Hemmaladdning extra månadskostnad

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mycket extra kostnad för att du alltid ska planera laddningen kl. 19-06?

250:- per månad
23
55%
500:- per månad
15
36%
750:- per månad
2
5%
1000:- per månad
1
2%
1500:- per månad
0
Inga röster
2000:- per månad
1
2%
 
Antal röster: 42

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det pratas mycket om effektbristen i elnätet under dagtid. I senaste numret av Auto motor & sport fanns en artikel om detta.

De allra flesta privatkunder har idag en säkringstariff, med fast årlig kostnad som ökar i takt med en större säkringsstorlek, samt att de
har en energiavgift (öre/kWh). Många elbilsägare är bekväma och stoppar i sladden bara, då det inte är någon som helst prisskillnad för de flesta.

Vissa nätägare har istället en effektavgift som tas ut mellan klockan 7-19 på vardagar och ju mer effekt du använder under den tiden, ju högre blir din effektavgift.

Alltså: ju fler effektslukande apparater du har igång samtidigt, ju högre effektavgift. Denna tariffstruktur kan ge konsumenter incitament att flytta sin förbrukning till låglasttider.

Jag har faktiskt ett sådant abonnemang, laddar jag på natten så spar jag en del. Effektavgiften är för mig 106,25 kr/kW och månad räknat på de tre högsta timvärdena.

Utan elbil brukar jag ligga på effektavgift 4 kW = 425:-per månad, laddar jag med full effekt under höglasttid blir det 12 kW = 1275:- per månad i effektavgift.

Så 850:- per månad kan jag spara med laddning på natten vilket jag tycker kan vara värt den lilla insatsen att knappa in laddningstimern. (e-tron är lite knepig att aktivera laddningstimern på, innan man förstår hur den verkligen funkar)

Bild på mina timvärden med laddning 11 kW på höglasttid 9:30-10:30 samt 15:00-18:30 och i övrigt normal elanvändning i villan för en sommardag:
Timme_med_max_laddning_11_kW.JPG
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av clecab »

Jag köper elen för spotpriset och säljer också för spot. Biligare på dagen än natten. Har inte någon effekttariff på nätavgiften tyvärr.
Men det blir ändå billigare. För de som ändå ladder på natten och inte dagen men ändå köper till dygn eller månadssnitt kommer alltid vara förlorare. Elbolaget räknar med att en viss andel av er förbrukning ska vara dyr dagsel men ni köper ju mer på natten än dagen. Skulle ni sedan ha solceller på taket så blir det ännu större förlust. Så byt till timelsavtal.
Powerconsumption.png
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av UrbanL »

clecab skrev:
Jag köper elen för spotpriset och säljer också för spot. Biligare på dagen än natten. Har inte någon effekttariff på nätavgiften tyvärr.
Men det blir ändå billigare. För de som ändå ladder på natten och inte dagen men ändå köper till dygn eller månadssnitt kommer alltid vara förlorare. Elbolaget räknar med att en viss andel av er förbrukning ska vara dyr dagsel men ni köper ju mer på natten än dagen. Skulle ni sedan ha solceller på taket så blir det ännu större förlust. Så byt till timelsavtal.
Lite Off-Topic, men jag ser att du har SolarEdge, och mätning av förbrukning. Vad har du för hårdvara för att få den funktionen?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av tor-ake »

Alternativet 0kr finns inte med? Det räcker med att be mig ladda en viss tid på dygnet så gör jag det. 19-24? Inga problem. 01-06? Det går lika bra. 5 timmar @ 3x5A räcker för alla våra behov, det blir över 3000mil/år.

Just nu har jag dock ingen aning om när elbolaget tycker det vore bäst att jag laddar, de har inte sagt ett pip i frågan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

tor-ake skrev:
Alternativet 0kr finns inte med? Det räcker med att be mig ladda en viss tid på dygnet så gör jag det. 19-24? Inga problem. 01-06? Det går lika bra. 5 timmar @ 3x5A räcker för alla våra behov, det blir över 3000mil/år.

Just nu har jag dock ingen aning om när elbolaget tycker det vore bäst att jag laddar, de har inte sagt ett pip i frågan.
Tror inte riktigt det räcker med att elnätsägaren ber alla ladda på natten, möjligen att den mesta delen av laddningen hamnar där.

Det kan komma tillfällen efter långkörningar eller att bilen behöver användas betydligt mer vissa tillfällen.

Om det inte kostar något extra alls att ladda när som helst under dagen, så kommer det troligen tillfällen då det kommer att utnyttjas också.

Många lokala elnät är ju även byggda med överkapacitet, men jag skulle tro att det kommer skärpas till en del framöver.

Nätägarna ser ju också en möjlighet att ta mera betalt med häftiga benämningar:

Säkringstariff, Energitariff, Effekttariff, Tidsdifferentierad effekt- och energitariff, Månadsvis effekttariff - marknadsstyrd elnätsavgift och snart kanske elbilstariff?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av tor-ake »

Måste allt vara så kapitalistiskt jämt, kan det inte vara som förr i tiden att SVT bara tog upp något i "Anslagstavlan" och så var saken klar. :lol:

Screenshot from 2019-08-22 22-42-24.png
"dut-dut-dut-dut-du! Kom ihåg att ställa tiduret så att bilen laddas efter kl 19.00!"
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av spacemoose »

Off Grid Byggaren skrev:
Alltså: ju fler effektslukande apparater du har igång samtidigt, ju högre effektavgift. Denna tariffstruktur kan ge konsumenter incitament att flytta sin förbrukning till låglasttider.

Jag har faktiskt ett sådant abonnemang, laddar jag på natten så spar jag en del. Effektavgiften är för mig 106,25 kr/kW och månad räknat på de tre högsta timvärdena.
Kollade med Kraftringen som jag har nere i Skåne och de hade desvärre inga effekttariffer för privatkonsumenter. Vad heter den elnätsleverantör du har?
Verkade inte omöjligt på Kraftringens kundtjänst att det faktiskt kan komma effekttariffer, men de ska man av erfarenhet inte lita så mycket på.. :lol:
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Karlstad El och Stadsnät, Falbygdens Energi, samt SalaHeby Energi är några som har effektavgifter.

Fler bolag kommer att övergå till effektavgift, för den är mer rättvisande än säkringstariff.

Vad gäller laddning av elbilen så ska du absolut lägga den utanför effektavgift-tiden, speciellt vinterhalvåret när effektavgiften blir dubbelt så hög.

Är effekttariff tillåtet?

https://konsumentforum.ei.se/org/energi ... -tillatet/

Elnätsföretaget måste utforma nättariffen på ett sätt som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet samt en effektiv elproduktion och elanvändning i ellagen. Denna bestämmelse infördes i ellagen den 1 juni 2014 till följd av energieffektiviseringsdirektivet. Enligt energieffektiviseringsdirektivet ska EU:s medlemsstater bland annat se till att tariffer gör det möjligt för leverantörerna att förbättra användarnas deltagande i systemens effektivitet (prop 2013/14:173.).

Det framgår även att nättariffen bör vara kostnadsriktig i sin utformning och ge styrsignaler i riktning mot en effektiv drift och utveckling av elnäten. På sikt gynnar det alla kunder om nätet kan utvecklas på ett effektivt sätt.

Vissa elnätsföretag anser att effekttariff är den mest effektiva tariffen att använda för att uppnå detta krav.

Hur sänker jag effekttoppen/drar ned kostnaden med effekttariff?

Du som kund blir fakturerad för den timmen/de timmar du förbrukar mest el, det vill säga din effekttopp. Du kan själv påverka hur hög denna topp kommer vara genom att hålla koll på din effekt.
Om du har mycket apparater som drar el igång samtidigt kommer effekttoppen bli hög. Om detta i stället delar upp användandet under en längre tid kommer effekttoppen bli lägre.

Exempel:

Effekttoppen blir högre när:
Du använder tvättmaskin, diskmaskin, TV och laddar telefon/dator samtidigt.

Effekttoppen blir lägre när:
Du delar upp tvätt, disk, TV och laddning under en hel dag.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Jeppe_E »

Förstår inte riktigt frågan? Laddar inte alla normalt sett om nätterna redan?

Så här ser det ut för mig. Det är ju ganska jämt fördelat.
B4688DC8-EFA0-491D-9D3B-4A6490D6922D.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Många laddar nog på natten.

Men säg att du kommer hem kl. 13::00 en fredag. Det blev en extra lång tjänsteresa den dagen.

Ni vill åka till landet vid 18:00 och du skulle behöva ladda tre timmar med 11 kW.

Hur mycket extra behöver kostnaden vara för att du inte ska stoppa i laddkontakten den gången?

Alternativet kan ju vara att ladda över natten och åka nästa dag.

För mig skulle den extra kostnaden bli cirka 800:- vid det tillfället, eftersom jag har effektavgift och alltid laddar på natten.

Effektavgift kommer troligen på många lokala elnät framöver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Många laddar nog på natten.

Men säg att du kommer hem kl. 13::00 en fredag. Det blev en extra lång tjänsteresa den dagen.

Ni vill åka till landet vid 18:00 och du skulle behöva ladda tre timmar med 11 kW.

Hur mycket extra behöver kostnaden vara för att du inte ska stoppa i laddkontakten den gången?

Alternativet kan ju vara att ladda över natten och åka nästa dag.

För mig skulle den extra kostnaden bli cirka 800:- vid det tillfället, eftersom jag har effektavgift och alltid laddar på natten.

Effektavgift kommer troligen på många lokala elnät framöver.
Då snabbladdar man på väg till landet... (alternativt på väg hem).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Jeppe_E »

Off Grid Byggaren skrev:
Många laddar nog på natten.

Men säg att du kommer hem kl. 13::00 en fredag. Det blev en extra lång tjänsteresa den dagen.

Ni vill åka till landet vid 18:00 och du skulle behöva ladda tre timmar med 11 kW.

Hur mycket extra behöver kostnaden vara för att du inte ska stoppa i laddkontakten den gången?

Alternativet kan ju vara att ladda över natten och åka nästa dag.

För mig skulle den extra kostnaden bli cirka 800:- vid det tillfället, eftersom jag har effektavgift och alltid laddar på natten.

Effektavgift kommer troligen på många lokala elnät framöver.

Ok, märkligt. Mitt elnätsbolag gör precis tvärtom. Inga nya avtal kan tecknas med effekttariff. Men jag ser inte riktigt problemet här. Man vet väl om man ska åka till landet och om det av någon underlig anledning är slut i batteriet så skulle jag nog välja att köra iväg till en typ2 stolpe och ställa bilen där. Att betala 800 kr för 3h laddning är inte rimligt. Det är ju 40 kr/mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Mitt exempel är kanske lite extremt, men det blir faktiskt så för mig i praktiken.

Effektavgiften beräknas per månad för de tre högsta timvärdena.

Skulle jag ladda så varje fredag blir det 200:- extra kostnad per laddning.

Gör jag det varje vardag blir det 40:- per gång.

Men frågan var ju hur mycket extra månadskostnad den friheten är värd. Att få ladda precis när du vill.

Sen kan det ju komma andra styrmedel, lägre pris per kWh på natten förekommer ju.

Skulle kanske startat från 100:- i undersökningen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Jeppe_E »

Off Grid Byggaren skrev:
Mitt exempel är kanske lite extremt, men det blir faktiskt så för mig i praktiken.

Effektavgiften beräknas per månad för de tre högsta timvärdena.

Skulle jag ladda så varje fredag blir det 200:- extra kostnad per laddning.

Gör jag det varje vardag blir det 40:- per gång.

Men frågan var ju hur mycket extra månadskostnad den friheten är värd. Att få ladda precis när du vill.

Sen kan det ju komma andra styrmedel, lägre pris per kWh på natten förekommer ju.

Skulle kanske startat från 100:- i undersökningen.
Borde man inte fråga medlemmarna här hur många som har enkeltariff och hur många som har effekttariff?

Killgissar att merparten har helt vanlig enkeltariff och betalar bara för säkringsstorleken. Således kan jag ladda när jag vill under dygnet, men det är ju sedan gammalt att man laddar bilen om nätterna. I natt kostade elen 37,5 öre per kWh. Under dagen kan priset vara det dubbla, men det är ju fortfarande inte mycket pengar. Om jag t.ex. skulle laddat 40 kWh så handlar det ju om 44 kr (natt) eller 60 kr (dag).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Många har samma elpris per kWh dygnet runt.

Även timpriser förekommer förstås.

En smart laddbox som kollar på både effektavgift och kWh-pris vore optimalt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Jeppe_E »

Off Grid Byggaren skrev:
Många har samma elpris per kWh dygnet runt.

Även timpriser förekommer förstås.

En smart laddbox som kollar på både effektavgift och kWh-pris vore optimalt.
Okej, jag trodde faktiskt att timdebitering var mer utbrett. Jag har valt detta för att se hur det påverkar min faktura. Men nu bär det sig inte bättre än att jag samtidigt skaffade elbil, så det blir svårt att jämföra. Därför loggar jag all laddning (som sker nattetid, eftersom det är då jag har kapacitet och behov).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av tor »

Jag har vattenfall och förvisso inte effekttariff men väl hög/låglast på vintern.
70 öre på hög och 18,5 på låg så skillnaden är rätt stor . Högpristid gäller måndag–fredag kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december. Under övrig tid så gäller lågpristid.

Jag har Tibber och bett dom utveckla stöd för detta.
Användarvisningsbild
Nordman
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 apr 2016 05:28
Ort: Nacka Stockholm.
Referralkod: ts.la/jrgen16756

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Nordman »

Hej.
Dags att damma av denna tråd lite ;)
Jag har numera effektavgift på fakturan. Har Nacka Energi som nätägare.
Det jag inte fattar är om effektavgiften får tas ut även på natten… Jag får inga konkreta och vettiga svar från nätägaren. :(

Som lägst med 5A så laddar jag 4kW med Tesla WC och 1kW med enfasladdning. Men känns ju sådär att ladda i enfasuttaget.

Snudd på att det blir billigare att ladda på Superchargers.

https://www.nackaenergi.se/images/downl ... RIFFER.pdf
EEBBA49A-2129-486D-AB86-5C65BC5F50B2.jpeg
0BCFE6A7-12CF-49BF-BC5B-DAFC2FABE67B.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av LarsL »

Effektavgiften är ju per kW och inte kWh så den totala kostnaden i effektavgift blir 128,55 kr för den här månaden. Totalt kostar din el 1,15 kr/kWh i nätavgift. Den fasta avgiften är fortfarande störst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av LarsL »

PS. kW är effekt och kWh är energi.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar som att fler elnätsägare inför effektavgift.

Men Nacka energi verkar beräkna den dygnet runt.

Min elnätsägare beräknas den mellan 07:00-19:00 vardagar.

Så i Nacka gäller det att ställa ned laddströmmen så mycket som möjligt.

Nattladdning är ändå bättre att använda i Nacka med 10 öre lägre överföringsavgift per kWh på natten.

Och sprida ut elanvändning av alla förbrukare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av LarsL »

Kanske skulle haft alternativet laddar ändå på natten. För mig blir det helt naturligt att ladda mellan 19-06 eftersom det passar mitt (icke Corona) körmömster.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror de flesta väljer att ladda på natten.

Men som exempel kan jag komma hem en fredag vid 13-tiden med 5% SoC efter en förmiddagsresa med tyngre släpkärra.

Om jag då skulle vilja åka till landet behövs 2 timmar laddning, skulle då kunna åka vid 15-tiden.

Men isåfall åker effektavgiften upp rejält för mig, jag har den avgiften mellan 07:00-19:00

Ska jag istället optimera efter effektavgiften blir då bilen oanvändbar fram till kl 21:00

Nu inträffar detta max en gång varannan månad för min del.

Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)

Därför undviker jag laddning dagtid, den höga effektavgiften kompenseras till viss del med att jag har 0:- i överföringsavgift och en låg grundavgift.
Dec_el.JPG
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av renes »

Off Grid Byggaren skrev:
Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift inkl moms = 1226,50 SeK. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)
Det här närmar sig ett business case för PowerWalls.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av MWall »

Jag tänkte gå över till Tibber och ha rörligt elpris över dygnet. Det slår ju också på kostnaden. Ångrade mig dock omedelbart och gick över till Skellefte Energi istället. Vi har två elbilar och bara en Wall Connector. Visst kan vi sätta upp en till WC och ha lastbalansering så båda bilarna skulle kunna laddas under natten men det kostar också pengar. Litar inte på att timern fungerar alltid heller. Vore inte så kul att komma ut till en urladdad bil på morgonen om man ska nånstans.

Jag betalar nog hellre lite extra för full flexibilitet. Men hur mycket? Ja, kanske 500:-/mån iaf. Har ingen aning om hur mycket jag hade kunnat spara med Tibber men deras strategi är ju att även sälja på kunderna en massa hårdvara, som ju också kostar...
Skriv svar