Det är ju precis det dom gör, 7 eller 8 prishöjningar i år och den senaste här om dagen. Leveranstiden för nya USA ordrar är 6-12 månader. Högre volymer, högre efterfrågan, högre priser. Snacka om att Tesla tjänar pengar nu.
Exakt, priserna i USA på många modeller har gått upp med 15-20% sedan årsskiftet, Rob Maurer (Tesla Daily) har en bra sammanställning:
Model Y LR +14%
Model 3 SR +16%
Model X LR +17%
Model S LR +19%
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
När jag går in på Teslas US-sida får jag juni som leveransmånad, så ca 8 månader för M3 SR+ utan några tillval. Rob kanske överdriver lite? Eller har han gjort tillval?
Edit: ser nu att han valt att ändra till aerowheels, då ökar leveranstiden till september. Konfiguratorn väljer automatiskt den andra. Tesla måsta ha ont om vissa fälgar?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
När jag går in på Teslas US-sida får jag juni som leveransmånad, så ca 8 månader för M3 SR+ utan några tillval. Rob kanske överdriver lite? Eller har han gjort tillval?
Nej, det är du som "gjort" tillval. Bilen visas först med de dyrare sportfälgarna. Väljer du de billigare Aero så är det 11 månader.
En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?
Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.
Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.
Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.
- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.
Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?
Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.
Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.
Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.
- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.
Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Då är alltså nyheten ett falsarium?
För övrigt finns det inte en chans att "robotaxi" fungerar om 3 år.
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.
Tar Tesla fram speciella hyrbilsfunktioner i appen?
Om du laddar ner appen så behöver du ingen nyckel.
Skulle det vara på en plats utan 4G täckning.
Så kommer du i varje fall in i bilen med en mobil med blåtand. Sen får du använda en pinkod för att starta bilen.
Bara detta gör utlån och tillbaka lämnandet smidigt.
Du skapar en profil som lagras i molnet.
Så det spelar ingen roll vilken Tesla du sätter dig i.
Alla inställningar sparas.
Mycket smidigt.
- Den kommer ihåg dina inställningar på säte och ratt.
- Innan du hämtar bilen kan du skicka dina spotify-listor, radio kanaler eller vad du föredrar.
- Planera rutten innan, beräkna var du behöver ladda osv
- Bilen kör själv fram till utgången på flygplatsen och står och väntar på dig när du kommer och du slipper konka väskor till någon parkeringshus.
Du har tillgång till alla normala applikationer som slå på värme och ser hur laddningen går.
Allt detta gör hyrbilsupplevelsen unikt enkel och bra.
Man kan ju alltid drömma
Kan tänka mig att Tesla tar över hyrbilsmarknaden.
Jag bor i Umeå. Jag kan inte rekommendera någon annan elhyrbil än en Tesla. För här är det glest mellan icke Tesla CCS laddare. Och där dom finns är det oftast EN 50kW laddare. Som antingen är trasig eller kö på.
Eller strulig att få igång.
Norr om Sundsvall/Östersund finns inga Ionity laddare alls.
Tesla har i snitt ca 11 laddare per sajt.
Och bara att stoppa i sladden så laddar den.
Löjligt enkelt för en ovan förare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
En foliehatt-teori: Hertz köper inte bilarna, de bara leasar dem från Tesla. Efter tre år kommer bilarna återgå till Tesla och utgöra stommen till deras robotaxi-fleet.
(som sagt var, endast en konspirationsteori)
Nä det är ju Robotaxi-bilar som Hertz beställt. Hyrbil är såååå oldschool.
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.
Ja, det får bra rabatter antagligen och så säljs bilarna hos handlarna som "nästan nya" till höga priser. Har ingen superkoll men känslan är att en hyrbil inte rullar så långt. Är väl inte uthyrd alla dagar heller.
Har Hertz sagt något om finansiering? Är ju ett rätt stort steg att vara nära konkurs och sen beställa 100k bilar.
Jag har letat (i flera minuter) och fann bara två detaljer, ena var påståendet att några investerare klev in med pengar för att rädda dem och andra var att de brukade ha ca 700k bilar när de gick som vanligt före pandemin, så 100k av 700k är ju inte en otroligt hög andel, givet att hyrbilar säkert inte kör längre än 7 år, så det _kan_ ha varit en "normal" årlig omsättning fast där bilvalet blev Tesla den här gången för att de kan leverera de volymerna och är bra elektriska bilar då.
Hyrbilar brukar vara väldigt mycket nyare än så. Iaf hos Mabi, Sixt osv här i Sverige. Sällan man får en bil som är äldre än ett år.
Tror till och med dom är runt 6 månader innan dom skickas vidare, finns säkert något ekonomisk skäl till det.
Borde ju vara bra för begagnatmarknaden om inte annat
Hyrbilar hamnar titt som tätt hos BMWs Premium Selection (tidigare max 6 månader och 1000 mil, vet inte hur det ser ut nu) samt Audis och Mercedes motsvarigheter.
Kan ju ha varit allt från buskörd till att ha stått utanför en villa oanvänd i sex månader hos någon chef som tillfälligt bodde i Sverige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Sen var det här med försäkring.
Hertz kan ju säga, välj Safe Mode, så får du halva priset på försäkringen.
Bilen går då max i 130 km/h och gör 0 till 100 på 10s.
Föraren filmas hela tiden och Sentry mode är alltid igång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hertz’s 100k Tesla Model 3 order was bought at full price, confirms Elon Musk.
Så även om man köper 100.000 bilar får man ingen rabatt.
Eller hur
Tror Elon har ett ganska liberalt förhållningssätt till sanningen.. det kanske inte bokstavligen är falskt men i ett sådant avtal finns givetvis komponenter som man inte får tillgång till som vanlig konsument. Kan t ex vara ett högt garanterat restvärde.