Visar du km kvar eller procent.

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur har du display-inställningen för kvarvarande energi inställd?

Procent
63
42%
km kvar
86
58%
 
Antal röster: 149

Användarvisningsbild
Bisping
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 mar 2019 22:46
Ort: Kungsbacka

Min X100D

Inlägg av Bisping »

Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
bullen skrev:
Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.Bild
Vad är detta? Något som gått mig helt förbi. Funkar med 3’an oxo?
Ja, men ökar vampire drain. Använde det förut men tyckte inte det var värt det. Man ska även ha i åtanke att man ger tredje part åtkomst till sin bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Min X100D

Inlägg av macksie »

Bisping skrev:
Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över :D
Hej Bisping,välkommen till forumet. Grattis till fin bil och ditt första inlägg.
Det finns ett antal trådar här som tar upp liknande. Men det bästa råd jag kan ge dig är att använda abetterrouteplanner.com. Det är en helt galet bra webb-rutt-planerare skriven av blincoln här på forumet. Med den kan du labba runt med en massa parametrar såsom underlag och temperatur. Hjälpte mig jättemycket i början.
Om det inte är jättekallt förlorar du faktiskt inte så mycket räckvidd på vintern förutom i början innan batteriet och kupen är varm. Undantaget är väglaget. Är det snö, eller ännu värre snömodd så tar räckvidden stryk ordentligt.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av MEL »

Går det att ställa in på Typical i Model 3?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:

Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.
Nej... Avvikelsen från typical beroende på väder, hastighet osv var snarlik i mina två bilar. Så med "km" kunde jag väldigt snabbt approximera faktisk räckvidd i båda bilarna (genom att dra av x% beroende på omständigheter). Skulle bilarna vara inställda på % så går inte det att göra utan att först anpassa efter vilken av bilarna man är i. Ännu krångligare hade det varit med % om man dessutom har bilar med olika stort batteri.
Jag förstår inte vad du menar riktigt, det är ju en annorlunda beräkning om förbrukningen läser 237 wH/km och du sitter i en S kontra X. Så för att veta hur många procent du skall minska din mätare med måste du ju använda olika typical tal.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:

Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.
Nej... Avvikelsen från typical beroende på väder, hastighet osv var snarlik i mina två bilar. Så med "km" kunde jag väldigt snabbt approximera faktisk räckvidd i båda bilarna (genom att dra av x% beroende på omständigheter). Skulle bilarna vara inställda på % så går inte det att göra utan att först anpassa efter vilken av bilarna man är i. Ännu krångligare hade det varit med % om man dessutom har bilar med olika stort batteri.
Jag förstår inte vad du menar riktigt, det är ju en annorlunda beräkning om förbrukningen läser 237 wH/km och du sitter i en S kontra X. Så för att veta hur många procent du skall minska din mätare med måste du ju använda olika typical tal.
Pratar inte alls utifrån förbrukningsmåtaren. Poängen är ju just att med "km" angivet så kan jag snabbt göra en approximation om kvarvarande räckvidd enbart genom att dra bort X% där X beror på hastighet, väder osv. Detta funkar fint oavsett vilken Tesla jag för stunden sitter i.

Använder man % så har man inte alls lika mycket information utan måste då ta hänsyn till batteristorlek och förbrukning för den aktuella modellen om man ska kunna uppskatta kvarvarande räckvidd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Pratar inte alls utifrån förbrukningsmåtaren. Poängen är ju just att med "km" angivet så kan jag snabbt göra en approximation om kvarvarande räckvidd enbart genom att dra bort X% där X beror på hastighet, väder osv. Detta funkar fint oavsett vilken Tesla jag för stunden sitter i.

Använder man % så har man inte alls lika mycket information utan måste då ta hänsyn till batteristorlek och förbrukning för den aktuella modellen om man ska kunna uppskatta kvarvarande räckvidd.

Fast få blir ju måttet extremt osäkert istället, förbrukningen kan ju diffa extremt mycket på grund av kombinationer av förhållanden som man inte enkelt får en överblick över. Det är ju på nivån ”den drar 3 procentenheter per mil på sommaren ”.

Jag har tex upplevt 310 wH/km i en S på grund av regn, eller 195 wH/km i snöstorm och inte plogat på motorväg (där folk körde under hastighetsbegränsningen). Båda chockade mig kan jag väl säga så utan att kolla på förbrukningsmätaren hade jag ju inte haft en susning om hur långt bilen skulle kommit.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Seregon »

Jag kör på %, mest för att min flickvän är mer nojig över räckvidd än vad jag är. Det är mindre jobbigt för henne att se 20% än 80 km.
Senast redigerad av Seregon, redigerad totalt 1 gånger.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Seregon skrev:
Jag kör på km, mest för att min flickvän är mer nojig över räckvidd än vad jag är. Det är mindre jobbigt för henne att se 20% än 80 km.
Tycker du är taskig mot din flickvän. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Seregon »

Nicke Nyfiken skrev:
Seregon skrev:
Jag kör på %, mest för att min flickvän är mer nojig över räckvidd än vad jag är. Det är mindre jobbigt för henne att se 20% än 80 km.
Tycker du är taskig mot din flickvän. :lol:
Haha! Jag menade såklart att jag har %, inte km.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av swegarm »

Kör procent ,men hade nog inte gjort det om ja inte hade 100 kWh.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av kler »

swegarm skrev:
Kör procent ,men hade nog inte gjort det om ja inte hade 100 kWh.
Varför då?
Vad är det för magiskt med just 1 kWh? :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar