kilometerskatt

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: kilometerskatt

Inlägg av Elix747 »

MWall skrev:
Thed75 skrev:
https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt

Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt

Är lugnt för min del. 80 öre per mil står jag ut med även om många mil blir gratis också. Kör väldigt väldigt sällan i några storstäder.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-f ... -du-betala
I rapporten tolkar jag storstäder som alla vanliga städer. Dvs ganska många kommer betalda 4,8kr/mil för vardagskörning runt hemmet. Inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö. Zon 1 är storstad och zon 2 är mindre tätort. Enköping verkar räknas till zon 1. Kanske inte berör MWall, men ändå många fler än de som bor i det jag kallar storstäder.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: kilometerskatt

Inlägg av MWall »

Elix747 skrev:
MWall skrev:
Thed75 skrev:
https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt

Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt

Är lugnt för min del. 80 öre per mil står jag ut med även om många mil blir gratis också. Kör väldigt väldigt sällan i några storstäder.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-f ... -du-betala
I rapporten tolkar jag storstäder som alla vanliga städer. Dvs ganska många kommer betalda 4,8kr/mil för vardagskörning runt hemmet. Inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö. Zon 1 är storstad och zon 2 är mindre tätort. Enköping verkar räknas till zon 1. Kanske inte berör MWall, men ändå många fler än de som bor i det jag kallar storstäder.
Nej ibland åker jag in till Uppsala men det är ju inte en så stor stad så det blir inga sträckor att tala om i km räknat.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: kilometerskatt

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det förslaget kom ju för ett tag sedan men det fanns ju inte så mycket logik i det. Roligt att förslaget kommer från miljöinstitutet också när de säger att om fossilbilar tas med i systemet bör drivmedelsskatten sänkas samtidigt som landsbygd då inte får någon kilometerskatt. Slutsatsen blir ju då att det blir dyrt att köra elbil i staden men man föreslår till och med att man sänker kostnaden för att skita ner miljön på landsbygd, miljöinstitutet var det ja…
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: kilometerskatt

Inlägg av PoloPrinsen »

Det tråkiga är ju om kilometerskatten skall ersätta (i elbilens fall kompensera för den i kronor/mil betydligt lägre elskatteinkomsten) uteblivna fossilbränsleskatter när det egentligen bord vara en ersättning för att man HELT tar bort vägskatten.

Vägskatten är en skatt som drabbar alla oavsett om man kör eller inte, och oavsett om man kör på statens vägar eller privata vägar eller på privat mark.

Kilometerskatten drabbar bara de som använder vägarna som om det genomförs vägtypbundet/områdesbundet drabbar i alla fall lite mera rättvist än vägskatten.

Ovan gäller svenska bilar, utländska fordon så kan man säkert räkna ut någon annan lämplig skattevariant som gör att vi får färre problem med dieselstölder och sneda lastbilschaufförslöner.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: kilometerskatt

Inlägg av LarsL »

Först konstigt att IVL är så emot elbilar. Som det skrivs här så skulle en km-skatt sänka kostnaden för att köra fossilbil på landsbygden. Hur hänger det ihop med att minska CO2 utsläppen?

Vi betalar redan skatt på elen, lika mycket som för bensinen om man tar bort CO2 skatten. Bara för att elbilar är mer effektiva så ska de väl inte straffbeskattas?

Hur ska städerna överleva om det kostar 5kr/mil att åka där men fritt utanför? Varför skulle jag vilja åka in till Göteborg? Tala om att utarma stadskärnor.

Okej, jag vill betala för vägar, det är rimligt. Men då ska pengarna gå till vägar! Hur blir det tex med en ramp mellan riksväg 40 och E6 vid Kallebäck? Helt vansinne att det inte byggs.

Det enklaste och mest effektiva kostnad/skatteintäkt är att ta ut en rak årlig vägskatt. Om man delar vägbudgeten med antalet bilar blir det ca 3-500kr/år en säg att vi lägger dubbelt 1000kr/år. Det hade varit acceptabelt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: kilometerskatt

Inlägg av MWall »

Inför de där skatten så antar jag att de tar bort trängselskatten åtminstone?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: kilometerskatt

Inlägg av Elix747 »

MWall skrev:
Inför de där skatten så antar jag att de tar bort trängselskatten åtminstone?
Det står i rapporten att det är olämpligt med två olika system. Initialt är trängselskatten kvar. Kilometerskatten behöver kunna vara tids och geoberoende. Då kan det nya systemet ersätta tränselskattten. Men som jag tolkar det så införs det tidsbaserad taxa där vi idag har trängsel skatt.
Dvs dagens system försvinner, men trängselskatten blir kvar i ny regi.
Nu är det ju bara utredningar än så vem vet.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: kilometerskatt

Inlägg av ChristerSjo »

Problemet är ju att staten har använt biltrafiken som en kassa ko. Den är rejält överbeskattad i förhållande vad den kostar. Staten använder pengarna till något annat.

Hittade detta men vet inte när den skrevs men man får en uppfattning. https://www.bilsweden.se/mobilitet-tran ... /skatter_1

En överbeskattning med 65 miljarder innebär att detta finansierar vår årliga försvarsbudget t.ex (som låg på 60 miljarder 2020 men skall öka till 85 miljarder 2025). https://folkochforsvar.se/content/forsv ... eten-2021/
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: kilometerskatt

Inlägg av PoloPrinsen »

Helt korrekt, inte är dagens bilism beskattad för att enbart betala vägarna de använder. Fordons/väg/bränsle mm mm skatter och avgifter är ju en viktig del av statskassans totala inflöde. Och som kassako så gäller det ju att staten har mer eller mindre relevanta (svep)skäl för diverse fordonsrelaterade skatter och avgifter.

Skulle vi tex utöka kollektivtrafiken in i absurdum (+ alla som kan det går/cyklar etc skattefritt) till jobbet osv och nästan all privat biltrafik upphör på bara några år, ja inte sjutton kommer det att vara i närheten av samma priser på kollektivtrafiken om man bara ska låta folks förflyttningshjälpmedel fortsätta stå för denna andel av statens inkomster.
Degen skall in.

MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: kilometerskatt

Inlägg av mans71 »

PoloPrinsen skrev:
Skulle vi tex utöka kollektivtrafiken in i absurdum (+ alla som kan det går/cyklar etc skattefritt) till jobbet osv och nästan all privat biltrafik upphör på bara några år, ja inte sjutton kommer det att vara i närheten av samma priser på kollektivtrafiken om man bara ska låta folks förflyttningshjälpmedel fortsätta stå för denna andel av statens inkomster.
Degen skall in.

MVH PP.
Då blir det extraskatt på skosulor!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: kilometerskatt

Inlägg av PoloPrinsen »

mans71 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Skulle vi tex utöka kollektivtrafiken in i absurdum (+ alla som kan det går/cyklar etc skattefritt) till jobbet osv och nästan all privat biltrafik upphör på bara några år, ja inte sjutton kommer det att vara i närheten av samma priser på kollektivtrafiken om man bara ska låta folks förflyttningshjälpmedel fortsätta stå för denna andel av statens inkomster.
Degen skall in.

MVH PP.
Då blir det extraskatt på skosulor!
Nej för bövelen!! haha
Däremot så blir det krav på ett vist antal steg för att komma upp i lämplig motion för hälsans skull, men om man går för många steg.... ja då blir det skattesteg!
Samtliga medborgare kommer mha mobiltelefonens (krav från 2022) stegräknarfunktion lösa detta. Man down funktionen mm ser till så man inte lägger ifrån sig telefonen heller. TYP.
MVH PP.

Ps, ingen bör säga emot eller håna detta användaren "PP" skrev, kommer ge vederbörande "belöningar" i framtiden i så fall från statens sida.
MVH Distriktets övervakare nr 521634-8.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: kilometerskatt

Inlägg av LarsL »

Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: kilometerskatt

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?
Problemet är väl för alla som bor där det inte finns alternativ till att åka bil som det ser ut idag. Har du 20 mil enkel resa till en doktor eller affären och måste ta bil så kanske det är rimligt att man kommer lite billigare undan? Blir troligen dyrare för staten att bygga/ordna kommunikation till alla ställen?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: kilometerskatt

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?
De "rika" bor i storstäderna anser politerkna så de har alltid vart ett mål för extra skatte uttag. Då det ofta är många välbärgade som bor i dessa områden blir kommunalskatten låg så kan de utöver den högsta statliga skatten kunna betala ännu mer. Sverige i ett nötskal.

EDIT: Obs jag bor i en kommun med 33% i kommunalskatt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: kilometerskatt

Inlägg av LarsL »

backe skrev:
LarsL skrev:
Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?
Problemet är väl för alla som bor där det inte finns alternativ till att åka bil som det ser ut idag. Har du 20 mil enkel resa till en doktor eller affären och måste ta bil så kanske det är rimligt att man kommer lite billigare undan? Blir troligen dyrare för staten att bygga/ordna kommunikation till alla ställen?
Jo, det skylls ofta på det. Långa avstånd och dålig kollektivtrafik och det stämmer på landsbygden men de flesta ”vanligt folk” som använder det bor ju i storstäderna. Så jag gissar att det mest är en ursäkt…

Det här förslaget skulle ju drabba den stora massan som bor i städer och gynna dem som faktiskt bor på landet som är färre. Går det att införa något som missgynnar de många?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: kilometerskatt

Inlägg av flipmac »

MWall skrev:
Elix747 skrev:
MWall skrev:
Thed75 skrev:
https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt

Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt

Är lugnt för min del. 80 öre per mil står jag ut med även om många mil blir gratis också. Kör väldigt väldigt sällan i några storstäder.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-f ... -du-betala
Uppsala är Sveriges fjärde största stad. Betydligt större än Enköping som någon nämnde var zon 1.

I rapporten tolkar jag storstäder som alla vanliga städer. Dvs ganska många kommer betalda 4,8kr/mil för vardagskörning runt hemmet. Inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö. Zon 1 är storstad och zon 2 är mindre tätort. Enköping verkar räknas till zon 1. Kanske inte berör MWall, men ändå många fler än de som bor i det jag kallar storstäder.
Nej ibland åker jag in till Uppsala men det är ju inte en så stor stad så det blir inga sträckor att tala om i km räknat.
Uppsala är Sveriges fjärde största stad. Betydligt större än Enköping som enligt rapporten räknas som storstad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Sver ... 3%A4torter
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: kilometerskatt

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?
Problemet är väl för alla som bor där det inte finns alternativ till att åka bil som det ser ut idag. Har du 20 mil enkel resa till en doktor eller affären och måste ta bil så kanske det är rimligt att man kommer lite billigare undan? Blir troligen dyrare för staten att bygga/ordna kommunikation till alla ställen?
Jo, det skylls ofta på det. Långa avstånd och dålig kollektivtrafik och det stämmer på landsbygden men de flesta ”vanligt folk” som använder det bor ju i storstäderna. Så jag gissar att det mest är en ursäkt…

Det här förslaget skulle ju drabba den stora massan som bor i städer och gynna dem som faktiskt bor på landet som är färre. Går det att införa något som missgynnar de många?

Vad tror du är anledningen till att ett förslag är att de som bor på landsbygden med långa avstånd och dålig kollektivtrafik ska få lägre skatt? För att vara taskig mot de som bor i en stad och troligen inte har samma behov av att åka bil?

Jag ser det tvärtom att de som inte är tvingade att köra bil är mer gynnade än de som måste.

Och jag bor inte så att jag måste ha bil och kommer troligen själv bli "missgynnad".
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: kilometerskatt

Inlägg av Remuz »

Jag trodde i någon utsträckning att folk valde var dom skulle bo? Jag valde närförort aktivt själv iaf. Sedan trängselskatt och elände så det är trist när förutsättningar ändras...

Väljer inte folk som bor med 20mil till Dr att bo där? Är det någon som tvingar dom dit? Eller fanns det dr när dom började bo där och sedan har det ändrats? I det senare fallet fattar jag bitterheten lite
P85D svart/svart med gratis SuC
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: kilometerskatt

Inlägg av backe »

Remuz skrev:
Jag trodde i någon utsträckning att folk valde var dom skulle bo? Jag valde närförort aktivt själv iaf. Sedan trängselskatt och elände så det är trist när förutsättningar ändras...

Väljer inte folk som bor med 20mil till Dr att bo där? Är det någon som tvingar dom dit? Eller fanns det dr när dom började bo där och sedan har det ändrats? I det senare fallet fattar jag bitterheten lite

Men isåfall går det väl att välja att bo där det är lägre kilometerskatt, problemet löst.

Ser dock inte någon anledning att tjafsa om detta då det knappt finns ett förslag och ännu mindre ett beslut att ta ställning till.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: kilometerskatt

Inlägg av LarsL »

backe skrev:
Vad tror du är anledningen till att ett förslag är att de som bor på landsbygden med långa avstånd och dålig kollektivtrafik ska få lägre skatt? För att vara taskig mot de som bor i en stad och troligen inte har samma behov av att åka bil?

Jag ser det tvärtom att de som inte är tvingade att köra bil är mer gynnade än de som måste.

Och jag bor inte så att jag måste ha bil och kommer troligen själv bli "missgynnad".
Du verkar missförstå…

Förslag som gynnar en minoritet (folk på landet) och missgynnar en majoritet (folk i staden) har svårt att få genomslag i en demokrati.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: kilometerskatt

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
Jag trodde i någon utsträckning att folk valde var dom skulle bo? Jag valde närförort aktivt själv iaf. Sedan trängselskatt och elände så det är trist när förutsättningar ändras...

Väljer inte folk som bor med 20mil till Dr att bo där? Är det någon som tvingar dom dit? Eller fanns det dr när dom började bo där och sedan har det ändrats? I det senare fallet fattar jag bitterheten lite
Är ju svårt att flytta till större orter pga bostadspriserna. Är även svårt att flytta till annan glesbygd. Svårt att smälta in som utböling.

Sen handlar det om vänner, jobb, släkt, stolthet över bygden...

Sen är det ju så att det har funnits bättre service förut. Det läggs ner och centraliseras kontinuerligt.
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: kilometerskatt

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
backe skrev:
Vad tror du är anledningen till att ett förslag är att de som bor på landsbygden med långa avstånd och dålig kollektivtrafik ska få lägre skatt? För att vara taskig mot de som bor i en stad och troligen inte har samma behov av att åka bil?

Jag ser det tvärtom att de som inte är tvingade att köra bil är mer gynnade än de som måste.

Och jag bor inte så att jag måste ha bil och kommer troligen själv bli "missgynnad".
Du verkar missförstå…

Förslag som gynnar en minoritet (folk på landet) och missgynnar en majoritet (folk i staden) har svårt att få genomslag i en demokrati.
Jag missförstår säkert fortfarande? För i mina ögon så är det inte demokrati om man bara ser till den stora massan(folk i städerna), man måste försöka se till alla medborgares bästa. Sen blir det inte alltid rätt eller rättvist ändå, men det måste vara grundtanken.

Men som jag sa i tidigare svar så vill jag inte argumentera mer kring det här innan det åtminstone finns ett skarpt förslag, och landsbygdsfrågorna tror jag inte vi löser nu heller :)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: kilometerskatt

Inlägg av ChristerSjo »

backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:
Vad tror du är anledningen till att ett förslag är att de som bor på landsbygden med långa avstånd och dålig kollektivtrafik ska få lägre skatt? För att vara taskig mot de som bor i en stad och troligen inte har samma behov av att åka bil?

Jag ser det tvärtom att de som inte är tvingade att köra bil är mer gynnade än de som måste.

Och jag bor inte så att jag måste ha bil och kommer troligen själv bli "missgynnad".
Du verkar missförstå…

Förslag som gynnar en minoritet (folk på landet) och missgynnar en majoritet (folk i staden) har svårt att få genomslag i en demokrati.
Jag missförstår säkert fortfarande? För i mina ögon så är det inte demokrati om man bara ser till den stora massan(folk i städerna), man måste försöka se till alla medborgares bästa. Sen blir det inte alltid rätt eller rättvist ändå, men det måste vara grundtanken.

Men som jag sa i tidigare svar så vill jag inte argumentera mer kring det här innan det åtminstone finns ett skarpt förslag, och landsbygdsfrågorna tror jag inte vi löser nu heller :)
Demokrati är att väl att alla skal ha en röst var och då blir det ju naturligt att storstäderna vinner. Rättvisa är någon helt annat och subjektivt och till stor del väldigt politiskt
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: kilometerskatt

Inlägg av MWall »

backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:
Vad tror du är anledningen till att ett förslag är att de som bor på landsbygden med långa avstånd och dålig kollektivtrafik ska få lägre skatt? För att vara taskig mot de som bor i en stad och troligen inte har samma behov av att åka bil?

Jag ser det tvärtom att de som inte är tvingade att köra bil är mer gynnade än de som måste.

Och jag bor inte så att jag måste ha bil och kommer troligen själv bli "missgynnad".
Du verkar missförstå…

Förslag som gynnar en minoritet (folk på landet) och missgynnar en majoritet (folk i staden) har svårt att få genomslag i en demokrati.
Jag missförstår säkert fortfarande? För i mina ögon så är det inte demokrati om man bara ser till den stora massan(folk i städerna), man måste försöka se till alla medborgares bästa. Sen blir det inte alltid rätt eller rättvist ändå, men det måste vara grundtanken.

Men som jag sa i tidigare svar så vill jag inte argumentera mer kring det här innan det åtminstone finns ett skarpt förslag, och landsbygdsfrågorna tror jag inte vi löser nu heller :)
Stockholmarna vill ju att ambulansen kommer även när de är i fjällen eller på Österlen så det gäller att bo på rätt landsbygd. :lol:

Nä men jag tror nog de flesta har nån slags känsla för att det ska vara möjligt att bo i hela Sverige och ändå ha nån slags basnivå vad gäller samhällsservicen. Några få kaxiga stockholmare, västkustbor och skåningar lär väl dyka upp och köra sina vanliga provokationer men det är mest for show. Hoppas jag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: kilometerskatt

Inlägg av MWall »

ChristerSjo skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:
Vad tror du är anledningen till att ett förslag är att de som bor på landsbygden med långa avstånd och dålig kollektivtrafik ska få lägre skatt? För att vara taskig mot de som bor i en stad och troligen inte har samma behov av att åka bil?

Jag ser det tvärtom att de som inte är tvingade att köra bil är mer gynnade än de som måste.

Och jag bor inte så att jag måste ha bil och kommer troligen själv bli "missgynnad".
Du verkar missförstå…

Förslag som gynnar en minoritet (folk på landet) och missgynnar en majoritet (folk i staden) har svårt att få genomslag i en demokrati.
Jag missförstår säkert fortfarande? För i mina ögon så är det inte demokrati om man bara ser till den stora massan(folk i städerna), man måste försöka se till alla medborgares bästa. Sen blir det inte alltid rätt eller rättvist ändå, men det måste vara grundtanken.

Men som jag sa i tidigare svar så vill jag inte argumentera mer kring det här innan det åtminstone finns ett skarpt förslag, och landsbygdsfrågorna tror jag inte vi löser nu heller :)
Demokrati är att väl att alla skal ha en röst var och då blir det ju naturligt att storstäderna vinner. Rättvisa är någon helt annat och subjektivt och till stor del väldigt politiskt
Det moderna demokratibegreppet är lite mer komplicerat än så. Innehåller saker som allas lika värde, jämställdhet osv.
Skriv svar