Nestorn bör kanske gå i pension...
Moderator: Redaktion
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Det var länge sedan jag var på Scania nu men då byggde dom ju fungerande prototyper som kunder fick använda av elbussar så det känns som dom borde ha sådana att sälja redan idag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Det enda eldrivna de har just nu är nog e-Golfarna de kör omkring med på området.Pontus skrev:Det var länge sedan jag var på Scania nu men då byggde dom ju fungerande prototyper som kunder fick använda av elbussar så det känns som dom borde ha sådana att sälja redan idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Ja, jag skäms jättemycket.Klintan skrev:Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Jag tror inte på att en sån som Östling häver ur sig något av en slump. Det finns ett syfte med vad han säger. I min värld skulle det syftet vara att lugna de som står i begrepp att investera i dieselfordon. Han måste vara mycket väl medveten om att bättre elektriska alternativ poppar upp lite överallt nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Östling yrar om att li-ion batterier innenåller massor av jordartsmetaller, vad har han fått det i från? har inte hittat någonsån uppgift.
Sen påstår han att kobolt skulle vara särskilt giftigt, ja det är giftigt i stora koncentrationer men det är zink också.
Angående barnarbete rider han på den allmänt förekommannde sammanblandningen mellan kobolt och coltan,
Jag tror inte att Östling är dåligt påläst, han fabricerar lögner som den dieselpräst han är.
Sen påstår han att kobolt skulle vara särskilt giftigt, ja det är giftigt i stora koncentrationer men det är zink också.
Angående barnarbete rider han på den allmänt förekommannde sammanblandningen mellan kobolt och coltan,
Jag tror inte att Östling är dåligt påläst, han fabricerar lögner som den dieselpräst han är.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Jag tror faktiskt han är dåligt påläst, han har en lång tradition av att uttala sig tvärsäkert om saker han inte vet något om öht.OHt skrev:Östling yrar om att li-ion batterier innenåller massor av jordartsmetaller, vad har han fått det i från? har inte hittat någonsån uppgift.
Sen påstår han att kobolt skulle vara särskilt giftigt, ja det är giftigt i stora koncentrationer men det är zink också.
Angående barnarbete rider han på den allmänt förekommannde sammanblandningen mellan kobolt och coltan,
Jag tror inte att Östling är dåligt påläst, han fabricerar lögner som den dieselpräst han är.
Det märkliga är att någon ens lyssnar längre, och att han blir publicerad. Se t.ex hans spya på DN Debatt för något år sedan när han yrade om neurosedyn och mumbo-jumbo-”medicin”.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Ja, med det inlägget om neurosedyn och alternativvård så visade Östling klart och tydligt att bara för att man är kompetent i vissa frågor är man inte nödvändigtvis kompetent i andra frågor. Om man dessutom, som Östling, har en toppkarriär bakom sig, kanske det är lättare att få hybris och uttala sig tvärsäkert om saker som man är dåligt insatt i.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Han kanske läser Ny Teknik???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Bor i Skövde och är rejält avudsjuk på Lidköping. Har kontaktat Västtrafik men de har inga planer på elbussar i Skövde. Vi stå ut med gasbussarna som låter som brunstiga dinosaurier när de motorbromsar. De för så mycket oväsen att jag är förvånad att de kan vara typgodkända, måste skett med mutor. Håller med att det det är tragiskt att vi måste importera bussar från Kina. Borde vara ju få Scania och Volvo att vakna, inte somna om.Klintan skrev:Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.mati skrev:Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?tor-ake skrev:... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Nyköping har sedan i augusti enbart elbussar för stadstrafiken och de är också BYD. Riktigt uselt av både Volvo och Scania att inte ha elbussar framme för leverans till svenska kommuner.
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Det har säkert med den gamla fejden mellan Lidköping och Skövde att göra. Tänk om Skövde skulle skaffa elbussar nu. Det skulle ju se ut som att de tar efter Lidköping, och det går ju såklart inte. Dessutom får man komma ihåg att det tillverkas en massa förbränningmotorer i Skövde. Det där nymodiska eldrivna tramset är väl bara en fluga.Bjorn skrev:Bor i Skövde och är rejält avudsjuk på Lidköping. Har kontaktat Västtrafik men de har inga planer på elbussar i Skövde. Vi stå ut med gasbussarna som låter som brunstiga dinosaurier när de motorbromsar. De för så mycket oväsen att jag är förvånad att de kan vara typgodkända, måste skett med mutor. Håller med att det det är tragiskt att vi måste importera bussar från Kina. Borde vara ju få Scania och Volvo att vakna, inte somna om.Klintan skrev:Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.mati skrev:Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?tor-ake skrev:... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
BYD största bussmärke i Sverige under augusti, publicerat av ULO • 2 SEPTEMBER 2019 •
Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, blev största bussmärke i Sverige under augusti när det gäller nyregistrerade tunga bussar. 36 bussar från BYD nyregistrerades i Sverige under månaden, samtliga av Nobina. Det framgår av uppgifter som Bussmagasinet.se har fått från operatören som komplement till branschorganisationen Bil Swedens allt mer missvisande statistik. Enligt denna registrerades under augusti totalt 101 nya bussar (både lätta och tunga), 43,3% färre än under samma tid förra året, då 178 stycken registrerades. Men de siffrorna inkluderar inte direktimport, vilket gör att elbussarna från BYD inte finns med i statistiken.
Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick till 50 under augusti, 23,1% färre än under samma tid förra året då 65 bussar registrerades, rapporterar Bil Sweden. Men i själva verket var antalet nyregistreringar inte mindre, utan större än samma tid förra året. Totalt nyregistrerades under månaden i år således 86 tunga bussar, 21 fler än samma tid förra året.
Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige – dock ej hos Bil Sweden.
Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:
BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1
källa https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/
vilka av dessa har ett scania innehåll?
Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, blev största bussmärke i Sverige under augusti när det gäller nyregistrerade tunga bussar. 36 bussar från BYD nyregistrerades i Sverige under månaden, samtliga av Nobina. Det framgår av uppgifter som Bussmagasinet.se har fått från operatören som komplement till branschorganisationen Bil Swedens allt mer missvisande statistik. Enligt denna registrerades under augusti totalt 101 nya bussar (både lätta och tunga), 43,3% färre än under samma tid förra året, då 178 stycken registrerades. Men de siffrorna inkluderar inte direktimport, vilket gör att elbussarna från BYD inte finns med i statistiken.
Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick till 50 under augusti, 23,1% färre än under samma tid förra året då 65 bussar registrerades, rapporterar Bil Sweden. Men i själva verket var antalet nyregistreringar inte mindre, utan större än samma tid förra året. Totalt nyregistrerades under månaden i år således 86 tunga bussar, 21 fler än samma tid förra året.
Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige – dock ej hos Bil Sweden.
Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:
BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1
källa https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/
vilka av dessa har ett scania innehåll?
ms 76132 "Eleamore"
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Nobina har tagit över trafiken i Lindköping. Dom leder elektrifieringen av busstrafiken i Sverige och BYD leder inom tillverkning av elbussar så thats why..mati skrev:Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?tor-ake skrev:... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Scania är med i elsatsningen.
https://www.electrive.net/2019/10/02/tr ... obilitaet/Volkswagens dotterbolag för kommersiella fordon Traton tillkännagav på Innovationsdagen i Södertälje, Sverige, att dess varumärken MAN, Scania och Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) kommer att investera mer än 1 miljard euro i forskning och utveckling inom området elektromobilitet fram till 2025.
"Vårt mål är att bli en ledande tillverkare av elbilar och e-bussar", förklarar Traton VD Andreas Renschler. Traton utvecklar en gemensam modulär elektrisk drivlinje för sina varumärken, som kommer att användas i Scanias och MAN: s första serie elektriska stadsbussar 2020 och kan anpassas efter varje märke och tillämpning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension