Sida 1 av 2

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 10:37
av mati
Hyted skrev:
kler skrev:
Bjelke skrev:
Jag är också på väg att köra med 3 uppsättningar,
kostar lite mer initialt men eg inte totalt, ungefär som att ha två diskmaskiner (sjukt smart btw) :)
Har du två diskmaskiner?
Jag har på allvar funderat på det.
Två ungar, missar man ett disktillfälle så släpar det till helgen :)
Finns det människor som klarar sig med bara en diskmaskin!!?
Vi har ingen diskmaskin alls och har ändå överlevt hittills. ;)

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 10:58
av El Toys
mati skrev:
Hyted skrev:
kler skrev:
Bjelke skrev:
Jag är också på väg att köra med 3 uppsättningar,
kostar lite mer initialt men eg inte totalt, ungefär som att ha två diskmaskiner (sjukt smart btw) :)
Har du två diskmaskiner?
Jag har på allvar funderat på det.
Två ungar, missar man ett disktillfälle så släpar det till helgen :)
Finns det människor som klarar sig med bara en diskmaskin!!?
Vi har ingen diskmaskin alls och har ändå överlevt hittills. ;)
Är det verkligen lagligt, Att rengöra ungarna i diskmaskinen!
:lol:

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 11:00
av El Toys
Själv kör jag med samma skitdäck. Året runt.

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 11:15
av kler
El Toys skrev:
mati skrev:
Hyted skrev:
kler skrev:
Bjelke skrev:
Jag är också på väg att köra med 3 uppsättningar,
kostar lite mer initialt men eg inte totalt, ungefär som att ha två diskmaskiner (sjukt smart btw) :)
Har du två diskmaskiner?
Jag har på allvar funderat på det.
Två ungar, missar man ett disktillfälle så släpar det till helgen :)
Finns det människor som klarar sig med bara en diskmaskin!!?
Vi har ingen diskmaskin alls och har ändå överlevt hittills. ;)
Är det verkligen lagligt, Att rengöra ungarna i diskmaskinen!
Bild
xD

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 11:23
av Jerker
Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 11:29
av Svenssons
Jerker skrev:
Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Järnfilspån lär det väl inte vara? Det lär ju rosta rätt kvickt.

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 11:31
av LarsL
Jerker skrev:
Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Nackdelen med att det sliter på vägen borde ju bestå och det är väl det största problemet med dubbdäck eller?

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 12:20
av johan_w
Verdi skrev:
johan_w skrev:
Jag kör båda! Tycker dubb är bättre på riktig vinter, vill dock inte åka med det från oktober till april. Lägger därav på hårdare dubbfria (WR A4) i början av oktober (kör mot dalarna en del och det kan vara halt i vissa delar) och tar av i april, lägger där i mellan på dubbade Hakka när permanta vintern kommer i december typ och av några månader senare.

Tänker att det är goare att åka på de stabila dubbfria när ändå det mest är rena vägar och modd/snö i bland. Blir det isigt under den perioden kör jag lugnt. Sedan har jag dubb när det verkligen behövs!
Om du menar nordiska dubbfria så är de minst stabila av alla däcksorter.

Även om det ointuitivt för många så är dubbade däck bättre även på torr asfalt. Och på våt asfalt också för den delen. På att undvika vattenplaning är de mycket bättre.

Problemet med t ex Hakka r2 är att gummit är så mjukt för att sajpningarna ska kunna greppa ojämnheter och till viss del kompensera för frånvaron av dubbar. Mönstret är också dåligt på att evakuera vatten.
Nej, nordiska ville jag inte ha på extrauppsättningen. Det hade jag kört om jag kört en uppsättning däck och dubbfritt.

Jag kör Nokian WR A4 (”central europeiska dubbfria”) på en uppsättning 21” fälgar. Dom är superstabila tycker jag men inget vidare på packad snö eller is. Sedan kör jag Nokian Hakka 9 på 19” från ”riktig vinter”. De sistnämnda är superbra på vinter tycker jag, dock tycker jag det låter och bilen blir svajig på asfalt varför jag gjorde slag i saken och köpte en uppsättning beggade 21” turbine och lade WR A4 på :-)

Byta ser jag inget problem, har lyft på jobbet.

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Postat: 10 nov 2018 13:01
av Jerker
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Järnfilspån lär det väl inte vara? Det lär ju rosta rätt kvickt.
"Metallspån" stod det i insändaren. Fel av mig. Jag googlade, och det finns. Green Diamond heter de. Regummerade däck:

http://www.elite-regummering.se/Templat ... amond.html

Edit: En inte helt förtroendeingivande hemsida. Taffligt gjord och prislistan är från 2013. Undrar om företaget ens existerar idag?

Men jag fick iaf svar på min fråga: Det finns/har funnits däck med metallspån i slitbanan.