Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbet

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
LarsL skrev:
Tror det är ett sätt att få igång förmånsbeskattning av jobbladdning. Genom att ta bort den under ett tag sätts stolpar upp och vanor skaffas. Sedan en Måndag 2026 så säger de att på torsdag då ska så det betalas förmånsskatt.
Det SKA ju betalas förmånsskatt i dagsläget. Man vill alltså TA BORT förmånsbeskattningen.

Edit: okej jag fattar vad du menar. För att skapa vanor och sen beskattas. Långsökt tror jag
Inte alls långsökt anser jag. Svensk politik har ju på senare år, inte bara när det gäller elbilar, kännetecknats av tvära kast. Ena dagen säger man si, andra dagen gör man så. Det enda förutsägbara är att det inte är förutsägbart vad tomtarna hittar på.
Jag trodde hittills att det omöjligt kan bli värre än vad det redan har varit. Men det ser ut som att det faktiskt ändå är möjligt.
Ja du har nog rätt. Hursomhelst är det ju en sån Ioniq med V2L som du har man vill äga om förslaget blir verklighet. Du jobbar väl hemifrån delvis? Då kan du låta firman pröjsa laddningen och sen använda elen privat. Jag har firman några km hemifrån och ser stora möjligheter.
Blir ju ca 1/3 kostnad mot att skatta/lön/skatta och köpa el.

Var är Zalman det här var ju hans förslag? Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Jensa »

Tanken är bra. Men med det här förslaget kommer ju ännu fler att ladda sin elbil under höglasttid dagtid vilket inte skulle gynna elnätet och pristopparna.

Argumentet vi elbilsägare har är ju att ”elbilen den laddar jag på låglasttid och när elen är billig och därmed bidrar jag inte lika mycket till elkrisen”…
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
Ja du har nog rätt. Hursomhelst är det ju en sån Ioniq med V2L som du har man vill äga om förslaget blir verklighet. Du jobbar väl hemifrån delvis? Då kan du låta firman pröjsa laddningen och sen använda elen privat. Jag har firman några km hemifrån och ser stora möjligheter.
Blir ju ca 1/3 kostnad mot att skatta/lön/skatta och köpa el.
Jag jobbar 100% hemifrån. Men all el är ju min privata el. Även den jag använder på kontoret. Jag har visserligen kontoret i en extra byggnad, som används enbart i detta syfte, men jag drar inte av några kostnader, varken för uppvärmning eller annat. Det enda jag köpte på firman är en värmepump som jag satte in där, och kontorsmöbler såklart. Men elen betalar jag privat. Jag betalar ingen hyra till mig själv heller. Min redovisningskille säger bestämt att det inte går i mitt fall eftersom en marknadsmässig hyra i mitt fall skulle vara 0 kronor. Det är bättre att betala löpande kostnader med en aktieutdelning säger han. Om det nu är några kostnader. Jag får lita på det. Jag kan inte detta.
Och samma sak gäller såklart bilen. Den laddas ju hemma och elen hamnar på min privata elräkning. Typ omöjligt att redovisa det som en kostnad i företaget. Det blir ju superkomplicerat.
Dessutom handlar det ju om marginella kostnader. Ioniqen används nästan uteslutande privat. Och den går typ 1200 mil om året. Säg 2500 kWh/år för att drämma till lite. Det känns inte som om det är värt besväret.
E-Golfen går varje dag, och det är sambon som tar den till sitt jobb, fast bilen står på min firma. Men hon får ju reseavdrag för den. Då är det ju lite vanskligt att samtidigt påstå att den laddas på jobbet som i det fallet är hemma. Det tror jag inte SKV skulle gå med på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Gustafsson »

Maw skrev:
Tycker det är en jättebra förändring för att uppmuntra till att köra elbil till jobbet istället för fossilt. Det här möjligör ju att man laddar med bruttolöneavdrag (om nu inte arbetsgivaren vill skänka bort elen). Det kommer att bli en bra och rimlig skattesänkning för arbetstagare och en rejäl boost för övergången till elbilar.

Synd att de inte satte t ex 2032 som slutår istället för 2026 men man kan väl inte få allt och 4 år är ändå hyfsat lång tid..
Om den anställde får betala för elen är det väl ingen förmån nu heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av agehall »

Gustafsson skrev:
Maw skrev:
Tycker det är en jättebra förändring för att uppmuntra till att köra elbil till jobbet istället för fossilt. Det här möjligör ju att man laddar med bruttolöneavdrag (om nu inte arbetsgivaren vill skänka bort elen). Det kommer att bli en bra och rimlig skattesänkning för arbetstagare och en rejäl boost för övergången till elbilar.

Synd att de inte satte t ex 2032 som slutår istället för 2026 men man kan väl inte få allt och 4 år är ändå hyfsat lång tid..
Om den anställde får betala för elen är det väl ingen förmån nu heller.
Så länge du betalar marknadspris för elen (dvs vad det kostar på motsvarande publika laddstationer i närheten) så slipper du förmånsbeskattning. Men om din arbetsgivare bara tar ut självkostnadspris så är det risk att du blir förmånsbeskattad om skatteverket bestämmer sig för att titta närmare på saken.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Maw »

Gustafsson skrev:
Maw skrev:
Tycker det är en jättebra förändring för att uppmuntra till att köra elbil till jobbet istället för fossilt. Det här möjligör ju att man laddar med bruttolöneavdrag (om nu inte arbetsgivaren vill skänka bort elen). Det kommer att bli en bra och rimlig skattesänkning för arbetstagare och en rejäl boost för övergången till elbilar.

Synd att de inte satte t ex 2032 som slutår istället för 2026 men man kan väl inte få allt och 4 år är ändå hyfsat lång tid..
Om den anställde får betala för elen är det väl ingen förmån nu heller.
Det är en väldig skillnad på att betala med färdigskattade pengar och att betala med bruttolöneavdrag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Mickep »

Tycker inte det är helt fel heller, förutsatt att det är marknadsmässiga priser man betalar. (vad det nu motsvarar 4 kr/kwh?)
Folk har användning av motorvärmare, då kan jag se att folk kan ladda (det är inte 16A vi pratar om). om det skall vara gratis måste laddningen vara öppen för alla. (en del kan ha det för att locka kunder. då kan man begränsa parkeringstiden till någon timme för att undvika att anställda missbrukar det)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av mikebike »

Jag laddar inte gratis på jobbet, men....
Det finns parkeringsplatser utan laddstolpe och där kostar det 55 kronor per dag. Parkeringsplats med stolpe kostar 85 kronor, jag betalar alltså 30 kronor för att ladda.
Eftersom det är enfas 16A så kan man få ungefär 30 kWh på en dag, d.v.s. 1 kr/kWh.
Fast då tillkommer ju själva parkeringsplatsen och trängselskatt....

För två veckor sedan upptäckte jag några laddstolpar som jag inte sett förut. De ger 32A, vilket betyder ungefär 60 kWh på en arbetsdag! Samma pris som för de andra stolparna... :)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Gustafsson »

Maw skrev:
Gustafsson skrev:
Maw skrev:
Tycker det är en jättebra förändring för att uppmuntra till att köra elbil till jobbet istället för fossilt. Det här möjligör ju att man laddar med bruttolöneavdrag (om nu inte arbetsgivaren vill skänka bort elen). Det kommer att bli en bra och rimlig skattesänkning för arbetstagare och en rejäl boost för övergången till elbilar.

Synd att de inte satte t ex 2032 som slutår istället för 2026 men man kan väl inte få allt och 4 år är ändå hyfsat lång tid..
Om den anställde får betala för elen är det väl ingen förmån nu heller.
Det är en väldig skillnad på att betala med färdigskattade pengar och att betala med bruttolöneavdrag.
Jag är väl medveten om arbetsgivaravgifter och skatter och dess effekter på den egna plånboken.
Jag tänkte nog bara att om man netto betalade motsvarande priset hemma, det är ett marknadsmässigt pris kan man tycka, så uppstår ingen förmån idag heller. Men när förmånsvärdet tas bort, betalar väl företaget hela kostnaden om man äger bolaget eller avtalar så om man är anställd. Eller finns det något skäl att bokföra detta på individen alls? Fin löneförmån blir det förstås med "gratis soppa". I år har jag dock lyckats ladda nästan enbart på gratisladdare, det finns lite sådana trots allt och de står för mig mycket bra till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev:
Gustafsson skrev:
Om den anställde får betala för elen är det väl ingen förmån nu heller.
Så länge du betalar marknadspris för elen (dvs vad det kostar på motsvarande publika laddstationer i närheten) så slipper du förmånsbeskattning. Men om din arbetsgivare bara tar ut självkostnadspris så är det risk att du blir förmånsbeskattad om skatteverket bestämmer sig för att titta närmare på saken.
Fel.

Skatteverket skriver:
Svar på vanliga frågor

Inkomst av tjänst

Jag får ladda min elbil med min arbetsgivares laddare vid arbetsplatsen. Ska jag skatta för detta?

Ja, förmån av fritt drivmedel är en skattepliktig förmån som värderas till marknadsvärdet, dvs. normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet inklusive moms.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av agehall »

Det är inte vad jag fick höra när jag pratade med skatteverket senast om att betala för snabbladdning på arbetsgivarens parkering. Men det kan ju både vara så att jag fick ett felaktigt svar och att reglerna ändrats.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev:
Det är inte vad jag fick höra när jag pratade med skatteverket senast om att betala för snabbladdning på arbetsgivarens parkering. Men det kan ju både vara så att jag fick ett felaktigt svar och att reglerna ändrats.
Vet inte när du fick det beskedet, men skrivelsen ovan var likadan för ett år sedan när jag kollade, så det är inget som förändrats på senare tid.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av ChristerSjo »

vigge50 skrev:
Nu vill regeringen minska de administrativa arbetet och göra det lättare för arbetsgivare att erbjuda laddning till sina anställda. Deras förslag är att helt slopa förmånsbeskattning på laddning till elbilar från första juli 2023 fram till 2026 för att få fler att erbjuda laddning.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-jobbet/
Varför i helvete ta bort ett bidrag (70/50 kSEK) bonus och införa en annan direkt mot bilisten? Hoppas förslaget inte går igenom. Men i sammanhanget är det ju fjuttpengar 110 MSEK/år. Bättre att främja att det överhuvudtaget blir möjligt att ladda på arbetsplatsen. Det skulle lösa för många som inte kan ladda hemma av olika anledningar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av agehall »

Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev:
Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
Jag kollade för ett år sedan när vi fick en laddbox på jobbet. Därför reagerade jag på det du skrev. Men det kan ju ha ändrats på 3 år.

Nu har min arbetsgivare ändå löst det på ett väldigt enkelt sätt. Det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata bilar, även om man vill betala för sig. Fint miljötänk när det finns laddbox och vi vill betala för elen. Det finns inga laddbara fordon på arbetsplatsen så laddboxen används aldrig. Men vi är miljöcertifierade enligt ISO och det är mycket viktigt att ”diplomet” sitter uppsatt i entrén så alla besökare kan se hur miljömedveten arbetsgivaren är.
Model Y P
Model S P
Model S P
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av LarsOJ »

Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
Jag kollade för ett år sedan när vi fick en laddbox på jobbet. Därför reagerade jag på det du skrev. Men det kan ju ha ändrats på 3 år.

Nu har min arbetsgivare ändå löst det på ett väldigt enkelt sätt. Det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata bilar, även om man vill betala för sig. Fint miljötänk när det finns laddbox och vi vill betala för elen. Det finns inga laddbara fordon på arbetsplatsen så laddboxen används aldrig. Men vi är miljöcertifierade enligt ISO och det är mycket viktigt att ”diplomet” sitter uppsatt i entrén så alla besökare kan se hur miljömedveten arbetsgivaren är.
Det lär ju vara för att det blir för mycket administration/kostnader med dagens regler. Måste hålla reda på vem och hur mycket de laddar, räkna ut förmån för alla, bokföra mm. mm. Det är väl det här som det nya förslaget ska lösa.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsOJ skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
Jag kollade för ett år sedan när vi fick en laddbox på jobbet. Därför reagerade jag på det du skrev. Men det kan ju ha ändrats på 3 år.

Nu har min arbetsgivare ändå löst det på ett väldigt enkelt sätt. Det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata bilar, även om man vill betala för sig. Fint miljötänk när det finns laddbox och vi vill betala för elen. Det finns inga laddbara fordon på arbetsplatsen så laddboxen används aldrig. Men vi är miljöcertifierade enligt ISO och det är mycket viktigt att ”diplomet” sitter uppsatt i entrén så alla besökare kan se hur miljömedveten arbetsgivaren är.
Det lär ju vara för att det blir för mycket administration/kostnader med dagens regler. Måste hålla reda på vem och hur mycket de laddar, räkna ut förmån för alla, bokföra mm. mm. Det är väl det här som det nya förslaget ska lösa.
Betalar man för elen så är det inte någon förmån. Blippa taggen på stolpen och dra av beloppet på nettolönen. Hur svårt kan det vara när man har en gigantisk löneavdelning som är specialister på att administrera sönder precis allt?

Blir garanterat ingen skillnad med det nya förslaget på min arbetsplats. Vill man inte så vill man inte.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsOJ skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
Jag kollade för ett år sedan när vi fick en laddbox på jobbet. Därför reagerade jag på det du skrev. Men det kan ju ha ändrats på 3 år.

Nu har min arbetsgivare ändå löst det på ett väldigt enkelt sätt. Det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata bilar, även om man vill betala för sig. Fint miljötänk när det finns laddbox och vi vill betala för elen. Det finns inga laddbara fordon på arbetsplatsen så laddboxen används aldrig. Men vi är miljöcertifierade enligt ISO och det är mycket viktigt att ”diplomet” sitter uppsatt i entrén så alla besökare kan se hur miljömedveten arbetsgivaren är.
Det lär ju vara för att det blir för mycket administration/kostnader med dagens regler. Måste hålla reda på vem och hur mycket de laddar, räkna ut förmån för alla, bokföra mm. mm. Det är väl det här som det nya förslaget ska lösa.
Betalar man för elen så är det inte någon förmån. Blippa taggen på stolpen och dra av beloppet på nettolönen. Hur svårt kan det vara när man har en gigantisk löneavdelning som är specialister på att administrera sönder precis allt?

Blir garanterat ingen skillnad med det nya förslaget på min arbetsplats. Vill man inte så vill man inte.
Snackar vi verkligen snabbladdare så tror jag det är lika än idag ur skatteverkets synvinkel, det är ju
inte samma sak som AC direkt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av LarsOJ »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsOJ skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
Jag kollade för ett år sedan när vi fick en laddbox på jobbet. Därför reagerade jag på det du skrev. Men det kan ju ha ändrats på 3 år.

Nu har min arbetsgivare ändå löst det på ett väldigt enkelt sätt. Det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata bilar, även om man vill betala för sig. Fint miljötänk när det finns laddbox och vi vill betala för elen. Det finns inga laddbara fordon på arbetsplatsen så laddboxen används aldrig. Men vi är miljöcertifierade enligt ISO och det är mycket viktigt att ”diplomet” sitter uppsatt i entrén så alla besökare kan se hur miljömedveten arbetsgivaren är.
Det lär ju vara för att det blir för mycket administration/kostnader med dagens regler. Måste hålla reda på vem och hur mycket de laddar, räkna ut förmån för alla, bokföra mm. mm. Det är väl det här som det nya förslaget ska lösa.
Betalar man för elen så är det inte någon förmån. Blippa taggen på stolpen och dra av beloppet på nettolönen. Hur svårt kan det vara när man har en gigantisk löneavdelning som är specialister på att administrera sönder precis allt?

Blir garanterat ingen skillnad med det nya förslaget på min arbetsplats. Vill man inte så vill man inte.
Okej sorry jag missförstod ditt inlägg. Ja det låter ju bara dumt som ni har det.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av J_Pettersson »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
LarsL skrev:
Tror det är ett sätt att få igång förmånsbeskattning av jobbladdning. Genom att ta bort den under ett tag sätts stolpar upp och vanor skaffas. Sedan en Måndag 2026 så säger de att på torsdag då ska så det betalas förmånsskatt.
Det SKA ju betalas förmånsskatt i dagsläget. Man vill alltså TA BORT förmånsbeskattningen.

Edit: okej jag fattar vad du menar. För att skapa vanor och sen beskattas. Långsökt tror jag
Inte alls långsökt anser jag. Svensk politik har ju på senare år, inte bara när det gäller elbilar, kännetecknats av tvära kast. Ena dagen säger man si, andra dagen gör man så. Det enda förutsägbara är att det inte är förutsägbart vad tomtarna hittar på.
Jag trodde hittills att det omöjligt kan bli värre än vad det redan har varit. Men det ser ut som att det faktiskt ändå är möjligt.
Ja du har nog rätt. Hursomhelst är det ju en sån Ioniq med V2L som du har man vill äga om förslaget blir verklighet. Du jobbar väl hemifrån delvis? Då kan du låta firman pröjsa laddningen och sen använda elen privat. Jag har firman några km hemifrån och ser stora möjligheter.
Blir ju ca 1/3 kostnad mot att skatta/lön/skatta och köpa el.

Var är Zalman det här var ju hans förslag? Bra jobbat!
Frågan är hur mycket det sliter på batteriet i bilen?
Finns det idag begränsningar på garantin på batteriet sett till antal kwh man kommer köra V2G eller V2L?
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av ErikHallq »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsOJ skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
Jag kollade för ett år sedan när vi fick en laddbox på jobbet. Därför reagerade jag på det du skrev. Men det kan ju ha ändrats på 3 år.

Nu har min arbetsgivare ändå löst det på ett väldigt enkelt sätt. Det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata bilar, även om man vill betala för sig. Fint miljötänk när det finns laddbox och vi vill betala för elen. Det finns inga laddbara fordon på arbetsplatsen så laddboxen används aldrig. Men vi är miljöcertifierade enligt ISO och det är mycket viktigt att ”diplomet” sitter uppsatt i entrén så alla besökare kan se hur miljömedveten arbetsgivaren är.
Det lär ju vara för att det blir för mycket administration/kostnader med dagens regler. Måste hålla reda på vem och hur mycket de laddar, räkna ut förmån för alla, bokföra mm. mm. Det är väl det här som det nya förslaget ska lösa.
Betalar man för elen så är det inte någon förmån. Blippa taggen på stolpen och dra av beloppet på nettolönen. Hur svårt kan det vara när man har en gigantisk löneavdelning som är specialister på att administrera sönder precis allt?

Blir garanterat ingen skillnad med det nya förslaget på min arbetsplats. Vill man inte så vill man inte.
Nu vet jag inte vilket företag du jobbar på men spontant känns det som om vissa inte riktigt förstår hur det fungerar. Så när denna ändring kommer så bara, "Ah nu kan vi göra det bla bla bla" och sen inför de nettoavdrag :roll: :lol:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ErikHallq skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsOJ skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Det är ca 3 år sedan och frågan var om jag skulle bli förmånsbeskattad ifall jag betalade mindre för laddning i min arbetsgivares snabbladdare än om jag hade stått i parkeringshuset tvärs över gatan.
Jag kollade för ett år sedan när vi fick en laddbox på jobbet. Därför reagerade jag på det du skrev. Men det kan ju ha ändrats på 3 år.

Nu har min arbetsgivare ändå löst det på ett väldigt enkelt sätt. Det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata bilar, även om man vill betala för sig. Fint miljötänk när det finns laddbox och vi vill betala för elen. Det finns inga laddbara fordon på arbetsplatsen så laddboxen används aldrig. Men vi är miljöcertifierade enligt ISO och det är mycket viktigt att ”diplomet” sitter uppsatt i entrén så alla besökare kan se hur miljömedveten arbetsgivaren är.
Det lär ju vara för att det blir för mycket administration/kostnader med dagens regler. Måste hålla reda på vem och hur mycket de laddar, räkna ut förmån för alla, bokföra mm. mm. Det är väl det här som det nya förslaget ska lösa.
Betalar man för elen så är det inte någon förmån. Blippa taggen på stolpen och dra av beloppet på nettolönen. Hur svårt kan det vara när man har en gigantisk löneavdelning som är specialister på att administrera sönder precis allt?

Blir garanterat ingen skillnad med det nya förslaget på min arbetsplats. Vill man inte så vill man inte.
Nu vet jag inte vilket företag du jobbar på men spontant känns det som om vissa inte riktigt förstår hur det fungerar. Så när denna ändring kommer så bara, "Ah nu kan vi göra det bla bla bla" och sen inför de nettoavdrag :roll: :lol:
Precis så. :lol:

Men det är helt okej för mig att betala. Det är ju inte där problemet ligger. Problemet är att det är HELT FÖRBJUDET att ladda sin elbil även om man vill betala för det. Det verkar vara en principsak för ledningen, men självklart är det okej att fortsätta att koppla in sin fossilbil i motorvärmaruttagen som man alltid gjort. Och inte behöver man betala för det, samtidig som högsta chefen gått ut och sagt att laddar man sin elbil så är det att betrakta som stöld från arbetsgivaren och att det kan få arbetsrättsliga följder. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
Men det är helt okej för mig att betala. Det är ju inte där problemet ligger. Problemet är att det är HELT FÖRBJUDET att ladda sin elbil även om man vill betala för det. Det verkar vara en principsak för ledningen, men självklart är det okej att fortsätta att koppla in sin fossilbil i motorvärmaruttagen som man alltid gjort. Och inte behöver man betala för det, samtidig som högsta chefen gått ut och sagt att laddar man sin elbil så är det att betrakta som stöld från arbetsgivaren och att det kan få arbetsrättsliga följder. :roll:
Så om ni anställda kör motorvärmare och kupévärmare på eluttagen (som företaget betalar elen för) så är det inte stöld, men om samma mängd el används för att ladda en elbil (för att ta ett lite teoretiskt exempel) så är det plötsligt stöld och avsked?

Det är alltså inte elen man skänker bort till anställda som är problemet, utan snarare vad den bortskänkta elen används till?

Märklig policy!

Är ju lite som att arbetsgivaren bjuder på gratis mössor till anställda, men bara om man lovar att endast promenera med dem och att man på inga villkor får jogga eller åka skidor med de.

Känns ju inte bara som ett miljöfientligt företag, men även som ett både bakåtsträvande och inkonsekvent bolag. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av backe »

martinot skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men det är helt okej för mig att betala. Det är ju inte där problemet ligger. Problemet är att det är HELT FÖRBJUDET att ladda sin elbil även om man vill betala för det. Det verkar vara en principsak för ledningen, men självklart är det okej att fortsätta att koppla in sin fossilbil i motorvärmaruttagen som man alltid gjort. Och inte behöver man betala för det, samtidig som högsta chefen gått ut och sagt att laddar man sin elbil så är det att betrakta som stöld från arbetsgivaren och att det kan få arbetsrättsliga följder. :roll:
Så om ni anställda kör motorvärmare och kupévärmare på eluttagen (som företaget betalar elen för) så är det inte stöld, men om samma mängd el används för att ladda en elbil (för att ta ett lite teoretiskt exempel) så är det plötsligt stöld och avsked?

Det är alltså inte elen man skänker bort till anställda som är problemet, utan snarare vad den bortskänkta elen används till?

Märklig policy!

Är ju lite som att arbetsgivaren bjuder på gratis mössor till anställda, men bara om man lovar att endast promenera med dem och att man på inga villkor får jogga eller åka skidor med de.

Känns ju inte bara som ett miljöfientligt företag, men även som ett både bakåtsträvande och inkonsekvent bolag. :(

Jag tror att chefen med god sannolikhet tror att ingen personal(jag skulle inte göra det) skulle plugga in sin elbil för att ladda 1 kWh eller vad en motorvärmare kan förbruka normalt med timer, men skulle såklart ha varit mer tydlig och sagt att även elcyklar, brödrostar, powerbanks och allt annat personalen vill plugga in är ok så länge dom inte förbrukar mer än x kWh.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Regeringen vill slopa förmånsskatt för laddning på jobbe

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men det är helt okej för mig att betala. Det är ju inte där problemet ligger. Problemet är att det är HELT FÖRBJUDET att ladda sin elbil även om man vill betala för det. Det verkar vara en principsak för ledningen, men självklart är det okej att fortsätta att koppla in sin fossilbil i motorvärmaruttagen som man alltid gjort. Och inte behöver man betala för det, samtidig som högsta chefen gått ut och sagt att laddar man sin elbil så är det att betrakta som stöld från arbetsgivaren och att det kan få arbetsrättsliga följder. :roll:
Så om ni anställda kör motorvärmare och kupévärmare på eluttagen (som företaget betalar elen för) så är det inte stöld, men om samma mängd el används för att ladda en elbil (för att ta ett lite teoretiskt exempel) så är det plötsligt stöld och avsked?

Det är alltså inte elen man skänker bort till anställda som är problemet, utan snarare vad den bortskänkta elen används till?

Märklig policy!

Är ju lite som att arbetsgivaren bjuder på gratis mössor till anställda, men bara om man lovar att endast promenera med dem och att man på inga villkor får jogga eller åka skidor med de.

Känns ju inte bara som ett miljöfientligt företag, men även som ett både bakåtsträvande och inkonsekvent bolag. :(
Exakt så är det.

Det är principer och prestige som styr verksamheten till stor del. Logik och rationellt tänkande är okända begrepp för högsta ledningen. Utåt sett så vurmar man såååå mycket för miljön, och framställer sig som väldigt miljömedvetna. Men i verkligheten är det precis tvärt om.

Nu har vi hamnat OT men kontentan är att de nya reglerna kommer antagligen inte ändra ett piss på mitt arbete eftersom ledningen tagit principbeslut på att det är HELT FÖRBJUDET att ladda privata elbilar på jobbet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar