Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Repair

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Ska Tesla ta upp och stödja Right to Repair-frågan nu på nästa aktieägar-event 2022-01-26?

Omröstningen slutade 08 feb 2022 04:53

Tesla bör ta upp och stödja Right to Repair-frågan.
38
93%
Tesla bör ta upp men EJ stödja Right to Repair-frågan.
0
Inga röster
Tesla bör EJ ta upp och EJ stödja Right to Repair-frågan.
1
2%
Tesla bör EJ ta upp men BÖR stödja Right to Repair-frågan.
1
2%
Jag tycker att frågan är felaktigt ställd.
1
2%
Annat svar. (Skriv gärna en kommentar i tråden.)
0
Inga röster
 
Antal röster: 41

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av jonasl »

Om jag köper en bil vill jag gärna äga den. Om den som råkade tillverka bilen får diktera vad jag kan och inte kan göra med den så är det inte min bil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Teslared »

Det är ju även en fråga om närhet, ska jag behöva ta tid och långt avstånd till Tesla, för att reparera kanske en skitsak bara för att man inte kan få tag i reservdel?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Om jag köper en bil vill jag gärna äga den. Om den som råkade tillverka bilen får diktera vad jag kan och inte kan göra med den så är det inte min bil.
Precis min tanke.

Att Tesla tycker att de fortfarande äger bilarna efter de sålt dem, det vet vi sedan tidigare. Det som förvånar mig är att det finns bilägare här som tycker det är toppen att det är så. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Som sagt, för att garantier skall gälla ska det ju vara sk märkesverkstad, har det väl alltid varit med alla bilmärken?
Betyder inte att du är låst till Tesla, så är det ju inte ens idag, de har redan kontrakterat andra verkstäder i Sverige så du är inte låst till enbart Tesla, var har ni fått det ifrån från början?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Vems är felet när en service resulterar i att skiten inte funkar, du kommer ju alltid klaga på Tesla för "firman" kommer ju skylla ifrån sig med säkerhet, speciellt om det är lågpris som är deras signum.
De kommer ju jaga kostnader överallt, ex köpa dåliga piratkopior på allt möjligt, lågavlönade och outbildade tekniker osv, ingenting som kommer bli bra för dig som slutkund, bara tron om att jaga kronor.

Klassiker med iPhone reparationer är ju att de billigaste stoppar in skit, ex skärmar med lägre upplösning och allt möjligt som inte är original, är ju inte bara beställa originalprylar så länge du inte är certad av Apple ändå, sen finns det alltid diskussioner om en kopia är lika bra men vad ger en kopia i långa loppet, det urvattnar Apple som varumärke genom att det blandas in skit i deras "rena" produkter.
Därav kan du ju numera se i iOS om något bytts som inte är Apple-original, så kommer det garanterat behöva bli med Tesla med då, inte vill du lägga samma pengar på en beggad Tesla som reparerats av liraren på hörnet med okända el tveksamma prylar om du samtidigt kan se en annan Tesla som har servats hos Tesla el aukt verkstad?!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Vems är felet när en service resulterar i att skiten inte funkar, du kommer ju alltid klaga på Tesla för "firman" kommer ju skylla ifrån sig med säkerhet, speciellt om det är lågpris som är deras signum.
De kommer ju jaga kostnader överallt, ex köpa dåliga piratkopior på allt möjligt, lågavlönade och outbildade tekniker osv, ingenting som kommer bli bra för dig som slutkund, bara tron om att jaga kronor.

Klassiker med iPhone reparationer är ju att de billigaste stoppar in skit, ex skärmar med lägre upplösning och allt möjligt som inte är original, är ju inte bara beställa originalprylar så länge du inte är certad av Apple ändå, sen finns det alltid diskussioner om en kopia är lika bra men vad ger en kopia i långa loppet, det urvattnar Apple som varumärke genom att det blandas in skit i deras "rena" produkter.
Därav kan du ju numera se i iOS om något bytts som inte är Apple-original, så kommer det garanterat behöva bli med Tesla med då, inte vill du lägga samma pengar på en beggad Tesla som reparerats av liraren på hörnet med okända el tveksamma prylar om du samtidigt kan se en annan Tesla som har servats hos Tesla el aukt verkstad?!
Tyckte du att det var bra på den tiden då biltillverkarna hade monopol på service och reparationer eller blev det bättre när myndigheterna tvingade dem att öppna upp för andra aktörer?

Eller är det rent av så att du inte har någon erfarenhet av hur det var då och därför inte vet vad du pratar om? :)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av tslaqqq »

Vem vet, så kan det vara men det kan ju också vara så att det är dags att tänka om lite...

Världen 2022 ser inte ut som 1992
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Man kan få stordriftsfördelar. Särskilt viktigt för små bilmärken som dessutom inte behöver någon regelbunden service.

En stor fördel med att ha att göra med en verkstad inte ägd av tillverkaren är att man får ett ombud i garantifrågor.
Jag har flera gånger haft hjälp av en auktoriserad verkstad för att övertala tillverkaren om att det rör sig om ett garantiärende. Kan t.ex. vara så att man på verkstaden ser ett mönster genom att se samma fel på flera bilar.
Om biltillverkaren äger verkstan diskuterar man med den som ska stå för reparation.

En auktoriserad verkstad får betalt av tillverkaren för garantireparationer. En auktoriserad verkstad är dessutom mån om att få sälja nästa bil. Det gör ibland underverk för kundbemötandet.
Verkstäderna skyller bara på att tillverkaren inte vill ta ansvar för garantin, och sedan använder handlaren deras utlåtande för bevis för att de skall slippa ta ansvar. Som det brukar bli när det blir massa mellanhänder så är det lätt att skylla på någon annan, det är mycket smidigare när man bara har med en motpart att göra.

Med tanke på hur kassa verkstäderna varit hos andra bilar jag haft så ser jag inte varför man skulle vilja kolla på dem som någon slags målbild.
jonasl skrev:
Om jag köper en bil vill jag gärna äga den. Om den som råkade tillverka bilen får diktera vad jag kan och inte kan göra med den så är det inte min bil.
Tesla kan inte diktera någonting förutom om du vill ha tillgång till deras tjänster som SuC eller för att garanti skall gälla osv, det har dock ingenting att göra med huruvida Tesla skall förse vem som helst med reservdelar. Vill du ersätta dina bildelar med egna 3D-skrivna sådana så kan Tesla inte förbjuda dig att göra det.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Maw »

Jag trodde alla biltillverkare var tvungna att tillhandahålla reservdelar, reparationshandböcker, programvara, specialverktyg osv till fristående verkstäder?

Garantin gäller nog oavsett. Var det inte Kia och Hyundai som försökte hävda att garantin inte gällde om bilen varit på en fristående verkstad och som fick ge upp den tanken?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Som sagt, för att garantier skall gälla ska det ju vara sk märkesverkstad, har det väl alltid varit med alla bilmärken?
Betyder inte att du är låst till Tesla, så är det ju inte ens idag, de har redan kontrakterat andra verkstäder i Sverige så du är inte låst till enbart Tesla, var har ni fått det ifrån från början?
Nej, garantin gäller ändå. KIA drev det här till EU-domstolen 2010 och fick bakläxa.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... in-119589/

Nu lämnar man ju gärna en bil med nybilsgaranti till auktoriserad verkstad ändå eftersom man vill slippa tjafs men man kan serva/reparera sin nya bil hos mekonomen om man vill och garantin gäller fortfarande.

Skillnaden är att det är Tesla som kontrakterar andra verkstäder. Andra verkstäder kan inte välja att bli auktoriserade. Meca är ju ett bra exempel. Det är ju knappast BMW som fått vara med och bestämma att Meca samtidigt ska vara auktoriserad MB-verkstad.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tslaqqq skrev:
Som sagt, för att garantier skall gälla ska det ju vara sk märkesverkstad, har det väl alltid varit med alla bilmärken?
Betyder inte att du är låst till Tesla, så är det ju inte ens idag, de har redan kontrakterat andra verkstäder i Sverige så du är inte låst till enbart Tesla, var har ni fått det ifrån från början?
Vilka verkstäder är kontrakterade i Sverige att göra samma saker som Tesla utför på sina Service Center?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Jag trodde alla biltillverkare var tvungna att tillhandahålla reservdelar, reparationshandböcker, programvara, specialverktyg osv till fristående verkstäder?

Garantin gäller nog oavsett. Var det inte Kia och Hyundai som försökte hävda att garantin inte gällde om bilen varit på en fristående verkstad och som fick ge upp den tanken?
Det beror ju såklart på vad du gör, om du är inne och pillar och gör saker i batteripacket så kan såklart Tesla hävda att de inte vill ge garanti på det om det skapar problem.

I Kias fall handlade det väl om regelbunden service.
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Louis Rossmann uppmanar aktieägare rösta ja: Right to Re

Inlägg av ELA »

Märkesverkstad är verkligen ingen garanti för kompetens. Min visserligen inte så stora erfarenhet av märkesverkstäder avskräcker. Det gällde inte Tesla. På den lokala ickemärkesverkstan undrade de vad märkesverkstan hade gjort tidigare. Och inte gjort.
Skriv svar