Nyckelkort eller telefon eller nyckel-fob

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad använder du som förstaalternativ för att låsa upp/starta bilen?

Bara nyckel-fob
7
14%
Bara nyckel-kort
0
Inga röster
Bara telefon
21
42%
Nyckel-fob, men litar inte till hundra på det så försöker alltid ha med mig nåt annat som backup
1
2%
Nyckel-kort, men litar inte till hundra på det så försöker alltid ha med mig nåt annat som backup
0
Inga röster
Telefon, men litar inte till hundra på det så försöker alltid ha med mig nåt annat som backup
21
42%
 
Antal röster: 50

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 589
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Nyckelkort eller telefon eller nyckel-fob

Inlägg av macksie »

Hämtade alldeles nyligen ut en ny Model Y. Kommer från en äldre X.
Tänkte innan jag hämtade ut den att jag kommer aldrig vilja ha bara nyckelkort eller telefon så jag beställde en nyckel-fob.
Den trevliga killen som lämnade ut bilen till mig sa när jag berättade dettta: -Ge det en chans, du kommer nog inte vilja använda nyckeln.

Och mycket riktigt. Efter tre dagar känner jag inget behov alls längre av nyckel-fob'en. Det kliar dock varje gång jag går hemifrån på ett sätt som ungefär: "Hmm, undrar om man borde ta med sig nyckel-fob'en bara för säkerhets skull"

Därför min undran. Hur gör ni andra?
MYP
X90d
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nyckelkort eller telefon eller nyckel-fob

Inlägg av taliz »

Om du har en partner eller någon annan du skulle lita på att ge bilnyckeln till så kan du ju ge dem åtgång till bilen via deras telefon.
Vid ev. problem med din mobil kan du då tex ringa dem(låna nån annans tfn) och be dem låsa upp/starta.
Du kan också installera Tesla-appen på tex en iPad hemma, så kan någon som har tillgång till ditt hem låsa upp/starta.

Sånt går ju inte att lösa med vanliga bilnycklar, dvs detta ger ännu mer tillgänglighet IMO.

Skönt att slippa ha med sig massa prylar. När jag hade Tesla tog jag bara med mig telefonen(=bilnyckel & Apple Pay) och hemnycklar(om jag ägt mitt hem hade jag fixat elektroniskt lås..). Bilnyckel och plånbok hör till det förflutna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nyckelkort eller telefon eller nyckel-fob

Inlägg av juristen »

Den största anledningen till att ha nyckel-fob är att kunna öppna bagaget enkelt på avstånd. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nyckelkort eller telefon eller nyckel-fob

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
Den största anledningen till att ha nyckel-fob är att kunna öppna bagaget enkelt på avstånd. :)
Går väl med en Apple Watch om man har en sån?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nyckelkort eller telefon eller nyckel-fob

Inlägg av jonasl »

Har kortet i plånboken så det är oftast med men använder bara telefonen. Telefonens batteri har dock en tendens att ta slut så ibland har kortet räddat mig.

Skulle aldrig överväga en fob. Försöker släpa på så lite saker som möjligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Nyckelkort eller telefon eller nyckel-fob

Inlägg av tesla newbie »

Använder telefonen både för att låsa upp bilen och betala, men har med mig de fysiska korten för båda sakerna för säkerhets skull.
Skriv svar