När når Tesla FSD Level 4?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När når Tesla FSD Level 4 (i beta)?

Omröstningen slutade 26 jan 2022 20:09

2022
6
8%
H1 2023
1
1%
H2 2023
6
8%
2024
3
4%
2025
13
18%
2026
2
3%
2027
2
3%
2028-2030
11
15%
2030-2035
16
22%
2035+
7
10%
Aldrig
5
7%
 
Antal röster: 72

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Franz »

SAE Level 4 betyder att bilen har en hög grad av automation och aldrig behöver be dig som förare att ta över men att den bara kör inom angivna parametrar. Det tillåts alltså vara så att bilen inte är helt automatisk under vissa förhållanden och vägsträckor. Om vi säger att det snöar, att du vill köra på vissa "svåra" ställen etc. kan det vara så att då får du allt köra själv eller att du får köra i ett läge där du förväntas kunna ta över vid behov.
Vi kommer antagligen se olika sorters Level 4 och det är väl inte otänkbart att bilen kan ses som något begränsad i vilka förhållanden den lovar automatikgraden.

Frågan är "När når Tesla FSD Level 4"? Förutsättningarna:
* Den skall benämnas som Level 4 av Tesla
* Den skall finnas ute i minst beta
* Du skall uppleva den som så pass säker att du själv kunde tänka dig att åka med i bilen utan att någon sitter i förarsätet.
* Det juridiska behöver inte finnas på plats än.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av dd88 »

Var?

USA gissar jag efter 2025, EU närmare 2030
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Franz »

dd88 skrev:
Var?

USA gissar jag efter 2025, EU närmare 2030
Med tanke på att Level 4 kan vara geografiskt begränsad så uppfylls ju kraven även om det t.ex. bara skulle vara i USA ja.
Driver sajten Car.info
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
dd88 skrev:
Var?

USA gissar jag efter 2025, EU närmare 2030
Med tanke på att Level 4 kan vara geografiskt begränsad så uppfylls ju kraven även om det t.ex. bara skulle vara i USA ja.
En autonom bil som klarar all körning i usa kan nog anses vara level5 t.o.m.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Maxerl »

Fredrik j skrev:
Franz skrev:
dd88 skrev:
Var?

USA gissar jag efter 2025, EU närmare 2030
Med tanke på att Level 4 kan vara geografiskt begränsad så uppfylls ju kraven även om det t.ex. bara skulle vara i USA ja.
En autonom bil som klarar all körning i usa kan nog anses vara level5 t.o.m.
Mm, men en autonom bil som endast klarar att köra runt i en begränsad del av en stad... (tänk Waymo i Phoenix).
Behöver ju inte dröja ett decennium, men nyttan för 99,9% av kunderna är noll.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Maxerl »

Franz skrev:
* Det juridiska behöver inte finnas på plats än.
Vad menar du? Pratar vi inte om att framföra bilen på lagligt sätt för förare (folk som köpt bilen)?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Franz »

Maxerl skrev:
Franz skrev:
* Det juridiska behöver inte finnas på plats än.
Vad menar du? Pratar vi inte om att framföra bilen på lagligt sätt för förare (folk som köpt bilen)?
Orsaken till att inte kräva det juridiska i frågan var att fokusera på hur långt tekniska utvecklingen gått och inte på hur lång tid det tar med tillstånd vilket ju tillför ytterligare ett osäkerhetsmoment i hur lång tid det tar.
Driver sajten Car.info
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Maxerl »

Franz skrev:
Maxerl skrev:
Franz skrev:
* Det juridiska behöver inte finnas på plats än.
Vad menar du? Pratar vi inte om att framföra bilen på lagligt sätt för förare (folk som köpt bilen)?
Orsaken till att inte kräva det juridiska i frågan var att fokusera på hur långt tekniska utvecklingen gått och inte på hur lång tid det tar med tillstånd vilket ju tillför ytterligare ett osäkerhetsmoment i hur lång tid det tar.
Okej, men att funktionaliteten finns ute som beta för konsumenter måste väl ändå betyda att det är tillåtet att använda funktionaliteten juridiskt för föraren?
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Matte »

Även om jag skulle få vet (av Tesla) att den är 10ggr säkrare än en mänsklig förare så skulle jag ha svårt att tro på det, och alltid kunna motivera med att jag minsann tycker att jag är bättre än alla andra. En annan sak jag skulle ha svårt att tro på är nog var är den säkrare? I vilka lägen?

Med det sagt tror jag ändå det är mååånga år kvar till vi har något som är säkrare än en människa på en inlandsväg, e4an snabbare. Skulle någon här åka med bilen om du inte visste hur den skulle reagera om det sprang ut ett rådjur framför den?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Maw »

Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt få här som fortfarande litar på hans löften.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Curik »

Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt få här som fortfarande litar på hans löften.
I år igen alltså? Spännande! Fast 2020/2021 var det iofs L5. :mrgreen:
FHy_6W8aMAAhPGg.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt här som fortfarande litar på hans löften.
Jag tycker det är förvånansvärt många här som fortfarande litar på hans löften.

Personligen förstår jag inte att det fortfarande finns någon här som är villig att lägga ut en enda spänn på FSD i dagsläget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt här som fortfarande litar på hans löften.
Jag tycker det är förvånansvärt många här som fortfarande litar på hans löften.

Personligen förstår jag inte att det fortfarande finns någon här som är villig att lägga ut en enda spänn på FSD i dagsläget.
Jo, jag litar inte heller på honom. Men i diskussionerna här på forumet så har jag fått intrycket att ganska många hänvisar till hans uttalanden som information att ta fasta på.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Tomas L »

Matte skrev:
Även om jag skulle få vet (av Tesla) att den är 10ggr säkrare än en mänsklig förare så skulle jag ha svårt att tro på det, och alltid kunna motivera med att jag minsann tycker att jag är bättre än alla andra. En annan sak jag skulle ha svårt att tro på är nog var är den säkrare? I vilka lägen?

Med det sagt tror jag ändå det är mååånga år kvar till vi har något som är säkrare än en människa på en inlandsväg, e4an snabbare. Skulle någon här åka med bilen om du inte visste hur den skulle reagera om det sprang ut ett rådjur framför den?
Frågan är vad man skulle välja mellan att åka med en okänd chaufför och Tesla FSD? Med tanke på att ca: 18.000 skadas varje år i trafikolyckor, vara 3.000 allvarligt, och att 200-300 dör, kan man fråga sig om primater är lämpade att köra bil. Men visst, innan tekniken är bra nog så väljer nog de flesta att själva sitta bakom ratten. Kommer FSD någonsin att bli så bra att den klarar en snöstorm där man knappt ser var vägen slutar och evigheten börjar?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt få här som fortfarande litar på hans löften.
Elon sa att han tror att de ska nå tillräcklig säkerhet för L4 2022.

Det betyder att Tesla potentiellt kan ha robotaxis i ett mindre avgränsat område där man tex har begränsad hastighet, undviker vissa korsningar, tider på dygnet, väderförhållanden och att man bara plockar upp kunder vid vissa punkter. Det är den lösningen som tex Waymo har idag och som en del klassar som L4. Tesla har inte visat något intresse av att lansera en sådan tjänst förutom i Boringtunnlarna.

Med tanke på hur bra FSD-beta klarar vissa områden den kör i idag så hade Tesla garanterat kunnat hitta ett mindre förortsområde där den funkar bra och lanserat något liknande det Waymo har idag. Det hade tekniskt kunnat varit L4 men Tesla hade varit tvungna att fokusera och utveckla för det lilla området vilket hade tagit resurser från en större lansering. Det hade varit bortkastade resurser.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av MWall »

Tomas L skrev:
Matte skrev:
Även om jag skulle få vet (av Tesla) att den är 10ggr säkrare än en mänsklig förare så skulle jag ha svårt att tro på det, och alltid kunna motivera med att jag minsann tycker att jag är bättre än alla andra. En annan sak jag skulle ha svårt att tro på är nog var är den säkrare? I vilka lägen?

Med det sagt tror jag ändå det är mååånga år kvar till vi har något som är säkrare än en människa på en inlandsväg, e4an snabbare. Skulle någon här åka med bilen om du inte visste hur den skulle reagera om det sprang ut ett rådjur framför den?
Frågan är vad man skulle välja mellan att åka med en okänd chaufför och Tesla FSD? Med tanke på att ca: 18.000 skadas varje år i trafikolyckor, vara 3.000 allvarligt, och att 200-300 dör, kan man fråga sig om primater är lämpade att köra bil. Men visst, innan tekniken är bra nog så väljer nog de flesta att själva sitta bakom ratten. Kommer FSD någonsin att bli så bra att den klarar en snöstorm där man knappt ser var vägen slutar och evigheten börjar?
10% av alla dödsolyckor (och antagligen allvarligt skadade) är självmord eller självmordsförsök.

https://www.suicidezero.se/nyheter/tio- ... -sjalvmord

År 2020 var 28% av alla dödsfall relaterade till alkohol och droger.

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... 20trafiken.

Varje år dör ca 30-50 motorcyklister i trafiken i Sverige. Det är ca 15%
https://ntf.se/ntf-anser/motorcyklister ... 20h%C3%B6g.

Av de som dog i trafiken 2019 var hela 34% 65 år eller äldre.
40% av de som dog var oskyddade trafikanter. Dvs de satt inte i en bil, lastbil eller buss.
https://www.trafa.se/globalassets/stati ... r-2019.pdf

Orkar inte leta efter hur många under 25 som dör men det är nog en ansenlig andel också.

Givetvis kan man drabbas av en äldre som inte borde köra eller en rattfull även om man själv är nykter men riskerna minskar betydligt jämfört med att själv vara olämplig eller påverkad.

Att vara man är visserligen en extra risk men om man kör som folk, sitter i en modern säker bil, har rutin, håller sig nykter och alert så är riskerna i trafiken ganska mycket lägre än vad statistiken visar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt få här som fortfarande litar på hans löften.
Elon sa att han tror att de ska nå tillräcklig säkerhet för L4 2022.

Det betyder att Tesla potentiellt kan ha robotaxis i ett mindre avgränsat område där man tex har begränsad hastighet, undviker vissa korsningar, tider på dygnet, väderförhållanden och att man bara plockar upp kunder vid vissa punkter. Det är den lösningen som tex Waymo har idag och som en del klassar som L4. Tesla har inte visat något intresse av att lansera en sådan tjänst förutom i Boringtunnlarna.

Med tanke på hur bra FSD-beta klarar vissa områden den kör i idag så hade Tesla garanterat kunnat hitta ett mindre förortsområde där den funkar bra och lanserat något liknande det Waymo har idag. Det hade tekniskt kunnat varit L4 men Tesla hade varit tvungna att fokusera och utveckla för det lilla området vilket hade tagit resurser från en större lansering. Det hade varit bortkastade resurser.
Hårklyverier, han utlovade att de skulle vara redo för L4 i slutet av 2022. Det var ett tag sedan jag lyssnade på intervjun nu men jag minns inte att han begränsade användningsområdet så som du nu påstår.. han utlovade ju för övrigt lite längre tillbaka att Tesla skulle ha L5 och Robotaxi innan utgången av 2019. :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Pontus »

Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt här som fortfarande litar på hans löften.
Jag tycker det är förvånansvärt många här som fortfarande litar på hans löften.

Personligen förstår jag inte att det fortfarande finns någon här som är villig att lägga ut en enda spänn på FSD i dagsläget.
Med tanke på hur mycket värde man fick av pengarna när man la pengar på det känns det nästan larvigt att betala nu när man inte vet om man hinner nyttja det innan man säljer bilen.
Det enda som för mig skulle göra det logiskt att köpa det nu är om man vet att priset kommer tripplas på typ 1 år.
Men dom som markerat 2022 har säkert mer markerat det i andan att hoppet lever... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Franz »

Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt få här som fortfarande litar på hans löften.
Tja, om man anser att "likely" betyder lovar på engelska så är det ju ännu lättare att bli besviken.
https://youtu.be/DxREm3s1scA?t=5205
Lex: ...when do you think Tesla will solve level four FSD?
Elon: I mean, it's looking quite likely that it'll be next year.
Driver sajten Car.info
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av Maw »

Franz skrev:
Maw skrev:
Elon själv sa nyligen i en intervju med Lex Friedman att L4 är klart i slutet av 2022.

Det verkar vara förvånansvärt få här som fortfarande litar på hans löften.
Tja, om man anser att "likely" betyder lovar på engelska så är det ju ännu lättare att bli besviken.
https://youtu.be/DxREm3s1scA?t=5205
Lex: ...when do you think Tesla will solve level four FSD?
Elon: I mean, it's looking quite likely that it'll be next year.
Ok, jag kom inte ihåg ordalydelaen. Du har rätt att "lovat" är att ta i. Man kanske kan säga att det är hans bedömning att det är klart under 2022.

Jag blir inte besviken om det inte är klart under 2022 eftersom jag inte har några förväntningar på det längre. Hade du frågat mig för fem år sedan när jag första gången provade Skodas "Traffic Assist" så hade jag trott och hoppats att 2022 var fullt rimligt, inte bara för Tesla utan för bilindustrin generellt att klara L4 under 2022. Min lekmannagissning i omröstningen nu är 2028-2030. :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: När når Tesla FSD Level 4?

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Jag blir inte besviken om det inte är klart under 2022 eftersom jag inte har några förväntningar på det längre. Hade du frågat mig för fem år sedan när jag första gången provade Skodas "Traffic Assist" så hade jag trott och hoppats att 2022 var fullt rimligt, inte bara för Tesla utan för bilindustrin generellt att klara L4 under 2022. Min lekmannagissning i omröstningen nu är 2028-2030. :)
Mina gissningar är lite beroende på vad man avser.

L4 betyder att du "åker som i en taxi" och att man aldrig behöver ingripa någonsin inom ODD. Det behöver inte finnas en ratt och du kan sova i baksätet.

Till att börja med så kan ju L4 vara begränsat till motorväg endast i soligt väder i kö-körning.

Där kanske Tesla kan vara 2024-2028 med endast kameror tänker jag. För mer komplicerad körning så tror jag inte att Tesla kommer inte att vara autonoma före 2030. Jag tror de flesta underskattar hur lång marschen kommer att vara från dagens MTBF på kanske 99% till 99.9999999% eller vad nu samhället kommer att kräva oavsett om ODD är liten. Biltillverkaren måste göras ansvarig också, i alla fall via privata stämningar för skador.

Mina gissningar bygger på att Tesla inte börjar använda Lidar, imaging radar eller andra typer av mer avancerade sensorer som ger ett extra par nior "gratis" (om man har parallella stackar som Waymo och MobilEye med flera satsar på) och att det inte sker flera enorma genombrott vad gäller AI/ML och computer vision före 2030.

Sedan är det osannolikt att lagstiftningen är på plats för privatägd L4 i stan till 2030 - så rent tekniskt alltså. Så att åka i baksätet i en Tesla utan förare, det händer inte före 2030 om jag måste gissa.
Skriv svar