Sida 1 av 1

Re: Laddning av Taxi vs privat

Postat: 06 mar 2018 00:14
av e5m1r
TiborBlomhall skrev:
Hermes skrev:
De är näringsidkare som bör betala för den "bensin" som är underlag för för deras näringsverksamhet där all tid de annars använder bilen är för att dra in inkomster på den.
Men de betalar ju för laddningen precis som alla andra. På Clevers, Fortums, Vattenfalls och alla andras laddstolpar. Att E.On har valt att -än så länge- inte ta betalt för laddning på deras stolpar kan inte taxibolagen klandras för.

Ta det här som jämförelse: Taxi får tanka på alla bensinmackar. De betalar samma pris för bensinen som alla andra. Föreställ om säg OKQ8 införde gratis tankning, ingen behöver betala för bensinen, de bjuder på det. Skulle taxi då inte få ladda där? Det är en fråga som OKQ8 får ta ställning till men som vi andra inte har med att göra.

Därför är det upp till E.On att bestämma om de bjuder även taxi på strömmen. Vilket de verkar ha gjort. De planerar dessutom att införa avgift på laddning snart så situationen är väldigt övergående.
Om det är istället kommunens gratis laddare ?

Re: Laddning av Taxi vs privat

Postat: 06 mar 2018 00:31
av TiborBlomhall
Då är det upp till kommunen att bestämma vem som får ladda.

Re: Laddning av Taxi vs privat

Postat: 06 mar 2018 07:19
av e5m1r
TiborBlomhall skrev:
Då är det upp till kommunen att bestämma vem som får ladda.
Tänkte mer som princip
I praktiken lär inte taxi stå på kommunens laddare då det sällan är dc

Re: Laddning av Taxi vs privat

Postat: 06 mar 2018 07:29
av chaffis75
Jag håller med att taxi får såklart ladda där lika lycket som någon annan men jag hoppas att E.on börjar ta betalt snart för jag tror många laddar där bara för att de är gratis inte för de behöver. Jag har nu råkat ut för att par tillfällen då jag velat ladda på E.on för jag behöver men den är upptagen och då tror jag (utan att veta) att de laddar där för att de är gratis.

Re: Laddning av Taxi vs privat

Postat: 06 mar 2018 09:31
av PoloPrinsen
Skulle inte i princip alla som långtidsladdar (förbi 80%) kunna fås att flytta på sig från en laddstation med hög kapacitet till en med låg kapacitet om man bara baf/frågade snällt samt informerar varför och hur det fungerar.

Exempel en taxi står och laddar på teslas egen SuC, är det inte då lämpligt att TESLA som ändå fixar allt åt alla dessutom "gratis", att man tillhandazhåller antingen XXX antal schuckouttag/enfasuttag ellerXXX antal 3fasuttag som man kan flytta till och fortsätta ladda +hålla bilen varm/kall.

Eon o de andra stora aktörerna kunde nog se till detta de med om de skulle vilja.
Mvh PP

Re: Laddning av Taxi vs privat

Postat: 06 mar 2018 09:43
av kallekula
Lösningen är så klart att all laddning kostar pengar. Folk kan inte hantera saker som är gratis. Idioter som köper bilar för miljoner och sedan ska dom spara 20 spänn på laddning och därigenom blockera för någon som verkligen behöver.

Detta löser problemet både med taxi och privatpersoner.

Re: Laddning av Taxi vs privat

Postat: 06 mar 2018 16:31
av Fredric83
kallekula skrev:
Lösningen är så klart att all laddning kostar pengar. Folk kan inte hantera saker som är gratis. Idioter som köper bilar för miljoner och sedan ska dom spara 20 spänn på laddning och därigenom blockera för någon som verkligen behöver.

Detta löser problemet både med taxi och privatpersoner.
Ja varför inte lite svensk logik, vi straffar alla för att vissa är inkompetenta eller bara inte bryr sig. Nej tack, jag har aldrig upplevt detta problemet varken på Teslas SuC eller vid någon annan laddare. Så min slutsats är att detta betende verkar vara ett storstads problem. Då är ett bättre förslag att avgiftsbelägga laddare som ligger i större tätorter och låta oss som inte är där och knör med alla andra fortsätta ladda gratis på de laddstationer utanför som finns runt om i landet, där problemet inte finns. Nu tänker jag framför allt på SuC stationer men det är av min erfarenhet även tillämpningsbart öven på övriga laddstolpar utanför storstderna.
Har på mina snart 2000mil i Teslan inte behövt köa eller vänta en enda gång.