Visar du km kvar eller procent.
Moderator: Redaktion
Re: Visar du km kvar eller procent.
Kilometer är betydligt smidigare än procent när man har två Teslor med olika räckvidd
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Visar du km kvar eller procent.
Jag funderade på detta häromdagen
Med mitt körmönster så ligger förbrukningen på långresor i snitt ca 210 wh/km på vintern och 170 wh/km på sommaren så brukar ändra till rated när det är dags.
Men med procent blir det vad det blir, oftast så att jag får dra av ca 1-2 mil från typical på vintern och ca 2-3 från rated på sommaren.
Dock så gör jag mycket kortare resor och om det står 5 % så kan jag väl räkna ut snabbt (om jag inte har grafen uppe såklart) att det blir ca 18km men för mig känns det ganska tryggt att ha någorlunda siffror att gå på så fort jag ser displayen framför ratten.
Men med HUD:en så tänker jag fixa så att procent och km kan visas samtidigt. (bara för att..)
Med mitt körmönster så ligger förbrukningen på långresor i snitt ca 210 wh/km på vintern och 170 wh/km på sommaren så brukar ändra till rated när det är dags.
Men med procent blir det vad det blir, oftast så att jag får dra av ca 1-2 mil från typical på vintern och ca 2-3 från rated på sommaren.
Dock så gör jag mycket kortare resor och om det står 5 % så kan jag väl räkna ut snabbt (om jag inte har grafen uppe såklart) att det blir ca 18km men för mig känns det ganska tryggt att ha någorlunda siffror att gå på så fort jag ser displayen framför ratten.
Men med HUD:en så tänker jag fixa så att procent och km kan visas samtidigt. (bara för att..)
TESLA Model S | P85+
Re: Visar du km kvar eller procent.
Procent i vardagen när räckvidden inte spelar nån roll. Där känns det bara tydligare med procent för att ta hand om packet osv.
Km + Trip-appen på långresa sen.
Ställer om med profil, inte nere i menyerna.
Km + Trip-appen på långresa sen.
Ställer om med profil, inte nere i menyerna.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Ni som kör med km, hur gör ni då? Jag har aldrig riktigt fattat vitsen med det, eftersom siffran ändå i princip aldrig stämmer. Det är ju bara en fast omräkningsfaktor från procent som inte speglar verkligheten särskilt väl. Enda fördelen jag kan se är att upplösningen är ungefär 3-4 gånger bättre, vilket kan vara viktigt när man har kört helt slut på elektroner.
Annars tycker jag att km-visningen bara innebär att man räknar om i två steg, först från km till procent och sedan tillbaka till de verkliga kilometrarna. Eller så tittar man i energieappen eller navigatorn och slipper räkna helt och hållet. Helt klart säkraste sättet enligt mig.
Annars tycker jag att km-visningen bara innebär att man räknar om i två steg, först från km till procent och sedan tillbaka till de verkliga kilometrarna. Eller så tittar man i energieappen eller navigatorn och slipper räkna helt och hållet. Helt klart säkraste sättet enligt mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Visar du km kvar eller procent.
Köra samma.MSO skrev:Procent i vardagen när räckvidden inte spelar nån roll. Där känns det bara tydligare med procent för att ta hand om packet osv.
Km + Trip-appen på långresa sen.
Ställer om med profil, inte nere i menyerna.
Vardagen räcker räckvidden mer en väl, då kör jag med procent för att mer precis kunna följa förbrukningen.
På långresor så vill jag veta mer om räckvidden.
Procent för att följa förbrukningen.
Km för att kunna veta räckvidden.
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Visar du km kvar eller procent.
Alltid haft i kilometer, tycker den stämmer väldigt bra måste jag säga. Oftast räknar bilen mer förlåtande än verklig förbrukning så det brukar gå att få några km till.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Visar du km kvar eller procent.
På en fossilbil visar jag momentanförbrukningen(så man vet hur snålt/mycket man förbrukar) och km kvar när man har lite kvar. Tror det skulle vara samma om jag hade elbil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Visar du km kvar eller procent.
Procent, lättare att räkna om till verklig räckvidd snabbt och vill man veta räckvidd mer exakt finns energiappen. Vill man ha full koll finns navigatorn.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Visar du km kvar eller procent.
Hade helst velat ha haft km i bilen och procent i appen, men det går ju inte, än i alla fall.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Visar du km kvar eller procent.
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Model S 85D -15.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Visar du km kvar eller procent.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.nahoj56 skrev:Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Nja, typical märks ju direkt om det skulle ändras eftersom det skulle göra ett stort hopp i beräknad räckvidd.
Procent säger ju bara vilken spänningsnivå batteriet håller, så det är ju bara intressant när man sätter daglig laddningsnivå.
Säg att bilen visar 36% laddning kvar på ett 85 batteri, så kan det vara allt mellan 13 å 15 mil räckvidd beroende på degradering.
Procent säger ju bara vilken spänningsnivå batteriet håller, så det är ju bara intressant när man sätter daglig laddningsnivå.
Säg att bilen visar 36% laddning kvar på ett 85 batteri, så kan det vara allt mellan 13 å 15 mil räckvidd beroende på degradering.
Senast redigerad av nahoj56, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D -15.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Hur beräknar bilen procent, är det på batteriets totala omfattning i kwh eller tillgängligt antal kwh? Ett batteri på 100kwh har ca: 95,7kwh tillgängligt för körning, enligt Abrp. Ingen jättestor skillnad men ändå lite intressant om vi räknar noga.OfarligTesla skrev:Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.nahoj56 skrev:Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Visar du km kvar eller procent.
"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.OfarligTesla skrev:Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.nahoj56 skrev:Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Visar du km kvar eller procent.
Tillgänglig. Så länge batteriet är hyfsat balanserat så kan man ladda det till 100%.frippe skrev:Hur beräknar bilen procent, är det på batteriets totala omfattning i kwh eller tillgängligt antal kwh? Ett batteri på 100kwh har ca: 95,7kwh tillgängligt för körning, enligt Abrp. Ingen jättestor skillnad men ändå lite intressant om vi räknar noga.OfarligTesla skrev:Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.nahoj56 skrev:Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Visar du km kvar eller procent.
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Visar du km kvar eller procent.
Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.bylund skrev:Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Visar du km kvar eller procent.
Ja det blir ju inte exakt fast skall du ha det så exakt får man ju sitta och räkna en hel del i huvudet för att veta vad du har kvar oavsett, typ 337*189/[vad man faktiskt använder] för att få veta sin egentliga räckvidd. Jag tycker det inte är rimligt att göra den exakta matten i huvudet medan jag kör oavsett så jag ser det som en uppskattning som kan diffa några procent, det exakta får man från energiappen eller navigationen. Man måste börja avrunda en hel del för att det skall vara rimligt att snabbt räkna på det och då är träffsäkerheten typ samma. Vill man ha det exakt så finns ju energiappen.Legato skrev:"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.OfarligTesla skrev:Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.nahoj56 skrev:Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Båda är påhittade mått så frågan är ju snarare vilka som blir lättare att räkna på.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Procent kör jag med och vilket som är bäst antar jag är en smaksak.
Men vill man visa km i bilen borde man väl vilja visa minuter i mobiltelefonens batteristatus (alltså inte i Tesla-appen utan för mobiltelefonens batteri)? Bilen drar extremt olika mycket batteri beroende på vad man gör med den. Kör man långsamt eller fort, förvärmer man, står den still länge på en parkering etc. Sen säger ju inte procent någonting om man inte har lärt sig bilen, precis som för en mobiltelefon.
Men vill man visa km i bilen borde man väl vilja visa minuter i mobiltelefonens batteristatus (alltså inte i Tesla-appen utan för mobiltelefonens batteri)? Bilen drar extremt olika mycket batteri beroende på vad man gör med den. Kör man långsamt eller fort, förvärmer man, står den still länge på en parkering etc. Sen säger ju inte procent någonting om man inte har lärt sig bilen, precis som för en mobiltelefon.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Så resonerar jag med.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).
Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).
Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Visar du km kvar eller procent.
Absolut är det så. Inga av måtten duger om man inte kan bilen. Och jag gissar att man föredrar det man vant sig vidkler skrev:Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.bylund skrev:Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Visar du km kvar eller procent.
Precis så är det nog.bylund skrev:Absolut är det så. Inga av måtten duger om man inte kan bilen. Och jag gissar att man föredrar det man vant sig vidkler skrev:Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.bylund skrev:Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
För min stackars hjärna blir km för detaljerat och därmed information overload.
Jag har problem att överblicka exakta summor när jag tittar på många summeringar. Jag menar att jag avrundar gärna matriser med siffror på lämpligt sätt.
Så det kanske är ni med superhjärnor som kör km, och vi andra får nöja oss med det vi klarar av att behandla
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Visar du km kvar eller procent.
Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.OfarligTesla skrev:Ja det blir ju inte exakt fast skall du ha det så exakt får man ju sitta och räkna en hel del i huvudet för att veta vad du har kvar oavsett, typ 337*189/[vad man faktiskt använder] för att få veta sin egentliga räckvidd. Jag tycker det inte är rimligt att göra den exakta matten i huvudet medan jag kör oavsett så jag ser det som en uppskattning som kan diffa några procent, det exakta får man från energiappen eller navigationen. Man måste börja avrunda en hel del för att det skall vara rimligt att snabbt räkna på det och då är träffsäkerheten typ samma. Vill man ha det exakt så finns ju energiappen.Legato skrev:"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.OfarligTesla skrev:Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.nahoj56 skrev:Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Båda är påhittade mått så frågan är ju snarare vilka som blir lättare att räkna på.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Visar du km kvar eller procent.
Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?Legato skrev:Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.