Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Moderator: Redaktion
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Privat leasing ser jag också som suspekt. känns ofördelaktigt och med stora risker.
Företags leasing ser jag annorlunda på. Då det är företag och inte privatekonomisk på samma sätt.
att det gör att det kommer ut beg. 3 år gamla bilar till handlarna ser jag samhällsekonomiskt positivt på.
Företags leasing ser jag annorlunda på. Då det är företag och inte privatekonomisk på samma sätt.
att det gör att det kommer ut beg. 3 år gamla bilar till handlarna ser jag samhällsekonomiskt positivt på.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Två identiska bilar har samma andrahandsvärde efter 3 år oberoende om bara den ena fick bonus vid nyköpet. Därför måste de "försvunna" 70000 bonuskronorna amorteras till 100 % för bilen utan bonus, vilket läggs in i privatleasingkostnaden.Dafro skrev:Håller helt med dig, tänkte skriva liknande inlägg men du hann först.chaffis75 skrev:Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
TM3 LR -21 MIC
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Ja om man exporterar efter leasingperiodens slut är det så. På samma marknad kommer andrahandsvärdet vara högre i kronor räknat om du inte fått bonus.zimpan skrev:Två identiska bilar har samma andrahandsvärde efter 3 år oberoende om bara den ena fick bonus vid nyköpet. Därför måste de "försvunna" 70000 bonuskronorna amorteras till 100 % för bilen utan bonus, vilket läggs in i privatleasingkostnaden.Dafro skrev:Håller helt med dig, tänkte skriva liknande inlägg men du hann först.chaffis75 skrev:Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
Är egentligen bara bra att den sjuka privatleasing-marknaden dödas. Månadskostnaden var väldigt låg. Ohållbart låg.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Varför då?4dy skrev:På samma marknad kommer andrahandsvärdet vara högre i kronor räknat om du inte fått bonus.zimpan skrev:Två identiska bilar har samma andrahandsvärde efter 3 år oberoende om bara den ena fick bonus vid nyköpet. Därför måste de "försvunna" 70000 bonuskronorna amorteras till 100 % för bilen utan bonus, vilket läggs in i privatleasingkostnaden.Dafro skrev:Håller helt med dig, tänkte skriva liknande inlägg men du hann först.chaffis75 skrev:Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
TM3 LR -21 MIC
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Intressant. Enligt listan på första sidan blir en Polestar 2 dyrare att privatleasa än nya Q8 50 E-tron.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... /105561159
7995:- 36 månader och 1000 mil år. Nästan lägre än vad förmånsvärdet är på samma bil
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... /105561159
7995:- 36 månader och 1000 mil år. Nästan lägre än vad förmånsvärdet är på samma bil
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.zimpan skrev:Varför då?4dy skrev:På samma marknad kommer andrahandsvärdet vara högre i kronor räknat om du inte fått bonus.zimpan skrev:Två identiska bilar har samma andrahandsvärde efter 3 år oberoende om bara den ena fick bonus vid nyköpet. Därför måste de "försvunna" 70000 bonuskronorna amorteras till 100 % för bilen utan bonus, vilket läggs in i privatleasingkostnaden.Dafro skrev:Håller helt med dig, tänkte skriva liknande inlägg men du hann först.chaffis75 skrev:Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Nej, på en marknad med fri prissättning kommer den som inte fått bonus få nöja sig med det värde som den som fått bonus accepterar.4dy skrev:Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.zimpan skrev:Varför då?4dy skrev:På samma marknad kommer andrahandsvärdet vara högre i kronor räknat om du inte fått bonus.zimpan skrev:
Två identiska bilar har samma andrahandsvärde efter 3 år oberoende om bara den ena fick bonus vid nyköpet. Därför måste de "försvunna" 70000 bonuskronorna amorteras till 100 % för bilen utan bonus, vilket läggs in i privatleasingkostnaden.
Om bilarna är lika. Majoriteten av bilarna på beg-marknaden har fått bonus.
Hade bara ett fåtal fått bonus så blir det tvärtom.
Det är därför leasingbolagen vill att kunden kompenserar för utebliven bonus.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Man skulle kunna tänka sig det, men med tanke på hur andrahandsmarknaden sett ut de 3-4 senaste åren verkar det som att begagnatköparna varit helt omedvetna om att bonusen existerat. Det är väl delvis därför man kunde sälja bilen till högre pris än nypris minus bonus. Vad som stödjer den tesen är att begagnatpriserna på elbilar sjunkit ganska kraftigt efter att bonusen nu tagits bort, tvärt emot vad man skulle förvänta sig.4dy skrev:
Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Tillgång och efterfrågan kanske.iAkita skrev:Man skulle kunna tänka sig det, men med tanke på hur andrahandsmarknaden sett ut de 3-4 senaste åren verkar det som att begagnatköparna varit helt omedvetna om att bonusen existerat. Det är väl delvis därför man kunde sälja bilen till högre pris än nypris minus bonus. Vad som stödjer den tesen är att begagnatpriserna på elbilar sjunkit ganska kraftigt efter att bonusen nu tagits bort, tvärt emot vad man skulle förvänta sig.4dy skrev:
Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.
27,8 kWp solceller
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Antagligen. När maten, elen och boräntorna stiger är kanske inte bilbyte det första man tänker på.Dafro skrev:Tillgång och efterfrågan kanske.iAkita skrev:Man skulle kunna tänka sig det, men med tanke på hur andrahandsmarknaden sett ut de 3-4 senaste åren verkar det som att begagnatköparna varit helt omedvetna om att bonusen existerat. Det är väl delvis därför man kunde sälja bilen till högre pris än nypris minus bonus. Vad som stödjer den tesen är att begagnatpriserna på elbilar sjunkit ganska kraftigt efter att bonusen nu tagits bort, tvärt emot vad man skulle förvänta sig.4dy skrev:
Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.
Till våren kommer varslen.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Fredrik j skrev:Nej, på en marknad med fri prissättning kommer den som inte fått bonus få nöja sig med det värde som den som fått bonus accepterar.4dy skrev:Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.zimpan skrev:Varför då?4dy skrev:På samma marknad kommer andrahandsvärdet vara högre i kronor räknat om du inte fått bonus.zimpan skrev:
Två identiska bilar har samma andrahandsvärde efter 3 år oberoende om bara den ena fick bonus vid nyköpet. Därför måste de "försvunna" 70000 bonuskronorna amorteras till 100 % för bilen utan bonus, vilket läggs in i privatleasingkostnaden.
Om bilarna är lika. Majoriteten av bilarna på beg-marknaden har fått bonus.
Hade bara ett fåtal fått bonus så blir det tvärtom.
Det är därför leasingbolagen vill att kunden kompenserar för utebliven bonus.
Förstår inte. Alla fick bonus förut.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
.iAkita skrev:Man skulle kunna tänka sig det, men med tanke på hur andrahandsmarknaden sett ut de 3-4 senaste åren verkar det som att begagnatköparna varit helt omedvetna om att bonusen existerat. Det är väl delvis därför man kunde sälja bilen till högre pris än nypris minus bonus. Vad som stödjer den tesen är att begagnatpriserna på elbilar sjunkit ganska kraftigt efter att bonusen nu tagits bort, tvärt emot vad man skulle förvänta sig.4dy skrev:
Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.
Det beror på annat. Högre räntor, högre elpriser, högre matpriser, nedgång på börsen, nedgång på bostadsmarknaden... Folk är och känner sig fattigare. Då ökar inte lusten att köpa dyra bilar.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Det här tänker jag är den stora faktorn framöver. För väldigt många av de som vant sig vid att privatleasa kommer snart stå utan bil. De kan då inte heller välja att behålla en gammal bränslebil utan står inför valenFredrik j skrev:En annan fördel för bilhandlaren som säljer privatleasing är att man i praktiken tvingar kunden att byta bil regelbundet. Man får också en känd tillförsel av begagnade bilar.chaffis75 skrev:Jag har ju alltid att privat leasing som ofördelaktigt eftersom man såklart själv står för värdeminskningen, sen finns de dock en del tillfällen då företagen vill få ut bilar och mer eller minde erbjudit privat leasing till förlust åtminstone om bara bara tittar på på priset på bilen och inte andra faktorer som biltillverkaren kanake ser.
- ny dyr privatleasing
- köpa beg bränslebil
- köpa beg elbil
Båda de senare valen kommer hålla beg-priserna uppe. Extra intressant blir det bland de som förmånligt leasat elbil senaste åren. Hur mycket billigare måste det vara för att de ska vara beredda att gå tillbaka?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Att leasingpriserna höjs är förståss att leasingbolagen vill ha ut bonusen av kunderna. Går inte att se på annat sätt. Räknar man vad 2 tusen under 36 månader är är det just 70 000. hade det beräknats på priset så hade det varit en mindre summa. det här är inget annat är greedflation.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Privatleasing-bilarna såldes utomlands. Dvs på en annan marknad. De låga privatleasingpriserna var som att kissa i byxan. Varmt och skönt till en början... På skattebetalarnas bekostnad.Mickep skrev:Att leasingpriserna höjs är förståss att leasingbolagen vill ha ut bonusen av kunderna. Går inte att se på annat sätt. Räknar man vad 2 tusen under 36 månader är är det just 70 000. hade det beräknats på priset så hade det varit en mindre summa. det här är inget annat är greedflation.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Håller med, men dom lär märka att marknaden för privatleasing kommer försvinna med dessa priser, som egentligen inte är för höga utan troligen ganska korrekta om begagnatpriserna blir mer normala.Mickep skrev:Att leasingpriserna höjs är förståss att leasingbolagen vill ha ut bonusen av kunderna. Går inte att se på annat sätt. Räknar man vad 2 tusen under 36 månader är är det just 70 000. hade det beräknats på priset så hade det varit en mindre summa. det här är inget annat är greedflation.
27,8 kWp solceller
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Precis. Därför kommer en bil registrerad idag (utan bonus) inte vara värd mer än samma bil som fick bonus.4dy skrev:Fredrik j skrev:Nej, på en marknad med fri prissättning kommer den som inte fått bonus få nöja sig med det värde som den som fått bonus accepterar.4dy skrev:Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.zimpan skrev:Varför då?4dy skrev:
På samma marknad kommer andrahandsvärdet vara högre i kronor räknat om du inte fått bonus.
Om bilarna är lika. Majoriteten av bilarna på beg-marknaden har fått bonus.
Hade bara ett fåtal fått bonus så blir det tvärtom.
Det är därför leasingbolagen vill att kunden kompenserar för utebliven bonus.
Förstår inte. Alla fick bonus förut.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Fredrik j skrev:Precis. Därför kommer en bil registrerad idag (utan bonus) inte vara värd mer än samma bil som fick bonus.4dy skrev:Förstår inte. Alla fick bonus förut.
Det är bara en engångspåverkan. Om 3 år har ingen nyare bil fått bonus. Men det är mindre bra att köpa bil nu utan bonus om man tänker sälja snart.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Ganska sjukt att man inte kan köra med stibor + x% tex, men dom vill väl kunna höja mer än riksbankenJerker skrev:Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.
Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
helt enkelt (just för att dom kan)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Som privatkund kan man ju i alla fall helt skita i leasingbolagen om man inte gillar villkoren. Som företag måste man ju leasa bilen för att kunna kvitta någon moms öht. Det är jäkligt konstiga regler egentligen. En grävmaskin för 2,5msek får man ju köpa hur man vill med avdragbar moms.Bjelke skrev:Ganska sjukt att man inte kan köra med stibor + x% tex, men dom vill väl kunna höja mer än riksbankenJerker skrev:Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.
Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
helt enkelt (just för att dom kan)…
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Det är tillgång och efterfrågan som styr priset. Varför skulle en köpare vilja betala mer för en bil bara för att tidigare ägaren inte fått bonus?4dy skrev:Fredrik j skrev:Precis. Därför kommer en bil registrerad idag (utan bonus) inte vara värd mer än samma bil som fick bonus.4dy skrev:Förstår inte. Alla fick bonus förut.
Det är bara en engångspåverkan. Om 3 år har ingen nyare bil fått bonus. Men det är mindre bra att köpa bil nu utan bonus om man tänker sälja snart.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Du får väl köra grävmaskin till ICA framöver då....LarsOJ skrev:Som privatkund kan man ju i alla fall helt skita i leasingbolagen om man inte gillar villkoren. Som företag måste man ju leasa bilen för att kunna kvitta någon moms öht. Det är jäkligt konstiga regler egentligen. En grävmaskin för 2,5msek får man ju köpa hur man vill med avdragbar moms.Bjelke skrev:Ganska sjukt att man inte kan köra med stibor + x% tex, men dom vill väl kunna höja mer än riksbankenJerker skrev:Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.
Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
helt enkelt (just för att dom kan)…
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Drygt svar men jag kör pickup till ica. De har ju också normala momsregler.Bengt-re skrev:Du får väl köra grävmaskin till ICA framöver då....LarsOJ skrev:Som privatkund kan man ju i alla fall helt skita i leasingbolagen om man inte gillar villkoren. Som företag måste man ju leasa bilen för att kunna kvitta någon moms öht. Det är jäkligt konstiga regler egentligen. En grävmaskin för 2,5msek får man ju köpa hur man vill med avdragbar moms.Bjelke skrev:Ganska sjukt att man inte kan köra med stibor + x% tex, men dom vill väl kunna höja mer än riksbankenJerker skrev:Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.
Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
helt enkelt (just för att dom kan)…
Har bara alltid tyckt att det är konstigt att just bilar (skåp och personbilar) måste hyras/leasas medan allt annat mellan himmel och jord får köpas av företag. Det har ju gjort leasingbolagen onödigt framgångsrika i Sverige.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
I början så är.korrelationen till nypriset det som avgör begagnatvärdet på.en bil. Varför köpa en begagnad om man kan köpa en ny för bara lite till?Fredrik j skrev:Det är tillgång och efterfrågan som styr priset. Varför skulle en köpare vilja betala mer för en bil bara för att tidigare ägaren inte fått bonus?4dy skrev:Fredrik j skrev:Precis. Därför kommer en bil registrerad idag (utan bonus) inte vara värd mer än samma bil som fick bonus.4dy skrev:Förstår inte. Alla fick bonus förut.
Det är bara en engångspåverkan. Om 3 år har ingen nyare bil fått bonus. Men det är mindre bra att köpa bil nu utan bonus om man tänker sälja snart.
Förstår du inte det sambandet har jag tyvärr inget mer att säga till dig.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Det är för att personbilar är mer attraktiva att använda privat och dessutom är.mindre användbara i företag. De företag som behöver personbilar i verksamheten får dessutom köpa de momsfritt.LarsOJ skrev:Drygt svar men jag kör pickup till ica. De har ju också normala momsregler.Bengt-re skrev:Du får väl köra grävmaskin till ICA framöver då....LarsOJ skrev:Som privatkund kan man ju i alla fall helt skita i leasingbolagen om man inte gillar villkoren. Som företag måste man ju leasa bilen för att kunna kvitta någon moms öht. Det är jäkligt konstiga regler egentligen. En grävmaskin för 2,5msek får man ju köpa hur man vill med avdragbar moms.Bjelke skrev:Ganska sjukt att man inte kan köra med stibor + x% tex, men dom vill väl kunna höja mer än riksbankenJerker skrev:Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.
Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
helt enkelt (just för att dom kan)…
Har bara alltid tyckt att det är konstigt att just bilar (skåp och personbilar) måste hyras/leasas medan allt annat mellan himmel och jord får köpas av företag. Det har ju gjort leasingbolagen onödigt framgångsrika i Sverige.