Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Repair

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Ska Tesla ta upp och stödja Right to Repair-frågan nu på nästa aktieägar-event 2022-01-26?

Omröstningen slutade 08 feb 2022 04:53

Tesla bör ta upp och stödja Right to Repair-frågan.
38
93%
Tesla bör ta upp men EJ stödja Right to Repair-frågan.
0
Inga röster
Tesla bör EJ ta upp och EJ stödja Right to Repair-frågan.
1
2%
Tesla bör EJ ta upp men BÖR stödja Right to Repair-frågan.
1
2%
Jag tycker att frågan är felaktigt ställd.
1
2%
Annat svar. (Skriv gärna en kommentar i tråden.)
0
Inga röster
 
Antal röster: 41

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Repair

Inlägg av tommyd »

Louis Rossmann uppmanar Tesla-aktieägare att rösta ja till Right to Repair-frågan nu i nästa "Tesla Q4 2021 Earnings"-event som kommer äga rum 2022-01-26:



I ovan video finns en länk där man kan rösta ja (eller nej) till "Right to Repair"-frågorna, men jag inkluderar den även nedan för bekvämlighet:

https://app.saytechnologies.com/tesla-2 ... num_shares

I ovan Youtube-video så argumenterar Louis Rossmann för att det är lönsamt för Tesla-aktieägare att rösta ja till att be Tesla stödja Right to Repair-frågan.

Håller ni med Louis Rossmann i denna fråga? Kommer ni rösta ja till att Right to Repair-frågor ska tas upp nu på nästa aktieägar-event? Deadline att rösta på vilka frågor som ska tas upp är "January 26, 2022 10:30 PM CET", d.v.s. samma klockslag även svensk tid.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tor-ake »

Vad skulle det kunna finnas för anledning att inte sälja reservdelar och dokumentation? Jag menar utöver den uppenbara att man kan styra över konsumenter på nyare produkter till ekonomisk fördel för företaget?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av jonasl »

Är man över huvud taget intresserad av hållbarhet och miljöfrågor så är det en självklarhet. Jag brukar laga saker så långt det är rimligt och kanske lite längre än så ibland också och försöker att inte byta saker för sakens skull, ge bort begagnade saker om jag inte orkar sälja osv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

tor-ake skrev:
Vad skulle det kunna finnas för anledning att inte sälja reservdelar och dokumentation? Jag menar utöver den uppenbara att man kan styra över konsumenter på nyare produkter till ekonomisk fördel för företaget?
En anledning kan vara att de är rädda för dålig PR, ju lättare det är att få tag på desto fler dåliga lagningar som Tesla har noll kontroll över kommer finnas där ute. Rich Rebuilds har redan idag hunnit med att fullaga bilar åt andra influencers som sedan fungerar dåligt och Tesla får skit för det i kommentarerna till videos.

En annan är såklart att de inte har tillräckligt med reservdelar som det är för att förse egna verkstäder samtidigt som de bygger nya bilar, så säljer de till tredjepart också så skulle vänttiden hos Tesla bli längre.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
.../ En annan är såklart att de inte har tillräckligt med reservdelar som det är för att förse egna verkstäder samtidigt som de bygger nya bilar, så säljer de till tredjepart också så skulle vänttiden hos Tesla bli längre.
Borde inte den delen gå att lösa genom att avsätta mer resurser för att tillverka en tillräcklig mängd reservdelar?...

Å andra sidan har de väl sannolikt en hel del att göra just nu med Berlin, Texas och 4680... Men samtidigt börjar de ju komma upp i storlek och har väl god ekonomi...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:
Vad skulle det kunna finnas för anledning att inte sälja reservdelar och dokumentation? Jag menar utöver den uppenbara att man kan styra över konsumenter på nyare produkter till ekonomisk fördel för företaget?
En anledning kan vara att de är rädda för dålig PR, ju lättare det är att få tag på desto fler dåliga lagningar som Tesla har noll kontroll över kommer finnas där ute. Rich Rebuilds har redan idag hunnit med att fullaga bilar åt andra influencers som sedan fungerar dåligt och Tesla får skit för det i kommentarerna till videos.

En annan är såklart att de inte har tillräckligt med reservdelar som det är för att förse egna verkstäder samtidigt som de bygger nya bilar, så säljer de till tredjepart också så skulle vänttiden hos Tesla bli längre.
Andra tillverkare lyckas ju förse marknaden med reservdelar utan att fullagade bilar blir ett problem. Det är väl om det är brist på riktiga delar som det ful-lagas?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Mickep »

Tillverkarna vill ju göra det svårare för folk att laga så de går till deras egna serviceställen. Det har vi sett till apple. och där ger de hutlösa priser så folk resignerar och istället köper nytt. Det är väl rossmans utgångspunkt. Han har fixat otaliga datorer som apples genier har dömt ut.
Tesla är som apple, så där kan man dra vilka slutsatser man vill.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Borde inte den delen gå att lösa genom att avsätta mer resurser för att tillverka en tillräcklig mängd reservdelar?...

Å andra sidan har de väl sannolikt en hel del att göra just nu med Berlin, Texas och 4680... Men samtidigt börjar de ju komma upp i storlek och har väl god ekonomi...
Om de hade kunnat göra det enkelt så hade de såklart gjort det eftersom det saknas delar för deras egna verkstäder i dagsläget, i framtiden kanske situationen ändras men vem vet.
Fredrik j skrev:
Andra tillverkare lyckas ju förse marknaden med reservdelar utan att fullagade bilar blir ett problem. Det är väl om det är brist på riktiga delar som det ful-lagas?
Det är ju ett jätteproblem med andra tillverkare, kommer ihåg hur jag behövde luska massvis i vad som var gjort på bilarna och var när jag kollade begagnade bilar tidigare. Många bilar vågade man inte ta i med tång, det var en av anledningarna till att jag började köpa nya eller nästan nya från märkeshandlare, jag orkade inte göra research längre. Som jag skrev så är det redan ett problem för Tesla när ställen som Rich Rebuilds gör saker utan att ha koll på vad de håller på med och det blir ”rubriker” om det.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Borde inte den delen gå att lösa genom att avsätta mer resurser för att tillverka en tillräcklig mängd reservdelar?...

Å andra sidan har de väl sannolikt en hel del att göra just nu med Berlin, Texas och 4680... Men samtidigt börjar de ju komma upp i storlek och har väl god ekonomi...
Om de hade kunnat göra det enkelt så hade de såklart gjort det eftersom det saknas delar för deras egna verkstäder i dagsläget, i framtiden kanske situationen ändras men vem vet.
Fredrik j skrev:
Andra tillverkare lyckas ju förse marknaden med reservdelar utan att fullagade bilar blir ett problem. Det är väl om det är brist på riktiga delar som det ful-lagas?
Det är ju ett jätteproblem med andra tillverkare, kommer ihåg hur jag behövde luska massvis i vad som var gjort på bilarna och var när jag kollade begagnade bilar tidigare. Många bilar vågade man inte ta i med tång, det var en av anledningarna till att jag började köpa nya eller nästan nya från märkeshandlare, jag orkade inte göra research längre. Som jag skrev så är det redan ett problem för Tesla när ställen som Rich Rebuilds gör saker utan att ha koll på vad de håller på med och det blir ”rubriker” om det.
Jätteproblem för tillverkarna är det väl inte. Möjligen för kunder som köper bilar från mindre pålitliga säljare. Fenomenet driver ju kunderna till auktoriserade återförsäljare/verkstäder som ju på så sätt går i god för att bilen är riktig.
Som du skriver så har ju Tesla i så fall detta problem redan och varför skulle det bli större om man möjliggör seriösa reparationer på rätt sätt med originaldelar?
Som det är nu är ju dom enda alternativen reparation hos Tesla själva eller en ful-reparation.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Jätteproblem för tillverkarna är det väl inte. Möjligen för kunder som köper bilar från mindre pålitliga säljare. Fenomenet driver ju kunderna till auktoriserade återförsäljare/verkstäder som ju på så sätt går i god för att bilen är riktig.
Som du skriver så har ju Tesla i så fall detta problem redan och varför skulle det bli större om man möjliggör seriösa reparationer på rätt sätt med originaldelar?
Som det är nu är ju dom enda alternativen reparation hos Tesla själva eller en ful-reparation.
Om det är lättare att få tag på delar så kommer det vara lättare för folk som inte har koll att laga helt enkelt, i dagsläget är det i var fall krångligt så när en bil som Rich Rebuilds pulat på får problem så är det i var fall enklare att spåra det till just en dålig lagning. Men om det börjar poppa upp verkstäder som hans överallt så kommer det vara fullt av bilar som får problem där det är svårare att spåra det tillbaka till att någon ägare gått och fått den fullagad.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tommyd »

OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:
Vad skulle det kunna finnas för anledning att inte sälja reservdelar och dokumentation? Jag menar utöver den uppenbara att man kan styra över konsumenter på nyare produkter till ekonomisk fördel för företaget?
En anledning kan vara att de är rädda för dålig PR, ju lättare det är att få tag på desto fler dåliga lagningar som Tesla har noll kontroll över kommer finnas där ute. Rich Rebuilds har redan idag hunnit med att fullaga bilar åt andra influencers som sedan fungerar dåligt och Tesla får skit för det i kommentarerna till videos.

En annan är såklart att de inte har tillräckligt med reservdelar som det är för att förse egna verkstäder samtidigt som de bygger nya bilar, så säljer de till tredjepart också så skulle vänttiden hos Tesla bli längre.
Om Tesla har tillräckligt med delar för att bygga ihop en bil så kan de lika gärna sälja den bilen fast i byggsats. Det spelar väl inte Tesla nån roll om jag 1) köper en färdigbyggd bil för x SEK, eller om jag 2) köper en stycken av varje reservdel och sen bygger ihop min bil själv, också för x SEK? Tesla får ju exakt lika mycket pengar i bägge fallen, men slipper spendera tid och arbete på att bygga ihop bilen åt mig. De skulle t.o.m. kunna sälja fall 2) med en rabatt till mig eftersom de skulle spara in på arbetskostnaden att bygga ihop bilen åt mig. Det är ju enklare och billigare att sälja reservdelar än att sälja ihopbyggda bilar.

Tesla skulle tjäna lika mycket pengar i dessa två fall:

1) Tesla säljer 1 000 000 bilar för 1 000 000 * 750 000 SEK = 750 000 000 000 SEK på ett år, och 0 SEK för reservdelar. (Totalt 750 GSEK.)
2) Tesla säljer 900 000 bilar för 900 000 * 750 000 SEK = 675 000 000 000 SEK på ett år, och 75 000 000 000 SEK för reservdelar. (Totalt 750 GSEK.)

Fördelen med fall 2) är att kunder skulle få snabbare, billigare och förmodligen även bättre service, vilket skulle göra att fler personer skulle vilja köpa en Tesla, vilket skulle göra att efterfrågan ökar vilket gör att Tesla kan öka priserna på sina bilar och reservdelar och ändå få alla bilar och reservdelar sålda. Kunder skulle även få många fler serviceverkstäder att åka till än att tvingas åka till Teslas egna serviceverkstäder, vilket gör arbetskostnaden billigare eftersom den konkurrensutsätts.

Den serviceverkstad som erbjuder den smartaste lagningen (T.ex. laga batteriet istället för att byta ut hela batteriet eftersom det är enklare att bara byta hela) kommer kunna ge det bästa priset till kunden och samtidigt även bli lönsammare än konkurrerande verkstäder.
Tesla säger sig ju ha målet att förbättra jordens miljö. Det är ju mycket bättre för miljön om Tesla säljer reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till alla fristående verkstäder som vill köpa dem, eftersom kunder då slipper åka mycket långt (ibland ända bort till en annan stad t.o.m.) för att de tvingas åka till Tesla-ägda verkstäder.

Tesla, Teslas aktieägare och Teslas kunder skulle alla tjäna på om Tesla skulle höja prioriteringen på att sälja reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till oberoende verkstäder, och sänka prioriteringen på att sälja färdigbyggda bilar. Det ska aldrig vara slut på en enda reservdel när en verkstad vill köpa en reservdel. Tillgången på bilar kommer då att sjunka men då är det bara att höja priset på de färdigbyggda bilarna så att väntetiden på att få en färdigbyggd bil inte överskrider några veckor eller max en månad.

Instinkten är att försvara sitt monopol på service, ritningar, manualer och verktyg eftersom "monopol gör att man kan höja servicepriserna", men förnuftet är att sälja reservdelar utan väntetid och bilar till ett pris med en väntetid på några veckor till max en månad, eftersom det höjer totalintäkterna för Tesla.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Reparera bilar gjorde man väl på 80 talet, reparera en elbil med högspänning osv är kanske inte vidare klyftigt att gemene man försöker sig på? Köp en 70 tals amerikan om du vill mecka?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Men om det börjar poppa upp verkstäder som hans överallt så kommer det vara fullt av bilar som får problem där det är svårare att spåra det tillbaka till att någon ägare gått och fått den fullagad.
Så är det ju för andra tillverkare. Bilar importeras från USA för att fullagas i östeuropa. Köpare som inte har koll köper och när dom sen dyker upp hos en märkesverkstad får dom svart på vitt att dom blivit lurade. Det stärker ju varumärket för auktoriserade verkstäder något enormt.
Porsche är ett bra exempel.

Om Tesla förhindrar att bilarna lagas utanför den egna lilla organisationen kommer det väl på sikt driva upp försäkringskostnaderna.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Eller ned, då deras egen försäkring premierar dig som då kör Tesla original + att den redan i nuläget är billigare än konkurrenterna pga all data dom besitter om din körning som övriga bara kan drömma om.
Finns redan idag auktoriserade verkstäder så ser inte riktigt detta som ett problem annat än för de som alltid ska ha något annat.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av SwedishAdvocate »

tommyd skrev:
.../ Tesla säger sig ju ha målet att förbättra jordens miljö. Det är ju mycket bättre för miljön om Tesla säljer reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till alla fristående verkstäder som vill köpa dem, eftersom kunder då slipper åka mycket långt (ibland ända bort till en annan stad t.o.m.) för att de tvingas åka till Tesla-ägda verkstäder. /...
Är inte lösningen på det här auktoriserade verkstäder?...

Tesla har väl redan idag auktoriserat andra verkstäder än sina egna. Åtminstone i vissa länder och åtminstone för vissa sorters reparationer. Eller?

Mechanum-kedjan som ju finns i Gbg och Malmö är väl ett exempel på en fristående verkstad som idag t.ex. är auktoriserad för VAG-gruppens märken, Volvo, BMW, Mercedes och Opel m.fl...

Edit: tslaqqq hann före med 4 min...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Eller ned, då deras egen försäkring premierar dig som då kör Tesla original + att den redan i nuläget är billigare än konkurrenterna pga all data dom besitter om din körning som övriga bara kan drömma om.
Finns redan idag auktoriserade verkstäder så ser inte riktigt detta som ett problem annat än för de som alltid ska ha något annat.
Ok. Så begränsad tillgång till reservdelar håller försäkringspremierna nere?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

SwedishAdvocate skrev:
tommyd skrev:
.../ Tesla säger sig ju ha målet att förbättra jordens miljö. Det är ju mycket bättre för miljön om Tesla säljer reservdelar, ritningar, manualer och verktyg till alla fristående verkstäder som vill köpa dem, eftersom kunder då slipper åka mycket långt (ibland ända bort till en annan stad t.o.m.) för att de tvingas åka till Tesla-ägda verkstäder. /...
Är inte lösningen på det här auktoriserade verkstäder?...

Tesla har väl redan idag auktoriserat andra verkstäder än sina egna. Åtminstone i vissa länder och åtminstone för vissa sorters reparationer. Eller?

Mechanum-kedjan som ju finns i Gbg och Malmö är väl ett exempel på en fristående verkstad som idag t.ex. är auktoriserad för VAG-gruppens märken, Volvo, BMW, Mercedes och Opel m.fl...

Edit: tslaqqq hann före med 4 min...
Jag hade min Tesla inne hos Werksta pga parkeringsskada och hänvisad av Trygg Hansa, inga konstigheter bra service snyggt reparerat!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Att mecka in ett eget batteri, vem ska du skylla på när bilen brinner upp? Tesla?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Att mecka in ett eget batteri, vem ska du skylla på när bilen brinner upp? Tesla?
Vem skyller man på om man meckar in en egen tank på sin bensinbil och den brinner upp? ;)

Även Teslor kommer bli gamla och behöva repareras billigt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Att mecka in ett eget batteri, vem ska du skylla på när bilen brinner upp? Tesla?
Om man meckar med sin bil, oavsett märke, och den sen börjar brinna? Vem brukar man då skylla på?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Teslaspolen »

tslaqqq skrev:
Reparera bilar gjorde man väl på 80 talet, reparera en elbil med högspänning osv är kanske inte vidare klyftigt att gemene man försöker sig på? Köp en 70 tals amerikan om du vill mecka?
Nu är det kanske inte tänkt att någon enstaka bilägare får för sig atr skruva isär bilen och lära sig allt eftersom han håller på, utan att kunniga reparationsfirmor ska kunna göra jobben.

Ingen skillnad emot i hemmet egentligen. Man kan mecka med 12V som man vill, men låt elektrikern göra 230/400V jobben.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Så är det ju för andra tillverkare. Bilar importeras från USA för att fullagas i östeuropa. Köpare som inte har koll köper och när dom sen dyker upp hos en märkesverkstad får dom svart på vitt att dom blivit lurade. Det stärker ju varumärket för auktoriserade verkstäder något enormt.
Porsche är ett bra exempel.

Om Tesla förhindrar att bilarna lagas utanför den egna lilla organisationen kommer det väl på sikt driva upp försäkringskostnaderna.
Ja, det är ju precis sådana situationer som man kan undvika genom att försvåra för andra verkstäder att få tag på dokumentation och reservdelar.

Några hundra hit eller dit på försäkringspremien är inget jag bryr mig om, de kommer inte påverkas speciellt mycket ändå då de flesta vill att deras bilar skall lagas hos en auktoriserad verkstad ändå.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så är det ju för andra tillverkare. Bilar importeras från USA för att fullagas i östeuropa. Köpare som inte har koll köper och när dom sen dyker upp hos en märkesverkstad får dom svart på vitt att dom blivit lurade. Det stärker ju varumärket för auktoriserade verkstäder något enormt.
Porsche är ett bra exempel.

Om Tesla förhindrar att bilarna lagas utanför den egna lilla organisationen kommer det väl på sikt driva upp försäkringskostnaderna.
Ja, det är ju precis sådana situationer som man kan undvika genom att försvåra för andra verkstäder att få tag på dokumentation och reservdelar.

Några hundra hit eller dit på försäkringspremien är inget jag bryr mig om, de kommer inte påverkas speciellt mycket ändå då de flesta vill att deras bilar skall lagas hos en auktoriserad verkstad ändå.
När det gäller Tesla är auktoriserad verkstad ofta dom själva.
Andra bilmärken har ett större nät av auktoriserade verkstäder där man inte själv har något ägande. Man bara kontrollerar att verkstäderna använder rätt delar och har rätt utbildning. Det skapar en konkurrens mellan verkstäderna samt att det sprider ut verkstäderna så fler kunder har tillgång till en verkstad.
Ett exempel är Meca, som är auktoriserad verkstad för VW, Audi, SEAT, Skoda, Ford, Volvo, BMW, Mini, Mercedes, Opel.

Jag tror det gör mer än några hundra hit eller dit på försäkringspremien att det finns konkurrens.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
När det gäller Tesla är auktoriserad verkstad ofta dom själva.
Andra bilmärken har ett större nät av auktoriserade verkstäder där man inte själv har något ägande. Man bara kontrollerar att verkstäderna använder rätt delar och har rätt utbildning. Det skapar en konkurrens mellan verkstäderna samt att det sprider ut verkstäderna så fler kunder har tillgång till en verkstad.
Ett exempel är Meca, som är auktoriserad verkstad för VW, Audi, SEAT, Skoda, Ford, Volvo, BMW, Mini, Mercedes, Opel.

Jag tror det gör mer än några hundra hit eller dit på försäkringspremien att det finns konkurrens.
Ja jag vet, tycker att andra tillverkare är ett bra exempel på varför man bör hålla med verkstäderna själv. Mycket svårare att få översyn när det är separata bolag med andra ägare som står för det.

Du kan tro vad du vill men det krävs inte speciellt mycket räknande för att komma fram till att arbetskostnaden inte är det stora när det gäller Teslas reparationer, reservdelarna kommer inte vara billigare hos tredje part när de köper dem från Tesla så det enda som de kan konkurrera med är att sälja sin tid billigare och de kan inte sälja den hur billigt som helst. Jag var extremt givmild när jag sa några hundra på försäkringspremien, vi pratar förmodligen någon tia på premien som bäst nu när jag faktiskt överslagsräknar på det.

EDIT: Klargörande, när jag säger någon tia menar jag på månadsbasis, så några hundra på årsbasis blir det ju faktiskt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
När det gäller Tesla är auktoriserad verkstad ofta dom själva.
Andra bilmärken har ett större nät av auktoriserade verkstäder där man inte själv har något ägande. Man bara kontrollerar att verkstäderna använder rätt delar och har rätt utbildning. Det skapar en konkurrens mellan verkstäderna samt att det sprider ut verkstäderna så fler kunder har tillgång till en verkstad.
Ett exempel är Meca, som är auktoriserad verkstad för VW, Audi, SEAT, Skoda, Ford, Volvo, BMW, Mini, Mercedes, Opel.

Jag tror det gör mer än några hundra hit eller dit på försäkringspremien att det finns konkurrens.
Ja jag vet, tycker att andra tillverkare är ett bra exempel på varför man bör hålla med verkstäderna själv. Mycket svårare att få översyn när det är separata bolag med andra ägare som står för det.

Du kan tro vad du vill men det krävs inte speciellt mycket räknande för att komma fram till att arbetskostnaden inte är det stora när det gäller Teslas reparationer, reservdelarna kommer inte vara billigare hos tredje part när de köper dem från Tesla så det enda som de kan konkurrera med är att sälja sin tid billigare och de kan inte sälja den hur billigt som helst. Jag var extremt givmild när jag sa några hundra på försäkringspremien, vi pratar förmodligen någon tia på premien som bäst nu när jag faktiskt överslagsräknar på det.

EDIT: Klargörande, när jag säger någon tia menar jag på månadsbasis, så några hundra på årsbasis blir det ju faktiskt.
Man kan få stordriftsfördelar. Särskilt viktigt för små bilmärken som dessutom inte behöver någon regelbunden service.

En stor fördel med att ha att göra med en verkstad inte ägd av tillverkaren är att man får ett ombud i garantifrågor.
Jag har flera gånger haft hjälp av en auktoriserad verkstad för att övertala tillverkaren om att det rör sig om ett garantiärende. Kan t.ex. vara så att man på verkstaden ser ett mönster genom att se samma fel på flera bilar.
Om biltillverkaren äger verkstan diskuterar man med den som ska stå för reparation.

En auktoriserad verkstad får betalt av tillverkaren för garantireparationer. En auktoriserad verkstad är dessutom mån om att få sälja nästa bil. Det gör ibland underverk för kundbemötandet.
Skriv svar