Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SEC vs Elon Musk

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilket utfall anser du vara mest sannolikt i SECs stämning av Elon Musk?

Omröstningen slutade 05 okt 2018 20:56

Fällande dom: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Fällande dom: Böter + Tillfällig avstängning
4
7%
Fällande dom: Böter
6
10%
Fällande dom: Permanent avstängning
0
Inga röster
Fällande dom: Tillfällig avstängning
0
Inga röster
Friande dom
17
28%
Uppgörelse: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Uppgörelse: Böter + Tillfällig avstängning
10
17%
Uppgörelse: Böter
18
30%
Uppgörelse: Permanent avstängning
0
Inga röster
Uppgörelse: Tillfällig avstängning
1
2%
Annat
2
3%

Antal röster : 60

Re: SEC vs Elon Musk

Inläggav Teslaägare LarsL » 30 sep 2018 07:10

”Musk and Tesla will each pay a separate $20 million penalty. The $40 million in penalties will be distributed to harmed investors under a court-approved process.”

https://electrek.co/2018/09/29/elon-mus ... lion-fine/

Lite som VW settelment där de skulle använda ”bötesbeloppet” till att gynna elbilar.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok
Beställt CyberTruck AWD
Tibber styr laddningen efter elpriset i appen. 500kr i bonus https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Tars » 30 sep 2018 07:13

Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.
-15 SP85D+ SÅLD
-15 S70D SÅLD
-16 X90D SÅLD
-16 S90D SÅLD
-16 XP90DL SÅLD
-16 SP100DL SÅLD
-15 SP85DL+ SÅLD
-16 SP90DL SÅLD
-15 SP100DL+ TE SÅLD
-15 SP85DL+ SÅLD
-19 P3D
-16 Bmw i3 94 Rex SÅLD
-19 Bmw i3s 120 AH best
-19 Kia e-Niro best
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Referralkod: daniel94763

Inläggav Teslaägare Jerker » 30 sep 2018 07:19

Tars skrev:Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.

Du hade lika gärna kunnat skicka det till mig. Inget kommer att hända.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Svenssons » 30 sep 2018 07:22

LarsL skrev:”Musk and Tesla will each pay a separate $20 million penalty. The $40 million in penalties will be distributed to harmed investors under a court-approved process.”

https://electrek.co/2018/09/29/elon-mus ... lion-fine/

Lite som VW settelment där de skulle använda ”bötesbeloppet” till att gynna elbilar.

Enligt uppgörelsen verkar det dock främst vara "civil penalties" och inte "disgorgements".

Elon Musks uppgörelse:
https://www.sec.gov/litigation/complain ... 18-219.pdf

Oavsett så är det inte avgjort vem som ska få ta del av pengarna ifall det är "disgorgements". Förlorare finns det ju på båda sidorna, aktien står ju inte längre i $380 och den sjönk till $320 när Elon Musk så att det inte blev någon avnotering.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Tars » 30 sep 2018 07:34

Jerker skrev:
Tars skrev:Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.

Du hade lika gärna kunnat skicka det till mig. Inget kommer att hända.

-15 SP85D+ SÅLD
-15 S70D SÅLD
-16 X90D SÅLD
-16 S90D SÅLD
-16 XP90DL SÅLD
-16 SP100DL SÅLD
-15 SP85DL+ SÅLD
-16 SP90DL SÅLD
-15 SP100DL+ TE SÅLD
-15 SP85DL+ SÅLD
-19 P3D
-16 Bmw i3 94 Rex SÅLD
-19 Bmw i3s 120 AH best
-19 Kia e-Niro best
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Referralkod: daniel94763

Inläggav Teslaägare kler » 30 sep 2018 07:57

LarsL skrev:Att blankare är omoraliska är min personliga åsikt. Jag tycker att man ska vara positiv och framåt riktande och inte önska att det ska gå dåligt för andra. Blankare önskar att andra ska misslyckad för mig är det omoraliskt, andra kan ha andra moraliska värderingar, det är upp till dem.

En blankare behöver naturligtvis inte _önska_ att det ska gå dåligt för andra. Det kan vara så enkelt att man _tror_/_har identifierat_ att det antagligen kommer att gå dåligt, och då passar på att "satsa pengar" på det. Det borde inte vara mer moraliskt förkastligt än att satsa på det förlorande laget i en fotbollsmatch, om man kan satsa på förlorare i stället för vinnare (och givet att kan inte sprider lögner eller verkar för ett misslyckande naturligtvis).
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 30 sep 2018 08:18

kler skrev:
LarsL skrev:Att blankare är omoraliska är min personliga åsikt. Jag tycker att man ska vara positiv och framåt riktande och inte önska att det ska gå dåligt för andra. Blankare önskar att andra ska misslyckad för mig är det omoraliskt, andra kan ha andra moraliska värderingar, det är upp till dem.

En blankare behöver naturligtvis inte _önska_ att det ska gå dåligt för andra. Det kan vara så enkelt att man _tror_/_har identifierat_ att det antagligen kommer att gå dåligt, och då passar på att "satsa pengar" på det. Det borde inte vara mer moraliskt förkastligt än att satsa på det förlorande laget i en fotbollsmatch, om man kan satsa på förlorare i stället för vinnare (och givet att kan inte sprider lögner eller verkar för ett misslyckande naturligtvis).

Jag anser att man ska verka för framgång istället. Satsa pengar på att de andra lagen ska vinna i så fall, dvs köp aktier i Ford och Toyota.
Jag har själv left i ett bolag som var ett av de hårdast blankade i Sverige. Hade lite kul när vi blev uppköpta på en betydligt högre nivå :D

Som sagt blankare går emot min moral, andra kan leva efter andra rättesnören.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Tibber styr laddningen efter elpriset i appen. 500kr i bonus https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 30 sep 2018 08:21

Visst, det är det inget fel i att blanka en aktie moraliskt sett. Det förkastliga är ju att systematisk själv eller via andra ”nyttiga idioter” försöka påverka aktiekursen och på så sätt kunna förutsäga rörelser i kursen i förväg för egen vinning Detta gäller förstås påverkan av kursen upp eller ner. Lika förkastligt som det motsatta är ju att släppa ogrundade rykten om ”teknikgenombrott” eller annat som ger positiv knuff till aktiens värde. Det ger ju aktiekurser som är allt för höga.
Oerhört svårt att se vad som är ”rätt värde” för en lekman...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 30 sep 2018 08:27

Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare stefan007 » 30 sep 2018 08:32

Walker skrev:
fth skrev:Det är ju inte det viktigaste i den här historien, men rätt ska vara rätt, 420 är alltså inte polisens sifferkod för marijuana i USA. Uttrycket myntades av några high school-ungdomar i Kalifornien på 70-talet och fick stor spridning efter en artikel i High Times:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/420_(cannabis_culture)

/fth

Där ser man. Ska tydligen inte lita på svensk rixradio (P3) som informationskälla....
Skärpning Walker - bättre källkoll, tack. :D

Tyvärr har P3 Nyheter blivit riktigt dåliga. Fan, riksradion skall behandla nyheter med större respekt än random inlägg på FB. Citerar gärna andra källor som Aftonbladet etc. och har ingen källkritik. Har ringt dom en gång ang. felaktigheter i rapporteringen om "dykaren" som var "grottexpert" i Thailand. Kom faktiskt fram direkt och de tog åt sig av kritiken den gången....
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar