Sida 1 av 3

Visar du km kvar eller procent.

Postat: 18 mar 2019 22:41
av macksie
Som i titeln

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 18 mar 2019 23:11
av Legato
Kilometer är betydligt smidigare än procent när man har två Teslor med olika räckvidd :D

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 18 mar 2019 23:50
av Henrik
Jag funderade på detta häromdagen :roll:

Med mitt körmönster så ligger förbrukningen på långresor i snitt ca 210 wh/km på vintern och 170 wh/km på sommaren så brukar ändra till rated när det är dags.

Men med procent blir det vad det blir, oftast så att jag får dra av ca 1-2 mil från typical på vintern och ca 2-3 från rated på sommaren.

Dock så gör jag mycket kortare resor och om det står 5 % så kan jag väl räkna ut snabbt (om jag inte har grafen uppe såklart) att det blir ca 18km men för mig känns det ganska tryggt att ha någorlunda siffror att gå på så fort jag ser displayen framför ratten.

Men med HUD:en så tänker jag fixa så att procent och km kan visas samtidigt. :D (bara för att..)

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 00:01
av MSO
Procent i vardagen när räckvidden inte spelar nån roll. Där känns det bara tydligare med procent för att ta hand om packet osv.
Km + Trip-appen på långresa sen.

Ställer om med profil, inte nere i menyerna.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 07:01
av mati
Ni som kör med km, hur gör ni då? Jag har aldrig riktigt fattat vitsen med det, eftersom siffran ändå i princip aldrig stämmer. Det är ju bara en fast omräkningsfaktor från procent som inte speglar verkligheten särskilt väl. Enda fördelen jag kan se är att upplösningen är ungefär 3-4 gånger bättre, vilket kan vara viktigt när man har kört helt slut på elektroner.
Annars tycker jag att km-visningen bara innebär att man räknar om i två steg, först från km till procent och sedan tillbaka till de verkliga kilometrarna. Eller så tittar man i energieappen eller navigatorn och slipper räkna helt och hållet. Helt klart säkraste sättet enligt mig.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 07:03
av tomla
MSO skrev:
Procent i vardagen när räckvidden inte spelar nån roll. Där känns det bara tydligare med procent för att ta hand om packet osv.
Km + Trip-appen på långresa sen.

Ställer om med profil, inte nere i menyerna.
Köra samma.
Vardagen räcker räckvidden mer en väl, då kör jag med procent för att mer precis kunna följa förbrukningen.
På långresor så vill jag veta mer om räckvidden.
Procent för att följa förbrukningen.
Km för att kunna veta räckvidden.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 07:45
av nicklasandersson
Alltid haft i kilometer, tycker den stämmer väldigt bra måste jag säga. Oftast räknar bilen mer förlåtande än verklig förbrukning så det brukar gå att få några km till.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 07:49
av Mickep
På en fossilbil visar jag momentanförbrukningen(så man vet hur snålt/mycket man förbrukar) och km kvar när man har lite kvar. Tror det skulle vara samma om jag hade elbil.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 07:56
av OfarligTesla
Procent, lättare att räkna om till verklig räckvidd snabbt och vill man veta räckvidd mer exakt finns energiappen. Vill man ha full koll finns navigatorn.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 07:58
av Teslaspolen
Hade helst velat ha haft km i bilen och procent i appen, men det går ju inte, än i alla fall. :roll:

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 08:12
av nahoj56
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 09:12
av OfarligTesla
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:22
av nahoj56
Nja, typical märks ju direkt om det skulle ändras eftersom det skulle göra ett stort hopp i beräknad räckvidd.
Procent säger ju bara vilken spänningsnivå batteriet håller, så det är ju bara intressant när man sätter daglig laddningsnivå.
Säg att bilen visar 36% laddning kvar på ett 85 batteri, så kan det vara allt mellan 13 å 15 mil räckvidd beroende på degradering.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:25
av frippe
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Hur beräknar bilen procent, är det på batteriets totala omfattning i kwh eller tillgängligt antal kwh? Ett batteri på 100kwh har ca: 95,7kwh tillgängligt för körning, enligt Abrp. Ingen jättestor skillnad men ändå lite intressant om vi räknar noga.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:29
av Legato
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.

Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:30
av Legato
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Hur beräknar bilen procent, är det på batteriets totala omfattning i kwh eller tillgängligt antal kwh? Ett batteri på 100kwh har ca: 95,7kwh tillgängligt för körning, enligt Abrp. Ingen jättestor skillnad men ändå lite intressant om vi räknar noga.
Tillgänglig. Så länge batteriet är hyfsat balanserat så kan man ladda det till 100%.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:33
av bylund
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:36
av kler
bylund skrev:
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:44
av OfarligTesla
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.

Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Ja det blir ju inte exakt fast skall du ha det så exakt får man ju sitta och räkna en hel del i huvudet för att veta vad du har kvar oavsett, typ 337*189/[vad man faktiskt använder] för att få veta sin egentliga räckvidd. Jag tycker det inte är rimligt att göra den exakta matten i huvudet medan jag kör oavsett så jag ser det som en uppskattning som kan diffa några procent, det exakta får man från energiappen eller navigationen. Man måste börja avrunda en hel del för att det skall vara rimligt att snabbt räkna på det och då är träffsäkerheten typ samma. Vill man ha det exakt så finns ju energiappen.

Båda är påhittade mått så frågan är ju snarare vilka som blir lättare att räkna på.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 10:48
av Fidde
Procent kör jag med och vilket som är bäst antar jag är en smaksak.
Men vill man visa km i bilen borde man väl vilja visa minuter i mobiltelefonens batteristatus (alltså inte i Tesla-appen utan för mobiltelefonens batteri)? Bilen drar extremt olika mycket batteri beroende på vad man gör med den. Kör man långsamt eller fort, förvärmer man, står den still länge på en parkering etc. Sen säger ju inte procent någonting om man inte har lärt sig bilen, precis som för en mobiltelefon.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 11:18
av kler
Så resonerar jag med.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).

Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.

:)

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 11:51
av bylund
kler skrev:
bylund skrev:
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
Absolut är det så. Inga av måtten duger om man inte kan bilen. Och jag gissar att man föredrar det man vant sig vid :)

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 11:57
av kler
bylund skrev:
kler skrev:
bylund skrev:
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
Absolut är det så. Inga av måtten duger om man inte kan bilen. Och jag gissar att man föredrar det man vant sig vid :)
Precis så är det nog.

För min stackars hjärna blir km för detaljerat och därmed information overload.

Jag har problem att överblicka exakta summor när jag tittar på många summeringar. Jag menar att jag avrundar gärna matriser med siffror på lämpligt sätt.

Så det kanske är ni med superhjärnor som kör km, och vi andra får nöja oss med det vi klarar av att behandla :)

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 12:14
av Legato
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.

Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Ja det blir ju inte exakt fast skall du ha det så exakt får man ju sitta och räkna en hel del i huvudet för att veta vad du har kvar oavsett, typ 337*189/[vad man faktiskt använder] för att få veta sin egentliga räckvidd. Jag tycker det inte är rimligt att göra den exakta matten i huvudet medan jag kör oavsett så jag ser det som en uppskattning som kan diffa några procent, det exakta får man från energiappen eller navigationen. Man måste börja avrunda en hel del för att det skall vara rimligt att snabbt räkna på det och då är träffsäkerheten typ samma. Vill man ha det exakt så finns ju energiappen.

Båda är påhittade mått så frågan är ju snarare vilka som blir lättare att räkna på.
Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.

Re: Visar du km kvar eller procent.

Postat: 19 mar 2019 12:35
av OfarligTesla
Legato skrev:
Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.
Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?