Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.jonsalgerier skrev:Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..ellerstrom skrev:Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.Feddan skrev:Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.jonsalgerier skrev:Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons
Nya uppdateringar för Model S och X
Moderator: Redaktion
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Ah det är ju utmärkt! Tack!ellerstrom skrev:Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.jonsalgerier skrev:Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..ellerstrom skrev:Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.Feddan skrev:Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.jonsalgerier skrev:Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons
(inser precis att jag använde ett hyfsat olyckligt ord för att bakåt-installera som taget ur sitt kontext definitivt är rätt stötande.. Men det var alltså helt oavsiktligt)
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
/Jons[/quote]
Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.[/quote]
Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).[/quote]
Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons[/quote]
Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.[/quote]
Ah det är ju utmärkt! Tack!
(inser precis att jag använde ett hyfsat olyckligt ord för att bakåt-installera som taget ur sitt kontext definitivt är rätt stötande.. Men det var alltså helt oavsiktligt)[/quote]
Tror att dom flesta här inne kommit upp så pass i åren att vi är jättenöjda med en just sådan.
Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.[/quote]
Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).[/quote]
Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons[/quote]
Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.[/quote]
Ah det är ju utmärkt! Tack!
(inser precis att jag använde ett hyfsat olyckligt ord för att bakåt-installera som taget ur sitt kontext definitivt är rätt stötande.. Men det var alltså helt oavsiktligt)[/quote]
Tror att dom flesta här inne kommit upp så pass i åren att vi är jättenöjda med en just sådan.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Ja så är det nog.. Men bäst att lägga ut en disclaimer i alla fallSR-71-BlackBird skrev:Tror att dom flesta här inne kommit upp så pass i åren att vi är jättenöjda med en just sådan.
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Tesla Insider Leaks DETAILS of Next Generation Model S & X!
Video Details:
You might remember Just a couple of months ago, Tesla announced an update to Model S and X and it cooled speculation on a bigger refresh that just about everyone had hoped for.
Recently, we were given some insider information from a source who works closely with Tesla. Obviously they want to remain anonymous but they’ve worked with Tesla for better part of this decade and have been close to many projects Tesla’s unveiled in recent years.
They shared with us what the potential new Model S and X refresh might entail and hinted at what design variants Tesla has been testing out in the Mohave desert of California in recent months.
We were told the new refresh may include a Tri- motor design, similar to what the next gen Roadster would offer.
The vehicle that was being tested had 1 front motor (what they called a micro motor)
And 2 rear motors (they tested both standard and performance Motor variants in rear)
He mentioned it will have similar design structure in these new motors as the next gen Roadster will. The EPA range was being tested to be north of 400 miles on the Model S and nearing 400 on Model X
When asked if it was a 100 kwh pack or larger on these vehicles he just pointed up saying it will be a Lighter and larger battery pack With a bit of Increased performance expected as well. The S and X are expected to shed about 350 lbs in Battery weight which would add also help add to their range as well.
When we asked if the 2170 cells of model 3 were being used in these S’s and X’s, the only thing our contact told us was that it’s an entirely new design, he wouldn’t say which style battery was designated for them.
so is it new chemistry, or just a new structure to existing cells we don’t know. What is certain is that this would finally bring the full 250kw or more of potential V3 supercharging speeds to S and X.
The tests were being conducted in extreme heat around the Death Valley, California area as well as parts of Arizona as the motors and battery have a newly designed cooling mechanism that they were putting to the test.I think if this motor and battery redesign makes it to market, which I think it will, it will be introduced with the interior/exterior refresh of S and X.
We were also told the interior design language did indeed follow Model 3’s footsteps with the spartan interior. And When asked when we could expect some or all of these additions we were told potentially sometime in Q3 of this year.
If you think about, this timing would provide another major incentive for people to jump into what would remain an industry leading vehicle right in time for when the US tax credit fully phases out at the end of this year.
Now we know, according to Elon Musk Tesla has recently closeod parts of its Fremont factory to its daily tours it offers owners.
This is believed to be for re-tooling the factory for the upcoming Model Y which is expected to roll out in a little over a year and perhaps the S and X refresh which could roll out shortly before then.
Video Details:
You might remember Just a couple of months ago, Tesla announced an update to Model S and X and it cooled speculation on a bigger refresh that just about everyone had hoped for.
Recently, we were given some insider information from a source who works closely with Tesla. Obviously they want to remain anonymous but they’ve worked with Tesla for better part of this decade and have been close to many projects Tesla’s unveiled in recent years.
They shared with us what the potential new Model S and X refresh might entail and hinted at what design variants Tesla has been testing out in the Mohave desert of California in recent months.
We were told the new refresh may include a Tri- motor design, similar to what the next gen Roadster would offer.
The vehicle that was being tested had 1 front motor (what they called a micro motor)
And 2 rear motors (they tested both standard and performance Motor variants in rear)
He mentioned it will have similar design structure in these new motors as the next gen Roadster will. The EPA range was being tested to be north of 400 miles on the Model S and nearing 400 on Model X
When asked if it was a 100 kwh pack or larger on these vehicles he just pointed up saying it will be a Lighter and larger battery pack With a bit of Increased performance expected as well. The S and X are expected to shed about 350 lbs in Battery weight which would add also help add to their range as well.
When we asked if the 2170 cells of model 3 were being used in these S’s and X’s, the only thing our contact told us was that it’s an entirely new design, he wouldn’t say which style battery was designated for them.
so is it new chemistry, or just a new structure to existing cells we don’t know. What is certain is that this would finally bring the full 250kw or more of potential V3 supercharging speeds to S and X.
The tests were being conducted in extreme heat around the Death Valley, California area as well as parts of Arizona as the motors and battery have a newly designed cooling mechanism that they were putting to the test.I think if this motor and battery redesign makes it to market, which I think it will, it will be introduced with the interior/exterior refresh of S and X.
We were also told the interior design language did indeed follow Model 3’s footsteps with the spartan interior. And When asked when we could expect some or all of these additions we were told potentially sometime in Q3 of this year.
If you think about, this timing would provide another major incentive for people to jump into what would remain an industry leading vehicle right in time for when the US tax credit fully phases out at the end of this year.
Now we know, according to Elon Musk Tesla has recently closeod parts of its Fremont factory to its daily tours it offers owners.
This is believed to be for re-tooling the factory for the upcoming Model Y which is expected to roll out in a little over a year and perhaps the S and X refresh which could roll out shortly before then.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
De drar ifrån konkurrenterna med dessa konstanta förbättringar. Härligt!Zalman3 skrev:Tesla Insider Leaks DETAILS of Next Generation Model S & X!
Själv väntar jag på min Raven X och är oerhört glad för den oavsett. Allt jag vill ha finns där. Dock är det bra för Tesla och för mig i framtida bilbyte att bilarna bara blir bättre o bättre.
Får se om det stämmer.
MX LR (Raven) 2019
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Mitt leasing kontrakt går ut i mars 2020.Hertsh skrev:De drar ifrån konkurrenterna med dessa konstanta förbättringar. Härligt!Zalman3 skrev:Tesla Insider Leaks DETAILS of Next Generation Model S & X!
Själv väntar jag på min Raven X och är oerhört glad för den oavsett. Allt jag vill ha finns där. Dock är det bra för Tesla och för mig i framtida bilbyte att bilarna bara blir bättre o bättre.
Får se om det stämmer.
Väldigt mycket nytt om allt i filmen stämmer!
Gissar upp mot 1000hk med 3 motorer!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Gud vad det kliar i fingrarna!!!!!
Det jag såg, gillar jag skarp!
Det jag såg, gillar jag skarp!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Kan bara hålla med, men hur mycket stämmer?Tars skrev:Gud vad det kliar i fingrarna!!!!!
Det jag såg, gillar jag skarp!
158kg lättare batterier, verkar väldigt exakt.
Är det en kontrollerad läcka?
Problemet att man sänker försäljningen av gamla modellen om info om den nya modellen kommer ut.
Kan bara säga att jag gillar det jag ser!
Och hoppas att det stämmer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Undrar hur de kommer att göra med priset. Gissar att de höjer det relativt markant från dagens.
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Kommer det en S120kWh Preformance, då blir den inte billig.Beigler skrev:Undrar hur de kommer att göra med priset. Gissar att de höjer det relativt markant från dagens.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Beigler skrev:Undrar hur de kommer att göra med priset. Gissar att de höjer det relativt markant från dagens.
Det tror jag är svårt.
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
En helt ny Tesla S med 120kWh batteri, ny design in och utvändigt, HUD med augmented reality, 3 motorer, 1000hk, 0-100 på sub 2,4s.Verdi skrev:Beigler skrev:Undrar hur de kommer att göra med priset. Gissar att de höjer det relativt markant från dagens.
Det tror jag är svårt.
Räckvidd på +70 mil. 250kW snabbladdning.
Känns ju inte som den har jätte många konkurrenter.
Tror den lätt kan säljas för 1,5 mille.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
"About 350 pounds" var det ju som sas. Inte så exakt...Zalman3 skrev:Kan bara hålla med, men hur mycket stämmer?Tars skrev:Gud vad det kliar i fingrarna!!!!!
Det jag såg, gillar jag skarp!
158kg lättare batterier, verkar väldigt exakt.
Är det en kontrollerad läcka?
Problemet att man sänker försäljningen av gamla modellen om info om den nya modellen kommer ut.
Kan bara säga att jag gillar det jag ser!
Och hoppas att det stämmer.
Verkar väldigt lovande! Men håller med, inte alls bra för Tesla med läckorna. Stor risk att folk väljer att vänta istället för att köpa nu (mig inräknad...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Gällande batterikapaciteten med både ökad räckvidd och mindre vikt, gissar jag att de försöker få in Maxwell-tekniken som de nyss köpte. Alltså mer kWh per kg, så kan vara runt 100kwh men lägre vikt, vilket kan ge längre räckvidd så klart.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Spännande förbättringar! Men i senaste Elon intervjun men Ryan så pratade Elon en del om att det aldrig fanns någon HUD för Model 3. Dom hade utvärderat det och att det inte blev bra. Så HUD borde det inte bli...men vi får se
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Kollade på en video om Mercedes EQC.matsm skrev:Spännande förbättringar! Men i senaste Elon intervjun men Ryan så pratade Elon en del om att det aldrig fanns någon HUD för Model 3. Dom hade utvärderat det och att det inte blev bra. Så HUD borde det inte bli...men vi får se
Där filmar de vad som finns framför bilen och lägger till AR.
Tycker det vore bättre med HUD och AR istället.
Exempel på HUD med AR.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Tycker det är uppenbart även i intervjun att det ej blev HUD pga Elons överoptimism om FSD.matsm skrev:Spännande förbättringar! Men i senaste Elon intervjun men Ryan så pratade Elon en del om att det aldrig fanns någon HUD för Model 3. Dom hade utvärderat det och att det inte blev bra. Så HUD borde det inte bli...men vi får se
HUD känns överflödigt när bilen är självkörande. Elon trodde självkörande långt tidigare. Därför fick vi tyvärr ingen HUD under den långa förseningen....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Lär väl finnas en viss efterfrågan men jag tror de allra flesta nöjer sig med "Good enough". En bil med 70 mils räckvidd behöver nästan aldrig snabbladdas ändå. Och så snabb acceleration är mest en ploj. Plus att man slösar med battericeller i onödan.Zalman3 skrev:En helt ny Tesla S med 120kWh batteri, ny design in och utvändigt, HUD med augmented reality, 3 motorer, 1000hk, 0-100 på sub 2,4s.Verdi skrev:Beigler skrev:Undrar hur de kommer att göra med priset. Gissar att de höjer det relativt markant från dagens.
Det tror jag är svårt.
Räckvidd på +70 mil. 250kW snabbladdning.
Känns ju inte som den har jätte många konkurrenter.
Tror den lätt kan säljas för 1,5 mille.
Ny design brukar inte leda till värst mycket högre priser. Hur skulle det se ut om Mercedes fördubblade priset varje gång en ny E-klass kom?
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Det låter osannolikt att de först ska rulla ut Raven-drivlinan för att bara ett halvår senare helt byta drivlina igen. Nej, det köper jag inte, inte ens för Tesla.
Ny batteriteknik baserat på Maxwells teknologi är tyvärr också osannolik redan i år. Sånt tar _tid_. Jag skulle tippa på minst två år innan vi ser resultatet av det köpet.
Ny interiör? Högst troligt däremot.
Ny batteriteknik baserat på Maxwells teknologi är tyvärr också osannolik redan i år. Sånt tar _tid_. Jag skulle tippa på minst två år innan vi ser resultatet av det köpet.
Ny interiör? Högst troligt däremot.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Andersen skrev:Det låter osannolikt att de först ska rulla ut Raven-drivlinan för att bara ett halvår senare helt byta drivlina igen. Nej, det köper jag inte, inte ens för Tesla.
Ny batteriteknik baserat på Maxwells teknologi är tyvärr också osannolik redan i år. Sånt tar _tid_. Jag skulle tippa på minst två år innan vi ser resultatet av det köpet.
Ny interiör? Högst troligt däremot.
Jag håller med dig.
Undrar om versionen som man kan beställa nu med uppgraderat motor/dämpare etc, dvs innan en interiör-uppdatering kan bli värdefull i framtiden.
Det kommer ju vara ett antal som inte vill ha en premium-bil som ser ut som en TM3 och då borde det finnas ett intresse att köpa begagnade bilar om 3 år som ser ut som den man nu kan beställa.
Dvs, raven-versionen är kanske bra för framtiden och kommer inte tappa lika mycket i värde som den annars skulle?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Nu kan jag inte hålla mig längre, vad är Raven-versionen, raven-drivlina eller jag har beställt en raven,MarcusC skrev:Andersen skrev:Det låter osannolikt att de först ska rulla ut Raven-drivlinan för att bara ett halvår senare helt byta drivlina igen. Nej, det köper jag inte, inte ens för Tesla.
Ny batteriteknik baserat på Maxwells teknologi är tyvärr också osannolik redan i år. Sånt tar _tid_. Jag skulle tippa på minst två år innan vi ser resultatet av det köpet.
Ny interiör? Högst troligt däremot.
Jag håller med dig.
Undrar om versionen som man kan beställa nu med uppgraderat motor/dämpare etc, dvs innan en interiör-uppdatering kan bli värdefull i framtiden.
Det kommer ju vara ett antal som inte vill ha en premium-bil som ser ut som en TM3 och då borde det finnas ett intresse att köpa begagnade bilar om 3 år som ser ut som den man nu kan beställa.
Dvs, raven-versionen är kanske bra för framtiden och kommer inte tappa lika mycket i värde som den annars skulle?
vad har jag missat
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Jag har för mig att Raven är det interna namnet för senaste uppdateringen (motor etc). Se nedanOktavos skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre, vad är Raven-versionen, raven-drivlina eller jag har beställt en raven,MarcusC skrev:Andersen skrev:Det låter osannolikt att de först ska rulla ut Raven-drivlinan för att bara ett halvår senare helt byta drivlina igen. Nej, det köper jag inte, inte ens för Tesla.
Ny batteriteknik baserat på Maxwells teknologi är tyvärr också osannolik redan i år. Sånt tar _tid_. Jag skulle tippa på minst två år innan vi ser resultatet av det köpet.
Ny interiör? Högst troligt däremot.
Jag håller med dig.
Undrar om versionen som man kan beställa nu med uppgraderat motor/dämpare etc, dvs innan en interiör-uppdatering kan bli värdefull i framtiden.
Det kommer ju vara ett antal som inte vill ha en premium-bil som ser ut som en TM3 och då borde det finnas ett intresse att köpa begagnade bilar om 3 år som ser ut som den man nu kan beställa.
Dvs, raven-versionen är kanske bra för framtiden och kommer inte tappa lika mycket i värde som den annars skulle?
vad har jag missat
Är bilen byggd efter 23 April så har du det senaste.
https://www.tesla.com/nl_NL/blog/longes ... en-farther
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Aha! De var som tusan, de har jag missat helt, tack för infoMarcusC skrev:Jag har för mig att Raven är det interna namnet för senaste uppdateringen (motor etc). Se nedanOktavos skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre, vad är Raven-versionen, raven-drivlina eller jag har beställt en raven,MarcusC skrev:Andersen skrev:Det låter osannolikt att de först ska rulla ut Raven-drivlinan för att bara ett halvår senare helt byta drivlina igen. Nej, det köper jag inte, inte ens för Tesla.
Ny batteriteknik baserat på Maxwells teknologi är tyvärr också osannolik redan i år. Sånt tar _tid_. Jag skulle tippa på minst två år innan vi ser resultatet av det köpet.
Ny interiör? Högst troligt däremot.
Jag håller med dig.
Undrar om versionen som man kan beställa nu med uppgraderat motor/dämpare etc, dvs innan en interiör-uppdatering kan bli värdefull i framtiden.
Det kommer ju vara ett antal som inte vill ha en premium-bil som ser ut som en TM3 och då borde det finnas ett intresse att köpa begagnade bilar om 3 år som ser ut som den man nu kan beställa.
Dvs, raven-versionen är kanske bra för framtiden och kommer inte tappa lika mycket i värde som den annars skulle?
vad har jag missat
Är bilen byggd efter 23 April så har du det senaste.
https://www.tesla.com/nl_NL/blog/longes ... en-farther
- mattisborgen73
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 17 mar 2019 08:46
- Ort: Stockholm
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Uppdatering av status gällande min beställning av en XP100DL
18/3 XP100DL beställd
18/3 Beställning bekräftad
19/3 VIN erhållen
23/4 Produktion startad
30/4 Bilen producerad, transport till hamn
16/5 Bilen lastad på fartyg
5/6 Bilen anlänt till fabriken i Tilburg
6/6 Mejl med info om leveransdatum, 19/6
7/6 Status ändrad till att bilen anlänt hamnen i Europa.
Förhoppningsvis blir det en ny bil till midsommar...
18/3 XP100DL beställd
18/3 Beställning bekräftad
19/3 VIN erhållen
23/4 Produktion startad
30/4 Bilen producerad, transport till hamn
16/5 Bilen lastad på fartyg
5/6 Bilen anlänt till fabriken i Tilburg
6/6 Mejl med info om leveransdatum, 19/6
7/6 Status ändrad till att bilen anlänt hamnen i Europa.
Förhoppningsvis blir det en ny bil till midsommar...