Det har säkert med den gamla fejden mellan Lidköping och Skövde att göra. Tänk om Skövde skulle skaffa elbussar nu. Det skulle ju se ut som att de tar efter Lidköping, och det går ju såklart inte. Dessutom får man komma ihåg att det tillverkas en massa förbränningmotorer i Skövde. Det där nymodiska eldrivna tramset är väl bara en fluga.Bjorn skrev:Bor i Skövde och är rejält avudsjuk på Lidköping. Har kontaktat Västtrafik men de har inga planer på elbussar i Skövde. Vi stå ut med gasbussarna som låter som brunstiga dinosaurier när de motorbromsar. De för så mycket oväsen att jag är förvånad att de kan vara typgodkända, måste skett med mutor. Håller med att det det är tragiskt att vi måste importera bussar från Kina. Borde vara ju få Scania och Volvo att vakna, inte somna om.Klintan skrev:Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.mati skrev:Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?tor-ake skrev:... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Nestorn bör kanske gå i pension...
Moderator: Redaktion
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
BYD största bussmärke i Sverige under augusti, publicerat av ULO • 2 SEPTEMBER 2019 •
Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, blev största bussmärke i Sverige under augusti när det gäller nyregistrerade tunga bussar. 36 bussar från BYD nyregistrerades i Sverige under månaden, samtliga av Nobina. Det framgår av uppgifter som Bussmagasinet.se har fått från operatören som komplement till branschorganisationen Bil Swedens allt mer missvisande statistik. Enligt denna registrerades under augusti totalt 101 nya bussar (både lätta och tunga), 43,3% färre än under samma tid förra året, då 178 stycken registrerades. Men de siffrorna inkluderar inte direktimport, vilket gör att elbussarna från BYD inte finns med i statistiken.
Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick till 50 under augusti, 23,1% färre än under samma tid förra året då 65 bussar registrerades, rapporterar Bil Sweden. Men i själva verket var antalet nyregistreringar inte mindre, utan större än samma tid förra året. Totalt nyregistrerades under månaden i år således 86 tunga bussar, 21 fler än samma tid förra året.
Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige – dock ej hos Bil Sweden.
Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:
BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1
källa https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/
vilka av dessa har ett scania innehåll?
Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, blev största bussmärke i Sverige under augusti när det gäller nyregistrerade tunga bussar. 36 bussar från BYD nyregistrerades i Sverige under månaden, samtliga av Nobina. Det framgår av uppgifter som Bussmagasinet.se har fått från operatören som komplement till branschorganisationen Bil Swedens allt mer missvisande statistik. Enligt denna registrerades under augusti totalt 101 nya bussar (både lätta och tunga), 43,3% färre än under samma tid förra året, då 178 stycken registrerades. Men de siffrorna inkluderar inte direktimport, vilket gör att elbussarna från BYD inte finns med i statistiken.
Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick till 50 under augusti, 23,1% färre än under samma tid förra året då 65 bussar registrerades, rapporterar Bil Sweden. Men i själva verket var antalet nyregistreringar inte mindre, utan större än samma tid förra året. Totalt nyregistrerades under månaden i år således 86 tunga bussar, 21 fler än samma tid förra året.
Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige – dock ej hos Bil Sweden.
Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:
BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1
källa https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/
vilka av dessa har ett scania innehåll?
ms 76132 "Eleamore"
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Nobina har tagit över trafiken i Lindköping. Dom leder elektrifieringen av busstrafiken i Sverige och BYD leder inom tillverkning av elbussar så thats why..mati skrev:Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?tor-ake skrev:... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Re: Nestorn bör kanske gå i pension...
Scania är med i elsatsningen.
https://www.electrive.net/2019/10/02/tr ... obilitaet/Volkswagens dotterbolag för kommersiella fordon Traton tillkännagav på Innovationsdagen i Södertälje, Sverige, att dess varumärken MAN, Scania och Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) kommer att investera mer än 1 miljard euro i forskning och utveckling inom området elektromobilitet fram till 2025.
"Vårt mål är att bli en ledande tillverkare av elbilar och e-bussar", förklarar Traton VD Andreas Renschler. Traton utvecklar en gemensam modulär elektrisk drivlinje för sina varumärken, som kommer att användas i Scanias och MAN: s första serie elektriska stadsbussar 2020 och kan anpassas efter varje märke och tillämpning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension