav Teslaägare bylund » 05 mar 2018 22:53

"Problemet" är väl att alla vill åt gratisladdningen. Skulle laddningen vara rimligt prissatt (d v s mer än parkeringskostnaden) så skulle det löna sig för taxi att sätta upp egna stolpar, och problemet skulle inte existera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8689
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inläggav TiborBlomhall » 05 mar 2018 23:29

Hermes skrev:De är näringsidkare som bör betala för den "bensin" som är underlag för för deras näringsverksamhet där all tid de annars använder bilen är för att dra in inkomster på den.

Men de betalar ju för laddningen precis som alla andra. På Clevers, Fortums, Vattenfalls och alla andras laddstolpar. Att E.On har valt att -än så länge- inte ta betalt för laddning på deras stolpar kan inte taxibolagen klandras för.

Ta det här som jämförelse: Taxi får tanka på alla bensinmackar. De betalar samma pris för bensinen som alla andra. Föreställ om säg OKQ8 införde gratis tankning, ingen behöver betala för bensinen, de bjuder på det. Skulle taxi då inte få tanka där? Det är en fråga som OKQ8 får ta ställning till men som vi andra inte har med att göra.

Därför är det upp till E.On att bestämma om de bjuder även taxi på strömmen. Vilket de verkar ha gjort. De planerar dessutom att införa avgift på laddning snart så situationen är väldigt övergående.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5437
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Nästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.