Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Daoops »

danni skrev:
Nordstan har en enorm genomströmning av folk, men det ligger lite bökigt till för de av oss som helst tar oss runt med bil, så jag är sällan där själv. Och tyvärr är det väl en bättre målgrupp för Tesla :)
Har du sett BMWs butik på Avenyn (ovanför Valand, akademibokhandelns gamla lokal)? Tesla fick frågan om dom ville hyra den enligt uppgift men tackade nej (troligen inte riktigt gratis). BMW har den nu i 6 månader men sen är den upp för grabs igen. Hade vart lite coolt med en butik där. Visserligen inte så mycket folk som strömmar där heller men rätt enkelt med parkering och väldikt anrik del av stan med andra premiumbtuiker runtomkring.
Inte för att jag tror det kommer att hända men hade ändå vart lite ball.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Jorma »

5,ans p-hus är ju hur enkelt som helst att hitta och där brukar oftast vara nästan fullt, så bilister saknas det inte i nordstan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av danni »

Daoops skrev:
danni skrev:
Nordstan har en enorm genomströmning av folk, men det ligger lite bökigt till för de av oss som helst tar oss runt med bil, så jag är sällan där själv. Och tyvärr är det väl en bättre målgrupp för Tesla :)
Har du sett BMWs butik på Avenyn (ovanför Valand, akademibokhandelns gamla lokal)? Tesla fick frågan om dom ville hyra den enligt uppgift men tackade nej (troligen inte riktigt gratis). BMW har den nu i 6 månader men sen är den upp för grabs igen. Hade vart lite coolt med en butik där. Visserligen inte så mycket folk som strömmar där heller men rätt enkelt med parkering och väldikt anrik del av stan med andra premiumbtuiker runtomkring.
Inte för att jag tror det kommer att hända men hade ändå vart lite ball.
Du menar den som jag nämnde och länkade till i en post tidigare här i tråden? Ja, den har jag sett ;)
Jorma skrev:
5,ans p-hus är ju hur enkelt som helst att hitta och där brukar oftast vara nästan fullt, så bilister saknas det inte i nordstan.
På vardagarna, iaf. På kvällar och helger är det aldrig fullt. Till vardags är väldigt många av de som står där såna som jobbar i området, tror jag. Men visst, många av dem passar säkert på att göra ärenden i Nordstan också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Daoops »

danni skrev:

Du menar den som jag nämnde och länkade till i en post tidigare här i tråden? Ja, den har jag sett ;)
Haha sorry, uppenbart en tl;dr av mig..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av LarsL »

Jorma skrev:
5,ans p-hus är ju hur enkelt som helst att hitta och där brukar oftast vara nästan fullt, så bilister saknas det inte i nordstan.
Jämför med Frölunda torg och Allum så är det krångligt och enda stället att parkera är just det där parkeringshuset. Lättast att komma till är ju Kållered, Sisjön och Bäckebol men det är ju inte direkt ett "mall".
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Jorma skrev:
5,ans p-hus är ju hur enkelt som helst att hitta och där brukar oftast vara nästan fullt, så bilister saknas det inte i nordstan.
Jämför med Frölunda torg och Allum så är det krångligt och enda stället att parkera är just det där parkeringshuset. Lättast att komma till är ju Kållered, Sisjön och Bäckebol men det är ju inte direkt ett "mall".
Nej, precis, många av de ställena är ju såna dit man åker med ett ganska specifikt syfte, och inte vandrar runt och kan råka hamna i en Tesla-butik. Är man dessutom i Sisjön med bil och vet att man vill titta på en Tesla så är det ju inte långt till servicecentret. Jag skulle fortfarande tro att Nordstan är bästa chansningen, men jag vettesjutton om det skulle vara lönt vad det kostar att ha en lokal där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Jämför med Frölunda torg och Allum så är det krångligt och enda stället att parkera är just det där parkeringshuset. Lättast att komma till är ju Kållered, Sisjön och Bäckebol men det är ju inte direkt ett "mall".
Kungsmässan i Kungsbacka är kanske ett alternativ? Alla Kungsbackabor är bilburna och där bor många av dem med bäst ekonomi i regionen.
[img]http://www.kungsmassan.se/Global/Exteri ... otoWeb.jpg[/img]
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Jämför med Frölunda torg och Allum så är det krångligt och enda stället att parkera är just det där parkeringshuset. Lättast att komma till är ju Kållered, Sisjön och Bäckebol men det är ju inte direkt ett "mall".
Kungsmässan i Kungsbacka är kanske ett alternativ? Alla Kungsbackabor är bilburna och där bor många av dem med bäst ekonomi i regionen.
[img]http://www.kungsmassan.se/Global/Exteri ... otoWeb.jpg[/img]
Min sambo föreslog också kungsmässan, faktiskt, när jag klagade här hemma på bristen på Tesla store i köpcentrum.

Att åka till service centret i Sisjön är ju lite som att åka till andra bilhandlare... Inte så populär aktivitet här hemma, för övrigt.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Stefan »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Jämför med Frölunda torg och Allum så är det krångligt och enda stället att parkera är just det där parkeringshuset. Lättast att komma till är ju Kållered, Sisjön och Bäckebol men det är ju inte direkt ett "mall".
Kungsmässan i Kungsbacka är kanske ett alternativ? Alla Kungsbackabor är bilburna och där bor många av dem med bäst ekonomi i regionen.
[img]http://www.kungsmassan.se/Global/Exteri ... otoWeb.jpg[/img]
Min sambo föreslog också kungsmässan, faktiskt, när jag klagade här hemma på bristen på Tesla store i köpcentrum.

Att åka till service centret i Sisjön är ju lite som att åka till andra bilhandlare... Inte så populär aktivitet här hemma, för övrigt.
Tror att Kungsmässa är bästa plats utanför Göteborg. Om den skall ligga centralt så är Nordstan bäst.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Herr X »

Stefan skrev:
Tror att Kungsmässan är bästa plats utanför Göteborg. Om den skall ligga centralt så är Nordstan bäst.
Då kan Teslaklubben varmt rekommendera Kungsmässan som det vi tror är bästa location för nästa Teslabutik i Västsverige (om nu någon från Tesla läser detta)...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Bod »

I och med att jag bor i Täby och har 15 minuter till Upplands Väsby tyckar jag att det inte behövs fler butiker eller servicenters ;)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Herr X »

Bod skrev:
I och med att jag bor i Täby och har 15 minuter till Upplands Väsby tyckar jag att det inte behövs fler butiker eller servicenters ;)
Så när Tesla sålt tusentals bilar i Sverige och SC Täby är fullbokade med serviceärenden i flera år framöver så är du ändå nöjd? Situationen är sådan i Oslo nu - trots tre SC i Oslo och ett i Drammen så är väntetiderna extrema och kvaliteten på det utförda arbetet mycket låg. Det är ingenting att sträva efter, tro mig (mitt glastak är fortfarande snett efter andra besöket på SC i Oslo och jag är därför lite extra grinig).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Svenssons »

Själv anser jag att butiker inte är det viktigaste utan Service Center spridda runt landet är bland det viktigaste. Det behövs inte direkt en fysisk butik idag men jag förstår att det är många som vill se, känna och testköra en innan man köper. Själv besökte jag första butik/SC ca 10 månader efter att jag reserverat bilen. Jag kommer antagligen se första Model X live när jag åker till SC i Göteborg för att få min bil levererad. Tror att allt fler vänjer sig vid tanken att beställa på "postorder"/internet och att man låter vänner och bekanta stå för visningen av den fysiska bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Alx »

Bod skrev:
I och med att jag bor i Täby och har 15 minuter till Upplands Väsby tyckar jag att det inte behövs fler butiker eller servicenters ;)
+1 :D
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av far1far2 »

Svenssons skrev:
Surfaren skrev:
Jag känner att Sthlms södra sida är lite diskriminerad i vanlig ordning... :p
Jag tycker att sydöstra Sverige och norra Sverige är lite diskriminerad i vanlig ordning... :p
Helt rätt! Sydöstra Sverigeär ett strykland i de flesta sammanhang. Åtminstone en supercharger i Kalmarområdet vore helt logiskt. Kolla kartan. Vi börjar bli en hel del Teslaiter i Småland-Blekinge!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av far1far2 »

Herr X skrev:
Bod skrev:
I och med att jag bor i Täby och har 15 minuter till Upplands Väsby tyckar jag att det inte behövs fler butiker eller servicenters ;)
Så när Tesla sålt tusentals bilar i Sverige och SC Täby är fullbokade med serviceärenden i flera år framöver så är du ändå nöjd? Situationen är sådan i Oslo nu - trots tre SC i Oslo och ett i Drammen så är väntetiderna extrema och kvaliteten på det utförda arbetet mycket låg. Det är ingenting att sträva efter, tro mig (mitt glastak är fortfarande snett efter andra besöket på SC i Oslo och jag är därför lite extra grinig).
Som vanligt är det Stockholm som är Sverige! Resten är "landsbygden"! Har själv levt uppe i "Träsket " i många år och upplevt det.
X100 lev.14/8-18.
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av olza »

Landsorten antar jag att du menar. Landsbygden är något annat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Landsorten
Landsorten, i bestämd form, är en beteckning som syftar på "landet utom huvudstaden"[1][2], det vill säga allt som inte är huvudstadsområdet.
...
Ordet ska inte förväxlas med landsbygd, som betecknar ett område med lantlig bebyggelse.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Nya Teslabutiker i Sverige på gång!

Inlägg av Surfaren »

Sen finns ju Landsort också, där är det dålig Tesla-täckning. ;)

http://www.landsort.com/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar