Källhänvisning
Moderator: Redaktion
Källhänvisning
Kanske är jag lite skadad nu efter studier men redan nu men spreciellt när de nya Artikel 11 och 13 kommer börja gälla så bör information man skriver om här källhänvsias. Även om det mot förmodan inte skulle vara olagligt idag så kan det vara intressant för oss andra på forumet att se var informationen kommer ifrån om vi vill läsa mer. Det minsta man kan göra är att ge en länk men om man direkt kopierar vilket i många fall här är tydligt att det görs bör man antingen använda citattecken eller funktionen Quote här på forumet. Ska man vara petig så bör länk till design studion inkluderas om en tråd skapas om förändringar Tesla har gjort på de sidorna.
Hur många inlägg har man inte sätt på engelska från aktiva användare som brukar skriva på svenska utan länk? Såg ett senast idag...
Vad jag har förstått det så är det den som äger hemsidan som har ansvar så om vi inte vill sätta Tibor i skiten så bör vi vara noga med källhänvisning. Om jag hade drivit ett stort forum där det oftas från användarna helt struntas i att införa källor så hade jag nog börjat fundera hur man bör göra, ska alla inlägg godkännas först eller är det bästa att stänga forumet?
Hur många inlägg har man inte sätt på engelska från aktiva användare som brukar skriva på svenska utan länk? Såg ett senast idag...
Vad jag har förstått det så är det den som äger hemsidan som har ansvar så om vi inte vill sätta Tibor i skiten så bör vi vara noga med källhänvisning. Om jag hade drivit ett stort forum där det oftas från användarna helt struntas i att införa källor så hade jag nog börjat fundera hur man bör göra, ska alla inlägg godkännas först eller är det bästa att stänga forumet?
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vill vi ha kvar forumet?
Orkar staten driva processer mot forum på grund av sånt? Har staten ens resurser? Vilja?
Re: Vill vi ha kvar forumet?
Kanske inte men kan vara intressant att veta var informationen som skriva här kommer ifrån. Ibland läser man priser på kommande modeller utan att ha en aning om var denna infon kommer ifrån.Verdi skrev:Orkar staten driva processer mot forum på grund av sånt? Har staten ens resurser? Vilja?
Re: Vill vi ha kvar forumet?
Fast, artikel 11 och 13 lär nog inte påverka detta forumet eller andra hobby forum. Som jag läst.
Artikel 11 innebär att kommersiella sajter ska behöva betala för det som kallas för rika länkar. Dvs, länkar med rubrik och ingress.
Artikel 13 om upphovsskyddat material.
Min tolkning är att artikel 13 kan vara av intresse beroende på vad som lägga in i inläggen.
Dock, ska man alltid vara noga med länkar om man påstår något, detta tycker jag är en bra regel att hållas sig till.
Artikel 11 innebär att kommersiella sajter ska behöva betala för det som kallas för rika länkar. Dvs, länkar med rubrik och ingress.
Artikel 13 om upphovsskyddat material.
Min tolkning är att artikel 13 kan vara av intresse beroende på vad som lägga in i inläggen.
Dock, ska man alltid vara noga med länkar om man påstår något, detta tycker jag är en bra regel att hållas sig till.
Model Y LR.
Model S70D
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Vill vi ha kvar forumet?
Jag saknar källhänvisning på detta inläggetvigge50 skrev:Kanske är jag lite skadad nu efter studier men redan nu men spreciellt när de nya Artikel 11 och 13 kommer börja gälla så bör information man skriver om här källhänvsias. Även om det mot förmodan inte skulle vara olagligt idag så kan det vara intressant för oss andra på forumet att se var informationen kommer ifrån om vi vill läsa mer. Det minsta man kan göra är att ge en länk men om man direkt kopierar vilket i många fall här är tydligt att det görs bör man antingen använda citattecken eller funktionen Quote här på forumet. Ska man vara petig så bör länk till design studion inkluderas om en tråd skapas om förändringar Tesla har gjort på de sidorna.
Hur många inlägg har man inte sätt på engelska från aktiva användare som brukar skriva på svenska utan länk? Såg ett senast idag...
Vad jag har förstått det så är det den som äger hemsidan som har ansvar så om vi inte vill sätta Tibor i skiten så bör vi vara noga med källhänvisning. Om jag hade drivit ett stort forum där det oftas från användarna helt struntas i att införa källor så hade jag nog börjat fundera hur man bör göra, ska alla inlägg godkännas först eller är det bästa att stänga forumet?
Hade varit intressant att veta vad artikel 11 och 13 kommer ifrån, och vad det då innebär.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Vill vi ha kvar forumet?
https://emanuelkarlsten.se/03/artikel-1 ... forslaget/Generalbogge skrev:Jag saknar källhänvisning på detta inläggetvigge50 skrev:Kanske är jag lite skadad nu efter studier men redan nu men spreciellt när de nya Artikel 11 och 13 kommer börja gälla så bör information man skriver om här källhänvsias. Även om det mot förmodan inte skulle vara olagligt idag så kan det vara intressant för oss andra på forumet att se var informationen kommer ifrån om vi vill läsa mer. Det minsta man kan göra är att ge en länk men om man direkt kopierar vilket i många fall här är tydligt att det görs bör man antingen använda citattecken eller funktionen Quote här på forumet. Ska man vara petig så bör länk till design studion inkluderas om en tråd skapas om förändringar Tesla har gjort på de sidorna.
Hur många inlägg har man inte sätt på engelska från aktiva användare som brukar skriva på svenska utan länk? Såg ett senast idag...
Vad jag har förstått det så är det den som äger hemsidan som har ansvar så om vi inte vill sätta Tibor i skiten så bör vi vara noga med källhänvisning. Om jag hade drivit ett stort forum där det oftas från användarna helt struntas i att införa källor så hade jag nog börjat fundera hur man bör göra, ska alla inlägg godkännas först eller är det bästa att stänga forumet?
Hade varit intressant att veta vad artikel 11 och 13 kommer ifrån, och vad det då innebär.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Vill vi ha kvar forumet?
Låt titta på en EUR-Lex som källa istället för en personlig blogg om det var att läsa grundtexten: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/790/oj/swevigge50 skrev:
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Källhänvisning
Källa: Egen erfarenhet.
Det är vad som bygger ett forum, många fall är det inte källhänvisning utan hänvisning till egna erfarenheter.
Det är vad som bygger ett forum, många fall är det inte källhänvisning utan hänvisning till egna erfarenheter.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Serving Tesla Dreams since 2012
Re: Källhänvisning
Men det var ju knappast det jag syftade på.TheJonas skrev:Källa: Egen erfarenhet.
Det är vad som bygger ett forum, många fall är det inte källhänvisning utan hänvisning till egna erfarenheter.
Pris på Porche Toycan, hela inlägget på engelska
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 70#p354506
DS 3 info, allt på engelska
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=15133
Information om hur försäljning av bensin och diesel är i Sverige.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=16822
Visst, den sista är inom citat tecken men källa är tydligen oväsentlig.
Re: Källhänvisning
vigge50 skrev:Men det var ju knappast det jag syftade på.TheJonas skrev:Källa: Egen erfarenhet.
Det är vad som bygger ett forum, många fall är det inte källhänvisning utan hänvisning till egna erfarenheter.
Pris på Porche Toycan, hela inlägget på engelska
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 70#p354506
DS 3 info, allt på engelska
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=15133
Information om hur försäljning av bensin och diesel är i Sverige.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=16822
Visst, den sista är inom citat tecken men källa är tydligen oväsentlig.
Upplever att de flesta här hänvisar till länkar om det finns något de reagerar på, återberättar eller ger relationer på. Ett forum är ju inte en ini. Uppsats direkt och de första inlägg åsyftar ju frågor baserade på erfarenheter med lösningar baserat på erfarenheter.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Serving Tesla Dreams since 2012