Kärnkraftverk?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur bör vi resonera kring kärnkraftverken i Sverige

Omröstningen slutade 19 sep 2021 12:09

A: Kärnkraftverken bör avvecklas även om detta innebär att användandet av fossil elproduktion ökar / ej kan avvecklas lika snabbt som annars
0
Inga röster
B: Kärnkraftverken bör avvecklas när det inte innebär att de tränger bort fossil elproduktion - d.v.s. i praktiken avveckla kol + gas först och sedan kärnkraftverken
23
35%
C: Nya kärnkraftverk bör byggas så snart som möjligt
9
14%
C: Nya kärnkraftverk bör byggas om de är av generation IV eller högre
33
51%
 
Antal röster: 65

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Kärnkraftverk?

Inlägg av Franz »

En liten omröstning som komplement till de diskussioner som tar upp om man är för eller emot kärnkraftverk. Jag har satt lite bokstäver som kan tolkas enligt följande:

A: Starkt emot kärnkraft som fenomen
B: Behålla befintlig kärnkraft utan nybyggad
C: Positiv till ny kärnkraft
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av mikebike »

Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av Johlei »

mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.
Ja, fast befolkningens sentiment kan ju ha förändrats under de 40 åren. Så vi skickar väl in resultatet av denna poll till riksdagen sedan så att de får en reality check!?! ;-)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.

Säkert över hälften av de som röstade för 40 år sen är döda. Varför ska deras beslut gälla?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av [JM] »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.

Säkert över hälften av de som röstade för 40 år sen är döda. Varför ska deras beslut gälla?
Därför att inget har hänt i samhället sen dess.
Vi har inget CO2 problem att hantera.
Befolkningsmängden och energikonsumtionen har gått ner.
Det har inte hänt någonting alls med utvecklingen av kärnkraft.
Avfallsfrågan är ett ickeproblem och det har visat sig att avfallet efter kort tid omvandlas till rosa glitter-enhörningar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.

Säkert över hälften av de som röstade för 40 år sen är döda. Varför ska deras beslut gälla?
Vad har ändrats sedan dess, förutom Fukushima och Tjernobyl?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.

Säkert över hälften av de som röstade för 40 år sen är döda. Varför ska deras beslut gälla?
Vad har ändrats sedan dess, förutom Fukushima och Tjernobyl?

De brukar prata om nåt de kallar "klimathotet" på Aktuellt. Har du hört talas om det?

I övrigt har det hänt väldigt mycket på 40 år. Inte minst vad gäller säkerheten.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag röstade på alternativ B.

Men helst hade jag velat rösta på det här alternativet:

D: Endast ett nytt kärnkraftverk ska byggas. Men endast om det är av generation IV eller högre. Och endast om det kan användas för att vi ska kunna få ett kärnavfall som bara varar i århundraden istället för som nu – i cirka 100 000 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av tor-ake »

Tänk om den tråkiga sanningen är att det bara var grafitmodererade kokvattenreaktorer av den typ vi redan har, som var den kommersiellt gångbara typen?
Att alla andra typer inte går att göra lönsamma?
Kan det vara det som gör att det ännu inte finns t.ex. några gen4 i verklig drift?

Säg att svenska staten går in och garanterar ett bygge men att energin från den kostar 10kr/kWh. Är det fortfarande intressant? Jag skulle installera batterilagring och bara köpa el när det blåser eller solen skiner, långt innan 10kr-nivån.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av zyax »

tor-ake skrev:
Tänk om den tråkiga sanningen är att det bara var grafitmodererade kokvattenreaktorer av den typ vi redan har, som var den kommersiellt gångbara typen?
Att alla andra typer inte går att göra lönsamma?
Kan det vara det som gör att det ännu inte finns t.ex. några gen4 i verklig drift?

Säg att svenska staten går in och garanterar ett bygge men att energin från den kostar 10kr/kWh. Är det fortfarande intressant? Jag skulle installera batterilagring och bara köpa el när det blåser eller solen skiner, långt innan 10kr-nivån.
Exakt. Det är få som pratar om kostnader. Jag trodde också på GenIV innan Frankrike stoppade forskningen inom området för något år sedan. De har nära på 100 reaktorer och trots det inget bevis på att GenIV kommer att gå att få igång till en rimlig prislapp.
Alla som pratar små reaktorer eller genIV pratar aldrig om pris.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av MangeT »

Tycker att det är mycket värt om man kan ordna teknik som använder kärnavfallet och gör det mindre farligt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
lagun
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 dec 2019 15:22

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av lagun »

Ett alternativ saknas.
Om ny kärnkraft ska byggas ska vi ta tillvara förlusterna i form av värme och ersätta sopförbränning och biobränsle.
(Nuvarande kärnkraft tar endast vara på elproduktionen vilket utgör 30% av energiproduktionen förlusterna i form av värme skickas direkt ut i havet för algodling)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av Franz »

Det finns många olika röstalternativ som man kunde tänkas ha med i frågan och givetvis är frågan kanske lite mer komplex än att bara ett svar duger. Jag hoppas ändå att det var 4 ganska breda men skilda alternativ om än då med lite twist på C-delen. Nu verkar ju ingen rösta på A-valet än så kanske klarar jag mig undan anklagelser om att inte differentierat tillräckligt mycket där. Jag hoppas att de flesta ändå känner att det finns ett alternativ som är tillräckligt nära.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av IcePic »

[JM] skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.
Säkert över hälften av de som röstade för 40 år sen är döda. Varför ska deras beslut gälla?
Befolkningsmängden och energikonsumtionen har gått ner.
Det har det ju. Vi är nere på 1986 års nivå och peaken var runt 2001.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/energ ... nvandning/

Nog för att vi säkert kommer behöva mer framåt, men på de senaste 20 åren har det gått just .. neråt.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Jag röstade på alternativ B.

Men helst hade jag velat rösta på det här alternativet:

D: Endast ett nytt kärnkraftverk ska byggas. Men endast om det är av generation IV eller högre. Och endast om det kan användas för att vi ska kunna få ett kärnavfall som bara varar i århundraden istället för som nu – i cirka 100 000 år.
Samma här. Gen IV är säkert bra för att bränna bort den gamla skiten, men eftersom jag ser det som orealistiskt att detta någonsin kommer bli verklighet i Sverige, har jag också röstat på B.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av [JM] »

IcePic skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.
Säkert över hälften av de som röstade för 40 år sen är döda. Varför ska deras beslut gälla?
Befolkningsmängden och energikonsumtionen har gått ner.
Det har det ju. Vi är nere på 1986 års nivå och peaken var runt 2001.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/energ ... nvandning/

Nog för att vi säkert kommer behöva mer framåt, men på de senaste 20 åren har det gått just .. neråt.
Du läste elkonsumtion. Jag skrev energikonsumtion.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av IcePic »

[JM] skrev:
IcePic skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Jag har redan deltagit i en sådan omröstning, riksomfattande med riktiga valsedlar. Myndigheterna har haft över 40 år på sig att anpassa energiproduktionen efter valresultatet.
Säkert över hälften av de som röstade för 40 år sen är döda. Varför ska deras beslut gälla?
Befolkningsmängden och energikonsumtionen har gått ner.
Det har det ju. Vi är nere på 1986 års nivå och peaken var runt 2001.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energ ... nvandning/
Nog för att vi säkert kommer behöva mer framåt, men på de senaste 20 åren har det gått just .. neråt.
Du läste elkonsumtion. Jag skrev energikonsumtion.
Ja, av nån anledning var jag fast i topicen som handlade om kärnkraftverken, de gör ju el.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kärnkraftverk?

Inlägg av martinot »

Lite osäker på nya teknikerna (även om om jag är positiv till att kunna använda använt avfall som nytt bränsle), så röstade på "C". Det är en klassiker som vi vet är både billig, miljövänlig och säker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar