Sida 1 av 1

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 06:05
av Pontus
Det var länge sedan jag var på Scania nu men då byggde dom ju fungerande prototyper som kunder fick använda av elbussar så det känns som dom borde ha sådana att sälja redan idag.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 06:29
av mati
Pontus skrev:
Det var länge sedan jag var på Scania nu men då byggde dom ju fungerande prototyper som kunder fick använda av elbussar så det känns som dom borde ha sådana att sälja redan idag.
Det enda eldrivna de har just nu är nog e-Golfarna de kör omkring med på området.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 06:31
av mati
Klintan skrev:
Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
Ja, jag skäms jättemycket. :oops:

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 07:42
av Gustafsson
Jag tror inte på att en sån som Östling häver ur sig något av en slump. Det finns ett syfte med vad han säger. I min värld skulle det syftet vara att lugna de som står i begrepp att investera i dieselfordon. Han måste vara mycket väl medveten om att bättre elektriska alternativ poppar upp lite överallt nu.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 08:24
av OHt
Östling yrar om att li-ion batterier innenåller massor av jordartsmetaller, vad har han fått det i från? har inte hittat någonsån uppgift.
Sen påstår han att kobolt skulle vara särskilt giftigt, ja det är giftigt i stora koncentrationer men det är zink också.
Angående barnarbete rider han på den allmänt förekommannde sammanblandningen mellan kobolt och coltan,
Jag tror inte att Östling är dåligt påläst, han fabricerar lögner som den dieselpräst han är.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 08:46
av fth
OHt skrev:
Östling yrar om att li-ion batterier innenåller massor av jordartsmetaller, vad har han fått det i från? har inte hittat någonsån uppgift.
Sen påstår han att kobolt skulle vara särskilt giftigt, ja det är giftigt i stora koncentrationer men det är zink också.
Angående barnarbete rider han på den allmänt förekommannde sammanblandningen mellan kobolt och coltan,
Jag tror inte att Östling är dåligt påläst, han fabricerar lögner som den dieselpräst han är.
Jag tror faktiskt han är dåligt påläst, han har en lång tradition av att uttala sig tvärsäkert om saker han inte vet något om öht.

Det märkliga är att någon ens lyssnar längre, och att han blir publicerad. Se t.ex hans spya på DN Debatt för något år sedan när han yrade om neurosedyn och mumbo-jumbo-”medicin”. :roll:

/fth

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 09:24
av Niklas Z
Ja, med det inlägget om neurosedyn och alternativvård så visade Östling klart och tydligt att bara för att man är kompetent i vissa frågor är man inte nödvändigtvis kompetent i andra frågor. Om man dessutom, som Östling, har en toppkarriär bakom sig, kanske det är lättare att få hybris och uttala sig tvärsäkert om saker som man är dåligt insatt i.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 09:59
av bonath
Han kanske läser Ny Teknik???

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 10:18
av Bjorn
Klintan skrev:
mati skrev:
tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
Bor i Skövde och är rejält avudsjuk på Lidköping. Har kontaktat Västtrafik men de har inga planer på elbussar i Skövde. Vi stå ut med gasbussarna som låter som brunstiga dinosaurier när de motorbromsar. De för så mycket oväsen att jag är förvånad att de kan vara typgodkända, måste skett med mutor. Håller med att det det är tragiskt att vi måste importera bussar från Kina. Borde vara ju få Scania och Volvo att vakna, inte somna om.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 10:55
av Jerker
Nyköping har sedan i augusti enbart elbussar för stadstrafiken och de är också BYD. Riktigt uselt av både Volvo och Scania att inte ha elbussar framme för leverans till svenska kommuner.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 10:58
av mati
Bjorn skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
Har du missat det? Bara elbussar i lokaltrafiken i Lidköping. Skönt att slippa dieselångorna därifrån. Låter som en Leaf gör de också. Synd dock ja att det blev BYD som fick leverera dem.
Bor i Skövde och är rejält avudsjuk på Lidköping. Har kontaktat Västtrafik men de har inga planer på elbussar i Skövde. Vi stå ut med gasbussarna som låter som brunstiga dinosaurier när de motorbromsar. De för så mycket oväsen att jag är förvånad att de kan vara typgodkända, måste skett med mutor. Håller med att det det är tragiskt att vi måste importera bussar från Kina. Borde vara ju få Scania och Volvo att vakna, inte somna om.
Det har säkert med den gamla fejden mellan Lidköping och Skövde att göra. Tänk om Skövde skulle skaffa elbussar nu. Det skulle ju se ut som att de tar efter Lidköping, och det går ju såklart inte. Dessutom får man komma ihåg att det tillverkas en massa förbränningmotorer i Skövde. Det där nymodiska eldrivna tramset är väl bara en fluga. ;)

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 11:19
av 12man
BYD största bussmärke i Sverige under augusti, publicerat av ULO • 2 SEPTEMBER 2019 •

Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, blev största bussmärke i Sverige under augusti när det gäller nyregistrerade tunga bussar. 36 bussar från BYD nyregistrerades i Sverige under månaden, samtliga av Nobina. Det framgår av uppgifter som Bussmagasinet.se har fått från operatören som komplement till branschorganisationen Bil Swedens allt mer missvisande statistik. Enligt denna registrerades under augusti totalt 101 nya bussar (både lätta och tunga), 43,3% färre än under samma tid förra året, då 178 stycken registrerades. Men de siffrorna inkluderar inte direktimport, vilket gör att elbussarna från BYD inte finns med i statistiken.

Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick till 50 under augusti, 23,1% färre än under samma tid förra året då 65 bussar registrerades, rapporterar Bil Sweden. Men i själva verket var antalet nyregistreringar inte mindre, utan större än samma tid förra året. Totalt nyregistrerades under månaden i år således 86 tunga bussar, 21 fler än samma tid förra året.

Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige – dock ej hos Bil Sweden.

Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:

BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1

källa https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/

vilka av dessa har ett scania innehåll?

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 11:26
av Credde
https://www.expressen.se/gt/nu-gor-elbu ... -goteborg/

Elbussar i Göteborg, tillverkade av Volvo.

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 03 okt 2019 18:32
av GreenMachine
mati skrev:
tor-ake skrev:
... Bussarna här i stan (SL) kommer till stor del från Scania på grund av att de kunde leverera biobränslemotorer, bussarna som sådana har inte varit speciellt eftertraktade (OmniCity t.ex.). Och nu när SL ställer om kommer bussarna från Kina https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... r-fran-byd...
Jag har missat det helt, men häromveckan upptäckte jag att de flesta bussar här i Lidköping plötsligt har en BYD-logga i "grillen". Ingen aning hur det kunde gå förbi mig helt obemärkt. Men visst är det tragiskt att vi måste importera bussar från Kina?
Nobina har tagit över trafiken i Lindköping. Dom leder elektrifieringen av busstrafiken i Sverige och BYD leder inom tillverkning av elbussar så thats why..

Re: Nestorn bör kanske gå i pension...

Postat: 04 okt 2019 14:10
av Zalman3
Scania är med i elsatsningen.
Volkswagens dotterbolag för kommersiella fordon Traton tillkännagav på Innovationsdagen i Södertälje, Sverige, att dess varumärken MAN, Scania och Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) kommer att investera mer än 1 miljard euro i forskning och utveckling inom området elektromobilitet fram till 2025.

"Vårt mål är att bli en ledande tillverkare av elbilar och e-bussar", förklarar Traton VD Andreas Renschler. Traton utvecklar en gemensam modulär elektrisk drivlinje för sina varumärken, som kommer att användas i Scanias och MAN: s första serie elektriska stadsbussar 2020 och kan anpassas efter varje märke och tillämpning.
https://www.electrive.net/2019/10/02/tr ... obilitaet/