kilometerskatt
Postat: 14 okt 2021 10:52
https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt
Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt
Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt
Thed75 skrev:https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt
Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt
Thed75 skrev:https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt
Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt
Folk är ju väldigt påhittiga när det gäller att undvika skatt, så det kommer säkert sätt att blockera transponder, knacka vägmätare etcMWall skrev:Thed75 skrev:https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt
Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt
Är lugnt för min del. 80 öre per mil står jag ut med även om många mil blir gratis också. Kör väldigt väldigt sällan i några storstäder.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-f ... -du-betala
Det är i vilket fall ytterligare ett argument för elbilar eftersom km-skatten föreslås bli lägre för dessa.
Edit: Och som Backe påpekar så kommer det antagligen inte införas före 2030 ändå. Så det är inte direkt något jag ligger sömnlös över om man säger så.
Lacho skrev:Så jag som bor i Stockholm och kör säg 100mil/månad för det mesta inom Stockholm ska betala 480kr/mån i skatt för det??
Det är mycket enklare att lägga kilometerskatten på bränslet istället. Mycket svårare att manipulera och premierar dessutom bränslesnålare bilar vilket en fast summa inte gör på samma sätt.Off Grid Byggaren skrev:Vi har ju redan haft det tidigare, på dieseldrivna personbilar:
Kilometerskatt 1974 - 1993
Den 1 januari 1974 infördes i enlighet med proposition (1971:153), en kilometerskatt för dieseldrivna fordon i Sverige. För bestämningen av denna var fordonen försedda med en plomberad stämplande räknare
Lägre km-skatt på landsbygdsvägen än på den lite större vägen borde ju driva trafik ifrån relativt säkra vägar till mindre säkra.mati skrev:Låter ganska billigt. Jag trodde att det skulle bli typ 10 gånger så dyrt eller nåt. Det blir inte många kronor för min del.
Vad menas med större vägar? Räcker det att vägen är asfalterad för att den ska kallas så?
I rapporten tolkar jag storstäder som alla vanliga städer. Dvs ganska många kommer betalda 4,8kr/mil för vardagskörning runt hemmet. Inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö. Zon 1 är storstad och zon 2 är mindre tätort. Enköping verkar räknas till zon 1. Kanske inte berör MWall, men ändå många fler än de som bor i det jag kallar storstäder.MWall skrev:Thed75 skrev:https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt
Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt
Är lugnt för min del. 80 öre per mil står jag ut med även om många mil blir gratis också. Kör väldigt väldigt sällan i några storstäder.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-f ... -du-betala
Nej ibland åker jag in till Uppsala men det är ju inte en så stor stad så det blir inga sträckor att tala om i km räknat.Elix747 skrev:I rapporten tolkar jag storstäder som alla vanliga städer. Dvs ganska många kommer betalda 4,8kr/mil för vardagskörning runt hemmet. Inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö. Zon 1 är storstad och zon 2 är mindre tätort. Enköping verkar räknas till zon 1. Kanske inte berör MWall, men ändå många fler än de som bor i det jag kallar storstäder.MWall skrev:Thed75 skrev:https://www.energinyheter.se/20211014/2 ... meterskatt
Nu kommer km skatten snart. Inte oväntat direkt
Är lugnt för min del. 80 öre per mil står jag ut med även om många mil blir gratis också. Kör väldigt väldigt sällan i några storstäder.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-f ... -du-betala
Det står i rapporten att det är olämpligt med två olika system. Initialt är trängselskatten kvar. Kilometerskatten behöver kunna vara tids och geoberoende. Då kan det nya systemet ersätta tränselskattten. Men som jag tolkar det så införs det tidsbaserad taxa där vi idag har trängsel skatt.MWall skrev:Inför de där skatten så antar jag att de tar bort trängselskatten åtminstone?
Då blir det extraskatt på skosulor!PoloPrinsen skrev:Skulle vi tex utöka kollektivtrafiken in i absurdum (+ alla som kan det går/cyklar etc skattefritt) till jobbet osv och nästan all privat biltrafik upphör på bara några år, ja inte sjutton kommer det att vara i närheten av samma priser på kollektivtrafiken om man bara ska låta folks förflyttningshjälpmedel fortsätta stå för denna andel av statens inkomster.
Degen skall in.
MVH PP.
Nej för bövelen!! hahamans71 skrev:Då blir det extraskatt på skosulor!PoloPrinsen skrev:Skulle vi tex utöka kollektivtrafiken in i absurdum (+ alla som kan det går/cyklar etc skattefritt) till jobbet osv och nästan all privat biltrafik upphör på bara några år, ja inte sjutton kommer det att vara i närheten av samma priser på kollektivtrafiken om man bara ska låta folks förflyttningshjälpmedel fortsätta stå för denna andel av statens inkomster.
Degen skall in.
MVH PP.
Problemet är väl för alla som bor där det inte finns alternativ till att åka bil som det ser ut idag. Har du 20 mil enkel resa till en doktor eller affären och måste ta bil så kanske det är rimligt att man kommer lite billigare undan? Blir troligen dyrare för staten att bygga/ordna kommunikation till alla ställen?LarsL skrev:Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?
De "rika" bor i storstäderna anser politerkna så de har alltid vart ett mål för extra skatte uttag. Då det ofta är många välbärgade som bor i dessa områden blir kommunalskatten låg så kan de utöver den högsta statliga skatten kunna betala ännu mer. Sverige i ett nötskal.LarsL skrev:Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?
Jo, det skylls ofta på det. Långa avstånd och dålig kollektivtrafik och det stämmer på landsbygden men de flesta ”vanligt folk” som använder det bor ju i storstäderna. Så jag gissar att det mest är en ursäkt…backe skrev:Problemet är väl för alla som bor där det inte finns alternativ till att åka bil som det ser ut idag. Har du 20 mil enkel resa till en doktor eller affären och måste ta bil så kanske det är rimligt att man kommer lite billigare undan? Blir troligen dyrare för staten att bygga/ordna kommunikation till alla ställen?LarsL skrev:Finns det ett politiskt stöd för att beskatta städer hårt och låta landsbygden komma undan?