Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Om du har Tesla, vad är det sämsta med bilen?

1. Automatiskt helljus, det fungerar ju inte - trafikfarligt!
17
40%
2. Att autopiloten tvingar aktivering av automatiskt helljus - trafikfarligt! Går ju inte att köra med AP på kvällstid längre.
15
36%
3. Att det inte går att manuellt överstyra helljuset när automatiken är aktiverad - trafikfarligt! Det är bara en tidsfråga innan någon krockar pga detta.
10
24%
 
Antal röster: 42

Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av myrkrig »

Ett visst tema kan skönjas... Men det här är ju katastrof!

Då har jag inte ens nämnt att bilen saknar fungerande regnsensor, eller att bilen låter som en skrotbil på grusvägar eftersom skärmarna i hjulhusen extraknäcker som förstärkare för grus.
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Franz »

Har inte hört någon som varit missnöjd med de automatiska helljusen i 2022.40.4.x än. Tesla verkar ju ha tagit tag i problematiken med de automatiska helljusen ganska ordentligt. Många upplevde att de gick från oanvändbara till användbara under en del förutsättningar med version 2022.36 för att sedan ha blivit riktigt bra i version 2022.40.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Lophornis »

Jag kan med autopilot aktiv stänga av helljus manuellt i min Model 3. Så det är ok att köra med halvljus fast autopilot är aktiverad.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av tor-ake »

myrkrig skrev:
Ett visst tema kan skönjas... Men det här är ju katastrof!
Du får resa tillbaka i tiden två veckor och starta den här tråden där. Nu funkar de som sagt ganska bra. 2022.40
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av BrooklynS »

Den här tråden borde ha startats 2019, då hade resterande trådar fått handla om topic!

Men starta föralldel en om torkarautomatiken, den kommer att frodas ett tag till...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av ChristerSjo »

Interssant omröstning också. Inte lite vinklad då det inte går att säga att något är bra för det vill inte TS höra. :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Franz »

Okej. Jag har en konspirationsteori... När Tesla slog på vision-only och påtvingade automatiskt helljus blev de tvungna att fixa så att det fungerade. Särskilt nu när det börjar bli mörkare ute, till och med i Austin går solen bara upp strax före kl 7 och går ner runt 17:30. Det förväntas vara en antal regniga dagar nu också så snart ser de över de automatiska vindrutetorkana också ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av ChristerSjo »

Sedan 2022.40 funkar ju helljus automatiken OK. Tycker även automatiskt torkning har blivit bättre i den absolut senaste versionen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av rollo »

Jag har en Tesla där allt fungerar vad det gäller detta. Dock från 2015... ;)
P85D 2015-4 fyrsitsig
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Fredrik j »

Varför är det så svårt? Regnsensorn vet vi ju är en utmaning för tesla eftersom man inte vill använda patentet utan vill lösa det med kamera.
Men automatiskt helljus är ju annorlunda. Funktionen har ju funnits på vanliga bilar i 10-15år och alla konkurrenter använder väl en kamera för att styra funktionen? Eller? Det känns ju inte som ny teknik som måste utvecklas från grunden.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av frippan »

Har också märkt i 40.4.1 att torkarna blivit bättre. Har regnat på kvällarna nu och torkarna har gjort sitt jobb.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av BrooklynS »

Fredrik j skrev:
Varför är det så svårt? Regnsensorn vet vi ju är en utmaning för tesla eftersom man inte vill använda patentet utan vill lösa det med kamera.
Men automatiskt helljus är ju annorlunda. Funktionen har ju funnits på vanliga bilar i 10-15år och alla konkurrenter använder väl en kamera för att styra funktionen? Eller? Det känns ju inte som ny teknik som måste utvecklas från grunden.
Tidigare har det varit en ljussensor som registrerar inkommande ljus. Kom på Cadillac redan på femtiotalet.

Tesla vill runda befintliga patent och det handlar därför inte om att man inte KAN utan att man inte FÅR använda något som ligger inom patent. Detta gäller även skyltavläsning och hur det hanteras i bilen.

På kort sikt katastrof, på längre (hur länge?) självklart bättre.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av agehall »

Alternativ 3 är väl helt fel? Det går ju utmärkt att manuellt styra helljuset när man kör på AP - det enda är att automatiken slås på varje gång man slår på AP.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är det så svårt? Regnsensorn vet vi ju är en utmaning för tesla eftersom man inte vill använda patentet utan vill lösa det med kamera.
Men automatiskt helljus är ju annorlunda. Funktionen har ju funnits på vanliga bilar i 10-15år och alla konkurrenter använder väl en kamera för att styra funktionen? Eller? Det känns ju inte som ny teknik som måste utvecklas från grunden.
Tidigare har det varit en ljussensor som registrerar inkommande ljus. Kom på Cadillac redan på femtiotalet.

Tesla vill runda befintliga patent och det handlar därför inte om att man inte KAN utan att man inte FÅR använda något som ligger inom patent. Detta gäller även skyltavläsning och hur det hanteras i bilen.

På kort sikt katastrof, på längre (hur länge?) självklart bättre.
När det gäller regnsensorn är det välkänt. Men helljusautomatik med ”ljussensor”? Vilket patent skulle det vara? En kamera kan väl relativt enkelt användas som ljussensor? Hur löser andra tillverkare det här? Vem är det som sitter på ett patent? Automatiskt helljus nu, inte torkarna.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av mikebike »

frippan skrev:
Har också märkt i 40.4.1 att torkarna blivit bättre. Har regnat på kvällarna nu och torkarna har gjort sitt jobb.
Det har aldrig varit några större problem med automatiken när det regnar. Det är när det INTE regnar som det fungerar dåligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är det så svårt? Regnsensorn vet vi ju är en utmaning för tesla eftersom man inte vill använda patentet utan vill lösa det med kamera.
Men automatiskt helljus är ju annorlunda. Funktionen har ju funnits på vanliga bilar i 10-15år och alla konkurrenter använder väl en kamera för att styra funktionen? Eller? Det känns ju inte som ny teknik som måste utvecklas från grunden.
Tidigare har det varit en ljussensor som registrerar inkommande ljus. Kom på Cadillac redan på femtiotalet.

Tesla vill runda befintliga patent och det handlar därför inte om att man inte KAN utan att man inte FÅR använda något som ligger inom patent. Detta gäller även skyltavläsning och hur det hanteras i bilen.

På kort sikt katastrof, på längre (hur länge?) självklart bättre.
När det gäller regnsensorn är det välkänt. Men helljusautomatik med ”ljussensor”? Vilket patent skulle det vara? En kamera kan väl relativt enkelt användas som ljussensor? Hur löser andra tillverkare det här? Vem är det som sitter på ett patent? Automatiskt helljus nu, inte torkarna.
Både VW och BMW använder kamera för helljusautomatiken, men de köper in färdiga kameramoduler från Bosch respektive Autoliv. Tesla vill ju använda FSD-datorn till detta och måste därför utveckla mjukvaran själv, vilket tar tid.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
frippan skrev:
Har också märkt i 40.4.1 att torkarna blivit bättre. Har regnat på kvällarna nu och torkarna har gjort sitt jobb.
Det har aldrig varit några större problem med automatiken när det regnar. Det är när det INTE regnar som det fungerar dåligt.
För mig har det inte funkat öht i mörker på någon av mina två model S, systemet kräver identifierbara
objekt för att kunna avgöra om det kommer regndroppar på rutan, jag tvivlar inte ens en sekund på
att det är så dom gjort programmet för så snart det dyker upp skyltar eller en reg.-plåt framför (och belysning)
så funkar systemet ganska bra (och tydligen ännu bättre med dom senaste versionerna).
I dagsljus så har det funkat ganska bra sedan länge nu men har hela tiden haft problem med duggregn och
liknande situationer.
Att dom kan gå igång fast det inte regnar alls har jag också råkat ut för men inte lika ofta som för dig tror jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Bjelke »

Franz skrev:
Okej. Jag har en konspirationsteori... När Tesla slog på vision-only och påtvingade automatiskt helljus blev de tvungna att fixa så att det fungerade. Särskilt nu när det börjar bli mörkare ute, till och med i Austin går solen bara upp strax före kl 7 och går ner runt 17:30. Det förväntas vara en antal regniga dagar nu också så snart ser de över de automatiska vindrutetorkana också ;).
Det känns inte ens som en konspirationsteori för det är väl jäkligt uppenbart att efter flera år med
rent usel och därmed trafikfarlig funktion så har dom ”helt plötsligt” fått det mycket bättre på mycket
kort tid, EXAKT samtidigt som vision only liksom…
Men det gör ändå inte så att det är ok att tvinga på automatiken… jag ser det som ett kvitto på att
radarn behövs.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Gustafsson »

Inget av alternativen i trådfrågan är dåligt längre. Förvånad som attan, men nu är jag nöjd med heljusautomatiken och jag tycker också regnautomatiken funkar bra, dock ännu inte vid mörkerkörning. Nu måste jag hitta nåt annat att klaga på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av tor-ake »

100 mil t.o.r Stockholm-Jämtland i helgen. Helljusautomatiken är verkligen fixad. Bländar av nästan helt korrekt och ofta snabbare än jag själv hade gjort när en bil dyker upp bakom ett krön eller en kurva. Oavsett regn, ymnigt snöfall och underkylt regn.
Torkarautomatiken däremot... :cry: Helt oduglig fortfarande. Jag fick sitta och fippla med torkarna i princip hela tiden, eftersom nederbörden och vägförhållandena ändrade sig i stort sett varje kilometer. Bara när rutan var helt ren och torr, och kameran såg lite dimma längre fram på vägen började den slå frenetiskt med torkarna. :roll:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av Jerker »

Franz skrev:
Har inte hört någon som varit missnöjd med de automatiska helljusen i 2022.40.4.x än.
Jag är inte alls nöjd. Visst, den bländar av bättre nu, t.o.m. acceptabelt, men slår på igen på tok för sent, oftast efter 2-4 sekunder och ibland upp till 7.

Ja, man kan slå på manuellt, men det betyder ju att just automatiken inte fungerar tillfredsställande ens nu.
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av myrkrig »

För egen del har helljusautomatiken fungerat bra sedan senaste uppdateringen - bra jobbat Tesla!

Vet inte om det går att stänga en omröstning, den verkar ju inte vara aktuell längre. Jag verkar ha prickat tidpunkten för omröstningen till att Tesla hade fixat helljusautomatiken! Jag ska prova en ny omröstning för att se om trenden håller i sig. :D
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Automatiskt helljus på Tesla, skriv av er här!

Inlägg av mikebike »

myrkrig skrev: 12 jan 2023 08:07
För egen del har helljusautomatiken fungerat bra sedan senaste uppdateringen - bra jobbat Tesla!

Vet inte om det går att stänga en omröstning, den verkar ju inte vara aktuell längre. Jag verkar ha prickat tidpunkten för omröstningen till att Tesla hade fixat helljusautomatiken! Jag ska prova en ny omröstning för att se om trenden håller i sig. :D
Den bländar av bra, men väntar för länge med att tända helljuset igen.
Men varför i hela h-e slår den på helljuset när man krypkör på en gångväg i ett radhusområde mitt i natten? :evil:

Jag stängde av automatiken för gott i min Model 3 efter en situation där det inte gick att slå på helljuset på en skogsväg i Lappland. Då hävdades att automatiken blockerar helljuset i hastigheter under 40 km/tim.
Tydligen har man "rättat till" detta nu, med omvänt resultat.
Varför inte begränsa geografiskt, eller som jag uppfattade att Volvon gjorde; släcka helljuset när det dyker upp gatlysen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar