https://www.nyteknik.se/elbilar/svart-p ... us-7041330VW ID4
Augusti 2022: 4 945 kr/mån
November 2022: 8 200 kr/mån
Kia Niro
Augusti 2022: 5 150 kr/mån
November 2022: 7 448 kr/mån (handlarpris)
Volvo XC40
Augusti 2022: 5 690 kr/mån
November 2022: 7 790 kr/mån
Skoda Enyaq iV 80
Augusti 2022: 6 950 kr/mån
November 2022: 9 375 kr/mån
Polestar 2
Augusti 2022: 5 850 kr/mån
November 2022: 8 620 kr/mån
Kia EV6
Augusti 2022: 6 850 kr/mån
November 2022: 9 192 kr/mån (Handlarpris)
Nissan Leaf
Augusti 2022: 3 495 kr/mån
November 2022: Inga nya privatleasingerbjudanden
MG ZS EV
Augusti 2022: 3 295 kr/mån
November 2022: Inga nya preivatleasingerbjudanden
Tesla Model 3
Augusti 2022: 7 361 kr/mån
November 2022: 10 619 kr/mån
Audi Q4 E-tron
Augusti 2022: 6 245 kr/mån
November 2022: 8 795 kr/mån
Cupra Born
Augusti 2022: 3 695 kr/mån
November 2022: 6 795 kr/mån + 10 000 kr första månaden
Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Moderator: Redaktion
Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Det var ordentlig skillnad. kan göra att företag köpersitället för att leasa och sedan säljer tillbaka. (vet ej de ekonomiska faktorerna bakom så det är ren gissning, men tror det kommer bli förändring på ena eller andra sättet). Volvo har/hade ju en prenumerationserbjudande men det har också ökat.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Man får inte dra halva momsen som företag när man köper en bil. Så länge inte räntan överstiger halva momsbeloppet är det alltså lönsammare att leasa bilen.
Däremot så kommer företag och privatpersoner troligen fundera ett extravarv om de överhuvudtaget ska skaffa en elbil. Jag skulle inte göra det så som det ser ut just nu. Jag är glad att jag har mina två elbilar hemma och att de inte kostar skjortan, ett byte känns extremt avlägset nu.
Däremot så kommer företag och privatpersoner troligen fundera ett extravarv om de överhuvudtaget ska skaffa en elbil. Jag skulle inte göra det så som det ser ut just nu. Jag är glad att jag har mina två elbilar hemma och att de inte kostar skjortan, ett byte känns extremt avlägset nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Företag och privatpersoner kommer fundera ett extra varv om de överhuvudtaget ska byta bil. Behålla den gamla dieselbilen och köra mindre blir mer förutsägbart.mati skrev:Man får inte dra halva momsen som företag när man köper en bil. Så länge inte räntan överstiger halva momsbeloppet är det alltså lönsammare att leasa bilen.
Däremot så kommer företag och privatpersoner troligen fundera ett extravarv om de överhuvudtaget ska skaffa en elbil. Jag skulle inte göra det så som det ser ut just nu. Jag är glad att jag har mina två elbilar hemma och att de inte kostar skjortan, ett byte känns extremt avlägset nu.
Man kommer inte komma undan en dyrare ränta. Kunden måste betala.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Blir intressant att följa nybilsförsäljningen. Fram till i år känns det som att privatleasing mer eller mindre dominerat privatmarknaden, det är där rabatterna har legat.
Men 2,5-3% högre räntor och slopad klimatbonus lär fullständigt döda efterfrågan.
Nästa år lär bli riktig öken för bilhandlarna…
Men 2,5-3% högre räntor och slopad klimatbonus lär fullständigt döda efterfrågan.
Nästa år lär bli riktig öken för bilhandlarna…
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Dom sitter ju på en hyfsad backlog som fördröjer krisen lite.CrazyGang skrev:Blir intressant att följa nybilsförsäljningen. Fram till i år känns det som att privatleasing mer eller mindre dominerat privatmarknaden, det är där rabatterna har legat.
Men 2,5-3% högre räntor och slopad klimatbonus lär fullständigt döda efterfrågan.
Nästa år lär bli riktig öken för bilhandlarna…
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Jag är en av dem som funderar ett extra varv just nu kring att köpa (leasa) en beställd Buzz Cargo. Ekonomiskt är det ju en uppenbar katastrof men jag är ändå sugen. Sällan jag gör känslomässiga ekonomiska beslut med firmans pengar dockmati skrev:Man får inte dra halva momsen som företag när man köper en bil. Så länge inte räntan överstiger halva momsbeloppet är det alltså lönsammare att leasa bilen.
Däremot så kommer företag och privatpersoner troligen fundera ett extravarv om de överhuvudtaget ska skaffa en elbil. Jag skulle inte göra det så som det ser ut just nu. Jag är glad att jag har mina två elbilar hemma och att de inte kostar skjortan, ett byte känns extremt avlägset nu.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
För mig är det snarare tvärtom. Firmans pengar är inte riktigt lika känsliga som mina privata. Jag skulle aldrig köpa en elbil privat. Och än mindre nu när det är så galet allting. Men att leasa på företaget känns i alla fall mindre vanvettigt. Jag skulle inte gärna vilja skuldsätta mig privat. Oavsett om det är ett billån eller nåt annat. Jag har inga lån idag och det är jag glad för. Stigande räntor berör inte mig överhuvudtaget. Men utan någon form av finansiering går det ju inte att köpa en ny bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Ja men i mitt fall kommer alla privata pengar från firman (2st fru också eget) så lika viktigt att ta sunda ekonomiska beslut där också. Men är ju naturligtvis en ekonomisk säkerhetsbarriär mellan firman och mig (AB).mati skrev:För mig är det snarare tvärtom. Firmans pengar är inte riktigt lika känsliga som mina privata. Jag skulle aldrig köpa en elbil privat. Och än mindre nu när det är så galet allting. Men att leasa på företaget känns i alla fall mindre vanvettigt. Jag skulle inte gärna vilja skuldsätta mig privat. Oavsett om det är ett billån eller nåt annat. Jag har inga lån idag och det är jag glad för. Stigande räntor berör inte mig överhuvudtaget. Men utan någon form av finansiering går det ju inte att köpa en ny bil.
Har installerat ganska dyr laddare redan och sen är det ju miljöaspekten att ta hänsyn till också så lite dyrare än dieselbilar kan jag acceptera.
Frågan är bara vad ”lite dyrare betyder”
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Var tror du mina privata pengar kommer från? Firman såklart. Sambon åker dessutom snålskjuts på mitt AB, hon får en relativt stor del av sin lön av mig eftersom hon behöver mer pengar än hon tjänar på sitt ordinarie jobb. Så hon är "anställd" hos mig. Mitt företag, dvs jag, står alltså med mycket god marginal för största delen av hushållets inkomst. Men det är just den ekonomiska säkerhetsbarriären som du kallar det, som gör att det känns tryggare att låta företaget stå för kostnader som man inte gärna vill eller kan ta privat.
Jag känner en stor trygghet i att vara skuldfri. Jag växte upp med den filosofin, en gammal tysk nedärvd skada jag har. Man ska inte ha skulder. Bortsett från kortare perioder i mitt liv, då jag ändå köpte en bil på avbetalning, vilket jag alltid ångrade strax därefter, har jag hållit mig till den inställningen. Med en företagsleasad bil kan jag leva. Det är okej. Men hade jag haft möjlighet hade jag hellre köpt mina elbilar med privata pengar.
Jag känner en stor trygghet i att vara skuldfri. Jag växte upp med den filosofin, en gammal tysk nedärvd skada jag har. Man ska inte ha skulder. Bortsett från kortare perioder i mitt liv, då jag ändå köpte en bil på avbetalning, vilket jag alltid ångrade strax därefter, har jag hållit mig till den inställningen. Med en företagsleasad bil kan jag leva. Det är okej. Men hade jag haft möjlighet hade jag hellre köpt mina elbilar med privata pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Höjningarna är väl ungefär i linje med vad man kunde förvänta sig. 70 000 kr i bonus fördelat på 2-3 år blir 2-3 tusen kronor lägre kostnad per månad (och sen lite inflation på det). Personligen tror jag de högre leasingpriserna är vad som kommer döda eller iallafall kraftigt minska nyregistreringen av elbilar, inte en minskad bonus vid köp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Men om man skall se postivit, så finns det nu en möjlighet för wild and crazy förslag på marknaden nu nä rdet inte finns något incitament. Ex slopning (eller minskning) av moms. Göra avdrag för köp m.m.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Ni måste särskilja på vad som utgör klart högre räntor och slopad bonus. Långräntorna har väl minst dubblats eller tredubblats, har ingen fakta där just nu utan bara ren spekulation.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Det är lite lurigt eftersom leasingbolagen oftast inte är särskilt transparenta när det kommer till räntesatserna. Räntan står ju ingenstans. Så har det i alla fall alltid varit för mig. Man måste fråga, annars vet man inte. Det är klart att den slopade bonusen står för största delen av prisökningarna. Men högre ränta är det garanterat också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Leasingbolagen höjer månadskostnaden i takt med förändrade upplåningskostnader. Helt utan transparens.iAkita skrev:Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
Bl.a. DNB blir granskade av konsumentverket just nu med misstanke om oskäliga villkor.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Se t.ex:CrazyGang skrev:Leasingbolagen höjer månadskostnaden i takt med förändrade upplåningskostnader. Helt utan transparens.iAkita skrev:Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
Bl.a. DNB blir granskade av konsumentverket just nu med misstanke om oskäliga villkor.
https://sverigesradio.se/artikel/konsum ... a-avgifter
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Tycker också det är märkligt att privatleasinggivaren upphandlat fast ränta under leasingtiden.iAkita skrev:Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Leasing påverkas av räntorna, vad jag vet är de flesta rörlig. Volvo har ett abonnemang som inte påverkas, där är avgiften fast. (det hade ett supererbjudande med försäkring, service, däck för runt 4000/mån som jag ångrar att jag inte tog)
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Jag tror de höjda priserna även avspeglar tillverkarnas mer passimistiska gissning på andrahandsvärden framöver.chaffis75 skrev:Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
Det är ju leasingtagaren som skall betala för värdeminskningen under leasingperioden. Om de förutspår lägre andrahandsvärden framöver så måste ju avgiften höjas.
Klassiskt leasingupplägg har ju varit 50% på tre år men säg 60% för elbilar. En elbil för 600’ är då värd 360’ efter 3år dvs värdeminskning på 240’ som skall betalas på 36månader. Blir 6666kr/mån BARA i värdeminskning.
Alltså mer tillbaka till normal. Det har alltid varit svindyrt att köpa/åka nya dyra bilar och värdeminskningen har alltid (utom sista åren) varit den stora kostnaden.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Jo de kan vara så enkelt att man nu ser möjligheten att höja avgifterna men även såklart att man ser risker på marknaden frammåt så men måste ta ut mer i avgift..LarsOJ skrev:Jag tror de höjda priserna även avspeglar tillverkarnas mer passimistiska gissning på andrahandsvärden framöver.chaffis75 skrev:Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
Det är ju leasingtagaren som skall betala för värdeminskningen under leasingperioden. Om de förutspår lägre andrahandsvärden framöver så måste ju avgiften höjas.
Klassiskt leasingupplägg har ju varit 50% på tre år men säg 60% för elbilar. En elbil för 600’ är då värd 360’ efter 3år dvs värdeminskning på 240’ som skall betalas på 36månader. Blir 6666kr/mån BARA i värdeminskning.
Alltså mer tillbaka till normal. Det har alltid varit svindyrt att köpa/åka nya dyra bilar och värdeminskningen har alltid (utom sista åren) varit den stora kostnaden.
Jag har ju alltid att privat leasing som ofördelaktigt eftersom man såklart själv står för värdeminskningen, sen finns de dock en del tillfällen då företagen vill få ut bilar och mer eller minde erbjudit privat leasing till förlust åtminstone om bara bara tittar på på priset på bilen och inte andra faktorer som biltillverkaren kanake ser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.
Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
En annan fördel för bilhandlaren som säljer privatleasing är att man i praktiken tvingar kunden att byta bil regelbundet. Man får också en känd tillförsel av begagnade bilar.chaffis75 skrev:Jag har ju alltid att privat leasing som ofördelaktigt eftersom man såklart själv står för värdeminskningen, sen finns de dock en del tillfällen då företagen vill få ut bilar och mer eller minde erbjudit privat leasing till förlust åtminstone om bara bara tittar på på priset på bilen och inte andra faktorer som biltillverkaren kanake ser.
Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus
Håller helt med dig, tänkte skriva liknande inlägg men du hann först.chaffis75 skrev:Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.
De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.
En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.
Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
27,8 kWp solceller