Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SEC vs Elon Musk

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilket utfall anser du vara mest sannolikt i SECs stämning av Elon Musk?

Omröstningen slutade 05 okt 2018 20:56

Fällande dom: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Fällande dom: Böter + Tillfällig avstängning
4
7%
Fällande dom: Böter
6
10%
Fällande dom: Permanent avstängning
0
Inga röster
Fällande dom: Tillfällig avstängning
0
Inga röster
Friande dom
17
28%
Uppgörelse: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Uppgörelse: Böter + Tillfällig avstängning
10
17%
Uppgörelse: Böter
18
30%
Uppgörelse: Permanent avstängning
0
Inga röster
Uppgörelse: Tillfällig avstängning
1
2%
Annat
2
3%

Antal röster : 60

Re: SEC vs Elon Musk

Inläggav Teslaägare LarsL » 30 sep 2018 08:32

Kan ju också tillägga att jag tycker det är moraliskt förkastligt att försöka manipulera kursen genom att Tweeta ut något som inte finns minsta belägg för. I detta fall med målet att få blankare att förlora stora pengar.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok
Beställt CyberTruck AWD
Tibber styr laddningen efter elpriset i appen. 500kr i bonus https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 30 sep 2018 08:35

LarsL skrev:Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.

Förstår hur du tänker. Men min poäng var att konstlat uppblåsta aktiekurser är lika destruktiva som motsatsen.
Spelar man på hästar eller annat känns det ju onaturligt att satsa på att en viss häst ska komma sist, men det finns säkerligen ett odds för det också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 30 sep 2018 08:57

LarsL skrev:Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.

Vilka dumheter. Det finns inget "positivt" i att artificiellt hålla uppe en aktiekurs. Det gynnar varken samhälle eller mänsklighet att skapa bubblor.

Blankare är inte problemet, snarare motsatsen. Det är ett överflöd av analytiker som hussar aktier, mycket färre ger säljrekar. Skulle man förbjuda blankning skulle genomlysningen av bolagen försämras avsevärt och skandaler typ Enron skulle fortgå mycket längre till skada för alla.

Är handel i optioner också "omoraliskt" då? Det går ju att blanka även den vägen.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 30 sep 2018 09:13

Så aktieägaren som motionerade om att Musk inte skulle vara både VD och styrelseordförande fick som han ville även om stämman röstade ner motionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 30 sep 2018 09:16

Legato skrev:

Vilka dumheter. Det finns inget "positivt" i att artificiellt hålla uppe en aktiekurs. Det gynnar varken samhälle eller mänsklighet att skapa bubblor.

Blankare är inte problemet, snarare motsatsen. Det är ett överflöd av analytiker som hussar aktier, mycket färre ger säljrekar. Skulle man förbjuda blankning skulle genomlysningen av bolagen försämras avsevärt och skandaler typ Enron skulle fortgå mycket längre till skada för alla.

Är handel i optioner också "omoraliskt" då? Det går ju att blanka även den vägen.

I teorin är det inget omoraliskt med att blanka en aktie.
Det smutsiga är att det är så mycket lättare att komma med FUD och snacka ner en aktie än det omvända.

Man får verkligen hoppas att Q3 blir rekord både var gäller försäljning av antalet bilar och att det blir en rejäl vinst på sista raden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav wing » 30 sep 2018 09:27

Tars skrev:Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.

Johan Ehrenberg på ETC har en härligt enkel, marxistisk förklaring till det. Det är fossilbiltillverkare som annonserar i tidningarna och således betalar journalisternas löner. Då blir det också deras fossilbilar de skriver positivt om. Om Telsa annonserade skulle de skriva mer positivt om Tesla. https://www.etc.se/ekonomi/din-nasta-bil-blir-en-elbil
wing

Inläggav Teslaägare Verdi » 30 sep 2018 09:35

wing skrev:
Tars skrev:Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.

Johan Ehrenberg på ETC har en härligt enkel, marxistisk förklaring till det. Det är fossilbiltillverkare som annonserar i tidningarna och således betalar journalisternas löner. Då blir det också deras fossilbilar de skriver positivt om. Om Telsa annonserade skulle de skriva mer positivt om Tesla. https://www.etc.se/ekonomi/din-nasta-bil-blir-en-elbil

Ehrenberg borde nog fokusera på att sälja tidningar istället för att lura till sig presstöd som han inte har rätt till. Den där länken klickar jag inte på av princip.

Min teori till varför många motorjournalister ogillar elbilar är mycket enkel. De är motorintresserade i övre medelåldern och exakt den typ som även sitter i kommentarsfält och på forum och öser galla över elbilar. De är rädda att bli av med något de älskar och är dåligt pålästa. De har även många år av emotionella band till olika märken, känner folk i branschen osv osv.

Dock tycker jag att det blivit bättre. 2 av 3 testare skulle valt Teslan efter testet mellan S 100D, M5 och Hellcat t ex.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav wing » 30 sep 2018 09:52

Verdi skrev:Ehrenberg borde nog fokusera på att sälja tidningar istället för att lura till sig presstöd som han inte har rätt till. Den där länken klickar jag inte på av princip.

Min teori till varför många motorjournalister ogillar elbilar är mycket enkel. De är motorintresserade i övre medelåldern och exakt den typ som även sitter i kommentarsfält och på forum och öser galla över elbilar. De är rädda att bli av med något de älskar och är dåligt pålästa. De har även många år av emotionella band till olika märken, känner folk i branschen osv osv.

Dock tycker jag att det blivit bättre. 2 av 3 testare skulle valt Teslan efter testet mellan S 100D, M5 och Hellcat t ex.

Väldigt tråkigt att du tar det så, för i Ehrenberg har du allierad i omställningen till elbilar med helt skild politisk uppfattning. Något som åtminstone jag tycker är mycket värdefullt om man vill förändra världen.
wing

Inläggav Teslaägare Legato » 30 sep 2018 10:15

Zalman3 skrev:
Legato skrev:

I teorin är det inget omoraliskt med att blanka en aktie.
Det smutsiga är att det är så mycket lättare att komma med FUD och snacka ner en aktie än det omvända.

Man får verkligen hoppas att Q3 blir rekord både var gäller försäljning av antalet bilar och att det blir en rejäl vinst på sista raden.

Tveksam om det verkligen är så generellt. För Tesla håller jag med, men jag tror media skriver mycket "strunt" åt det positiva hållet också, fast om helt andra bolag.

Det viktiga här är ju att det (i mitt tycke) är solklart att blankning har en helt central roll i en välfungerande aktiemarknad. Det omoraliska är inte blankningen, men däremot om man försöker sprida lögner för att påverka aktiekursen. Detta har blankarna gjort länge, tråkigt att Musk gjorde dem sällskap :( Journalister som publicerar skräpet kan jag också hålla med om att de gör något omoraliskt.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ReubenWelsh » 30 sep 2018 11:31

Verdi skrev:
wing skrev:

Ehrenberg borde nog fokusera på att sälja tidningar istället för att lura till sig presstöd som han inte har rätt till. Den där länken klickar jag inte på av princip.

Jag har tagit det så långt att jag blockerar ETC i min brandvägg hemma så ingen här kan råka ge något stöd alls.
Chademokartan.se - Låna eller låna ut din chademoadapter till andra teslaägare | Värvningslänk för gratis laddning - http://ts.la/reuben30891
Vill du provköra en MS 75D i Göteborg med en ägare istället för en teslasäljare? Skicka mig ett PM
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar