Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kör Tesla och tycker detta är bra, av flera skäl:
- Det sätter eld i baken på övriga ladd-leverantörer att börja leverera något som ens påminner om Teslas kvalitet. Bra även för en Tesla-ägare som i nuläget skyr dessa som pesten.
- Med tanke på hur ofta man ser helt tomma SuC-parkeringar så gissar jag att detta är en förutsättning för att de ska vilja fortsätta bygga ut nätverket. Alltså också bra för Tesla-ägare.
- Fler betalande kunder till Tesla, det kan man väl inte ogilla som Tesla-ägare?
- Förhoppningsvis färre gråt-reportage i aftonpressen om hur jobbigt det är att köra icke-Tesla på långresor. Bra för hela elbilsbranschen.
Risken att man kanske någon gång kan behöva vänta lite vid högsäsong är ett pris jag är beredd att betala för ovanstående. Återstår att se om det verkligen blir så, dessutom.
- Det sätter eld i baken på övriga ladd-leverantörer att börja leverera något som ens påminner om Teslas kvalitet. Bra även för en Tesla-ägare som i nuläget skyr dessa som pesten.
- Med tanke på hur ofta man ser helt tomma SuC-parkeringar så gissar jag att detta är en förutsättning för att de ska vilja fortsätta bygga ut nätverket. Alltså också bra för Tesla-ägare.
- Fler betalande kunder till Tesla, det kan man väl inte ogilla som Tesla-ägare?
- Förhoppningsvis färre gråt-reportage i aftonpressen om hur jobbigt det är att köra icke-Tesla på långresor. Bra för hela elbilsbranschen.
Risken att man kanske någon gång kan behöva vänta lite vid högsäsong är ett pris jag är beredd att betala för ovanstående. Återstår att se om det verkligen blir så, dessutom.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tidigare var många övertygade om att Tesla bara skulle öppna de SuC som de fått bidrag för, d.v.s. några avsides belägna SuC. Så blev det inte.fth skrev:Jag håller med, väljer man bara Tesla-förare i enkäten så är siffrorna just nu 70% "bra" vs 30% "dåligt".wheels skrev:Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Med tanke på allt gnäll och kraxande av olyckskorpar i andra trådar så trodde jag siffrorna skulle vara dom omvända, men det är väl som vanligt, det är dom som gnäller högst som hörs mest
Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".
Man får ju inte glömma att orsaken att det öht finns andra vettiga elbilar att välja bland idag är Tesla.
Nu kommer också förutsättningarna att använda dessa andra elbilar på långresa i ett slag förbättras markant, återigen tack vare Tesla.
Som jag har skrivit många gånger tidigare så är jag helt övertygad om att Tesla kommer att genomföra detta på ett balanserat och genomtänkt sätt.
/fth
Andra har hävdat att endast de SuC som har väldigt låg belastning skulle öppnas. Så blev det inte heller.
Jag är inte övertygad om att detta är genomtänkt.
Antalet SuC har inte ökat i samma takt som antalet Tesla på vägarna. Om man då adderar andra märken så är det självklart att det blir köer oftare och längre tid vid varje tillfälle.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Om man räknar lite på det, hur många abonnerande kunder tror vi de kan få i Sverige?
Det finns ju massa felfaktorer, t.ex. kommer många att bara abonnera under semestermånader, men om vi leker med tanken att de kan få 100 000 prenumeranter, då blir det ca 155Mkr i intänkter på ett år bara på det. Om de sen laddar lite ovanpå det så blir det ju lite pengar trots allt.
Tror mig ha läst någonstans att Tesla har nästan 30% marginal på sina bilar, då skulle prenumerationsavgiften från 100 000 kunder motsvara 600 sålda bilar (om de kostar 750k i snitt).
Mina beräkningar är förstås rena gissningar och spekulationer för att se i vilket härad det kan ligga.
Det finns ju massa felfaktorer, t.ex. kommer många att bara abonnera under semestermånader, men om vi leker med tanken att de kan få 100 000 prenumeranter, då blir det ca 155Mkr i intänkter på ett år bara på det. Om de sen laddar lite ovanpå det så blir det ju lite pengar trots allt.
Tror mig ha läst någonstans att Tesla har nästan 30% marginal på sina bilar, då skulle prenumerationsavgiften från 100 000 kunder motsvara 600 sålda bilar (om de kostar 750k i snitt).
Mina beräkningar är förstås rena gissningar och spekulationer för att se i vilket härad det kan ligga.
Model Y LR AWD 2022
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med denna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentlig utökad till- och nybyggnadstakt. För vem vinner på att Tesla, med redan väldigt investerings- och kostnadseffektiva anläggningar, avstår generösa möjligheter till bidrag och totalt sett ökad beläggningsgrad? Ja, inte brukar det vara deras kunder i alla fall...mikebike skrev:...Jag är inte övertygad om att detta är genomtänkt.
Antalet SuC har inte ökat i samma takt som antalet Tesla på vägarna. Om man då adderar andra märken så är det självklart att det blir köer oftare och längre tid vid varje tillfälle.
Att det kan finnas känslomässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja, Hyundai Ioniq 5.Mickep skrev:Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
roffe_s skrev:Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med dnna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentligt ökat till- och nybyggnadstakt.
Att det kan finnas känslumässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut). Kassaflödet ökar med öppnandet men det gör också behovet av antalet stolpar, med tanke på laddtiden som krävs för många andra bilar på en resa A till B kommer nog antalet av stolpe per bil som krävs bli högre nu än tidigare. Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tyvärr ser det iaf för närvarande ut som att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3.juristen skrev:Ja, Hyundai Ioniq 5.Mickep skrev:Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Förhoppningsvis löser Tesla och/eller Hyundai detta inom kort med en mjukvarufix, men just nu funkar alltså bara SuC v2.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Så är det säkert, men att SuC nu blir ett öppet nätverk kan sannolikt komma att förenkla processen i många länder, t.ex. Tyskland.OfarligTesla skrev:Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut).
Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?OfarligTesla skrev:Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
fth skrev:Jag förstår faktiskt inte riktigt det här resonemanget som dyker upp gång på gång i alla trådar om öppnandet.mikebike skrev:Fast i mitt fall lutar det åt att gå tillbaks till bensinbil. Andra elbilar kommer ju också få köa.
Det totala behovet av snabbladdning kommer ju inte att öka bara för att Tesla öppnar SuC, var skulle alla dessa elbilar komma från som ni tror skall blockera "våra" stolpar?
Dom köer som det brukar rapporteras om i andra nätverk som Ionity et al är ju försumbara i dom här sammanhangen, två-tre bilar i kö till fyra Ionity-stolpar kan ju förstås innebära lång väntan, men dessa bilar skulle ju vara felräkningssiffror i SuC-nätverket.
Det är självklart så att belastningen på utsatta stationer under hög belastning (som t.ex. Gävle i samband med sportlov) kan komma att öka, men totalt sett har jag svårt att se att detta kommer ha någon större negativ inverkan för Tesla-förare. Jag är också helt övertygad om att öppnandet kommer medföra ännu högre takt i utbyggnaden av SuC, vilket på lite sikt kommer innebära mindre köer än vad det skulle varit i ett fortsatt slutet nätverk.
Det enda negativa jag egentligen kan se är att konkurrenterna kanske helt enkelt ger upp, men förhoppningsvis så blir det samma effekt som för elbilar, att Tesla sätter en blåslampa i rö-n på dom andra leverantörerna och får dom att sätta lite fart.
/fth
Under 2021 dubblerades antalet registrerade elbilar från ca 60 tusen till 120 tusen. Så de elbilar som kommer blockera kommer väl därifrån till stor del...
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Det är alltså inte samma bilar. Antalet elbilar ökar i en galopperande takt. Särskilt bilar som används till fjärrkörningar.fth skrev:Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?
Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ja, absolut, men den totala kötiden, för samtliga bilister och samtliga resor, kommer ändå att minska som en följd av öppnandet, inte öka.MWall skrev:Det är alltså inte samma bilar. Antalet elbilar ökar i en galopperande takt. Särskilt bilar som används till fjärrkörningar.
En viss del av den totala kötiden kanske kommer flytta från ägare av andra märken till Tesla-förare, men den genomsnittliga kötiden för samtliga elbilister kommer förstås bli lägre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
fth skrev:Ja, absolut, men den totala kötiden, för samtliga bilister och samtliga resor, kommer ändå att minska som en följd av öppnandet, inte öka.MWall skrev:Det är alltså inte samma bilar. Antalet elbilar ökar i en galopperande takt. Särskilt bilar som används till fjärrkörningar.
En viss del av den totala kötiden kanske kommer flytta från ägare av andra märken till Tesla-förare, men den genomsnittliga kötiden för samtliga elbilister kommer förstås bli lägre.
/fth
Jag köpte en Tesla för att slippa köa. Att någon med ID.4 eller E-Tron fått det drägligare på min bekostnad är liksom inget jag kan glädjas åt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Att det blir en lättare process i Tyskland hjälper inte mig när jag står i kö i Hudiksvall.fth skrev:Så är det säkert, men att SuC nu blir ett öppet nätverk kan sannolikt komma att förenkla processen i många länder, t.ex. Tyskland.
Nej men behovet av snabbladdning från Teslas laddare kommer öka vilket leder till att kötiden för en Teslakund kommer öka. Diskussionen handlar ju om ifall det är bra eller dåligt och frågar olika grupper, för mig som köper bilar från Tesla är det helt enkelt inte en fördel att jag får köa mer och andra mindre.fth skrev:Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?
Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.
/fth
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Gillar ditt tänk och även ditt användarnamn som speglar ditt tänk.easyliving skrev:Kör Tesla och tycker det är bra. Helt ärligt är det oftast max halvfullt på SuC när jag är ute och långkör. Har ofta varit ensam och kunnat välja på 20 stolpar. Slöseri med resurser att inte fler kan utnyttja SuC är mitt skäl till att ge tummen upp på det här.
Självklart blir jag lika lack som alla andra om det står en Porsche eller annat bilmärke på snedden över tre rutor men det har inte hänt mig ännu och kanske kommer det aldrig hända så då väljer jag nu att bara se detta som positivt. Tills Porschen kommer - då kan man ändra sig.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Saknar alternativet "Bra, då vågar man fundera på andra bilar än Tesla nu när det börjar bli läge att titta på elbil"
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Instämmer, dock från att ha haft Tesla sen 2016 - nu blev det mer att välja på!StefL skrev:Saknar alternativet "Bra, då vågar man fundera på andra bilar än Tesla nu när det börjar bli läge att titta på elbil"
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Åker mycket och rätt långa sträckor. SuC är helt nödvändigt för mig. Jag är dock inte sällan ensam eller nästan så på stationer med 20+ laddare. Det måste vara dålig ekonomi i det för Tesla.
Om nu alla andra märken plötsligt börjar ladda på SuC får jag väl leta reda på Ionity, mer eller nån annan - det lär ju bli tomt där då….
Funderat om jag ska byta bil, men jag tycker bilen är bra, gillar den. Fortfarande en hel del frustration hos de som har andra märken. Så det får bli Tesla ett tag till.
Om nu alla andra märken plötsligt börjar ladda på SuC får jag väl leta reda på Ionity, mer eller nån annan - det lär ju bli tomt där då….
Funderat om jag ska byta bil, men jag tycker bilen är bra, gillar den. Fortfarande en hel del frustration hos de som har andra märken. Så det får bli Tesla ett tag till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Sant, men beställer jag en Ioniq 5 AWD nu så kommer den först om ca ett år. En hel del kan hända på den tiden. Jag får utvärdera utifrån hur det ser ut då, både utifrån ekonomi med nypris vs andrahandsvärde och utifrån funktionalitet.fth skrev:Tyvärr ser det iaf för närvarande ut som att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3.juristen skrev:Ja, Hyundai Ioniq 5.Mickep skrev:Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Förhoppningsvis löser Tesla och/eller Hyundai detta inom kort med en mjukvarufix, men just nu funkar alltså bara SuC v2.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Saknar svaret:
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Ok men om du läser min första kommentar så kanske det klarnar?Legato skrev:Saknar svaret:
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jodå, jag läste den, men tycker inte det var någon vidare lösning Mer representativt isf att utgå ifrån den bil man väljer för långresor. I mitt fall en svår fråga dock, då vi normalt väljer Teslan men nu kommer välja Audin, ett val som definitivt förenklades av att SUC öppnats.slugger75 skrev:Ok men om du läser min första kommentar så kanske det klarnar?Legato skrev:Saknar svaret:
Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil
I Sverige är det inte så big deal imo, men i Spanien är man tacksam för varje extra möjlig laddplats
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag tycker detta är en katastrof. Har kört snart 30 000 Teslamil och laddat på supercharger ca 1200 gånger. Trängseln på Supercharger har redan ökat markant jämfört med ett par år sedan. När man ser hur många av Teslaägarna som numer inte fattar hur de ska parkera så känns det som väldigt stor risk att det bli total kaos. Storhelger bör man nog skippa långresan.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.ReNewAble skrev:Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?
Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig.OfarligTesla skrev:Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.ReNewAble skrev:Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.
Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.