Nya uppdateringar för Model S och X

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
Står inget om kemin i battericellerna där. Att det fortfarande är 18650-batterier är ju troligt men kemin i dessa har troligen ändrats. Det finns väl ett 10-tal olika batteripack för Model S/X och flera olika kemier har använts utan att Tesla nämnt ett dugg om det. Själv sitter jag på celler som inte klarar av för många snabbladdningar och därför stryps Superchargerladdningen efter 300 snabbladdningar.

Ser det som rätt sannolikt att kemin har ändrats för att kunna tillåta snabbladdning på uppåt 200kW.
Av alla uppdateringar är det just snabbare laddning som är det mest intressanta. Det är just nu enkom det enda som skulle kunna få mig att byta upp mig till en nyare bil. Så det hade varit mumma om det kom en liten förbättring med nyare mjukvara, men något säger mig att så kommer det inte att bli.

Räckvidd, nja, lite kanske men inget avgörande, nyare inredning, nja inte det heller, men rejält förbättrad snabbladdning, ohja. Och då har jag ändå bara en gammal s70d från 2015.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Zalman3 »

Bodes_dad skrev:
Zalman3 skrev:
Hur fungerar Ludicrus?
Kan man slå på värmning av batteriet när man vill, oavsett om man kör eller står stilla?
Hur länge tar det att värma batteriet?

Att själv kunna slå på värmning av batteriet är perfekt när man bor Norrland där det tar löjligt lång tid att ladda med kallt batteri när det är -30.

Laddar nästan bara på SuC eftersom jag inte kan ladda hemma.
Förvärmning av batteri är väl i alla modeller sedan 9.0 om man navigerar till SuC
Visst men förstår inte varför man inte kan i appen eller i bilen på alla Teslabilar slå på batterivärme, hur svårt kan det vara?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 apr 2019 11:30

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av kamger »

Bodes_dad skrev:
kamger skrev:
hmmm jag hade precis lagt en beställning på en lagerbil (2018 - november, S 75D, midnight silver, premium helsvart inredning, glastak, 19 tums slipstream gråa och uppgraderat ap 2.5 + 3 års fri SuC) för 793 k - leverans direkt...

Nu kan man få en standard range 2019 med nya uppraderingarna med samma paket för dryga (19 slipstream grå, midnight silver och inkluderad AP 3 med deras FSD hårdvara) för 900 .... hmmmmmmmmmmm vad gör man! orkar man vänta till juli? hur mycket mer droppar S75D i värde efter detta nu ...
Samma båt (fast ändå inte), köpte en lagerbil och tog leverans för några veckor sedan (så kan ej returnera). Har knappt hunnit köra de(190km) då jag varit bortrest. Betalade 920k för en 100D, så är duktigt less att man nu kunnat få uppdaterad variant billigare (100D motsvarar väl Standard Range nu tänker jag) :cry:
ahh trist med priset!

Jag kommer nog behålla min då jag inte orkar vänta fram tills juli och sen så kör jag bara i stan så längre räckvidd och effekt påverkar inte mig direkt sen så sparar jag 100k oavsett och tesla säger att de ändå kommer med nytt batteri nästa år ... https://electrek.co/2019/04/23/tesla-ba ... elon-musk/
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av rosjon »

Skulle nog kolla att den inbegrips av de nya specsen. Står ju Goes into production this week....
Hertsh skrev:
Bogge skrev:
-Ny drivlina
Ökar räckvidden med 10% (WLTP på long range Model S, 610km)

-Snabbare laddning
V2 145kw, V3 200kw

-Uppgraderad fjädring
Mer adapterad

-Standard range är tillbaka

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/longes ... en-farther

Designstudion ser ny ut den också

-AP är standard
-hittar inte om man kan byta dekor på instrumenten ?
-Ny fälg
23803FE3-665F-4E3F-ACD3-84A7C17FBB65.jpeg
Som julafton för oss som beställt en X som gick i produktion igår. Kan inte vänta på att känna på den nya dämpningen och dra nytta av högre laddeffekt på V2/V3. :D

Tur är väl ordet jag letar efter.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Hertsh »

rosjon skrev:
Skulle nog kolla att den inbegrips av de nya specsen. Står ju Goes into production this week....
Hertsh skrev:
Bogge skrev:
-Ny drivlina
Ökar räckvidden med 10% (WLTP på long range Model S, 610km)

-Snabbare laddning
V2 145kw, V3 200kw

-Uppgraderad fjädring
Mer adapterad

-Standard range är tillbaka

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/longes ... en-farther

Designstudion ser ny ut den också

-AP är standard
-hittar inte om man kan byta dekor på instrumenten ?
-Ny fälg
23803FE3-665F-4E3F-ACD3-84A7C17FBB65.jpeg
Som julafton för oss som beställt en X som gick i produktion igår. Kan inte vänta på att känna på den nya dämpningen och dra nytta av högre laddeffekt på V2/V3. :D

Tur är väl ordet jag letar efter.

Kollade mina koder redan igår. De innehåller CH09, SU03 och DU02 som alla var frågetecken kring vad de betydde fram tills Teslas press release inatt.
MX LR (Raven) 2019
Verdi

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Så i praktiken så är dom tillbaks till samma pris som under "rean" (för oss tidigare ägare iaf)...
(Om vi räknar in AP också)
Yes, fast med längre räckvidd och snabbare snabbladdning... Är väl inte riktigt det du hoppades på men å andra sidan så blev det inte en helt ny interiör osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av HelectriC »

Bodes_dad skrev:
kamger skrev:
hmmm jag hade precis lagt en beställning på en lagerbil (2018 - november, S 75D, midnight silver, premium helsvart inredning, glastak, 19 tums slipstream gråa och uppgraderat ap 2.5 + 3 års fri SuC) för 793 k - leverans direkt...

Nu kan man få en standard range 2019 med nya uppraderingarna med samma paket för dryga (19 slipstream grå, midnight silver och inkluderad AP 3 med deras FSD hårdvara) för 900 .... hmmmmmmmmmmm vad gör man! orkar man vänta till juli? hur mycket mer droppar S75D i värde efter detta nu ...
Samma båt (fast ändå inte), köpte en lagerbil och tog leverans för några veckor sedan (så kan ej returnera). Har knappt hunnit köra de(190km) då jag varit bortrest. Betalade 920k för en 100D, så är duktigt less att man nu kunnat få uppdaterad variant billigare (100D motsvarar väl Standard Range nu tänker jag) :cry:
nej, du behöver inte vara orolig. 100D är long range. Nya standard range är ett batteri med ca 75kWh
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Daniel »

Hertsh skrev:
Daniel skrev:
Min gick i produktion precis innan detta...Nya DU enligt spec, men gamla fjädringen etc...och om man nu får L gratis också som tidigare ägare har jag svårt att inte cancellera min beställning och lägga en ny...
Surt att vänta men det är nog värt att förlora de 30k det kostar att bryta beställningen och lägga en ny. Vet inte hur jag själv agerat i din situation...
Ångest-deluxe.

Jag fått den nya, snabbare laddaren, CH09, men inte nya DU eller SU....bilen är i nederländerna och förväntad leverans i mitten på maj. Long Range Model S med FSD....
Avbeställa eller inte. Den eviga frågan.
Verdi

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Verdi »

Bodes_dad skrev:
kamger skrev:
hmmm jag hade precis lagt en beställning på en lagerbil (2018 - november, S 75D, midnight silver, premium helsvart inredning, glastak, 19 tums slipstream gråa och uppgraderat ap 2.5 + 3 års fri SuC) för 793 k - leverans direkt...

Nu kan man få en standard range 2019 med nya uppraderingarna med samma paket för dryga (19 slipstream grå, midnight silver och inkluderad AP 3 med deras FSD hårdvara) för 900 .... hmmmmmmmmmmm vad gör man! orkar man vänta till juli? hur mycket mer droppar S75D i värde efter detta nu ...
Samma båt (fast ändå inte), köpte en lagerbil och tog leverans för några veckor sedan (så kan ej returnera). Har knappt hunnit köra de(190km) då jag varit bortrest. Betalade 920k för en 100D, så är duktigt less att man nu kunnat få uppdaterad variant billigare (100D motsvarar väl Standard Range nu tänker jag) :cry:
Njae. LR är väl en "100D" fortfarande. Dock lite snålare motor så den får längre räckvidd. För övrigt betalade jag 1 163 000:- för min 100D i höstas och tyckte då jag gjorde ett riktigt klipp då den var en ny lagerbil som var nedsatt nästan 100 tusen.

Finns ingen WLTP-siffra på 100D men om den skulle finnas så skulle jag tippa på ca 550 km. Alltså nånstans emellan nya SR och LR. Dock lite närmare LR.

Klart att snabbare laddning inte gör ont men nu senast fick vi 65 kWh på 41 minuter på ett fullsmockat Ödeshög. Hade det tagit 32 minuter istället så hade det inte spelat så stor roll. Däremot kan det ju öka genomströmningen så att vi inte hade behövt köa 20 minuter på en laddare. Så på så vis är det ju bra.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av oscfor »

Zalman3 skrev:
Hur fungerar Ludicrus?
Kan man slå på värmning av batteriet när man vill, oavsett om man kör eller står stilla?
Hur länge tar det att värma batteriet?

Att själv kunna slå på värmning av batteriet är perfekt när man bor Norrland där det tar löjligt lång tid att ladda med kallt batteri när det är -30.

Laddar nästan bara på SuC eftersom jag inte kan ladda hemma.
Ja, du kan slå på den när du vill, men bara inifrån bilen. Vid 4-5 plusgrader tar det en dryg timme att värma batteriet till 50 grader.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av vigge50 »

oscfor skrev:
Krämfärgad inredning är tillbaka.

Vidare står det inget om ventilerade stolar på Performance. Frågan är en det är en miss eller en förändring.
Krämfärgad inrednnng har väll alltid funnits, dock ej till performance där ventligerade säten ingick.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av RobinG »

Är det nån som har koderna på en ny Model S Performance (med de nya ändringarna alltså) ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av RoadFury »

Daniel skrev:
Hertsh skrev:
Daniel skrev:
Min gick i produktion precis innan detta...Nya DU enligt spec, men gamla fjädringen etc...och om man nu får L gratis också som tidigare ägare har jag svårt att inte cancellera min beställning och lägga en ny...
Surt att vänta men det är nog värt att förlora de 30k det kostar att bryta beställningen och lägga en ny. Vet inte hur jag själv agerat i din situation...
Ångest-deluxe.

Jag fått den nya, snabbare laddaren, CH09, men inte nya DU eller SU....bilen är i nederländerna och förväntad leverans i mitten på maj. Long Range Model S med FSD....
Avbeställa eller inte. Den eviga frågan.
Sitter i samma båt, verkar som Model X fått nya DU och SU men Model X P100D bara fått CH09, DU01,SU01. Man har väl 14 dagar på sig eller 1600 km på sig att lämna tillbaka och då får man väl tillbaka de 30kkr?
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av deffe »

RobinG skrev:
Är det nån som har koderna på en ny Model S Performance (med de nya ändringarna alltså) ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Undrar samma sak. Har någon med Model S fått alla dessa:

DU03 = Drive Unit 03. Tecken på att bilen har nya motorerna det skrivits om?
SU03 = Suspension. Troligtvis någon ny form av luftfjädring
CH09 = Charging. Kan vara något med CCS-port, eller åtminstone någon förändring med ombordladdaren i bilen. Denna har varit uppe för diskussion tidigare.

?

Min S Performance har fått CH09, men inte DU03 eller SU03.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Daniel »

RoadFury skrev:
Daniel skrev:
Hertsh skrev:
Daniel skrev:
Min gick i produktion precis innan detta...Nya DU enligt spec, men gamla fjädringen etc...och om man nu får L gratis också som tidigare ägare har jag svårt att inte cancellera min beställning och lägga en ny...
Surt att vänta men det är nog värt att förlora de 30k det kostar att bryta beställningen och lägga en ny. Vet inte hur jag själv agerat i din situation...
Ångest-deluxe.

Jag fått den nya, snabbare laddaren, CH09, men inte nya DU eller SU....bilen är i nederländerna och förväntad leverans i mitten på maj. Long Range Model S med FSD....
Avbeställa eller inte. Den eviga frågan.
Sitter i samma båt, verkar som Model X fått nya DU och SU men Model X P100D bara fått CH09, DU01,SU01. Man har väl 14 dagar på sig eller 1600 km på sig att lämna tillbaka och då får man väl tillbaka de 30kkr?
Har man beställt som privatperson verkar det som att man får tillbaka de 30k. Är den leasad så verkar det inte helt sjävklart (inte sett något entydigt svar), av vad jag läst här på forumet.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av akeller »

Daniel skrev:
Min gick i produktion precis innan detta...Nya DU enligt spec, men gamla fjädringen etc...och om man nu får L gratis också som tidigare ägare har jag svårt att inte cancellera min beställning och lägga en ny...
Obeservera att har du inte beställt en P-modell så kan du inte få Ludicrous uppgraderingen ändå.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av oscfor »

Daniel skrev:
RoadFury skrev:
Daniel skrev:
Hertsh skrev:
Daniel skrev:
Min gick i produktion precis innan detta...Nya DU enligt spec, men gamla fjädringen etc...och om man nu får L gratis också som tidigare ägare har jag svårt att inte cancellera min beställning och lägga en ny...
Surt att vänta men det är nog värt att förlora de 30k det kostar att bryta beställningen och lägga en ny. Vet inte hur jag själv agerat i din situation...
Ångest-deluxe.

Jag fått den nya, snabbare laddaren, CH09, men inte nya DU eller SU....bilen är i nederländerna och förväntad leverans i mitten på maj. Long Range Model S med FSD....
Avbeställa eller inte. Den eviga frågan.
Sitter i samma båt, verkar som Model X fått nya DU och SU men Model X P100D bara fått CH09, DU01,SU01. Man har väl 14 dagar på sig eller 1600 km på sig att lämna tillbaka och då får man väl tillbaka de 30kkr?
Har man beställt som privatperson verkar det som att man får tillbaka de 30k. Är den leasad så verkar det inte helt sjävklart (inte sett något entydigt svar), av vad jag läst här på forumet.
Problemet är att du ingått leasingavtalet när du hämtar ut bilen. Du kan inte frånträda det bara för att du lämnat tillbaka bilen. Visserligen kan du säkert betala tillbaka leasingen, men troligtvis inte utan straffavgift första halvåret.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av oscfor »

vigge50 skrev:
oscfor skrev:
Krämfärgad inredning är tillbaka.

Vidare står det inget om ventilerade stolar på Performance. Frågan är en det är en miss eller en förändring.
Krämfärgad inrednnng har väll alltid funnits, dock ej till performance där ventligerade säten ingick.
Så pass, trodde den försvann ett tag. Tack!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Geni87 »

Undrar om Europeiska S och X nu får "Kinaluckan" för att få plats med CCS?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Daniel_S »

Jag har beställt en (tack för övertalan Danni!) Model X P100DL som är i produktion sedan i måndags.

Har både: DU03, SU03 och CH09

Undrar dock om ventilerade säten försvunnit, någon som vet kod för dessa?
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Daniel »

oscfor skrev:
Daniel skrev:
RoadFury skrev:
Daniel skrev:
[quote="Hertsh"

Ångest-deluxe.

Jag fått den nya, snabbare laddaren, CH09, men inte nya DU eller SU....bilen är i nederländerna och förväntad leverans i mitten på maj. Long Range Model S med FSD....
Avbeställa eller inte. Den eviga frågan.
Sitter i samma båt, verkar som Model X fått nya DU och SU men Model X P100D bara fått CH09, DU01,SU01. Man har väl 14 dagar på sig eller 1600 km på sig att lämna tillbaka och då får man väl tillbaka de 30kkr?
Har man beställt som privatperson verkar det som att man får tillbaka de 30k. Är den leasad så verkar det inte helt sjävklart (inte sett något entydigt svar), av vad jag läst här på forumet.
Problemet är att du ingått leasingavtalet när du hämtar ut bilen. Du kan inte frånträda det bara för att du lämnat tillbaka bilen. Visserligen kan du säkert betala tillbaka leasingen, men troligtvis inte utan straffavgift första halvåret.
För de som leasar är det lurigare ja. Har man inte hämtat ut bilen än så kan det gå att backa ur.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av oscfor »

Geni87 skrev:
Undrar om Europeiska S och X nu får "Kinaluckan" för att få plats med CCS?
Det måste nästan bli så. Standard typ2 klarar inte mer än ca 150kW.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Geni87 »

oscfor skrev:
Geni87 skrev:
Undrar om Europeiska S och X nu får "Kinaluckan" för att få plats med CCS?
Det måste nästan bli så. Standard typ2 klarar inte mer än ca 150kW.
Ja precis, och en CCS ser lurig ut att klämma in bakom den befintliga luckan vid baklyktan...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av kallekula »

Suc kör ju dock inte standard Typ2.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av akeller »

Trist om de ventilerade sätena försvann.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Skriv svar