Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.
Så litet modellutbud? Känns som extremt klent...

Det trodde ja inte. Hyr inte bil i Sverige normalt (förutom hos verkstad), men utomlands hyr jag ofta med Hertz. De brukar ha ett väldigt bra modellsortiment och bra bredd av olika bilfabrikat. Skumt att det är så beränsat i just Sverige.
Är väl inte speciellt skumt?
Hertz Sverige ägs ju av Volvo. Att man trots det har andra märken i flottan om det finns en volvo/Renault/Dacia är ju egentligen väldigt märkligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.
Så litet modellutbud? Känns som extremt klent...

Det trodde ja inte. Hyr inte bil i Sverige normalt (förutom hos verkstad), men utomlands hyr jag ofta med Hertz. De brukar ha ett väldigt bra modellsortiment och bra bredd av olika bilfabrikat. Skumt att det är så beränsat i just Sverige.
Är väl inte speciellt skumt?
Hertz Sverige ägs ju av Volvo. Att man trots det har andra märken i flottan om det finns en volvo/Renault/Dacia är ju egentligen väldigt märkligt.
Jo, för mig som Hertz-kund är det skumt (innan denna tråden så visste jag inte att det var Volvo som körde/ägd Hertz i Sverige).

Renault är gammal samarbetspartner till Volvo, så iom. att det är "Volvo Uthyrning" (inte Hertz uthyrning) så stämmer det väl in ur det perspektivet.

Men tillbaka igen; Har hyrt en hel del via Hertz i Norge, och bara där över gränsen dit så har man Mercedes, Volvo, BMW, VW, Toyota, mflr. att välja på.

Märkligt att Hertz globalt tillåter ett sådant upplägg... blir ganska begränsat för mig som kund. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Ja det är ju Volvohandlarna som säljer Renault i Sverige så naturligtvis använder man Renault. Gissar att Hertz har bra priser på bilarna och underhållet kan man ju enkelt sköta själv.

Hertz globalt har väl ett avtal att förhålla sig till plus att man får betalt. Det var ju inte länge sedan Hertz globalt var i allvarlig kris och hur franchiseverksamhet i andra länder bedrivs är väl det minsta orosmolnet i en sån situation.
Hertz prekära läge i usa påverkade ju inte verksamheten i Sverige mer än negativ publicitet för varumärket.
Hertz är det största biluthyrningsbolaget i Sverige.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Hertz kör tydligen en kampanj med gratis laddning.
Screenshot_20211103-021251_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Hertz vill leda övergången till elbilar.
Screenshot_20211110-092618_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Jag hoppas verkligen att det går åt ovanligt mycket toalettpapper på Hertz Sverige just nu, för det måste
tamejfan vara riktigt pinsamt här nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
bjalle8888
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
Ort: Stockholm

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av bjalle8888 »

Bjelke skrev:
Jag hoppas verkligen att det går åt ovanligt mycket toalettpapper på Hertz Sverige just nu, för det måste
tamejfan vara riktigt pinsamt här nu…
Vad är pinsamt?
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av GreenMachine »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.
Så litet modellutbud? Känns som extremt klent...

Det trodde ja inte. Hyr inte bil i Sverige normalt (förutom hos verkstad), men utomlands hyr jag ofta med Hertz. De brukar ha ett väldigt bra modellsortiment och bra bredd av olika bilfabrikat. Skumt att det är så beränsat i just Sverige.
Är väl inte speciellt skumt?
Hertz Sverige ägs ju av Volvo. Att man trots det har andra märken i flottan om det finns en volvo/Renault/Dacia är ju egentligen väldigt märkligt.
Jo, för mig som Hertz-kund är det skumt (innan denna tråden så visste jag inte att det var Volvo som körde/ägd Hertz i Sverige).

Renault är gammal samarbetspartner till Volvo, så iom. att det är "Volvo Uthyrning" (inte Hertz uthyrning) så stämmer det väl in ur det perspektivet.

Men tillbaka igen; Har hyrt en hel del via Hertz i Norge, och bara där över gränsen dit så har man Mercedes, Volvo, BMW, VW, Toyota, mflr. att välja på.

Märkligt att Hertz globalt tillåter ett sådant upplägg... blir ganska begränsat för mig som kund. :?
Hyrbilsmarknaden fungerar till stor del så att man köper in bilarna till väldigt låga priser när importörer eller generalagenter behöver registreringar.

Ofta så kan importör en GA gå miste om väldigt stora summor i stöd/bonus från en fabriken om de inte uppnår ett visst antal registreringar så det är vanligtvis i den typen av affärer som hyrbilsfirmorna också gör sina affärer och då till väldigt höga rabatter. En hyrbil rullar sedan inte mer än ca 1500 mil och därför kan säljas till nära samma pris som hyrbilsfirman köpt den för eller som det på senare år faktist varit att de får mer pengar för den. Givetvis finns det något typ av grundbehov som styr i from av storlek etc, men i princip så kan man säga att hyrfirmorna köper in från den tillverkare subventionerar mest.

Typexemplet är att en importör behöver ex 10 000 registreringar för att få en bonus på 60 miljoner av fabriken. I slutet av året, kvartalet eller månaden så har de kanske 9200 registreringar från "vanlig" försäljning och låt oss säga 500 st planerade i böckerna men man saknar således kanske 300 bilar. Det är där som hyrbilfimorna ofta kommer in då de kan svälja 300 bilar och då importören vet att de kan gå miste om 60 miljoner och de inte får ut bilarna så kan de även ge väldigt höga rabatter. Det är därför som det ibland kan vara en brokig vagnpark hos många hyrbildföretag.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

GreenMachine skrev:
Hyrbilsmarknaden fungerar till stor del så att man köper in bilarna till väldigt låga priser när importörer eller generalagenter behöver registreringar.
Då är det ju praktiskt för en biltillverkare att bedriva biluthyrning på en av sina största marknader i egen regi. Man får avsättning för bilar vid behov.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Tom Brady älskar sin Tesla.
Har kört en Tesla i 4 år.

NFL Quarterback Tom Brady Loves His Tesla, Talks Hertz
Tom Brady says he's been driving a Tesla for four years, and we can all make more sustainable choices.
https://insideevs.com/news/546815/tom-b ... ner-hertz/

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Bjelke »

bjalle8888 skrev:
Bjelke skrev:
Jag hoppas verkligen att det går åt ovanligt mycket toalettpapper på Hertz Sverige just nu, för det måste
tamejfan vara riktigt pinsamt här nu…
Vad är pinsamt?
Att Hertz går ut globalt med allt det här men i lilla piss-Sverige så skiter man fullständigt i det
för att Volvo äger det, samtidigt som Volvo inte har mycket att hänga i julgranen om man vill hyra
ut elbilar som verkligen funkar smidigt till alla…
Uselt/trångsynt/egoistiskt tycker jag iaf.
Hyr gärna ut Volvos alternativ på elbilar men hyr även ut det som Hertz globalt säger är mitt förslag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Maw »

Bjelke skrev:
bjalle8888 skrev:
Bjelke skrev:
Jag hoppas verkligen att det går åt ovanligt mycket toalettpapper på Hertz Sverige just nu, för det måste
tamejfan vara riktigt pinsamt här nu…
Vad är pinsamt?
Att Hertz går ut globalt med allt det här men i lilla piss-Sverige så skiter man fullständigt i det
för att Volvo äger det, samtidigt som Volvo inte har mycket att hänga i julgranen om man vill hyra
ut elbilar som verkligen funkar smidigt till alla…
Uselt/trångsynt/egoistiskt tycker jag iaf.
Hyr gärna ut Volvos alternativ på elbilar men hyr även ut det som Hertz globalt säger är mitt förslag.
Hertz globalt hade stort behov av uppmärksamhet för att säkra "money raisen" de genomförde, det behovet har inte Hertz i Sverige. Där har du nog förklaringen ;)

Hertz har väl inte speciellt stor andel elbilar globalt och kommer kanske inte få det heller under nästa år med tanke på att Tesla inte lovat några leveranser?

Edit: la till "elbilar" i meningen ovan :)
bjalle8888
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
Ort: Stockholm

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av bjalle8888 »

Bjelke skrev:
bjalle8888 skrev:
Bjelke skrev:
Jag hoppas verkligen att det går åt ovanligt mycket toalettpapper på Hertz Sverige just nu, för det måste
tamejfan vara riktigt pinsamt här nu…
Vad är pinsamt?
Att Hertz går ut globalt med allt det här men i lilla piss-Sverige så skiter man fullständigt i det
för att Volvo äger det, samtidigt som Volvo inte har mycket att hänga i julgranen om man vill hyra
ut elbilar som verkligen funkar smidigt till alla…
Uselt/trångsynt/egoistiskt tycker jag iaf.
Hyr gärna ut Volvos alternativ på elbilar men hyr även ut det som Hertz globalt säger är mitt förslag.
Mycket klok väg att fortsätta för Hertz Sverige
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

bjalle8888 skrev:
Bjelke skrev:
bjalle8888 skrev:
Bjelke skrev:
Jag hoppas verkligen att det går åt ovanligt mycket toalettpapper på Hertz Sverige just nu, för det måste
tamejfan vara riktigt pinsamt här nu…
Vad är pinsamt?
Att Hertz går ut globalt med allt det här men i lilla piss-Sverige så skiter man fullständigt i det
för att Volvo äger det, samtidigt som Volvo inte har mycket att hänga i julgranen om man vill hyra
ut elbilar som verkligen funkar smidigt till alla…
Uselt/trångsynt/egoistiskt tycker jag iaf.
Hyr gärna ut Volvos alternativ på elbilar men hyr även ut det som Hertz globalt säger är mitt förslag.
Mycket klok väg att fortsätta för Hertz Sverige
Syftet med att volvo bedriver Hertz i sverige är ju att kunna använda sina egenproducerade bilar i verksamheten.
Rimligen vill man ju erbjuda Volvo (polestar) och Renault i uthyrningsflottan. Varför skulle Hertz kunder vara så fixerade på att hyra Tesla?
Hertz har ju även andra bilmärken i flottan som det verkar. Ska vi gissa att man kan utöka med Tesla om kunderna efterfrågar det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Varför skulle Hertz kunder vara så fixerade på att hyra Tesla?
Enkelt, SuC.

Den dag något lika enkelt och utbyggt alternativ finns, eller när Tesla öppnar upp nätverket helt, så kommer det förstås spela mindre roll vilket märke det är på elbilen man hyr.

Idag finns det helt enkelt inget likvärdigt alternativ, och då spelar märket stor roll.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Varför skulle Hertz kunder vara så fixerade på att hyra Tesla?
Enkelt, SuC.

Den dag något lika enkelt och utbyggt alternativ finns, eller när Tesla öppnar upp nätverket helt, så kommer det förstås spela mindre roll vilket märke det är på elbilen man hyr.

Idag finns det helt enkelt inget likvärdigt alternativ, och då spelar märket stor roll.

/fth
Lika viktigt som bränsleförbrukningen för hyrbilar tidigare varit då.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Varför skulle Hertz kunder vara så fixerade på att hyra Tesla?
Enkelt, SuC.

Den dag något lika enkelt och utbyggt alternativ finns, eller när Tesla öppnar upp nätverket helt, så kommer det förstås spela mindre roll vilket märke det är på elbilen man hyr.

Idag finns det helt enkelt inget likvärdigt alternativ, och då spelar märket stor roll.

/fth
Ja, det underlättar ju lite att kunna ladda där om man ska köra långt.

För den som hyr spelar det däremot kanske mindre roll om man kan ladda på SuC eller inte i dagsläget. Jag misstänker att de flesta som ska köra så långt på kort tid att de behöver snabbladda väljer en fossilbil istället. Många som hyr bil ska dock bara köra några mil och klarar sig utan snabbladdning.

Blir det stor efterfrågan på Tesla som hyrbil så kommer Hertz säkert att ordna fram det.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av frippan »

Äntligen kommer man kunna använda appen, har varit det tråkigaste varje gång man hyrt. Inte kunna slå på kylan och släpa runt på den stora nyckeln man får från hertz

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av taliz »

frippan skrev: 22 jul 2023 08:35
Äntligen kommer man kunna använda appen, har varit det tråkigaste varje gång man hyrt. Inte kunna slå på kylan och släpa runt på den stora nyckeln man får från hertz

Bild
"Varje gång man hyrt".. åker du till USA ofta? De har väl bara Tesla där?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Dafro »

frippan skrev: 22 jul 2023 08:35
Äntligen kommer man kunna använda appen, har varit det tråkigaste varje gång man hyrt. Inte kunna slå på kylan och släpa runt på den stora nyckeln man får från hertz

Bild
Stor nyckel? Har dom med en stor brädbit eller rör som en del har till toaletter på bensinmackar så man inte glömmer lämna tillbaka dom? Så stor kan väl inte en nyckel vara tänker jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av frippan »

Dafro skrev:
frippan skrev: 22 jul 2023 08:35
Äntligen kommer man kunna använda appen, har varit det tråkigaste varje gång man hyrt. Inte kunna slå på kylan och släpa runt på den stora nyckeln man får från hertz

Bild
Stor nyckel? Har dom med en stor brädbit eller rör som en del har till toaletter på bensinmackar så man inte glömmer lämna tillbaka dom? Så stor kan väl inte en nyckel vara tänker jag.
Ganska klumpig tycker jagBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Dafro »

Aha dom gjorde så, tar man bort ringen med den andra brickan så går den väl ner i bakfickan, men trodde dom hade en key fob eller vad det kallas.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av wannabee »

Dafro skrev: 22 jul 2023 13:59
Aha dom gjorde så, tar man bort ringen med den andra brickan så går den väl ner i bakfickan, men trodde dom hade en key fob eller vad det kallas.
Det ser inte ut som en vanlig nyckelring, utan mer som en wire, så om ringen går att ta bort utan att förstöra den syns inte på bilden.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av frippan »

Nej, den går inte att ta bort. Nu är ju inte detta något problem länge. Var mer nice att det kom app support. Är ju skönt att se laddnivå och om den laddar och framför allt så glömmer man inte låsa bilen hela tiden när man går ifrån den.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Mickep »

Det är väldigt bra för ett bilmärke att få beställningar av hyrbilsföretag. Förutom den initiala beställning så är det (även om det sker mer stora rabatter) en sort provkörningar av potentiella kunder. Att Volvo gör så med hertz är nog strategiskt klokt. man får bilarna på gatorna så de syns och de som kör dem blir vana och kanske kan bli ett alternativ vid beg. bilsköp. hyrbilsföretagen får betalt flera gånger om och kunderna som köper kan få bilarna till ett lägre pris. så det blir nästan ett win win win.
Skriv svar