Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Provkörning Jaguar I-Pace

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Gadget » 06 jun 2018 16:53

Jag har också varit och provkört idag.

Överlag mycket positiva intryck. Ganska bra kvalitetskänsla trots att detta var "prototyper", rolig att köra, mycket bra köregenskaper för att vara en (europeisk) mid-size SUV, i synnerhet med tanke på vikten. Bra styrning (för att vara elservo dvs). En del kanske upplever den som aningen tung men jag tycker den är köttigt skön.

Bra prestanda såklart, jag upplever den ungefär relativt likvärdig som när jag tidigare provat X100D och S90D, fullt tillräckligt med andra ord utan att ha den där herrejösses accelerationen som P modellerna. Det fanns bilar både med 20- och 22-tums fälgar (dom första med 245 bredd, dom senare med 255), och själv skulle jag nog välja dom senare trots allt. Skillnaden i körskärpa märks vid lite mer forcerad körning (även om man såklart normalt inte kör på handlingbana som idag) men fjädrings- och rullkomfort kändes bara marginellt sämre, helt OK. Sen kan det såklart upplevas mer olika vid längre motorvägskörning. Enligt Jaguars Österrikiske representant är räckviddsskillnaden marginell, riktiga tester får väl utvisa. 22-tummarna ser dock väldigt lätta ut att kantstötta och utseendet med 20 var trots allt OK.

FEJKLJUDET då? Det går inte helt att stänga av (finns ett separat dragreglage/justering i menysystemet, inget läge heter "OFF") men jag upplevde inget störande i läget "Comfort" (eller hette det något annat, minns inte riktigt..?) då jag upplevde det som "avstängt" dvs man hör ju visst "eljud" vid acc i alla elbilar jag provat. I "Dynamic" låter det såklart som något slags rymdskepp. Larvigt, säkert, men det går som sagt att ändra till "Comfort" eller vad det nu hette. Ingen dealbreaker, till skillnad mot avsaknad av vettig laddinfrastrukur på längfärd just nu. Det är personligen för mig den största svagheten.
På tal om laddning så sa man att det kommer en Cleverladdare som omvandlar 16A trefas till 32A enfas när bilarna börjar lev till kund. Den Österrikiske representanten ringde någon på Magna, och svarade att 3-fas AC laddning kommer om kanske 1-1.5 år och på svaret om så levererade bilar kommer att kunna uppgraders var svaret nej...

I övrigt negativt? Priset såklart, och ett lite segt menysystem. Skall vara mycket mer responsivt på produktionsbilarna enligt Jaguar.

Som sagt, mycket trevlig bil, men jag kommer nog ändå vänta och se vad Audi E-tron och M-B EQC har att erbjuda.
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01
Referralkod: petter98354

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 06 jun 2018 17:55

Limbster skrev:Det fejkade motorljudet är väl tyvärr här för att stanna, är väl blinda som lobbat för att elbilar måste låta i lägre farter, man kan såklart stoppa en skruvmejsel i högtalaren men risken är att bilen inte kommer igenom besiktning eller blir böter vid en flygande poliskontroll.


Det är nåt annat. Vi pratar om ljud INNE i bilen. För de blinda gäller ljud UTANFÖR bilen. Eller tänker du på blinda som kör bil?
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (leverans augusti 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8720
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 06 jun 2018 20:01

Mina intryck från dagens provkörning:

Generellt
En riktigt trevlig tillställning. Hade turen att paras ihop med en riktig elbilsfantast som hade testat ALLA elbilar på svenska marknaden. Han ville egentligen ha en Model 3 men hade gett upp nu och beställt en Kona. Eventet var riktigt väl arrangerat och otroligt kul att köra slalombana och bromstester. Riktigt pinsamt för Jaguar dock att två bilar tvärdog, vilka vi fick putta bort från banan. Pinsamt men också befriande när en instruktör backade rakt in i en av de andra bilarna... Båda bilarna klarade sig dock oskadda ;)

The Good
* Väghållningen och körkänslan! Faktiskt tom sportigare än Model S i mitt tycke och klart över förväntan. Kändes som en S75 i vikt trots att den väger som en S100 (vilken jag tycker känns märkbart klumpigare på vägen). Mer dynamisk körning än i Teslorna, men för "daglig körning" tycker jag den är för hårt fjädrad tom i "comfort" och på 20" fälgarna. Saknar att kunna ställa in hårdhet på fjädringen i Teslan men tycker Jaguar borde ha satt ett mjukare läge också, då hade det varit komplett. På bana hade jag faktiskt valt i-Pace framför min S75D, men när jag satte mig för att åka hem så njöt jag ändå av S75ans mjukare gång. Tror i-Pace kan ge tom Model 3 en match i sportighet.
* Utseendet utifrån. Jag tycker fortfarande det är en riktigt snygg bil. Litet minus för att hjulhusen är så stora att tom 22"(!!) fälgarna knappt fyller ut, men totalt sett är den läcker.
* Klimatreglage även i baksätet, detta saknar jag på båda mina Teslor.

The OKs
* Interiören... Jag har vant mig vid den stora skärmen i Teslan och saknar verkligen inga fysiska reglage. I-Pacen är snygg för att vara en "vred och knapp"-interiör men fortfarande känns det gammalt för mig att komma från Teslan. Generellt god kvalitetskänsla, men några saker som drar ned det i form av grå plast och "mugghållare" som täcks av ett plastlock.
* Innerutrymme. Klart mindre än i S och X men samtidigt väldigt mycket bättre än i motsvarande fossilbil.

The Bad
* Det mest uppenbara är såklart bristen på laddning. De verkar lösa hemmaladdningen delvis med en omvandlare från Clever som ska göra om trefas till enfas men till en kostnad på 15-20000:-. Bristen på vettig långfärdsladdning är dock den enda stora dealbreakern för mig.
* Artificiellt motorljud... Förhoppningsvis kommer de inse att man vill bli av med detta och gör en update som gör att man kan stänga av det. I nuläget är det knappt märkbart i "comfort"-läge, men personligen vill jag ha den rappa gasresponsen och styrningen som man får i "dynamic"-läge. Kör man i dynamic så får man mycket eller väldigt mycket artificiellt motorljud vilket jag skulle störa mig till bitar på.
* Lastutrymmet - Ganska liten baklucka generellt sett och med ett kraftigt lutande (snyggt) tak så blir det inte mycket plats. Frunken är tyvärr nästan obefintligt, där får man väl in sin datorväska eller någon laddkabel men inte mycket mer.
* Riktigt förvånad att man tom i den svindyra First Edition inte ens har en elektriskt inställbar ratt. Att få greppa efter en grå plastspak under ratten känns alldeles för primitivt på en bil en bra bit norr om miljonen.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5386
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare danni » 06 jun 2018 20:02

LarsL skrev:Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.


Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 7059
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: danni1257

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 06 jun 2018 20:10

danni skrev:
LarsL skrev:Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.


Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...


Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (leverans augusti 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8720
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare danni » 06 jun 2018 20:25

HelectriC skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.


Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...


Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.


Ja, du kan spela musik samtidigt. Det här är en vanlig lösning i många fossilbilar också - BMW har t.ex. det i många av sina modeller. För att ge lite mer oomph och stimulerande motorljud. Det är välgjort, man tänker inte ens på att det är fejk om man inte vet om det.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 7059
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: danni1257

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 06 jun 2018 20:52

danni skrev:
HelectriC skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.


Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...


Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.


Ja, du kan spela musik samtidigt. Det här är en vanlig lösning i många fossilbilar också - BMW har t.ex. det i många av sina modeller. För att ge lite mer oomph och stimulerande motorljud. Det är välgjort, man tänker inte ens på att det är fejk om man inte vet om det.



Betyder det då att bilen kommer höja ”motorljudet” ändå mer om man spelar hög musik för att alltid överrösta musiken? Eller försvinner ”motorljudet” om musiken är högre än lågt?
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (leverans augusti 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8720
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare LarsL » 06 jun 2018 20:59

danni skrev:
LarsL skrev:Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.


Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...

Det behöver ju inte vara en fysisk skruvmejsel. Men det blir ju helt klart svårare om det är ihop byggd med ljudsystemet.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.17
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare danni » 06 jun 2018 21:17

HelectriC skrev:Betyder det då att bilen kommer höja ”motorljudet” ändå mer om man spelar hög musik för att alltid överrösta musiken? Eller försvinner ”motorljudet” om musiken är högre än lågt?


Vild spekulation från min sida, men jag skulle tippa på att det fejkade motorljudet alltid hålls på samma nivå, oavsett vad du har för ljudnivå på musiken du spelar. Nåt annat hade ju varit orealistiskt och orimligt.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 7059
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: danni1257

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Mickep » 07 jun 2018 09:11

Finns det något annat att klaga på? Annars får man applådera jaguar för en väldigt bra bil då huvudkritiken är ett ambient motorljud.
Hoppas verkligen att css nätverket blir bra utbyggt så det går att ladda snabbt vid långresor. (det kommer gagna alla märken, bara de ges tillgång/tillåtelse att ladda på stationerna)
Mickep
 
Inlägg: 2069
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

FöregåendeNästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.