kler skrev:LarsL skrev:Att blankare är omoraliska är min personliga åsikt. Jag tycker att man ska vara positiv och framåt riktande och inte önska att det ska gå dåligt för andra. Blankare önskar att andra ska misslyckad för mig är det omoraliskt, andra kan ha andra moraliska värderingar, det är upp till dem.
En blankare behöver naturligtvis inte _önska_ att det ska gå dåligt för andra. Det kan vara så enkelt att man _tror_/_har identifierat_ att det antagligen kommer att gå dåligt, och då passar på att "satsa pengar" på det. Det borde inte vara mer moraliskt förkastligt än att satsa på det förlorande laget i en fotbollsmatch, om man kan satsa på förlorare i stället för vinnare (och givet att kan inte sprider lögner eller verkar för ett misslyckande naturligtvis).
Jag anser att man ska verka för framgång istället. Satsa pengar på att de andra lagen ska vinna i så fall, dvs köp aktier i Ford och Toyota.
Jag har själv left i ett bolag som var ett av de hårdast blankade i Sverige. Hade lite kul när vi blev uppköpta på en betydligt högre nivå
Som sagt blankare går emot min moral, andra kan leva efter andra rättesnören.