Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Jag upplever att det främst är Teslaägare som har uppfattningen att det är ett elände att ladda utan tillgång Tesla SuC och ändå ser man rätt många Teslor ladda på andra ställen. Go figure :)
Du tror inte att det har att göra med det faktum att det finns fler teslor än andra elbilar på gatorna rent generellt?

Sen gissar jag att din upplevelse av gnället främst är baserat på det du läser på ett visst telsaforum där det finns en majoritet av just teslaägare.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Maw skrev:
Jag upplever att det främst är Teslaägare som har uppfattningen att det är ett elände att ladda utan tillgång Tesla SuC och ändå ser man rätt många Teslor ladda på andra ställen. Go figure :)
Du tror inte att det har att göra med det faktum att det finns fler teslor än andra elbilar på gatorna rent generellt?

Sen gissar jag att din upplevelse av gnället främst är baserat på det du läser på ett visst telsaforum där det finns en majoritet av just teslaägare.
Det har du säkert helt rätt i :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »


Hertz inleder samarbete med Uber – ska addera 50.000 Tesla-bilar


https://www.di.se/live/hertz-inleder-sa ... sla-bilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »


Det var ingen tvekan om att köpet av 100 000 Model 3:or av Hertz biluthyrningsföretag var positiva nyheter för Tesla, men det firades möjligen lite överdrivet på börsen:
Historiens största elbilsköp tillkännagavs på måndagen före USA. börsintroduktion , och i slutet av handeln hade aktien gått upp 12,7 procent
– ​​vilket motsvarar en total värdeökning för Tesla på cirka 115 miljarder dollar, eller 1,15 miljoner dollar för varje Model 3 köpt av Hertz.
https://teslamag.de/news/1-million-doll ... aunt-42366
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Det har ju spekulerats om molnprofiler.
Elon bekräftar att molnprofil är på gång.


Screenshot_20211027-234910_Facebook.jpg
Screenshot_20211027-234858_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Förre Ford VDn är nu VD för Hertz.
Intressant att höra hans tankar som samarbetet med Tesla.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Var har jag skrivit att Teslas nätverk är litet?
Du skrev tidigare:
70-75% av eller något sådant av Sveriges snabbladdningsuttag är väl andra märken än Tesla
Jag känner att jag kan köra var jag vill, när jag vill, utan att planera laddning. Och då använder jag bara den 1/4 som är SuC.
Hur kan det ens vara ett diskussionsämne med laddinfrastruktur för övriga (ej Tesla) elbilsägare när man enligt dig har tillgång till 3 ggr så många snabbladdare?
Jag fick andelen härifrån:
https://www.elbilsstatistik.se/laddinfrastatistik
Med reservation för att jag kan ha tolkat grafen fel. Hur stor andel av totalen anser du att Tesla SuC utgör?

Jag vet inte riktigt vilken diskussion du syftar på. Det är ju Tesla och/eller Elon som sagt sig vilja släppa in andra bilmärken. Det är förstås välkommet om antalet tillgängliga snabbladdningstall ökar rejält även om det inte är avgörande för att jag ska köra elbil. Tesla gör väl det (om de nu gör det) för att de tycker att det är gynnsamt? Jag har sett att några Teslaägare är oroliga för detta men jag har inte sett en massa ägare av andra bilmärken kräva att Tesla SuC ska öppnas här på forumet...

De som har köpt andra märken än Tesla har väl rimligtvis gjort det medvetna om att de inte kan ladda på Tesla SuC men välkomnar säkert möjligheten om/när den kommer..
Lite OT för denna tråden jag vet men läste statistiken som du länkade till och håller om fördelningen på ett ungefär men om man tittar vidare på effekten på laddarna så ser det ut som om ca 60% är under 50kw och det är knappt 10% som har mer än 150Kw, och om vi lägger till ca 30% som har 125 kW vilka troligen är SuC så finns det 40%. det är detta som är problemet för dom som inte har tillgång till SuC. Man måste inse att snabbladdare är från 150 kW och uppåt, eller åtminstone 125 kW och sluta räkn 50 kW som snabbladdare, som det diskuteras i en annan tråd.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Det har ju spekulerats om molnprofiler.
Elon bekräftar att molnprofil är på gång.


Screenshot_20211027-234910_Facebook.jpg
Detta vore verkligen en helt underbar funktion om de lyckas få ut den! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Det har ju spekulerats om molnprofiler.
Elon bekräftar att molnprofil är på gång.


Screenshot_20211027-234910_Facebook.jpg
Detta vore verkligen en helt underbar funktion om de lyckas få ut den! :)
Ja verkligen, den har man tjatat om i flera år nu känns det som, jag tänker att även Tesla själva borde
tjäna på det när tex en tekniker ska köra en kunds bil (hen skulle ju kunna ha en egen profil då) :)
Rätt drygt att försöka hitta sin egen inställning när man får en loaner tex.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »


Hertz's Tesla Order Might Increase To 200,000 Due To Uber Deal
The current order is for 100,000 cars, including 50,000 for Uber.

https://insideevs.com/news/543992/hertz ... al-200000/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »


Screenshot_20211028-233030_Brave.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Affären med Hertz är strategiskt viktig för Tesla.
1. Hertz satsar stora pengar på reklam. Nåt som i praktiken blir reklam för Tesla.
2. Hertz erkänner att de på sikt vill bara ha elbilar.
3. Hertz bygger laddinfrastruktur, främst vid flygplatser.
I USA har ju Tesla en egen laddkontakt. Så man bygger laddare för Tesla. Alltså kommer man fortsättningsvis också köpa Tesla bilar.
4. Att hyra en Tesla av Hertz blir i praktiken att folk får provköra en elbil, vilket råkar vara en Tesla.
Och har folk kört en Tesla, då ökar sannolikheten att de även köper en Tesla.
5. Tesla kommer utveckla mjukvara som passar för biluthyrningsverksamhet. Vilket ökar sannolikheten att andra biluthyrningsfirmor vill köpa Teslor.
6. Hertz konkurrenter känner sig tvingade att även dom köper Teslor. Annars tar Hertz marknadsandelar.


While Fields hinted at Hertz eventually comprising his fleet entirely of EVs, he told Morning Brew "it's not something that we're prepared to talk about publicly." However, he did say Hertz is "committed to doing the right thing for the environment" and that their plans will "evolve over time" when it comes to EVs, according to the interview.

Fields said he hopes that wider consumer access will encourage more drivers to purchase electric vehicles, telling Morning Brew that studies show once a person drives or rides in an EV, they are 3 to 4 times more likely to purchase one.
https://www.businessinsider.com/hertz-c ... uy-2021-10
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Jag gissar på att Hertz konkurenter likaväl kan välja andra märken just för att inte tappa
marknadsandelar också.
Det kan t.o.m. bli en fördel för andra, dels för att Tesla inte är bäst på allt men även att prisbilden
kan se annorlunda ut (finns många som kan funka för olika kunder, det säljs ju liksom mer än bara Tesla).
Hertz kan dock ha en stor effekt på uthyrare helt klart, det här sätter ju press på övriga liksom :)
Om Hertz i Sverige fullständigt nekar Tesla och bara kör Polestar och Volvo kan dom få
fingrarna brända tror jag iaf, det kan slå rejält fel t.o.m.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Jag gissar på att Hertz konkurenter likaväl kan välja andra märken just för att inte tappa
marknadsandelar också.
Det kan t.o.m. bli en fördel för andra, dels för att Tesla inte är bäst på allt men även att prisbilden
kan se annorlunda ut (finns många som kan funka för olika kunder, det säljs ju liksom mer än bara Tesla).
Hertz kan dock ha en stor effekt på uthyrare helt klart, det här sätter ju press på övriga liksom :)
Om Hertz i Sverige fullständigt nekar Tesla och bara kör Polestar och Volvo kan dom få
fingrarna brända tror jag iaf, det kan slå rejält fel t.o.m.
En biluthyrare behöver ju ett så brett utbud som möjligt . Många olika biltyper och modeller.
Din utgångspunkt verkar vara att alla egentligen vill köra tesla.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Jag gissar på att Hertz konkurenter likaväl kan välja andra märken just för att inte tappa
marknadsandelar också.
Det kan t.o.m. bli en fördel för andra, dels för att Tesla inte är bäst på allt men även att prisbilden
kan se annorlunda ut (finns många som kan funka för olika kunder, det säljs ju liksom mer än bara Tesla).
Hertz kan dock ha en stor effekt på uthyrare helt klart, det här sätter ju press på övriga liksom :)
Om Hertz i Sverige fullständigt nekar Tesla och bara kör Polestar och Volvo kan dom få
fingrarna brända tror jag iaf, det kan slå rejält fel t.o.m.
En biluthyrare behöver ju ett så brett utbud som möjligt . Många olika biltyper och modeller.
Din utgångspunkt verkar vara att alla egentligen vill köra tesla.
Jag förstår verkligen inte hur du kan komma till den slutsatsen???
Nej precis tvärtom, enbart Tesla blir ju helkonstigt, men om Hertz Sverige enbart erbjuder Polestar och Volvo
och inget mer så blir det också väldigt konstigt.
Jag tror att det behövs allt från dom minsta och billigaste till dom största och dyraste, eller förresten det behöver
man inte ens tro för det kan man nog säga vet om, det är rena fakta att alla varianter behövs (även om dom
är elbilar).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Maw »

Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.

Hur stora är Hertz i Sverige egentligen? Har aldrig hyrt av dem. Bara Mabi och Sixt. Kanske nån Europcar nån gång.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.

Hur stora är Hertz i Sverige egentligen? Har aldrig hyrt av dem. Bara Mabi och Sixt. Kanske nån Europcar nån gång.
Enligt dem själva så är de störst
https://www.hertz.se/rentacar/hyrbil/sverige
Hyra bil i Sverige

Upplev mer på resan genom Sverige i en hyrbil av toppkvalitet från Hertz. Hertz är Sveriges största biluthyrningsföretag. Idag kan du hyra bilar av oss på över 220 platser i landet och vi fortsätter hela tiden att växa.
Jag vet inte om det stämmer eller hur de mäter. Det Svenska storföretag som jag jobbar på använder sig åtminstone av Hertz. :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.

Hur stora är Hertz i Sverige egentligen? Har aldrig hyrt av dem. Bara Mabi och Sixt. Kanske nån Europcar nån gång.
Om man har sin Volvo på reparation och får en lånebil så blir det per automatik Hertz hos många åf.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.
Så litet modellutbud? Känns som extremt klent...

Det trodde ja inte. Hyr inte bil i Sverige normalt (förutom hos verkstad), men utomlands hyr jag ofta med Hertz. De brukar ha ett väldigt bra modellsortiment och bra bredd av olika bilfabrikat. Skumt att det är så beränsat i just Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.
Så litet modellutbud? Känns som extremt klent...

Det trodde ja inte. Hyr inte bil i Sverige normalt (förutom hos verkstad), men utomlands hyr jag ofta med Hertz. De brukar ha ett väldigt bra modellsortiment och bra bredd av olika bilfabrikat. Skumt att det är så beränsat i just Sverige.
Är väl inte speciellt skumt?
Hertz Sverige ägs ju av Volvo. Att man trots det har andra märken i flottan om det finns en volvo/Renault/Dacia är ju egentligen väldigt märkligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Hertz i Sverige brukar väl ha Volvo, Renault och Dacia?
Det är väl inte orimligt att fortsätta med det och lägga till Polestar. Det borde bli en hyfsad bredd på märken och modeller även på elbilssidan inom bara 2-3 år.
Så litet modellutbud? Känns som extremt klent...

Det trodde ja inte. Hyr inte bil i Sverige normalt (förutom hos verkstad), men utomlands hyr jag ofta med Hertz. De brukar ha ett väldigt bra modellsortiment och bra bredd av olika bilfabrikat. Skumt att det är så beränsat i just Sverige.
Är väl inte speciellt skumt?
Hertz Sverige ägs ju av Volvo. Att man trots det har andra märken i flottan om det finns en volvo/Renault/Dacia är ju egentligen väldigt märkligt.
Jo, för mig som Hertz-kund är det skumt (innan denna tråden så visste jag inte att det var Volvo som körde/ägd Hertz i Sverige).

Renault är gammal samarbetspartner till Volvo, så iom. att det är "Volvo Uthyrning" (inte Hertz uthyrning) så stämmer det väl in ur det perspektivet.

Men tillbaka igen; Har hyrt en hel del via Hertz i Norge, och bara där över gränsen dit så har man Mercedes, Volvo, BMW, VW, Toyota, mflr. att välja på.

Märkligt att Hertz globalt tillåter ett sådant upplägg... blir ganska begränsat för mig som kund. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Ja det är ju Volvohandlarna som säljer Renault i Sverige så naturligtvis använder man Renault. Gissar att Hertz har bra priser på bilarna och underhållet kan man ju enkelt sköta själv.

Hertz globalt har väl ett avtal att förhålla sig till plus att man får betalt. Det var ju inte länge sedan Hertz globalt var i allvarlig kris och hur franchiseverksamhet i andra länder bedrivs är väl det minsta orosmolnet i en sån situation.
Hertz prekära läge i usa påverkade ju inte verksamheten i Sverige mer än negativ publicitet för varumärket.
Hertz är det största biluthyrningsbolaget i Sverige.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Hertz kör tydligen en kampanj med gratis laddning.
Screenshot_20211103-021251_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hertz beställer 100000st bilar från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Hertz vill leda övergången till elbilar.
Screenshot_20211110-092618_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar