Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK
Postat: 06 okt 2020 09:02
Då kommer väl den eviga debatten att det ska minsann täckas av garanti
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?dstr skrev:Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Inte ofta. På bana brukar det mest vara 200-100, flera gånger per varv.nek0 skrev:Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?dstr skrev:Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Precis det jag tänkte på. Sedan är det som så att man skaffar massor med saker som man inte använder fullt ut eller behöver över huvud tagetdstr skrev:Inte ofta. På bana brukar det mest vara 200-100, flera gånger per varv.nek0 skrev:Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?dstr skrev:Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.dd88 skrev:Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.
Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Ska du inte köra på bana så behöver du nog ingen Plaid heller.
De som kör riktigt hårt på bana föredrar stålskivor, eftersom dom är billiga att byta ofta. Man vill ju ha lite aggressivare belägg än original.PhR34k skrev:För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
Tillhör keramiska skivor det udda tillvalet som är mer värt på andrahandsmarknaden än det kostar nytt? Eller kan man inte montera keramiska skivor om man inte väljer till det när bilen är ny?dstr skrev:De som kör riktigt hårt på bana föredrar stålskivor, eftersom dom är billiga att byta ofta. Man vill ju ha lite aggressivare belägg än original.PhR34k skrev:För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
Det är rätt vanligt, speciellt i Porschekretsar, att man köper en bil med keramiska skivor för andrahandsvärdets skull men lägger dom direkt på hyllan och åker med stål istället.
Det går att eftermontera, men det är inte gratis. Du får byta ok och belägg också. Om man vill ha det från början så blir det billigare att få det från fabrik.Pontus skrev:Tillhör keramiska skivor det udda tillvalet som är mer värt på andrahandsmarknaden än det kostar nytt? Eller kan man inte montera keramiska skivor om man inte väljer till det när bilen är ny?
Skillnaden är att det finns pengar i bolaget men på privata kontot ser det inte så bra ut.mans71 skrev:Min slutsats också.PhR34k skrev:Helt sinnes. Blir inte mycket kvar på lönen eftermans71 skrev:Runt 20?pubbe skrev:Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).
Måste vara bättre att köpa privat?
De har rätt att ändra, men kommer nog i praktiken bara ske vid något hyfsat extremt. Tex om kronan kraschar eller om det införs en högre skatt på bilar.martinot skrev:Om man betalar handpenning och beställer idag för nuvarande pris 1,5m, är det ett avtal och garanti om priset, eller kan priset ändras av Tesla innan leverans till tex 2m (även om man beställt för tidigare pris)?
Priset på Long Range sänktes nyss - kanske även på något tillbehör?Frippanecci skrev:Bara jag som fått mail om att min order ändrats?
- men jag kan inte se kring vad.
Min uppfattning är att man låser priset.Legato skrev:De har rätt att ändra, men kommer nog i praktiken bara ske vid något hyfsat extremt. Tex om kronan kraschar eller om det införs en högre skatt på bilar.martinot skrev:Om man betalar handpenning och beställer idag för nuvarande pris 1,5m, är det ett avtal och garanti om priset, eller kan priset ändras av Tesla innan leverans till tex 2m (även om man beställt för tidigare pris)?
Jag tycker ändå det är en extremt prisvärd option, du har rätt att få pengarna tillbaka fram tills slutgiltig prislista kommer, så det handlar ju om enstaka 100-lappar i kostnad i form av ränta i praktiken.
Grattis!!!PhR34k skrev:
Vad har jag gjort
Tack!Zalman3 skrev:Grattis!!!PhR34k skrev:
Vad har jag gjort
Äsch hör av dig så löser vi något! Alla våra model 3 är förvisso långtidsuthyrda men mot slutet av februari så kommer det finns bilar inne igen.PhR34k skrev:
Tack!
Pratade med shiftgear igår. Kommer låta han sälja min X men jag vet inte vad jag ska göra under tiden. Har några sommarbilar att åka med på just sommaren. Så får hitta någon bil att ha under tiden. Får en känsla att jag inte kommer få min Plaid+ förens 2022
Standardtexten i konfiguratorn "För snabbare leverans kolla våra lagerblad.." blir lite komisk speciellt för Plaid+.PhR34k skrev:Tack!Zalman3 skrev:Grattis!!!PhR34k skrev:
Vad har jag gjort
Pratade med shiftgear igår. Kommer låta han sälja min X men jag vet inte vad jag ska göra under tiden. Har några sommarbilar att åka med på just sommaren. Så får hitta någon bil att ha under tiden. Får en känsla att jag inte kommer få min Plaid+ förens 2022
Byta drivknutar på Tesla är som att byta kedja på en MC enligt en kompis. Bytt på min 100D också. Dessa byten måste kosta Tesla stora belopp, så jag tror de anstränger sig hårt för att rätta till dessa dyra fel som dessutom är vanliga.PhR34k skrev:Tror ni att dessa bilar hinner komma i år? Min magkänsla säger sen vinter alt tidig vår 2022.
Dessutom är när jag nervös över hur de kommer hantera vridet, jag menar de har ju redan problem med Model X där de pajar styrleder stup i kvarten, vad tror ni?