Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Bra eller dåligt att Tesla nu tillåter andra bilmärken att ladda på Supercharger?

Bra! Jag kör Tesla
140
45%
Bra! Jag kör annat bilmärke
72
23%
Dåligt! Jag kör Tesla
99
32%
Dåligt! Jag kör annat bilmärke
3
1%
 
Antal röster: 314

Användarvisningsbild
mst
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 mar 2022 09:46

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av mst »

Kör Tesla och tycker detta är bra, av flera skäl:

- Det sätter eld i baken på övriga ladd-leverantörer att börja leverera något som ens påminner om Teslas kvalitet. Bra även för en Tesla-ägare som i nuläget skyr dessa som pesten.
- Med tanke på hur ofta man ser helt tomma SuC-parkeringar så gissar jag att detta är en förutsättning för att de ska vilja fortsätta bygga ut nätverket. Alltså också bra för Tesla-ägare.
- Fler betalande kunder till Tesla, det kan man väl inte ogilla som Tesla-ägare? :)
- Förhoppningsvis färre gråt-reportage i aftonpressen om hur jobbigt det är att köra icke-Tesla på långresor. Bra för hela elbilsbranschen.

Risken att man kanske någon gång kan behöva vänta lite vid högsäsong är ett pris jag är beredd att betala för ovanstående. Återstår att se om det verkligen blir så, dessutom.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
wheels skrev:
Kan bara säga att jag är förvånad av röstningen. Trodde att det skulle va mycket mer gråt och tandagnisslan. All heder till er
Jag håller med, väljer man bara Tesla-förare i enkäten så är siffrorna just nu 70% "bra" vs 30% "dåligt".

Med tanke på allt gnäll och kraxande av olyckskorpar i andra trådar så trodde jag siffrorna skulle vara dom omvända, men det är väl som vanligt, det är dom som gnäller högst som hörs mest :D

Som Tesla-förare så finns det ju ingen egentlig omedelbar uppsida med öppnandet, men för omställningen tror jag detta kommer vara avgörande, varför jag självklart klickade i "bra".

Man får ju inte glömma att orsaken att det öht finns andra vettiga elbilar att välja bland idag är Tesla.

Nu kommer också förutsättningarna att använda dessa andra elbilar på långresa i ett slag förbättras markant, återigen tack vare Tesla.

Som jag har skrivit många gånger tidigare så är jag helt övertygad om att Tesla kommer att genomföra detta på ett balanserat och genomtänkt sätt.

/fth
Tidigare var många övertygade om att Tesla bara skulle öppna de SuC som de fått bidrag för, d.v.s. några avsides belägna SuC. Så blev det inte.
Andra har hävdat att endast de SuC som har väldigt låg belastning skulle öppnas. Så blev det inte heller.

Jag är inte övertygad om att detta är genomtänkt.

Antalet SuC har inte ökat i samma takt som antalet Tesla på vägarna. Om man då adderar andra märken så är det självklart att det blir köer oftare och längre tid vid varje tillfälle.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av jonasl »

Om man räknar lite på det, hur många abonnerande kunder tror vi de kan få i Sverige?

Det finns ju massa felfaktorer, t.ex. kommer många att bara abonnera under semestermånader, men om vi leker med tanken att de kan få 100 000 prenumeranter, då blir det ca 155Mkr i intänkter på ett år bara på det. Om de sen laddar lite ovanpå det så blir det ju lite pengar trots allt.

Tror mig ha läst någonstans att Tesla har nästan 30% marginal på sina bilar, då skulle prenumerationsavgiften från 100 000 kunder motsvara 600 sålda bilar (om de kostar 750k i snitt).

Mina beräkningar är förstås rena gissningar och spekulationer för att se i vilket härad det kan ligga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev:
...Jag är inte övertygad om att detta är genomtänkt.

Antalet SuC har inte ökat i samma takt som antalet Tesla på vägarna. Om man då adderar andra märken så är det självklart att det blir köer oftare och längre tid vid varje tillfälle.
Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med denna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentlig utökad till- och nybyggnadstakt. För vem vinner på att Tesla, med redan väldigt investerings- och kostnadseffektiva anläggningar, avstår generösa möjligheter till bidrag och totalt sett ökad beläggningsgrad? Ja, inte brukar det vara deras kunder i alla fall...

Att det kan finnas känslomässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av juristen »

Mickep skrev:
Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Ja, Hyundai Ioniq 5.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev:
Men Mike, tror Du inte att en av anledningarna till att de inte byggts ut är att det kostar stora mängder kapital? Med dnna operation kan Tesla söka bidrag på lika villkor som andra aktörer för etableringar, dessutom ökar kapitalflödet i SuC genom öppnandet. Båda anledningarna underlättar avsevärt en väsentligt ökat till- och nybyggnadstakt.

Att det kan finnas känslumässiga faktorer i detta har jag respekt för, men visst är väl beslutet rationellt ur den synvinkeln?

Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut). Kassaflödet ökar med öppnandet men det gör också behovet av antalet stolpar, med tanke på laddtiden som krävs för många andra bilar på en resa A till B kommer nog antalet av stolpe per bil som krävs bli högre nu än tidigare. Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

juristen skrev:
Mickep skrev:
Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Ja, Hyundai Ioniq 5.
Tyvärr ser det iaf för närvarande ut som att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3.

Förhoppningsvis löser Tesla och/eller Hyundai detta inom kort med en mjukvarufix, men just nu funkar alltså bara SuC v2.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Nej Tesla saknar inte kapital, jag är helt säker på att deras utbyggnation begränsas av marktillgång, tillgänglig effekt och byråkrati (de har även hintat om det i uttalanden förut).
Så är det säkert, men att SuC nu blir ett öppet nätverk kan sannolikt komma att förenkla processen i många länder, t.ex. Tyskland.

OfarligTesla skrev:
Skulle jag köpa en t.ex. Polestar 2 som jag kikat på så kommer jag spendera dubbelt så lång tid vid laddarna som med min Model 3 så efterfrågan på laddtid per bil kommer förmodligen öka nu.
Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?

Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
mikebike skrev:
Fast i mitt fall lutar det åt att gå tillbaks till bensinbil. Andra elbilar kommer ju också få köa.
Jag förstår faktiskt inte riktigt det här resonemanget som dyker upp gång på gång i alla trådar om öppnandet.

Det totala behovet av snabbladdning kommer ju inte att öka bara för att Tesla öppnar SuC, var skulle alla dessa elbilar komma från som ni tror skall blockera "våra" stolpar?

Dom köer som det brukar rapporteras om i andra nätverk som Ionity et al är ju försumbara i dom här sammanhangen, två-tre bilar i kö till fyra Ionity-stolpar kan ju förstås innebära lång väntan, men dessa bilar skulle ju vara felräkningssiffror i SuC-nätverket.

Det är självklart så att belastningen på utsatta stationer under hög belastning (som t.ex. Gävle i samband med sportlov) kan komma att öka, men totalt sett har jag svårt att se att detta kommer ha någon större negativ inverkan för Tesla-förare. Jag är också helt övertygad om att öppnandet kommer medföra ännu högre takt i utbyggnaden av SuC, vilket på lite sikt kommer innebära mindre köer än vad det skulle varit i ett fortsatt slutet nätverk.

Det enda negativa jag egentligen kan se är att konkurrenterna kanske helt enkelt ger upp, men förhoppningsvis så blir det samma effekt som för elbilar, att Tesla sätter en blåslampa i rö-n på dom andra leverantörerna och får dom att sätta lite fart.

/fth

Under 2021 dubblerades antalet registrerade elbilar från ca 60 tusen till 120 tusen. Så de elbilar som kommer blockera kommer väl därifrån till stor del...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?

Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.

/fth
Det är alltså inte samma bilar. Antalet elbilar ökar i en galopperande takt. Särskilt bilar som används till fjärrkörningar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Det är alltså inte samma bilar. Antalet elbilar ökar i en galopperande takt. Särskilt bilar som används till fjärrkörningar.
Ja, absolut, men den totala kötiden, för samtliga bilister och samtliga resor, kommer ändå att minska som en följd av öppnandet, inte öka.

En viss del av den totala kötiden kanske kommer flytta från ägare av andra märken till Tesla-förare, men den genomsnittliga kötiden för samtliga elbilister kommer förstås bli lägre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Det är alltså inte samma bilar. Antalet elbilar ökar i en galopperande takt. Särskilt bilar som används till fjärrkörningar.
Ja, absolut, men den totala kötiden, för samtliga bilister och samtliga resor, kommer ändå att minska som en följd av öppnandet, inte öka.

En viss del av den totala kötiden kanske kommer flytta från ägare av andra märken till Tesla-förare, men den genomsnittliga kötiden för samtliga elbilister kommer förstås bli lägre.

/fth

Jag köpte en Tesla för att slippa köa. Att någon med ID.4 eller E-Tron fått det drägligare på min bekostnad är liksom inget jag kan glädjas åt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Så är det säkert, men att SuC nu blir ett öppet nätverk kan sannolikt komma att förenkla processen i många länder, t.ex. Tyskland.
Att det blir en lättare process i Tyskland hjälper inte mig när jag står i kö i Hudiksvall.

fth skrev:
Nja, återigen, behovet av snabbladdning totalt ökar väl inte bara för att Tesla öppnar nätverket?

Under förutsättning att det är samma bilar och samma resor före och efter öppnandet så kommer förstås rent matematiskt den totala kötiden tvärtom minska drastiskt när Tesla öppnar nätverket.

/fth
Nej men behovet av snabbladdning från Teslas laddare kommer öka vilket leder till att kötiden för en Teslakund kommer öka. Diskussionen handlar ju om ifall det är bra eller dåligt och frågar olika grupper, för mig som köper bilar från Tesla är det helt enkelt inte en fördel att jag får köa mer och andra mindre.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av MrRun »

easyliving skrev:
Kör Tesla och tycker det är bra. Helt ärligt är det oftast max halvfullt på SuC när jag är ute och långkör. Har ofta varit ensam och kunnat välja på 20 stolpar. Slöseri med resurser att inte fler kan utnyttja SuC är mitt skäl till att ge tummen upp på det här.

Självklart blir jag lika lack som alla andra om det står en Porsche eller annat bilmärke på snedden över tre rutor men det har inte hänt mig ännu och kanske kommer det aldrig hända så då väljer jag nu att bara se detta som positivt. Tills Porschen kommer - då kan man ändra sig.
Gillar ditt tänk och även ditt användarnamn som speglar ditt tänk.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av StefL »

Saknar alternativet "Bra, då vågar man fundera på andra bilar än Tesla nu när det börjar bli läge att titta på elbil"
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Tenk »

StefL skrev:
Saknar alternativet "Bra, då vågar man fundera på andra bilar än Tesla nu när det börjar bli läge att titta på elbil"
Instämmer, dock från att ha haft Tesla sen 2016 - nu blev det mer att välja på!
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Gustafsson »

Åker mycket och rätt långa sträckor. SuC är helt nödvändigt för mig. Jag är dock inte sällan ensam eller nästan så på stationer med 20+ laddare. Det måste vara dålig ekonomi i det för Tesla.
Om nu alla andra märken plötsligt börjar ladda på SuC får jag väl leta reda på Ionity, mer eller nån annan - det lär ju bli tomt där då….
Funderat om jag ska byta bil, men jag tycker bilen är bra, gillar den. Fortfarande en hel del frustration hos de som har andra märken. Så det får bli Tesla ett tag till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av juristen »

fth skrev:
juristen skrev:
Mickep skrev:
Är det någon som funderar på att köpa annat märke för att de öppnat upp? vilket i såfall?
Ja, Hyundai Ioniq 5.
Tyvärr ser det iaf för närvarande ut som att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3.

Förhoppningsvis löser Tesla och/eller Hyundai detta inom kort med en mjukvarufix, men just nu funkar alltså bara SuC v2.
Sant, men beställer jag en Ioniq 5 AWD nu så kommer den först om ca ett år. En hel del kan hända på den tiden. Jag får utvärdera utifrån hur det ser ut då, både utifrån ekonomi med nypris vs andrahandsvärde och utifrån funktionalitet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Legato »

Saknar svaret:

Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av slugger75 »

Legato skrev:
Saknar svaret:

Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil :D
Ok men om du läser min första kommentar så kanske det klarnar?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Legato »

slugger75 skrev:
Legato skrev:
Saknar svaret:

Bra/dåligt jag kör både Tesla och annan elbil :D
Ok men om du läser min första kommentar så kanske det klarnar?
Jodå, jag läste den, men tycker inte det var någon vidare lösning ;) Mer representativt isf att utgå ifrån den bil man väljer för långresor. I mitt fall en svår fråga dock, då vi normalt väljer Teslan men nu kommer välja Audin, ett val som definitivt förenklades av att SUC öppnats.

I Sverige är det inte så big deal imo, men i Spanien är man tacksam för varje extra möjlig laddplats :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av ermase »

Jag tycker detta är en katastrof. Har kört snart 30 000 Teslamil och laddat på supercharger ca 1200 gånger. Trängseln på Supercharger har redan ökat markant jämfört med ett par år sedan. När man ser hur många av Teslaägarna som numer inte fattar hur de ska parkera så känns det som väldigt stor risk att det bli total kaos. Storhelger bör man nog skippa långresan.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av ReNewAble »

Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.

Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av OfarligTesla »

ReNewAble skrev:
Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.

Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
ReNewAble skrev:
Jag tror det blir bra - Tesla kommer att kunna satsa ännu mer på att bygga ut nätverket vilket i längden gynnar Teslaägarna också.

Det enda orostecknet är väl vem som ska kunna utmana och konkurrera i framtiden med ett Europatäckande nätverk? Ionity går ju mest på tomgång.
Kan inte ni som säger att Tesla kommer kunna bygga ut med fler stationer/stolpar per bil som vill ladda där visa hur ni räknar? För det spelar ju noll roll om det är fler laddare per station om antalet bilar som vill ladda där har ökat i takt med det.
Tesla säger själva att de kan snabba på utbyggnaden genom att öppna. Om du anser dig veta bättre så ligger allt bevisbördan på dig. :)
Skriv svar