Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av taliz »

VW ID4

Augusti 2022: 4 945 kr/mån
November 2022: 8 200 kr/mån

Kia Niro

Augusti 2022: 5 150 kr/mån
November 2022: 7 448 kr/mån (handlarpris)

Volvo XC40

Augusti 2022: 5 690 kr/mån
November 2022: 7 790 kr/mån

Skoda Enyaq iV 80

Augusti 2022: 6 950 kr/mån
November 2022: 9 375 kr/mån

Polestar 2

Augusti 2022: 5 850 kr/mån
November 2022: 8 620 kr/mån

Kia EV6

Augusti 2022: 6 850 kr/mån
November 2022: 9 192 kr/mån (Handlarpris)

Nissan Leaf

Augusti 2022: 3 495 kr/mån
November 2022: Inga nya privatleasingerbjudanden

MG ZS EV

Augusti 2022: 3 295 kr/mån
November 2022: Inga nya preivatleasingerbjudanden

Tesla Model 3

Augusti 2022: 7 361 kr/mån
November 2022: 10 619 kr/mån

Audi Q4 E-tron

Augusti 2022: 6 245 kr/mån
November 2022: 8 795 kr/mån

Cupra Born

Augusti 2022: 3 695 kr/mån
November 2022: 6 795 kr/mån + 10 000 kr första månaden
https://www.nyteknik.se/elbilar/svart-p ... us-7041330
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Mickep »

Det var ordentlig skillnad. kan göra att företag köpersitället för att leasa och sedan säljer tillbaka. (vet ej de ekonomiska faktorerna bakom så det är ren gissning, men tror det kommer bli förändring på ena eller andra sättet). Volvo har/hade ju en prenumerationserbjudande men det har också ökat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av mati »

Man får inte dra halva momsen som företag när man köper en bil. Så länge inte räntan överstiger halva momsbeloppet är det alltså lönsammare att leasa bilen.
Däremot så kommer företag och privatpersoner troligen fundera ett extravarv om de överhuvudtaget ska skaffa en elbil. Jag skulle inte göra det så som det ser ut just nu. Jag är glad att jag har mina två elbilar hemma och att de inte kostar skjortan, ett byte känns extremt avlägset nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Man får inte dra halva momsen som företag när man köper en bil. Så länge inte räntan överstiger halva momsbeloppet är det alltså lönsammare att leasa bilen.
Däremot så kommer företag och privatpersoner troligen fundera ett extravarv om de överhuvudtaget ska skaffa en elbil. Jag skulle inte göra det så som det ser ut just nu. Jag är glad att jag har mina två elbilar hemma och att de inte kostar skjortan, ett byte känns extremt avlägset nu.
Företag och privatpersoner kommer fundera ett extra varv om de överhuvudtaget ska byta bil. Behålla den gamla dieselbilen och köra mindre blir mer förutsägbart.
Man kommer inte komma undan en dyrare ränta. Kunden måste betala.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av CrazyGang »

Blir intressant att följa nybilsförsäljningen. Fram till i år känns det som att privatleasing mer eller mindre dominerat privatmarknaden, det är där rabatterna har legat.

Men 2,5-3% högre räntor och slopad klimatbonus lär fullständigt döda efterfrågan.

Nästa år lär bli riktig öken för bilhandlarna…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Fredrik j »

CrazyGang skrev:
Blir intressant att följa nybilsförsäljningen. Fram till i år känns det som att privatleasing mer eller mindre dominerat privatmarknaden, det är där rabatterna har legat.

Men 2,5-3% högre räntor och slopad klimatbonus lär fullständigt döda efterfrågan.

Nästa år lär bli riktig öken för bilhandlarna…
Dom sitter ju på en hyfsad backlog som fördröjer krisen lite.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Man får inte dra halva momsen som företag när man köper en bil. Så länge inte räntan överstiger halva momsbeloppet är det alltså lönsammare att leasa bilen.
Däremot så kommer företag och privatpersoner troligen fundera ett extravarv om de överhuvudtaget ska skaffa en elbil. Jag skulle inte göra det så som det ser ut just nu. Jag är glad att jag har mina två elbilar hemma och att de inte kostar skjortan, ett byte känns extremt avlägset nu.
Jag är en av dem som funderar ett extra varv just nu kring att köpa (leasa) en beställd Buzz Cargo. Ekonomiskt är det ju en uppenbar katastrof men jag är ändå sugen. Sällan jag gör känslomässiga ekonomiska beslut med firmans pengar dock :(
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av mati »

För mig är det snarare tvärtom. Firmans pengar är inte riktigt lika känsliga som mina privata. Jag skulle aldrig köpa en elbil privat. Och än mindre nu när det är så galet allting. Men att leasa på företaget känns i alla fall mindre vanvettigt. Jag skulle inte gärna vilja skuldsätta mig privat. Oavsett om det är ett billån eller nåt annat. Jag har inga lån idag och det är jag glad för. Stigande räntor berör inte mig överhuvudtaget. Men utan någon form av finansiering går det ju inte att köpa en ny bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
För mig är det snarare tvärtom. Firmans pengar är inte riktigt lika känsliga som mina privata. Jag skulle aldrig köpa en elbil privat. Och än mindre nu när det är så galet allting. Men att leasa på företaget känns i alla fall mindre vanvettigt. Jag skulle inte gärna vilja skuldsätta mig privat. Oavsett om det är ett billån eller nåt annat. Jag har inga lån idag och det är jag glad för. Stigande räntor berör inte mig överhuvudtaget. Men utan någon form av finansiering går det ju inte att köpa en ny bil.
Ja men i mitt fall kommer alla privata pengar från firman (2st fru också eget) så lika viktigt att ta sunda ekonomiska beslut där också. Men är ju naturligtvis en ekonomisk säkerhetsbarriär mellan firman och mig (AB).

Har installerat ganska dyr laddare redan och sen är det ju miljöaspekten att ta hänsyn till också så lite dyrare än dieselbilar kan jag acceptera.

Frågan är bara vad ”lite dyrare betyder” :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av mati »

Var tror du mina privata pengar kommer från? :lol: Firman såklart. Sambon åker dessutom snålskjuts på mitt AB, hon får en relativt stor del av sin lön av mig eftersom hon behöver mer pengar än hon tjänar på sitt ordinarie jobb. Så hon är "anställd" hos mig. Mitt företag, dvs jag, står alltså med mycket god marginal för största delen av hushållets inkomst. Men det är just den ekonomiska säkerhetsbarriären som du kallar det, som gör att det känns tryggare att låta företaget stå för kostnader som man inte gärna vill eller kan ta privat.
Jag känner en stor trygghet i att vara skuldfri. Jag växte upp med den filosofin, en gammal tysk nedärvd skada jag har. Man ska inte ha skulder. Bortsett från kortare perioder i mitt liv, då jag ändå köpte en bil på avbetalning, vilket jag alltid ångrade strax därefter, har jag hållit mig till den inställningen. Med en företagsleasad bil kan jag leva. Det är okej. Men hade jag haft möjlighet hade jag hellre köpt mina elbilar med privata pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av iAkita »

Höjningarna är väl ungefär i linje med vad man kunde förvänta sig. 70 000 kr i bonus fördelat på 2-3 år blir 2-3 tusen kronor lägre kostnad per månad (och sen lite inflation på det). Personligen tror jag de högre leasingpriserna är vad som kommer döda eller iallafall kraftigt minska nyregistreringen av elbilar, inte en minskad bonus vid köp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Mickep »

Men om man skall se postivit, så finns det nu en möjlighet för wild and crazy förslag på marknaden nu nä rdet inte finns något incitament. Ex slopning (eller minskning) av moms. Göra avdrag för köp m.m.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av ChristerSjo »

Ni måste särskilja på vad som utgör klart högre räntor och slopad bonus. Långräntorna har väl minst dubblats eller tredubblats, har ingen fakta där just nu utan bara ren spekulation.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av mati »

Det är lite lurigt eftersom leasingbolagen oftast inte är särskilt transparenta när det kommer till räntesatserna. Räntan står ju ingenstans. Så har det i alla fall alltid varit för mig. Man måste fråga, annars vet man inte. Det är klart att den slopade bonusen står för största delen av prisökningarna. Men högre ränta är det garanterat också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av iAkita »

Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av CrazyGang »

iAkita skrev:
Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
Leasingbolagen höjer månadskostnaden i takt med förändrade upplåningskostnader. Helt utan transparens.

Bl.a. DNB blir granskade av konsumentverket just nu med misstanke om oskäliga villkor.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av SwedishAdvocate »

CrazyGang skrev:
iAkita skrev:
Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
Leasingbolagen höjer månadskostnaden i takt med förändrade upplåningskostnader. Helt utan transparens.

Bl.a. DNB blir granskade av konsumentverket just nu med misstanke om oskäliga villkor.
Se t.ex:

https://sverigesradio.se/artikel/konsum ... a-avgifter
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Fredrik j »

iAkita skrev:
Fast privatleasing drabbas väl inte av ränteförändringar, eller har jag fått fel för mig? Just för elbilar har privatmarknaden stått för en stor andel av ökningen den senaste tiden, har jag för mig att jag läst någonstans.
Tycker också det är märkligt att privatleasinggivaren upphandlat fast ränta under leasingtiden.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Mickep »

Leasing påverkas av räntorna, vad jag vet är de flesta rörlig. Volvo har ett abonnemang som inte påverkas, där är avgiften fast. (det hade ett supererbjudande med försäkring, service, däck för runt 4000/mån som jag ångrar att jag inte tog)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av chaffis75 »

Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.

De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.

En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.

Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av LarsOJ »

chaffis75 skrev:
Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.

De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.

En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.

Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
Jag tror de höjda priserna även avspeglar tillverkarnas mer passimistiska gissning på andrahandsvärden framöver.

Det är ju leasingtagaren som skall betala för värdeminskningen under leasingperioden. Om de förutspår lägre andrahandsvärden framöver så måste ju avgiften höjas.

Klassiskt leasingupplägg har ju varit 50% på tre år men säg 60% för elbilar. En elbil för 600’ är då värd 360’ efter 3år dvs värdeminskning på 240’ som skall betalas på 36månader. Blir 6666kr/mån BARA i värdeminskning.

Alltså mer tillbaka till normal. Det har alltid varit svindyrt att köpa/åka nya dyra bilar och värdeminskningen har alltid (utom sista åren) varit den stora kostnaden.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av chaffis75 »

LarsOJ skrev:
chaffis75 skrev:
Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.

De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.

En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.

Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
Jag tror de höjda priserna även avspeglar tillverkarnas mer passimistiska gissning på andrahandsvärden framöver.

Det är ju leasingtagaren som skall betala för värdeminskningen under leasingperioden. Om de förutspår lägre andrahandsvärden framöver så måste ju avgiften höjas.

Klassiskt leasingupplägg har ju varit 50% på tre år men säg 60% för elbilar. En elbil för 600’ är då värd 360’ efter 3år dvs värdeminskning på 240’ som skall betalas på 36månader. Blir 6666kr/mån BARA i värdeminskning.

Alltså mer tillbaka till normal. Det har alltid varit svindyrt att köpa/åka nya dyra bilar och värdeminskningen har alltid (utom sista åren) varit den stora kostnaden.
Jo de kan vara så enkelt att man nu ser möjligheten att höja avgifterna men även såklart att man ser risker på marknaden frammåt så men måste ta ut mer i avgift..
Jag har ju alltid att privat leasing som ofördelaktigt eftersom man såklart själv står för värdeminskningen, sen finns de dock en del tillfällen då företagen vill få ut bilar och mer eller minde erbjudit privat leasing till förlust åtminstone om bara bara tittar på på priset på bilen och inte andra faktorer som biltillverkaren kanake ser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Jerker »

Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.

Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Jag har ju alltid att privat leasing som ofördelaktigt eftersom man såklart själv står för värdeminskningen, sen finns de dock en del tillfällen då företagen vill få ut bilar och mer eller minde erbjudit privat leasing till förlust åtminstone om bara bara tittar på på priset på bilen och inte andra faktorer som biltillverkaren kanake ser.
En annan fördel för bilhandlaren som säljer privatleasing är att man i praktiken tvingar kunden att byta bil regelbundet. Man får också en känd tillförsel av begagnade bilar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev:
Hur kan de skilja så mycket för att dessa 70000 försvinner? Hoppas ni förstår mitt resonemang nedan.

De känns som man tar de 70000 och delar ut de på de 2 eller 3 åren rakt av till 100%
Men hur kan de blir så, man kan ju se de som att en begagnad bil har kvar delar av de 70000 i proportion till nypris.

En bil som kostar 600000 går ner 50% efter ev viss tid.. Borde inte samma bil som med bonus få kostar 530000 också sjunka 50% på under samma tid period dvs man kan se avv 35000 kr är kvar av bonusen i den begagnade bilen.

Dvs hur kan då prival leasing avgiften skilja så mycket.. Dessa bilar går ju inte ner så farligt på 2-3 år. Vad är de jag inte förstår eller missar?
Håller helt med dig, tänkte skriva liknande inlägg men du hann först.
27,8 kWp solceller
Skriv svar