Sida 2 av 2

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 11:39
av Verdi
Jag laddar fortfarande till 90% men det är bara 1-2 ggr i veckan. Brukar försöka ladda när den kommit ner mot 30-40%.

Verkar som om den vägrar ladda med UMC:n med schuko-kontakten numera dock. Har på 9A och det har fungerat hur bra som helst både på jobbet och hos kunden på respektive motorvärmarstolpar. Men nu senaste veckorna har det stått "Charging stopped". Har dock lyst grönt när jag stoppat i kontakten. Vad har hänt? Den fungerar med 3-fas fortfarande.

Hade brytt mig mer om jag inte skulle byta bort den nästa vecka. :lol:

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 11:47
av evilirish
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 11:52
av Verdi
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 12:08
av Svenssons
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 12:23
av Seregon
Brukar köra på 80% hemma. När projekt kräver att tjejen tar bilen till Arlanda brukar vi öka till 90% över dagen så den kommer hem med strax under 80% igen.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 12:34
av MangeT
Kör på 90% - S60D så det motsvarar väl ca 72-75% procent någonstans. Är sugen på att låsa upp men inte behövt än så länge.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 15:29
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 15:39
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.
Låter lite som det är spänningsfall på den fasen och då är det inte kopplat till bilen eller laddboxen. Lär bli samma sak med ny bil och ny laddbox. Märkligt dock om det bara är en fas och att det har ändrats mot tidigare.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 15:47
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
evilirish skrev:
Du har provat att vända på kontakten? Umc'n vägrar ladda om den är felvänd.
Som sagt. Den lyser grönt. :)
Ser du vad du har för spänning på enfasen? Kräver väl att laddningen kommer igång ett litet tag i alla fall.

Den säger "No Wall Power" nästan omedelbart. Dock lätt att bli lurad att allting fungerar för när man stoppar i kabeln börjar det blinka grönt som det ska. Första gången det hände blev det lite av en överraskning när jag kom tillbaka till bilen.
Låter lite som det är spänningsfall på den fasen och då är det inte kopplat till bilen eller laddboxen. Lär bli samma sak med ny bil och ny laddbox. Märkligt dock om det bara är en fas och att det har ändrats mot tidigare.
Det händer alltså på två vitt skilda ställen och på olika stolpar på varje ställe så jag tycker det känns konstigt. På ena stället uppmuntras laddning av elbilar och på andra stället ska de försöka blockera möjligheten.

Dock fungerar UMC med trefashandsken. Iofs tar det en stund för den att hoppa upp från 10A upp till 16A. Men det är kanske normalt?

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 17:03
av MSO
Normalt 75%. Inför långresa ofta uppåt 90-95%.
Full laddning en gång - vid leverans.

Re: Vad har ni ert dagliga laddningsmax inställt på?

Postat: 19 sep 2018 17:09
av mati
Tesla 70%
E-Golf 90%

Eventuellt 90-100% i Teslan inför en längre resa. Har mycket sällan kommit upp i 100% även om det var inställt.