Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare.

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Jag äger eller har ägt, Tesla. På nästa bil kommer jag välja till Full Self Driving vid beställning

Ja. Jag kommer välja FSD på min nästa bil.
20
22%
Nej. Jag kommer inte välja FSD på min nästa bil.
72
78%
 
Antal röster: 92

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare.

Inlägg av macksie »

Hej.
Undrar hur stort intresset är efter att ha ägt en Tesla.
Eller omformulerat. Hur stort förtroende har ni befintliga Tesla ägare att Tesla kommer leverera på FSD löftet tillräckligt snart för att köpa det från leverans.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av bjornnilsson »

Jag köpte FSD till min nuvarande MSP -21 och har även beställt FSD till kommande Plaid. För mig är FSD’n en fantastisk vän att ha när jag åker långt, vilket är det jag använder min bil till.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3248
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av Niklas Z »

Jag svarade nej, men skulle det komma "Full Self Driving" som verkligen gör skäl för namnet kommer saken i ett annat läge. Jag ser inte värdet av nuvarande lösning. Det är lite allt eller intet för mig. Kan inte systemet köra så bra att jag kan sitta och göra något helt annat minst en timme i sträck tillför det inget av värde. Skulle jag helt kunna fokusera på annat än körningen skulle det vara av värde.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av mikebike »

Om jag inte vill köra själv på långkörning så kan jag be frun köra, mycket billigare.
Fast än har det inte hänt. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3248
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Om jag inte vill köra själv på långkörning så kan jag be frun köra, mycket billigare.
Fast än har det inte hänt. :mrgreen:
Förstår dig. Jag tycker långkörningar är rogivande, vilsamma och trevliga. Jag ser inte något problem vid långkörning som nuvarande FSD löser.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare.

Inlägg av themax »

Jag fick FSD ”gratis” när Tesla sänkte priserna inför lanseringen i Sverige 2019. Hade beställt den AP som fanns då.

Med facit i hand hade jag hellre tagit en prissänkning, särskilt som EAP lanserades som har de funktioner jag behöver.

När jag nu åkte runt och värderade min Model 3 inför bytet till Model Y har alla frågat om bilen har FSD (även Tesla!!) och eftersom jag levde i YOLO och en viss FOMO men framför allt för att hustrun tyckte det så beställde vi ändå FSD till Model Y. Planen är att ha den i 6-8 år.

När jag jämför min order med om jag skulle bygga bilen idag är min nuvarande merkostnad från EAP-FSD ungefär 26000. Det är också ungefär vad jag upplevt budet på min gamla bil har stigit när jag sagt ”FSD”.

Dock skulle jag idag aldrig få för mig att beställa en bil med FSD idag. Körning på stadsgator och riktig summon kommer nog ändå dröja minst ett bilbyte för mig. Jag var mer positiv för några år sen när jag reserverade Model Y.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag köper EAP på bilarna nu för att få filbytena, om det krävs FSD för nivå 3+ självkörning kommer jag köpa FSD direkt och på bilarna framöver. Men jag kommer inte köpa FSD förens det är lagligt att använda utan att hålla koll på körningen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av HelectriC »

bjornnilsson skrev:
Jag köpte FSD till min nuvarande MSP -21 och har även beställt FSD till kommande Plaid. För mig är FSD’n en fantastisk vän att ha när jag åker långt, vilket är det jag använder min bil till.
Vilken av funktionerna som man får med FSD är det du använder när du kör som motiverar ett så stort merpris? Bara undrar eftersom jag själv tycker att ”byta fil själv” som enda funktion inte är värd pengarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag köpte FSD till min nuvarande MSP -21 och har även beställt FSD till kommande Plaid. För mig är FSD’n en fantastisk vän att ha när jag åker långt, vilket är det jag använder min bil till.
Vilken av funktionerna som man får med FSD är det du använder när du kör som motiverar ett så stort merpris? Bara undrar eftersom jag själv tycker att ”byta fil själv” som enda funktion inte är värd pengarna.
Och man behöver inte betala för FSD för att få funktionen med körfältsbyten. Det finns med i EAP.

Det är bara identifiering av stoppskyltar och ljussignaler som är unikt med FSD.
Varför betala nästan 40 000 för en sådan funktion?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av BrooklynS »

Man betalar ju även för alla framtida mjuk- och hårdvaruuppdateringar som ingår i konceptet? Så det är ju ett sätt att ”framtidssäkra” bilen om man har tänkt att ha kvar den länge.

Så kör man lite och har tänkt ha kvar bilen länge kan det vara en bra idé även ekonomiskt. Kör man så mycket att man ändå byter var tredje år spelar det mindre roll.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Man betalar ju även för alla framtida mjuk- och hårdvaruuppdateringar som ingår i konceptet? Så det är ju ett sätt att ”framtidssäkra” bilen om man har tänkt att ha kvar den länge.

Så kör man lite och har tänkt ha kvar bilen länge kan det vara en bra idé även ekonomiskt. Kör man så mycket att man ändå byter var tredje år spelar det mindre roll.
Jag skulle säga att det aldrig är en bra idé att köpa någon som man inte är helt säker på att man kommer att få inom en avtalad tidsperiod. Jag tror inte FSD är autonomt på de bilar som säljs nu förrän tidigast om 8-10 år, om ens någonsin. Mervärdet över vanlig AP är högst begränsat till dess.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
Man betalar ju även för alla framtida mjuk- och hårdvaruuppdateringar som ingår i konceptet? Så det är ju ett sätt att ”framtidssäkra” bilen om man har tänkt att ha kvar den länge.

Så kör man lite och har tänkt ha kvar bilen länge kan det vara en bra idé även ekonomiskt. Kör man så mycket att man ändå byter var tredje år spelar det mindre roll.
Fast det stämmer ju inte. De som köpte FSD på de första modellerna har fått mycket begränsade funktioner fram till nu. Sen är det också högst osannolikt att EU kommer godkänna allt kul som kommer i USA, då får man inte det heller. Och så plötsligt kommer funktioner som kräver annan hårdvara och man bli lämnad i mörkret för man har en för gammal bil, som inte kan uppgraderas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev:
Man betalar ju även för alla framtida mjuk- och hårdvaruuppdateringar som ingår i konceptet? Så det är ju ett sätt att ”framtidssäkra” bilen om man har tänkt att ha kvar den länge.

Så kör man lite och har tänkt ha kvar bilen länge kan det vara en bra idé även ekonomiskt. Kör man så mycket att man ändå byter var tredje år spelar det mindre roll.
Förlåt, men det resonemanget låter som ett renodlat självbedrägeri i mina öron. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av BrooklynS »

Nja, jag har inte köpt vare sig EAP eller FSD men bara för att förstå idén.

Det är ju självklart så att man i Europa ännu kan betrakta det som ett slags frivilligt utvecklingsbidrag men så fort det blir någon form av funktion även i Europa - även om det inte är full Level 5 under precis alla tänkbara förhållanden - så faller ju resonemanget att det skulle vara värdelöst. Jag kan tycka att 40 lök för en filbytare och parkering när man står precis bredvid är betydligt mer överprisat. FSD är dubbelt upp men ger alla framtida funktioner också, vilka de nu blir.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av Gustafsson »

Har FSD, köpte till den för drygt 20' vilket gick en period när Tesla samtidigt sänkte priset på min relativt nya bil med 300' ...
Upplevelser så långt:
Den renderar nu fler soptunnor än tidigare på skärmen. Ofta stämmer det att det är soptunnor dessutom. Den plingar också hemtrevligt när det blir grönt ljus, mycket praktiskt om man surfar på telefonen när det är rött ljus. Autopiloten upplever jag som lika bra som den var innan - det sker ju en gradvis förbättring dock.
Så nästa bil får bli med det AP som ingår - det är den funktionen som betyder något i dagsläget. Hoppas förstås att det ska komma några coolare funktioner tills jag ska byta till en ny S (eller X) så att värdet blir lättare att kommunicera vid inbyte/försäljning. Det tickar ju också skatt i form av förhöjt förmånsvärde varje månad, så det känns ju bra att man kan bidra till det allmänna lite mer...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av jonasl »

Soptunnor och trafikljus på skärmen räcker det med ny hårdvara för att få - jag ser dem utan att ha något mer än den AP som ingår. Men inget pling när det blir grönt!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Full Self Driving? Du som äger/ägt en Tesla sen tidigare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Soptunnor och trafikljus på skärmen räcker det med ny hårdvara för att få - jag ser dem utan att ha något mer än den AP som ingår. Men inget pling när det blir grönt!
Så är det när man snålar. Klart plinget är värt 78 000:- :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar