Mina intryck från dagens provkörning:
Generellt
En riktigt trevlig tillställning. Hade turen att paras ihop med en riktig elbilsfantast som hade testat ALLA elbilar på svenska marknaden. Han ville egentligen ha en Model 3 men hade gett upp nu och beställt en Kona. Eventet var riktigt väl arrangerat och otroligt kul att köra slalombana och bromstester. Riktigt pinsamt för Jaguar dock att
två bilar tvärdog, vilka vi fick putta bort från banan. Pinsamt men också befriande när en instruktör backade rakt in i en av de andra bilarna... Båda bilarna klarade sig dock oskadda
The Good
* Väghållningen och körkänslan! Faktiskt tom sportigare än Model S i mitt tycke och klart över förväntan. Kändes som en S75 i vikt trots att den väger som en S100 (vilken jag tycker känns märkbart klumpigare på vägen). Mer dynamisk körning än i Teslorna, men för "daglig körning" tycker jag den är för hårt fjädrad tom i "comfort" och på 20" fälgarna. Saknar att kunna ställa in hårdhet på fjädringen i Teslan men tycker Jaguar borde ha satt ett mjukare läge också, då hade det varit komplett. På bana hade jag faktiskt valt i-Pace framför min S75D, men när jag satte mig för att åka hem så njöt jag ändå av S75ans mjukare gång. Tror i-Pace kan ge tom Model 3 en match i sportighet.
* Utseendet utifrån. Jag tycker fortfarande det är en riktigt snygg bil. Litet minus för att hjulhusen är så stora att tom 22"(!!) fälgarna knappt fyller ut, men totalt sett är den läcker.
* Klimatreglage även i baksätet, detta saknar jag på båda mina Teslor.
The OKs
* Interiören... Jag har vant mig vid den stora skärmen i Teslan och saknar verkligen inga fysiska reglage. I-Pacen är snygg för att vara en "vred och knapp"-interiör men fortfarande känns det gammalt för mig att komma från Teslan. Generellt god kvalitetskänsla, men några saker som drar ned det i form av grå plast och "mugghållare" som täcks av ett plastlock.
* Innerutrymme. Klart mindre än i S och X men samtidigt väldigt mycket bättre än i motsvarande fossilbil.
The Bad
* Det mest uppenbara är såklart bristen på laddning. De verkar lösa hemmaladdningen delvis med en omvandlare från Clever som ska göra om trefas till enfas men till en kostnad på 15-20000:-. Bristen på vettig långfärdsladdning är dock den enda stora dealbreakern för mig.
* Artificiellt motorljud... Förhoppningsvis kommer de inse att man vill bli av med detta och gör en update som gör att man kan stänga av det. I nuläget är det knappt märkbart i "comfort"-läge, men personligen vill jag ha den rappa gasresponsen och styrningen som man får i "dynamic"-läge. Kör man i dynamic så får man mycket eller väldigt mycket artificiellt motorljud vilket jag skulle störa mig till bitar på.
* Lastutrymmet - Ganska liten baklucka generellt sett och med ett kraftigt lutande (snyggt) tak så blir det inte mycket plats. Frunken är tyvärr nästan obefintligt, där får man väl in sin datorväska eller någon laddkabel men inte mycket mer.
* Riktigt förvånad att man tom i den svindyra First Edition inte ens har en elektriskt inställbar ratt. Att få greppa efter en grå plastspak under ratten känns alldeles för primitivt på en bil en bra bit norr om miljonen.