Nestorn bör kanske gå i pension...

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av josve »

Läste intervjun med Leif Östling i dagens Di.
Om han är korrekt återgiven i intervjun så blir man mörkrädd på den bristande nivån...

https://www.di.se/bil/ostlings-dodsdom- ... gedin=true
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av TeslaM3 »

Man måste ha prenumeration :(
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av 12man »

video

https://www.expressen.se/tv/ditv/ekonom ... ll-tio-ar/

karln har ju haft många rätt historiskt, men nu undrar jag..
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
video

https://www.expressen.se/tv/ditv/ekonom ... ll-tio-ar/

karln har ju haft många rätt historiskt, men nu undrar jag..
Han låter exakt som kommentarsfältsgubbarna. Kanske är vi som är lurade och inte ser klart? Ja jag fattar inte...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av tor-ake »

Dels är han lite av en klimatförnekare, åtminstone sade han det 2008 i en tidningsintervju, och dels är han omgiven av personer som inte riktigt tagit elektrifiering på allavar. De senaste åren har han ju inte varit i direkt kontakt med fordonsindustrin, åtminstone inte professionellt, så det är ju inte så konstigt att han har lite föråldrade åsikter och kunskaper om elektriska fordon.

Tycker det är lite trist, men det är nog så att Scania inte finns om 5-10 år. De har levt stort på att de kan utveckla och tillverka sina egna motorer och växellådor, investeringar som blir helt värdelösa inom en snar framtid. Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... -fran-byd/

Tänk om Scania, en småskalig busstillverkare hade hållt sig framme här, istället? Ett av busstesterna i fackpressen rackade ner just på att OmniCity var bullrig, ett problem som enkelt löses med att kasta bort dieselmotorn https://www.scania.com/group/en/scania- ... ttery-bus/
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av LarsL »

Men både Volvo och Scania är ju stora bra dieselmotorer... det är det de är. Sedan har de byggt bilar runt dessa motorer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av fth »

Efter alla uttalanden som den stolle-pellen har gjort dom senaste åren, om "vad fan får jag...", mumbo-jumbo-antroposof-"medicin" etc, så lägger iaf jag det han säger och katten skiter på samma hög :)

Risken att Scania inte klarar omställningen är nog som sagt avsevärt större än att Tesla försvinner.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Black »

Jag bryr mig inte speciellt för miljön, men gillar tanken på oljeoberoende från mellanöstern och inhemsk elproduktion i Sverige (globalisters mardröm). Och det är ju väldigt kul att köra tesla, samt en skön känsla att inte betala massor för bränsle trots den höga fasta kostnaden...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Pontus »

Det var länge sedan jag var på Scania nu men då byggde dom ju fungerande prototyper som kunder fick använda av elbussar så det känns som dom borde ha sådana att sälja redan idag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Det var länge sedan jag var på Scania nu men då byggde dom ju fungerande prototyper som kunder fick använda av elbussar så det känns som dom borde ha sådana att sälja redan idag.
Det enda eldrivna de har just nu är nog e-Golfarna de kör omkring med på området.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
Ja, jag skäms jättemycket. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror inte på att en sån som Östling häver ur sig något av en slump. Det finns ett syfte med vad han säger. I min värld skulle det syftet vara att lugna de som står i begrepp att investera i dieselfordon. Han måste vara mycket väl medveten om att bättre elektriska alternativ poppar upp lite överallt nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av OHt »

Östling yrar om att li-ion batterier innenåller massor av jordartsmetaller, vad har han fått det i från? har inte hittat någonsån uppgift.
Sen påstår han att kobolt skulle vara särskilt giftigt, ja det är giftigt i stora koncentrationer men det är zink också.
Angående barnarbete rider han på den allmänt förekommannde sammanblandningen mellan kobolt och coltan,
Jag tror inte att Östling är dåligt påläst, han fabricerar lögner som den dieselpräst han är.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av fth »

OHt skrev:
Östling yrar om att li-ion batterier innenåller massor av jordartsmetaller, vad har han fått det i från? har inte hittat någonsån uppgift.
Sen påstår han att kobolt skulle vara särskilt giftigt, ja det är giftigt i stora koncentrationer men det är zink också.
Angående barnarbete rider han på den allmänt förekommannde sammanblandningen mellan kobolt och coltan,
Jag tror inte att Östling är dåligt påläst, han fabricerar lögner som den dieselpräst han är.
Jag tror faktiskt han är dåligt påläst, han har en lång tradition av att uttala sig tvärsäkert om saker han inte vet något om öht.

Det märkliga är att någon ens lyssnar längre, och att han blir publicerad. Se t.ex hans spya på DN Debatt för något år sedan när han yrade om neurosedyn och mumbo-jumbo-”medicin”. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Niklas Z »

Ja, med det inlägget om neurosedyn och alternativvård så visade Östling klart och tydligt att bara för att man är kompetent i vissa frågor är man inte nödvändigtvis kompetent i andra frågor. Om man dessutom, som Östling, har en toppkarriär bakom sig, kanske det är lättare att få hybris och uttala sig tvärsäkert om saker som man är dåligt insatt i.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av bonath »

Han kanske läser Ny Teknik???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Bjorn »

Klintan skrev:
mati skrev:
tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
Bor i Skövde och är rejält avudsjuk på Lidköping. Har kontaktat Västtrafik men de har inga planer på elbussar i Skövde. Vi stå ut med gasbussarna som låter som brunstiga dinosaurier när de motorbromsar. De för så mycket oväsen att jag är förvånad att de kan vara typgodkända, måste skett med mutor. Håller med att det det är tragiskt att vi måste importera bussar från Kina. Borde vara ju få Scania och Volvo att vakna, inte somna om.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Jerker »

Nyköping har sedan i augusti enbart elbussar för stadstrafiken och de är också BYD. Riktigt uselt av både Volvo och Scania att inte ha elbussar framme för leverans till svenska kommuner.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av mati »

Bjorn skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
Bor i Skövde och är rejält avudsjuk på Lidköping. Har kontaktat Västtrafik men de har inga planer på elbussar i Skövde. Vi stå ut med gasbussarna som låter som brunstiga dinosaurier när de motorbromsar. De för så mycket oväsen att jag är förvånad att de kan vara typgodkända, måste skett med mutor. Håller med att det det är tragiskt att vi måste importera bussar från Kina. Borde vara ju få Scania och Volvo att vakna, inte somna om.
Det har säkert med den gamla fejden mellan Lidköping och Skövde att göra. Tänk om Skövde skulle skaffa elbussar nu. Det skulle ju se ut som att de tar efter Lidköping, och det går ju såklart inte. Dessutom får man komma ihåg att det tillverkas en massa förbränningmotorer i Skövde. Det där nymodiska eldrivna tramset är väl bara en fluga. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av 12man »

BYD största bussmärke i Sverige under augusti, publicerat av ULO • 2 SEPTEMBER 2019 •

Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, blev största bussmärke i Sverige under augusti när det gäller nyregistrerade tunga bussar. 36 bussar från BYD nyregistrerades i Sverige under månaden, samtliga av Nobina. Det framgår av uppgifter som Bussmagasinet.se har fått från operatören som komplement till branschorganisationen Bil Swedens allt mer missvisande statistik. Enligt denna registrerades under augusti totalt 101 nya bussar (både lätta och tunga), 43,3% färre än under samma tid förra året, då 178 stycken registrerades. Men de siffrorna inkluderar inte direktimport, vilket gör att elbussarna från BYD inte finns med i statistiken.

Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick till 50 under augusti, 23,1% färre än under samma tid förra året då 65 bussar registrerades, rapporterar Bil Sweden. Men i själva verket var antalet nyregistreringar inte mindre, utan större än samma tid förra året. Totalt nyregistrerades under månaden i år således 86 tunga bussar, 21 fler än samma tid förra året.

Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige – dock ej hos Bil Sweden.

Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:

BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1

källa https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/

vilka av dessa har ett scania innehåll?
ms 76132 "Eleamore"
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Credde »

https://www.expressen.se/gt/nu-gor-elbu ... -goteborg/

Elbussar i Göteborg, tillverkade av Volvo.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av GreenMachine »

mati skrev:
tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
Nobina har tagit över trafiken i Lindköping. Dom leder elektrifieringen av busstrafiken i Sverige och BYD leder inom tillverkning av elbussar så thats why..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Inlägg av Zalman3 »

Scania är med i elsatsningen.
Volkswagens dotterbolag för kommersiella fordon Traton tillkännagav på Innovationsdagen i Södertälje, Sverige, att dess varumärken MAN, Scania och Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) kommer att investera mer än 1 miljard euro i forskning och utveckling inom området elektromobilitet fram till 2025.

"Vårt mål är att bli en ledande tillverkare av elbilar och e-bussar", förklarar Traton VD Andreas Renschler. Traton utvecklar en gemensam modulär elektrisk drivlinje för sina varumärken, som kommer att användas i Scanias och MAN: s första serie elektriska stadsbussar 2020 och kan anpassas efter varje märke och tillämpning.
https://www.electrive.net/2019/10/02/tr ... obilitaet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar