Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Moderator: Redaktion
Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Regeringen har i budgetpropositionen för 2021 föreslagit att bonus–malussystemet ska förstärkas och förenklas från 2021. Förslaget bygger på en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna (januariavtalet). För bensin- och dieseldrivna lätta fordon ska koldioxid-beloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången vara summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 2021.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... -systemet/
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 2021.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... -systemet/
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Det var malusbiten. Vet du om bonusbiten ligger kvar utan förändring? Framgår ju inte av dokumentet.
TMS 2020 nov
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... -nasta-ar/
På bonus-sidan har därutöver följande förändringar aviserats i budgetpropositionen från 1 april 2021:
Utsläppsgränsen för när ett fordon får ta del av bonus sänks till 60 gram koldioxid per kilometer. Detta görs för att öka incitamenten att välja bilar med lägre utsläpp.
Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid höjs till 70 000 kronor.
Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll blir 45 000 kronor.
Bonus-malus träffar endast lätta fordon.
På bonus-sidan har därutöver följande förändringar aviserats i budgetpropositionen från 1 april 2021:
Utsläppsgränsen för när ett fordon får ta del av bonus sänks till 60 gram koldioxid per kilometer. Detta görs för att öka incitamenten att välja bilar med lägre utsläpp.
Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid höjs till 70 000 kronor.
Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll blir 45 000 kronor.
Bonus-malus träffar endast lätta fordon.
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Hur blir det 2021 Q1 med bonus? någon som vet eller kommer kvarvarande system gälla till 1 April 2021?
Senast redigerad av Dannte0, redigerad totalt 1 gånger.
2021 MS+
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Betalas bonusbeloppet ut efter anskaffningsdagen eller ansökningsdagen? Hoppas på det senare för då skuttar jag runt med ytterligare 10k i fickan förutom de 34k som TMS sänktes med efter min beställning.
Leverans om prick en månad.
Leverans om prick en månad.
TMS 2020 nov
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Vad menas med att det bara träffar lätta fordon? Innebär det lättnader för husbilar då?achmeed skrev:https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... -nasta-ar/
På bonus-sidan har därutöver följande förändringar aviserats i budgetpropositionen från 1 april 2021:
Utsläppsgränsen för när ett fordon får ta del av bonus sänks till 60 gram koldioxid per kilometer. Detta görs för att öka incitamenten att välja bilar med lägre utsläpp.
Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid höjs till 70 000 kronor.
Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll blir 45 000 kronor.
Bonus-malus träffar endast lätta fordon.
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Med "lätta fordon" avses väl personbilar och lätta lastbilar, så det lär definitivt även inkludera husbilar precis som det tidigare gjort.Fredrik j skrev:Vad menas med att det bara träffar lätta fordon? Innebär det lättnader för husbilar då?achmeed skrev:https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... -nasta-ar/
På bonus-sidan har därutöver följande förändringar aviserats i budgetpropositionen från 1 april 2021:
Utsläppsgränsen för när ett fordon får ta del av bonus sänks till 60 gram koldioxid per kilometer. Detta görs för att öka incitamenten att välja bilar med lägre utsläpp.
Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid höjs till 70 000 kronor.
Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll blir 45 000 kronor.
Bonus-malus träffar endast lätta fordon.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Känns som om vår nuvarande regering är betydligt bättre och mer fokuserad på "malus" för medborgarna, än på "bonus" för desamma.Skogslasse skrev:Det var malusbiten. Vet du om bonusbiten ligger kvar utan förändring? Framgår ju inte av dokumentet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Men husbilar som kategoriseras som tunga (kräver C-kort) har väl också drabbats av malus? Eller är det kanske andra skalor som gäller för tunga lastbilar?StefL skrev:Med "lätta fordon" avses väl personbilar och lätta lastbilar, så det lär definitivt även inkludera husbilar precis som det tidigare gjort.Fredrik j skrev:Vad menas med att det bara träffar lätta fordon? Innebär det lättnader för husbilar då?achmeed skrev:https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... -nasta-ar/
På bonus-sidan har därutöver följande förändringar aviserats i budgetpropositionen från 1 april 2021:
Utsläppsgränsen för när ett fordon får ta del av bonus sänks till 60 gram koldioxid per kilometer. Detta görs för att öka incitamenten att välja bilar med lägre utsläpp.
Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid höjs till 70 000 kronor.
Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll blir 45 000 kronor.
Bonus-malus träffar endast lätta fordon.
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Fast även husbilar över 3,5 ton klassas som personbilar. Fast de kanske inte klassas som lätta fordon bara för det.Fredrik j skrev:Men husbilar som kategoriseras som tunga (kräver C-kort) har väl också drabbats av malus? Eller är det kanske andra skalor som gäller för tunga lastbilar?StefL skrev:Med "lätta fordon" avses väl personbilar och lätta lastbilar, så det lär definitivt även inkludera husbilar precis som det tidigare gjort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Det finns en möjlighet av registrera en husbil som personbil typ2. Men den kan även registreras som lastbil. Jag funderade på vad som gäller en husbil som registrerats som tung lastbil.bylund skrev:Fast även husbilar över 3,5 ton klassas som personbilar. Fast de kanske inte klassas som lätta fordon bara för det.Fredrik j skrev:Men husbilar som kategoriseras som tunga (kräver C-kort) har väl också drabbats av malus? Eller är det kanske andra skalor som gäller för tunga lastbilar?StefL skrev:Med "lätta fordon" avses väl personbilar och lätta lastbilar, så det lär definitivt även inkludera husbilar precis som det tidigare gjort.
Re: Senaste nytt om Bonus Malus 2021
Jag skulle påstå att det inte går längre, i standardutförande. Men de som redan är registrerade som lastbilar lär få behålla den registreringen.Fredrik j skrev:Det finns en möjlighet av registrera en husbil som personbil typ2. Men den kan även registreras som lastbil. Jag funderade på vad som gäller en husbil som registrerats som tung lastbil.bylund skrev:Fast även husbilar över 3,5 ton klassas som personbilar. Fast de kanske inte klassas som lätta fordon bara för det.Fredrik j skrev:Men husbilar som kategoriseras som tunga (kräver C-kort) har väl också drabbats av malus? Eller är det kanske andra skalor som gäller för tunga lastbilar?StefL skrev:Med "lätta fordon" avses väl personbilar och lätta lastbilar, så det lär definitivt även inkludera husbilar precis som det tidigare gjort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS