Re: Tesla lack kvalité o skötsel
Postat: 15 jan 2020 15:32
Min M3 pearl har bättre, hårdare lack än min XC60 Ocean race upplever jag. i och för sig var XC60:n en 2016
Hmm Ok, Det verkar som lite olika från gång till gång..Teslared skrev:Lackfinishen på min gamla S80 är klasser bättre än på min tesla! Gällande apelsinskal, dammrester, skit i lacken, etc, men den kanske håller lika bra!?? Får väl se efter några år!
Säger "syn" gällande att europeisk standard skulle vara högre. Kanske var det så för 10-20 år sedan men knappast idag. Det är väldigt mycket myter som lever kvar. Robotanläggnigarna som lackerar i en modern bilfabrik idag ser likadana ut (och ofta med samma tillverkare av robotar) oavsett vilket land fabriken ligger i.ag19 skrev:Är många som tycker saker i detta ämne. Lite fakta - amerikansk och europeisk standard skiljer sig avsevärt åt, när det gäller lack. Teslas standard är inte dålig utifrån den amerikanska måttstocken. Men jämfört med hur det lackeras i Europa är det stor skillnad. Denna info har jag fått från erfaren person som jobbar med, hör och häpna, lackering.
Min egen erfarenhet är att lacken är helt ok (solid svart M3). Fick leverans i juni 19. Hade jag beställt idag hade jag dock helt utan tvekan valt en annan lack då de har flera lager. Har även bokat in tid för lackbehandling, det bör ge ett visst skydd.
Till sist - beroende på vilken modell du kör. Stänkskydd vid däcken - att ha eller inte ha? Blir det snyggt? Skyddar det? Behövs det? Jag tänker att i vårt varierande väglag, så kommer det att stänka upp en del på bilen. Jag har själv inte Fått några skador för att det ”stänker upp på bilen” men väljer att försöka skydda maximalt. Sitter just nu på Tesla SC och får dem monterade.
Nej, det är bara Model 3 som haft detta problem (i någon mån).Patrick2020 skrev:Jag har beställt en modell S o undrar om denna modell är utsatt för stenskott / blästring runt hjulhusen ua stänkskärmar ? Eller är det standard att dessa monteras iom leverans ?
Patrick2020
Helt sant. Gäller ju även något så enkelt som stenskott. Är i princip omöjligt att få riktigt bra på multicoat-lackerna.Front242 skrev:Och även om svart anses sämst av många så det gött och ha den om man råkar ut för en skada. En omlack på en solid svart får man nästan alltid helt bra, på en multicoat metallic (med lowest bidder försäkringsfixare) not so much imho
Ja omvårdnad är A och OPatrick2020 skrev:Omvårdnad är alltid bästa måttstocken på omtanke till bilen. Vad kostar det att sätta dit stänkskydd ? Kan man beställa det innan man hämtar bilen ?ag19 skrev:Är många som tycker saker i detta ämne. Lite fakta - amerikansk och europeisk standard skiljer sig avsevärt åt, när det gäller lack. Teslas standard är inte dålig utifrån den amerikanska måttstocken. Men jämfört med hur det lackeras i Europa är det stor skillnad. Denna info har jag fått från erfaren person som jobbar med, hör och häpna, lackering.
Min egen erfarenhet är att lacken är helt ok (solid svart M3). Fick leverans i juni 19. Hade jag beställt idag hade jag dock helt utan tvekan valt en annan lack då de har flera lager. Har även bokat in tid för lackbehandling, det bör ge ett visst skydd.
Till sist - beroende på vilken modell du kör. Stänkskydd vid däcken - att ha eller inte ha? Blir det snyggt? Skyddar det? Behövs det? Jag tänker att i vårt varierande väglag, så kommer det att stänka upp en del på bilen. Jag har själv inte Fått några skador för att det ”stänker upp på bilen” men väljer att försöka skydda maximalt. Sitter just nu på Tesla SC och får dem monterade.
Patrick 2020
Hade en S i midnight silver och en vit 3a nu, tycker inte jag hade större problem med den grå. Den vita är i så fall jobbigare då all smuts syns direkt, tar nog midnight silver om det blir en till Tesla. Men som alla andra bilar, man få polera en gång om året om de skall hållas i toppskick (denna gången körde jag stenskottsfolie så får vi se om det hjälper).PapaM skrev:Hej, ytterligare en färsking här som tacksamt lånar denna tråd.
Är nära att lägga in en bokning av en MY men har svår beslutsångest gällande färgval. Hade bestämt mig för grå. Sen var jag på MoS och provkörde en grå M3 och den hade beklämmande mycket swirls. Samma sak med deras X som stod bredvid i garaget. Deras röda M3 uppe i butiken, samma sak. De vita jag sett upplever jag verkar dölja detta mycket bättre.
Skulle verkligen uppskatta input från er som rattar någon modell i MSM. Upplever ni denna som känsligare ”än vanligt”? Till den grad att ni skulle rekommendera någon att gå på andrahandsvalet och välja vit istället?
Tack för svar. Egentligen är väl problemet att man förkovrar sig alldeles för mycket när det gäller Tesla. Tror knappast jag hade inte spenderat en massa tid med att googlat lackkvalitet inför inköp av något annat bilmärke. Problemet är att det dyker upp så många sökresultat så man bli nojig...OfarligTesla skrev:Hade en S i midnight silver och en vit 3a nu, tycker jag hade större problem med den grå. Den vita är i så fall jobbigare då all smuts syns direkt, tar nog midnight silver om det blir en till Tesla. Men som alla andra bilar, man få polera en gång om året om de skall hållas i toppskick (denna gången körde jag stenskottsfolie så får vi se om det hjälper).
Sorry, såg att ett ”inte” trillat bort. Tycker alltså inte midnight silver hade större problem än alla andra bilar jag haft.PapaM skrev:Tack för svar. Egentligen är väl problemet att man förkovrar sig alldeles för mycket när det gäller Tesla. Tror knappast jag hade inte spenderat en massa tid med att googlat lackkvalitet inför inköp av något annat bilmärke. Problemet är att det dyker upp så många sökresultat så man bli nojig...OfarligTesla skrev:Hade en S i midnight silver och en vit 3a nu, tycker jag hade större problem med den grå. Den vita är i så fall jobbigare då all smuts syns direkt, tar nog midnight silver om det blir en till Tesla. Men som alla andra bilar, man få polera en gång om året om de skall hållas i toppskick (denna gången körde jag stenskottsfolie så får vi se om det hjälper).
Ah, OK! Det var glädjande att höra!OfarligTesla skrev:Sorry, såg att ett ”inte” trillat bort. Tycker alltså inte midnight silver hade större problem än alla andra bilar jag haft.