Det jag är mest imponerad över är hur bilen (och föraren) klarar viktförskjutningen i chikanen på toppen av östra delen i banan. Det är en mycket svår kurva i nedförsbacke efter uppförsbacken. Det går rasande fort.helix skrev:Video från när prototypen kör på Laguna Seca.
Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
MX LR (Raven) 2019
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Killgissar på 16kpubbe skrev:Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Runt 20?pubbe skrev:Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).
Model S P85DL+
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Helt sinnes. Blir inte mycket kvar på lönen eftermans71 skrev:Runt 20?pubbe skrev:Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).
Måste vara bättre att köpa privat?
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Min slutsats också.PhR34k skrev:Helt sinnes. Blir inte mycket kvar på lönen eftermans71 skrev:Runt 20?pubbe skrev:Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).
Måste vara bättre att köpa privat?
Model S P85DL+
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.dstr skrev:Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Nog helt riktigt, har en kompis som sålde sin bil innan det var dax att byta skivor pga kostnadendd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.dstr skrev:Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
En helt ny uppsättning brukar ligga på 100kkr+, lite beroende på tillverkare men byts i regel i par. Så är en skadad så ska även skivan på motsatt sida bytas.Pontus skrev:Nog helt riktigt, har en kompis som sålde sin bil innan det var dax att byta skivor pga kostnadendd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.dstr skrev:Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Tror min vän nämnde 200+ kkr på en Ferrari för ett par år sedan.dd88 skrev:En helt ny uppsättning brukar ligga på 100kkr+, lite beroende på tillverkare men byts i regel i par. Så är en skadad så ska även skivan på motsatt sida bytas.Pontus skrev:Nog helt riktigt, har en kompis som sålde sin bil innan det var dax att byta skivor pga kostnadendd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.dstr skrev:Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Då kommer väl den eviga debatten att det ska minsann täckas av garanti
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Tänk på att den kommer nästa höst, alltså efter två höjningar av förmånsvärde. Så lär väll inte bli särskilt lågt...
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?dstr skrev:Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Inte ofta. På bana brukar det mest vara 200-100, flera gånger per varv.nek0 skrev:Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?dstr skrev:Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Ska du inte köra på bana så behöver du nog ingen Plaid heller.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Precis det jag tänkte på. Sedan är det som så att man skaffar massor med saker som man inte använder fullt ut eller behöver över huvud tagetdstr skrev:Inte ofta. På bana brukar det mest vara 200-100, flera gånger per varv.nek0 skrev:Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?dstr skrev:Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Ska du inte köra på bana så behöver du nog ingen Plaid heller.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
De som kör riktigt hårt på bana föredrar stålskivor, eftersom dom är billiga att byta ofta. Man vill ju ha lite aggressivare belägg än original.PhR34k skrev:För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
Det är rätt vanligt, speciellt i Porschekretsar, att man köper en bil med keramiska skivor för andrahandsvärdets skull men lägger dom direkt på hyllan och åker med stål istället.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Tillhör keramiska skivor det udda tillvalet som är mer värt på andrahandsmarknaden än det kostar nytt? Eller kan man inte montera keramiska skivor om man inte väljer till det när bilen är ny?dstr skrev:De som kör riktigt hårt på bana föredrar stålskivor, eftersom dom är billiga att byta ofta. Man vill ju ha lite aggressivare belägg än original.PhR34k skrev:För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
Det är rätt vanligt, speciellt i Porschekretsar, att man köper en bil med keramiska skivor för andrahandsvärdets skull men lägger dom direkt på hyllan och åker med stål istället.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Det går att eftermontera, men det är inte gratis. Du får byta ok och belägg också. Om man vill ha det från början så blir det billigare att få det från fabrik.Pontus skrev:Tillhör keramiska skivor det udda tillvalet som är mer värt på andrahandsmarknaden än det kostar nytt? Eller kan man inte montera keramiska skivor om man inte väljer till det när bilen är ny?
...sen har vi alla Porsche och Ferrari-nördar där allt absolut måste vara original. Idag gäller väl det bara Porsche iofs, för jag tror inte du kunnat köpa någon Ferrari öht med stålskivor idag/senaste 10 åren.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Skulle säga att det beror på vad det är för bil, bilar med keramiska skivor kan mycket väl bli svårare att bli av med då det är en tickande bomb. Som nämnts tidigare så finns det konventeringskit, men de är inte heller gratis.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Skillnaden är att det finns pengar i bolaget men på privata kontot ser det inte så bra ut.mans71 skrev:Min slutsats också.PhR34k skrev:Helt sinnes. Blir inte mycket kvar på lönen eftermans71 skrev:Runt 20?pubbe skrev:Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).
Måste vara bättre att köpa privat?
Får väl stå ut med 0-100 på typ 4s, kanske finns en stödgrupp för stackare som mig?
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Om man betalar handpenning och beställer idag för nuvarande pris 1,5m, är det ett avtal och garanti om priset, eller kan priset ändras av Tesla innan leverans till tex 2m (även om man beställt för tidigare pris)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
De har rätt att ändra, men kommer nog i praktiken bara ske vid något hyfsat extremt. Tex om kronan kraschar eller om det införs en högre skatt på bilar.martinot skrev:Om man betalar handpenning och beställer idag för nuvarande pris 1,5m, är det ett avtal och garanti om priset, eller kan priset ändras av Tesla innan leverans till tex 2m (även om man beställt för tidigare pris)?
Jag tycker ändå det är en extremt prisvärd option, du har rätt att få pengarna tillbaka fram tills slutgiltig prislista kommer, så det handlar ju om enstaka 100-lappar i kostnad i form av ränta i praktiken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Bara jag som fått mail om att min order ändrats?
- men jag kan inte se kring vad.
- men jag kan inte se kring vad.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck